Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 5 octombrie 2020

CE a publicat notele explicative la normele în materie de TVA pentru comerțul electronic.
Comisia Europeană propune armonizarea sistemului de reținere a impozitului la sursă.
Planul de acțiune al Comisiei Europene privind uniunea vamală.
Comisarul desemnat Mairead McGuinness susține impozitarea echitabilă.
Insulele Cayman și Oman nu se vor mai afla pe „lista neagră” a UE a jurisdicțiilor necooperante din punct de vedere fiscal.
Tribunalul General al Uniunii Europene a decis că sistemul spaniol de beneficii fiscale este o formă de ajutor de stat.
Belgia va introduce impozitul asupra serviciilor digitale.

Radio CECCAR FM

CE a publicat notele explicative la normele în materie de TVA pentru comerțul electronic

La 30 septembrie a.c., Comisia Europeană a publicat Notele explicative la noile norme în materie de TVA pentru comerțul electronic, care conțin îndrumări cu privire la aplicarea noilor norme, inclusiv exemple, pentru furnizorii sau interfețele de comerț electronic (de exemplu, piețe, platforme) implicate în tranzacțiile electronice. Acestea au rolul de a ajuta companiile care își desfășoară activitatea în mediul online, în special IMM-urile, să-și înțeleagă obligațiile în materie de TVA ce decurg din operațiunile transfrontaliere de aprovizionare a consumatorilor din Uniunea Europeană. Ca urmare a dificultăților cauzate de pandemia de COVID-19, aplicarea noilor norme în materie de TVA pentru comerțul electronic a fost amânată cu șase luni (1 iulie 2021, în loc de 1 ianuarie 2021). Comisia Europeană încearcă să simplifice obligațiile în materie de TVA pentru companiile care furnizează servicii sau bunuri transfrontaliere unor consumatori finali și să asigure plata corectă a taxei pe valoarea adăugată statului membru în care are loc operațiunea. Notele explicative urmează să fie traduse în toate limbile oficiale ale Uniunii Europene.

Comisia Europeană propune armonizarea sistemului de reținere a impozitului la sursă

La 24 septembrie a.c., Comisia Europeană a adoptat noul Plan de acțiune privind Uniunea piețelor de capital. Punctul 10 al planului prevede o propunere a Comisiei privind adoptarea „unui sistem de reținere a impozitului la sursă comun și standardizat la nivel european”. Prin intermediul acestuia, Comisia Europeană intenționează să reducă povara generată de procedurile de rambursare pentru impozitul reținut în cazul investițiilor transfrontaliere care sunt divergente, laborioase și susceptibile la fraudă. Mai multe detalii în legătură cu acest plan vor fi publicate în următoarele săptămâni.

Planul de acțiune al Comisiei Europene privind uniunea vamală

La 28 septembrie a.c., Comisia Europeană a prezentat noul plan de acțiune privind uniunea vamală. Măsurile incluse în plan au ca scop consolidarea uniunii vamale și se concentrează asupra a patru aspecte: gestionarea riscurilor, comerțul electronic, conformitatea și autoritățile vamale. În ceea ce privește gestionarea riscurilor, planul de acțiune prevede o mai mare disponibilitate a datelor și a analizei datelor în scopuri vamale. În privința comerțului electronic, Comisia va înăspri obligațiile pentru furnizorii de servicii de plată și platformele de vânzare online. Nu în ultimul rând, acest plan de acțiune detaliază modalitatea de includere a echipamentelor vamale moderne în următorul buget al UE.

Comisarul desemnat Mairead McGuinness susține impozitarea echitabilă

La 2 octombrie a.c. a avut loc audierea comisarului desemnat pentru servicii financiare, Mairead McGuinness, în fața Comisiei pentru afaceri economice și monetare (ECON). În cadrul audierii, eurodeputații și-au exprimat unele rețineri privind poziția adoptată de Irlanda în ceea ce privește impozitarea companiilor multinaționale. Mairead McGuinness a declarat că în calitate de comisar va susține toate inițiativele Comisiei Europene care au ca scop asigurarea unei impozitări mai echitabile și mai eficiente. Comisarul a afirmat, de asemenea, că susține și impozitul pe tranzacțiile financiare.

Insulele Cayman și Oman nu se vor mai afla pe „lista neagră” a UE a jurisdicțiilor necooperante din punct de vedere fiscal

La 30 septembrie a.c., ambasadorii statelor membre ale Uniunii Europene au aprobat revizuirea listei negre a UE privind jurisdicțiile necooperante din punct de vedere fiscal. Conform unui proiect de text, Insulele Cayman, care au fost incluse pe această listă în luna februarie, vor fi scoase de pe listă deoarece și-au îmbunătățit cadrul fiscal. Și Oman urmează să fie scos de pe lista neagră ca urmare a faptului că a ratificat Convenția OCDE de asistență administrativă reciprocă în materie fiscală și a implementat schimbul automat de informații cu statele membre UE. În schimb, alte două state vor fi adăugate pe această listă: Barbados și Anguilla.

Tribunalul General al Uniunii Europene a decis că sistemul spaniol de beneficii fiscale este o formă de ajutor de stat

La 23 septembrie a.c., Tribunalul Uniunii Europene a decis în favoarea Comisiei Europene în cazul sistemului spaniol de beneficii fiscale, trimis înapoi spre rejudecare de Curtea Europeană de Justiție în 2018. În 2013, Comisia Europeană a constatat că sistemul spaniol de beneficii fiscale constituia un ajutor de stat sub forma unui avantaj selectiv parțial incompatibil cu piața internă. Cu toate acestea, în 2015, Tribunalul General al Uniunii Europene a anulat decizia Comisiei Europene, în urma unei acțiuni înaintate de o companie spaniolă. În 2018, în urma unui apel al Comisiei Europene, Curtea Europeană de Justiție a anulat decizia Tribunalului General al Uniunii Europene. Curtea Europeană de Justiție a trimis cazul înapoi la Tribunal spre rejudecare în urma deciziei finale a Tribunalului de la 23 septembrie 2020, care a anulat acțiunea înaintată de compania spaniolă. Tribunalul a constatat că beneficiile fiscale au fost acordate în contextul unui sistem de autorizare prealabilă „pe baza unor criterii vagi, care necesită interpretare, pentru care nu există nicio prevedere”. Potrivit Tribunalului, aspectele discreționare „au favorizat beneficiarii față de alți contribuabili într-o situație de fapt și de drept comparabilă”. 

Belgia va introduce impozitul asupra serviciilor digitale

Belgia se alătură statelor membre UE care vor introduce o formă de impozitare a economiei digitale în cazul în care negocierile din cadrul OCDE vor eșua. Un proiect de acord de coaliție, realizat de noul guvern condus de Alexander De Croo, include un paragraf ce evidențiază că, în condițiile stadiului avansat de digitalizare a economiei, normele fiscale internaționale tradiționale nu se aliniază economiei digitale. Deși se menționează în document că Belgia ar prefera un acord internațional, sunt incluse prevederi conform cărora guvernul belgian va institui un impozit pe serviciile digitale dacă nu se va ajunge la un astfel de acord până în anul 2023.

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 30 mai 2023

Radio CECCAR FM

etaf

ETAF a participat la conferința anuală a Observatorului fiscal al UE

Marți, 30 mai, Michael Schick, Head of Office, ETAF, a participat la conferința Observatorului fiscal al UE în Bruxelles. Intitulată „Investiții în viitorul Europei: Construirea resurselor proprii ale UE”, conferința cuprinde trei sesiuni. Sesiunea de dimineață a abordat noi forme de impozitare în UE, inclusiv Pilonul I al OCDE, BEFIT și impozitele aferente serviciilor digitale. Reprezentantul ETAF a participat la cea de-a doua sesiune a conferinței, care s-a concentrat pe modul eficient de tratare a evitării obligațiilor fiscale. În cadrul panelului amintit, reprezentantul ETAF, eurodeputatul Kira Peter-Hansen, vicepreședintele subcomisiei FISC, Giulia Aliprandi, cercetător al Observatorului fiscal al UE, și Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, moderator, au discutat preocupările curente privind utilizarea companiilor fictive și rolul facilitatorilor evitării obligațiilor fiscale atât de către companii, cât și de către indivizi. A treia sesiune a conferinței, programată să se desfășoare în a doua parte a zilei, se va axa pe potențialul și limitările impozitării averilor indivizilor.

Eurodeputații au demarat discuțiile privind pachetul ViDA

Joi, 25 mai, membrii comisiei ECON a Parlamentului European s-au reunit pentru a discuta propunerile pachetului TVA în era digitală (ViDA). Eurodeputații au recunoscut necesitatea de a elimina lacunele și de a trata frauda în materie de TVA. Totuși, dezbaterea a relevat unele opinii divergente cu privire la termenele-limită propuse de Comisie pentru facturarea electronică. În timpul ședinței, raportorul, eurodeputatul Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia), a făcut apel la amânarea cu un an a termenului-limită de intrare în vigoare, pentru a le acorda companiilor și autorităților timp pentru a se adapta. Totodată, acesta a afirmat că termenul-limită pentru facturarea electronică ar trebui extins la 10 zile lucrătoare în loc de 2 zile lucrătoare, așa cum propusese Comisia. Noile dispoziții privind data și IBAN-ul ar trebui fie eliminate, fie adaptate, a adăugat acesta. Alte aspecte discutate au inclus rolul EPPO, modurile de gestionare a economiei platformelor, respectarea confidențialității. Termenul-limită pentru depunerea amendamentelor de către grupurile politice este 14 iunie, iar votul în comisia ECON este programat în octombrie 2023.

Subcomisia FISC a Parlamentului European discută modul de controlare a inflației prin impozitare

Marți, 23 mai, subcomisia FISC a Parlamentului European a găzduit o audiere publică privind „rolul politicii fiscale în controlarea inflației și promovarea creșterii sustenabile în contextul redresării economice”. Eurodeputații și experții în domeniu au discutat modul în care politica fiscală poate ajuta la controlul inflației și la promovarea creșterii sustenabile în contextul redresării economice în UE și au analizat posibilitățile pentru noi norme privind ratele de TVA, ajustări ale categoriilor de impozitare în concordanță cu inflația și alte măsuri fiscale, cum ar fi stimulentele fiscale pentru energia regenerabilă și impozitele aferente activităților care dăunează mediului. În general, vorbitorii au explicat că impozitarea nu este cel mai bun instrument de tratare a inflației, însă poate fi utilizată pentru atenuarea efectelor negative ale acesteia. Între timp, pe subiectul promovării sustenabilității, participanții au fost de acord că politica fiscală are un rol în schimbarea comportamentelor. În special, Ricardo Martner, comisar la Comisia independentă de reformă a impozitării companiilor la nivel internațional (ICRICT), a explicat că la nivel global pot fi luate trei măsuri pentru gestionarea impozitării în contexte de îndatorare crescută și creștere scăzută: impozitarea profiturilor excepționale, impozitarea digitală și impozitarea averilor.

Eurodeputații analizează reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor

Eurodeputatul Isabel Benjumea (Partidul Popular European, Spania) și-a publicat recent proiectul de raport de inițiativă privind reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor. În document, aceasta argumentează că sarcina de reglementare atribuită întreprinderilor europene ar trebui simplificată imediat prin aplicarea unui moratoriu de reglementare și evaluarea impactului acțiunilor anterioare asupra impozitării întreprinderilor înainte de a sugera noi legi. Totodată, aceasta face apel la Comisia Europeană să desfășoare „verificări ale competitivității” pentru identificarea unor noi propuneri legislative în domeniul fiscal. Isabel Benjumea este de părere că trecerea la un regim fiscal simplificat este cheia pentru diminuarea sarcinii fiscale asupra întreprinderilor europene. În acest scop, aceasta face apel la Comisie să îndrume statele membre către o simplificare a procedurilor de rambursare, a deducerilor și a litigiilor. Cu toate că este de acord cu propunerea BEFIT a Comisiei, în contextul în care companiile își mută atenția către implementarea normelor Pilonului II al OCDE, raportorul face apel la Comisie să etapizeze implementarea acestor pachete de reglementare pentru a le oferi întreprinderilor europene spațiul necesar, pentru a „respira”, și timpul necesar pentru a se pregăti pentru mediul de reglementare aflat în schimbare. În final, raportorul își exprimă regretul cu privire la decizia Consiliului de a suspenda examinarea propunerii DEBRA și face apel la instituție să relanseze negocierile. Votul pentru acest proiect de raport în comisia ECON este programat în luna septembrie a acestui an.

IASB a emis amendamente finale la IAS 12 care introduc o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate

International Accounting Standards Board (IASB) a emis marți, 23 mai, amendamentele finale la IAS 12 Impozitul pe profit, ca urmare a preocupărilor părților interesate referitoare la potențialele implicații ale normelor standard ale Pilonului II pentru contabilizarea impozitului pe profit în situațiile financiare. Amendamentele vor introduce o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate generate de implementarea la nivelul jurisdicțiilor a normelor fiscale globale și dispoziții de prezentare a informațiilor țintite pentru companiile afectate, pentru a ajuta utilizatorii situațiilor financiare să înțeleagă mai bine expunerea unei companii la impozitele de profit aferente Pilonului II generate de acea legislație, în special înainte de data intrării în vigoare a acesteia. Potrivit IASB, amendamentele vor asigura faptul că întreprinderile afectate aplică IAS 12 în mod consecvent și că investitorii primesc informații mai bune înainte și după intrarea în vigoare a oricărei legislații jurisdicționale aferente Pilonului II. Companiile pot beneficia imediat de o excepție temporară, dar trebuie să furnizeze prezentările de informații investitorilor pentru perioadele de raportare anuale începând cu 1 ianuarie 2023 sau ulterior acestei date, a declarat IASB. Un nou proiect de mentenanță a fost adăugat pe agendă, în care excepția temporară și prezentările de informații conexe vor fi reexaminate, a adăugat IASB.

OCDE a publicat module de instruire privind soluția pe doi piloni

OCDE a publicat recent o serie de webinare înregistrate și videoclipuri care tratează diferite aspecte fundamentale ale soluției pe doi piloni, care are ca scop reformarea normelor internaționale de impozitare și asigurarea faptului că întreprinderile multinaționale plătesc un procent just de impozite oriunde își desfășoară activitatea. Referitor la Pilonul I, modulele de instruire tratează, printre altele, aspectele esențiale ale proiectului privind normele standard pentru nexus și alocarea drepturilor de impozitare, eliminarea dublei impozitări, aspecte privind administrarea și certitudinea fiscală. OCDE a publicat și o serie de webinare referitoare la cei cinci pași pentru aplicarea principalelor prevederi ale normelor GloBE. Lista completă a videoclipurilor se regăsește aici.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Capital: România și SUA își unesc forțele pentru a transforma lumea contabilă. Interviu cu Robert-Aurelian Șova, purtător de cuvânt al CECCAR, vicepreședinte al Consiliului superior

Radio CECCAR FM

Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR și purtător de cuvânt, a oferit un interviu publicației Capital în care a vorbit despre parteneriatul dintre România și Statele Unite ale Americii (SUA), cel care are puterea de a transforma lumea contabilă.

Capital: Recent, profesia contabilă din România a încheiat un parteneriat cu organismul profesional reprezentativ din SUA. Ce presupune acest parteneriat?

Robert-Aurelian Șova: Această colaborare cu AICPA (American Institute of Certified Public Accountants) & CIMA (The Chartered Institute of Management Accountants), împreună reprezentând Association of International Certified Professional Accountants, a început încă de anul trecut. Cunoscute fiind bunele practici din SUA în ceea ce privește contabilitatea criminalistică, am considerat oportun schimbul de bune practici și transferul de know-how în acest domeniu.

De altfel, așa a început colaborarea dintre CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România) și organismul profesional din Statele Unite. Cu sprijinul lor, CECCAR va lansa în curând standardul profesional și programul de specializare în contabilitatea criminalistică.

Am trecut deja la nivelul următor și am semnat un acord de colaborare ce susține dezvoltarea profesională continuă și performanța în afaceri, o cooperare win-win ce poate transforma lumea contabilă într-un loc mai inteligent și mai eficient, favorabil unei economii reziliente.

Acest parteneriat a venit, de altfel, pe fondul creșterii cererii de profesioniști în domeniul financiar-contabil ce dețin un set extins de competențe, inclusiv gândire strategică și abilități digitale.

Interviul integral este disponibil pe site-ul Capital.ro.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR a solicitat ANAF prorogarea termenului de depunere a declarațiilor fiscale

Radio CECCAR FM

Având în vedere disfuncționalitățile sistemului informatic al  Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) din ultima perioadă, ce conduc la imposibilitatea respectării termenelor de depunere a declarațiilor fiscale și a situațiilor financiare anuale, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a solicitat autorității fiscale prorogarea termenelor de 25, respectiv 30 mai 2023 pentru depunerea acestora.

De asemenea, CECCAR, ca reprezentant al celor peste 35.000 de liber-profesioniști contabili, a solicitat să nu li se aplice contribuabililor sancțiunile prevăzute de lege pentru depășirea termenelor legale de depunere a declarațiilor corespunzătoare.

Având în vedere faptul că nerespectarea termenelor amintite are la bază motive independente de voința profesioniștilor contabili, a contribuabililor, ne exprimăm încrederea că ANAF va identifica și implementa soluția legală potrivită, în interes public. Considerăm că această situație se încadrează în prevederile art. 78 alin. (1) din Codul de procedură fiscală.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending