PROFESIA CONTABILĂ
Buletinul de știri ETAF din 2 noiembrie 2020
OCDE amână reforma fiscală internațională până la mijlocul anului 2021
La 28 octombrie a.c., Subcomisia pentru chestiuni fiscale din cadrul Parlamentului European a organizat o audiere la care au participat Benjamin Angel (directorul responsabil cu impozitarea directă în cadrul Direcției Generale Impozitare și Uniune Vamală DG TAXUD) și Pascal Saint-Amans (directorul Centrului pentru Administrație și Politică Fiscală din cadrul OCDE). În discuțiile cu europarlamentarii, Benjamin Angel a clarificat că a fost acceptată, de către Comisie, amânarea reformei fiscale internaționale până la mijlocul anului 2021, dar Comisia nu va permite ca acest termen-limită să devină „flexibil”. El a explicat că termenul actual va fi termenul-limită final și nu va reprezenta o altă perioadă de discuții la nivelul OCDE. Benjamin Angel a confirmat că obiectivul UE rămâne în continuare obținerea unui acord la nivelul OCDE, dar a subliniat, totodată, că, în caz contrar, Comisia Europeană este pregătită să propună o soluție europeană pentru ambii piloni ai reformei. Pascal Saint-Amans s-a arătat optimist în privința rezultatului negocierilor, având în vedere faptul că, în lipsa unui acord în această privință, s-ar putea isca tensiuni la nivel internațional care ar fi în detrimentul tuturor țărilor angajate în această negociere. Președintele Subcomisiei pentru chestiuni fiscale, Paul Tang (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Țările de Jos), a declarat că acest schimb de opinii va contribui la pregătirea unui raport din proprie inițiativă de către subcomisie în următoarele luni.
Măsurile fiscale ale Comisiei Europene susțin accesul la echipamente medicale
La 28 octombrie a.c., Comisia Europeană a prezentat un pachet de măsuri fiscale și vamale pentru a susține accesul la echipamente, vaccinuri și kituri de testare. Până în aprilie 2021, o decizie a Comisiei prelungește scutirea temporară de taxe vamale aplicată echipamentelor medicale și de protecție importate din țări care nu sunt membre UE. Prelungirea acestei măsuri a fost decisă în urma consultării cu statele membre și ca răspuns la numărul din ce în ce mai mare de cazuri de infectare cu COVID-19 în toată Europa. Statele membre trebuie să importe în continuare aceste echipamente din țări terțe. Comisia a propus, de asemenea, ca spitalele și personalul medical să fie scutite de plata taxei pe valoarea adăugată pentru vaccinurile și kiturile de testare utilizate pentru combaterea virusului SARS-CoV-2. Aceste măsuri sunt concepute pentru a oferi statelor membre acces la echipamentele necesare pentru prevenirea, detectarea și tratarea COVID-19. În prezent, statele membre pot aplica cote reduse de TVA vaccinurilor, dar nu pot aplica o cotă zero. Kiturilor de testare nu li se aplică cote reduse în momentul de față. Noile norme ar permite aplicarea unei scutiri temporare de TVA vaccinurilor și kiturilor de testare vândute spitalelor și personalului medical, precum și bunurilor și serviciilor strâns legate de activitatea acestora. De asemenea, statele membre vor avea posibilitatea de a aplica cote reduse kiturilor de testare.
Regimul TVA aplicabil serviciilor financiare și de asigurări: Comisia Europeană a lansat o foaie de parcurs
La 22 octombrie a.c., Comisia Europeană a publicat o foaie de parcurs privind revizuirea normelor în materie de TVA aplicabile serviciilor financiare și de asigurări. După cum se poate observa în pachetul fiscal din luna iulie, din punctul de vedere al Comisiei, normele în materie de TVA aplicabile serviciilor financiare și de asigurări sunt învechite, datând încă din 1977. De asemenea, Comisia consideră că normele actuale sunt complexe, dificil de aplicat și nu țin pasul cu dezvoltarea de noi servicii în sector financiar (de exemplu, servicii fintech, inclusiv serviciile legate de criptomonede sau monede virtuale). Comisia a propus revizuirea acestor norme încă din 2007, însă discuțiile au ajuns la un impas la nivelul Consiliului, iar propunerea a fost retrasă în 2016.
Europarlamentarul Pierre Larrouturou a intrat în greva foamei militând pentru o taxă pe tranzacțiile financiare
La 28 octombrie a.c., europarlamentarul Pierre Larrouturou (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Franța) a anunțat că va intra în greva foamei pentru a obține o taxă ambițioasă pe tranzacțiile financiare. Acesta a afirmat că în viitorul buget european s-ar putea să nu existe suficiente fonduri pentru climă, sănătate și locuri de muncă și că „dacă nu taxăm această speculație, Pactul verde european este ca și «mort»”. Pierre Larrouturou speră că, la 1 decembrie, ECOFIN va ajunge la un acord în privința taxei pe tranzacțiile financiare prin care să se finanțeze Planul de redresare economică pentru Next Generation EU.
Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 30 mai 2023
ETAF a participat la conferința anuală a Observatorului fiscal al UE
Marți, 30 mai, Michael Schick, Head of Office, ETAF, a participat la conferința Observatorului fiscal al UE în Bruxelles. Intitulată „Investiții în viitorul Europei: Construirea resurselor proprii ale UE”, conferința cuprinde trei sesiuni. Sesiunea de dimineață a abordat noi forme de impozitare în UE, inclusiv Pilonul I al OCDE, BEFIT și impozitele aferente serviciilor digitale. Reprezentantul ETAF a participat la cea de-a doua sesiune a conferinței, care s-a concentrat pe modul eficient de tratare a evitării obligațiilor fiscale. În cadrul panelului amintit, reprezentantul ETAF, eurodeputatul Kira Peter-Hansen, vicepreședintele subcomisiei FISC, Giulia Aliprandi, cercetător al Observatorului fiscal al UE, și Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, moderator, au discutat preocupările curente privind utilizarea companiilor fictive și rolul facilitatorilor evitării obligațiilor fiscale atât de către companii, cât și de către indivizi. A treia sesiune a conferinței, programată să se desfășoare în a doua parte a zilei, se va axa pe potențialul și limitările impozitării averilor indivizilor.
Eurodeputații au demarat discuțiile privind pachetul ViDA
Joi, 25 mai, membrii comisiei ECON a Parlamentului European s-au reunit pentru a discuta propunerile pachetului TVA în era digitală (ViDA). Eurodeputații au recunoscut necesitatea de a elimina lacunele și de a trata frauda în materie de TVA. Totuși, dezbaterea a relevat unele opinii divergente cu privire la termenele-limită propuse de Comisie pentru facturarea electronică. În timpul ședinței, raportorul, eurodeputatul Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia), a făcut apel la amânarea cu un an a termenului-limită de intrare în vigoare, pentru a le acorda companiilor și autorităților timp pentru a se adapta. Totodată, acesta a afirmat că termenul-limită pentru facturarea electronică ar trebui extins la 10 zile lucrătoare în loc de 2 zile lucrătoare, așa cum propusese Comisia. Noile dispoziții privind data și IBAN-ul ar trebui fie eliminate, fie adaptate, a adăugat acesta. Alte aspecte discutate au inclus rolul EPPO, modurile de gestionare a economiei platformelor, respectarea confidențialității. Termenul-limită pentru depunerea amendamentelor de către grupurile politice este 14 iunie, iar votul în comisia ECON este programat în octombrie 2023.
Subcomisia FISC a Parlamentului European discută modul de controlare a inflației prin impozitare
Marți, 23 mai, subcomisia FISC a Parlamentului European a găzduit o audiere publică privind „rolul politicii fiscale în controlarea inflației și promovarea creșterii sustenabile în contextul redresării economice”. Eurodeputații și experții în domeniu au discutat modul în care politica fiscală poate ajuta la controlul inflației și la promovarea creșterii sustenabile în contextul redresării economice în UE și au analizat posibilitățile pentru noi norme privind ratele de TVA, ajustări ale categoriilor de impozitare în concordanță cu inflația și alte măsuri fiscale, cum ar fi stimulentele fiscale pentru energia regenerabilă și impozitele aferente activităților care dăunează mediului. În general, vorbitorii au explicat că impozitarea nu este cel mai bun instrument de tratare a inflației, însă poate fi utilizată pentru atenuarea efectelor negative ale acesteia. Între timp, pe subiectul promovării sustenabilității, participanții au fost de acord că politica fiscală are un rol în schimbarea comportamentelor. În special, Ricardo Martner, comisar la Comisia independentă de reformă a impozitării companiilor la nivel internațional (ICRICT), a explicat că la nivel global pot fi luate trei măsuri pentru gestionarea impozitării în contexte de îndatorare crescută și creștere scăzută: impozitarea profiturilor excepționale, impozitarea digitală și impozitarea averilor.
Eurodeputații analizează reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor
Eurodeputatul Isabel Benjumea (Partidul Popular European, Spania) și-a publicat recent proiectul de raport de inițiativă privind reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor. În document, aceasta argumentează că sarcina de reglementare atribuită întreprinderilor europene ar trebui simplificată imediat prin aplicarea unui moratoriu de reglementare și evaluarea impactului acțiunilor anterioare asupra impozitării întreprinderilor înainte de a sugera noi legi. Totodată, aceasta face apel la Comisia Europeană să desfășoare „verificări ale competitivității” pentru identificarea unor noi propuneri legislative în domeniul fiscal. Isabel Benjumea este de părere că trecerea la un regim fiscal simplificat este cheia pentru diminuarea sarcinii fiscale asupra întreprinderilor europene. În acest scop, aceasta face apel la Comisie să îndrume statele membre către o simplificare a procedurilor de rambursare, a deducerilor și a litigiilor. Cu toate că este de acord cu propunerea BEFIT a Comisiei, în contextul în care companiile își mută atenția către implementarea normelor Pilonului II al OCDE, raportorul face apel la Comisie să etapizeze implementarea acestor pachete de reglementare pentru a le oferi întreprinderilor europene spațiul necesar, pentru a „respira”, și timpul necesar pentru a se pregăti pentru mediul de reglementare aflat în schimbare. În final, raportorul își exprimă regretul cu privire la decizia Consiliului de a suspenda examinarea propunerii DEBRA și face apel la instituție să relanseze negocierile. Votul pentru acest proiect de raport în comisia ECON este programat în luna septembrie a acestui an.
IASB a emis amendamente finale la IAS 12 care introduc o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate
International Accounting Standards Board (IASB) a emis marți, 23 mai, amendamentele finale la IAS 12 Impozitul pe profit, ca urmare a preocupărilor părților interesate referitoare la potențialele implicații ale normelor standard ale Pilonului II pentru contabilizarea impozitului pe profit în situațiile financiare. Amendamentele vor introduce o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate generate de implementarea la nivelul jurisdicțiilor a normelor fiscale globale și dispoziții de prezentare a informațiilor țintite pentru companiile afectate, pentru a ajuta utilizatorii situațiilor financiare să înțeleagă mai bine expunerea unei companii la impozitele de profit aferente Pilonului II generate de acea legislație, în special înainte de data intrării în vigoare a acesteia. Potrivit IASB, amendamentele vor asigura faptul că întreprinderile afectate aplică IAS 12 în mod consecvent și că investitorii primesc informații mai bune înainte și după intrarea în vigoare a oricărei legislații jurisdicționale aferente Pilonului II. Companiile pot beneficia imediat de o excepție temporară, dar trebuie să furnizeze prezentările de informații investitorilor pentru perioadele de raportare anuale începând cu 1 ianuarie 2023 sau ulterior acestei date, a declarat IASB. Un nou proiect de mentenanță a fost adăugat pe agendă, în care excepția temporară și prezentările de informații conexe vor fi reexaminate, a adăugat IASB.
OCDE a publicat module de instruire privind soluția pe doi piloni
OCDE a publicat recent o serie de webinare înregistrate și videoclipuri care tratează diferite aspecte fundamentale ale soluției pe doi piloni, care are ca scop reformarea normelor internaționale de impozitare și asigurarea faptului că întreprinderile multinaționale plătesc un procent just de impozite oriunde își desfășoară activitatea. Referitor la Pilonul I, modulele de instruire tratează, printre altele, aspectele esențiale ale proiectului privind normele standard pentru nexus și alocarea drepturilor de impozitare, eliminarea dublei impozitări, aspecte privind administrarea și certitudinea fiscală. OCDE a publicat și o serie de webinare referitoare la cei cinci pași pentru aplicarea principalelor prevederi ale normelor GloBE. Lista completă a videoclipurilor se regăsește aici.
Declinarea responsabilității
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
Capital: România și SUA își unesc forțele pentru a transforma lumea contabilă. Interviu cu Robert-Aurelian Șova, purtător de cuvânt al CECCAR, vicepreședinte al Consiliului superior
Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR și purtător de cuvânt, a oferit un interviu publicației Capital în care a vorbit despre parteneriatul dintre România și Statele Unite ale Americii (SUA), cel care are puterea de a transforma lumea contabilă.
Capital: Recent, profesia contabilă din România a încheiat un parteneriat cu organismul profesional reprezentativ din SUA. Ce presupune acest parteneriat?
Robert-Aurelian Șova: Această colaborare cu AICPA (American Institute of Certified Public Accountants) & CIMA (The Chartered Institute of Management Accountants), împreună reprezentând Association of International Certified Professional Accountants, a început încă de anul trecut. Cunoscute fiind bunele practici din SUA în ceea ce privește contabilitatea criminalistică, am considerat oportun schimbul de bune practici și transferul de know-how în acest domeniu.
De altfel, așa a început colaborarea dintre CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România) și organismul profesional din Statele Unite. Cu sprijinul lor, CECCAR va lansa în curând standardul profesional și programul de specializare în contabilitatea criminalistică.
Am trecut deja la nivelul următor și am semnat un acord de colaborare ce susține dezvoltarea profesională continuă și performanța în afaceri, o cooperare win-win ce poate transforma lumea contabilă într-un loc mai inteligent și mai eficient, favorabil unei economii reziliente.
Acest parteneriat a venit, de altfel, pe fondul creșterii cererii de profesioniști în domeniul financiar-contabil ce dețin un set extins de competențe, inclusiv gândire strategică și abilități digitale.
Interviul integral este disponibil pe site-ul Capital.ro.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR a solicitat ANAF prorogarea termenului de depunere a declarațiilor fiscale
Având în vedere disfuncționalitățile sistemului informatic al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) din ultima perioadă, ce conduc la imposibilitatea respectării termenelor de depunere a declarațiilor fiscale și a situațiilor financiare anuale, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a solicitat autorității fiscale prorogarea termenelor de 25, respectiv 30 mai 2023 pentru depunerea acestora.
De asemenea, CECCAR, ca reprezentant al celor peste 35.000 de liber-profesioniști contabili, a solicitat să nu li se aplice contribuabililor sancțiunile prevăzute de lege pentru depășirea termenelor legale de depunere a declarațiilor corespunzătoare.
Având în vedere faptul că nerespectarea termenelor amintite are la bază motive independente de voința profesioniștilor contabili, a contribuabililor, ne exprimăm încrederea că ANAF va identifica și implementa soluția legală potrivită, în interes public. Considerăm că această situație se încadrează în prevederile art. 78 alin. (1) din Codul de procedură fiscală.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 5 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 25.05.2023
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 30 mai 2023
-
ECONOMIEacum 4 zile
Lege promulgată: 27 octombrie, Ziua Sustenabilității în România
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 30.05.2023
-
ECONOMIEacum 3 zile
Nivelul redus al creditării afectează perspectivele economice ale zonei euro
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF propune modificarea formularului Invitație utilizat în activitatea de verificare documentară
-
ECONOMIEacum 5 zile
În proiect, noi reglementări privind arhivarea documentelor electronice
-
ECONOMIEacum 5 zile
Evaluarea și integrarea persoanelor cu dizabilități, susținut printr-o platformă digitală