PROFESIA CONTABILĂ
Buletinul de știri ETAF din 17 decembrie
Deputații europeni, dezamăgiți de impasul impozitării economiei digitale
Joi, 13 decembrie a.c., în timpul sesiunii plenare de la Strasbourg, deputaţii europeni au aprobat raportul lui Paul Tang (S&D, Olanda) și Dariusz Rosati (PPE, Polonia), favorizând propunerea Comisiei în vederea introducerii Impozitului pe servicii digitale (3% din cifra de afaceri din anumite activități), respectiv a conceptului Prezenței Digitale Semnificative. Cu toate că Parlamentul European deține doar un rol consultativ în ceea ce privește politica fiscală, rolul votului din Parlamentul European este de a pune presiune asupra Consiliului pentru a ajunge la unanimitate cu privire la variantă finală a legilor. Mai mult, deputatul european Eva Joly (Grupul Verzilor/EFA, Franța) a solicitat necesitatea evitării votului în unanimitate prin utilizarea articolului 116 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, deoarece problemele legate de impozitare au devenit o problemă de distorsionare a concurenței. Comisarul Günther Oettinger a confirmat faptul că, la începutul anului 2019, Comisia va prezenta o propunere privind trecerea la votul cu majoritate calificată pentru anumite chestiuni fiscale.
Comisia Europeană prezintă noi detalii privind normele de TVA pentru comerțul electronic
În data de 11 decembrie a.c., Comisia Europeană a propus noi măsuri menite să faciliteze comerțul electronic și să combată frauda în materie de TVA. Aceste măsuri vor garanta că un nou sistem de TVA este adecvat pentru întreprinderile care vând bunuri online, odată ce noul cadru de reglementare va intra în vigoare din 2021. Prin aceste măsuri se înființează portalul electronic de afaceri pentru TVA (sistemul „Ghișeul unic”), ce va permite companiilor care vând bunuri online să facă față obligațiilor în materie de TVA în UE printr-o platformă ușor de utilizat. Fără înființarea acestui sistem, înregistrarea TVA ar fi solicitată în fiecare stat membru din UE în care aceștia doresc să vândă. Mai mult, începând cu anul 2021, marile piețe on-line vor deveni responsabile pentru garantarea colectării TVA pentru vânzările de bunuri care au loc pe platformele lor efectuate de către companiile din afara UE către consumatorii din interiorul Uniunii.
Consultați comunicatul de presă pe site-ul Comisiei Europene
TVA și cooperarea administrativă: Comisia propune noi măsuri
La 12 decembrie a.c., Comisia Europeană a propus două noi măsuri care ar contribui la stabilirea unei mai bune cooperări între autoritățile de reglementare și furnizorii de servicii de plată, cum este cazul furnizorilor de carduri de credit și de debit direct. Obiectivul măsurilor este de a reduce frauda în materie de TVA privind comerțul electronic, oferind autorităților instrumente eficiente de detectare a întreprinderilor care denaturează concurenţa.
Directiva și Regulamentul propuse introduc noi obligații de păstrare a evidenței pentru furnizorii de servicii de plată sub forma unei baze de date privind plățile legate de TVA, care trebuie să fie accesibilă statelor membre pentru a combate frauda în materie de TVA în domeniul comerțului electronic. În plus, propunerea stabilește un nou sistem electronic central de informații privind plățile (CESOP) și pentru prelucrarea ulterioară a acestor informații de către funcționarii antifraudă din statele membre în interiorul cadrului legal al EUROFISC. Ambele texte trebuie aprobate de către Consiliul Uniunii Europene după consultarea Parlamentului European.
Mai multe detalii pe site-ul Comisiei Europene
Parlamentul European dă unde verde cu privire la mecanismul de taxare inversă a TVA
În timpul reuniunii plenare din 11 decembrie a.c., legislativul comunitar a adoptat raportul de aviz al deputatului Gabriel Mato (PPE, Spania) referitor la propunerea de directivă a Consiliului cu privire la autorizarea temporară a statelor membre de a aplica mecanismul de taxare inversă a TVA. Parlamentul a făcut câteva amendamente la propunerea Comisiei de majorare a pragului de facturare (pentru livrările de bunuri și servicii care depășesc 25.000 de euro, în loc de pragul de 10.000 de euro propus de Comisie) și excluderea dispoziției care permite unui stat membru care are o frontieră comună cu un stat membru care aplică mecanismul să o aplice, de asemenea, în anumite condiții.
Având în vedere abordarea generală a textului din 2 octombrie a.c., Consiliul va adopta directiva la următoarea reuniune din 22 ianuarie 2019.
Accesați raportul eurodeputatului Gabriel Mato
Pentru a consulta newsletterul complet, vă rugăm să accesați site-ul ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil