Rețele sociale

ECONOMIE

Set de măsuri pentru a preveni creșterea creditelor neperformante

Comisia Europeană (CE) a prezentat o strategie de prevenire a unei viitoare acumulări a creditelor neperformante în Uniunea Europeană, ca urmare a crizei provocate de pandemia de COVID-19, a anunțat Executivul comunitar, într-un comunicat.

Radio CECCAR FM

„Strategia urmărește să asigure faptul că gospodăriile și întreprinderile din UE continuă să aibă acces la finanțarea de care au nevoie pe întreaga durată a crizei”, se menționează în comunicat.

Băncile joacă un rol esențial în atenuarea efectelor crizei provocate de pandemia de COVID-19, prin menținerea finanțării economiei. Acest lucru este esențial pentru a sprijini redresarea economică a UE. Având în vedere impactul pe care pandemia de COVID-19 l-a avut asupra economiei UE, se preconizează că volumul creditelor neperformante va spori în întreaga UE, dar încă nu se știe cu certitudine când se va produce și ce amploare va avea această creștere. În funcție de rapiditatea cu care economia UE se redresează în urma crizei provocate de pandemia de COVID-19, calitatea activelor băncilor și, în consecință, capacitatea lor de creditare s-ar putea deteriora.

„Strategia prezentată acum va contribui la redresarea rapidă și durabilă a Europei prin ajutarea băncilor să scoată în afara bilanțurilor aceste credite și să mențină fluxul de creditare”, a declarat Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv pentru o economie în serviciul cetățenilor.

Pentru a oferi statelor membre și sectorului financiar instrumentele necesare cu ajutorul cărora să facă față din timp creșterii numărului de credite neperformante în sectorul bancar al UE, Comisia propune o serie de acțiuni care vizează patru obiective principale:

1. Dezvoltarea în continuare a piețelor secundare pentru activele neperformante. Acest lucru le va permite băncilor să scoată în afara bilanțurilor creditele neperformante, asigurând în același timp o protecție sporită a debitorilor. O măsură-cheie în cadrul acestui proces ar fi adoptarea propunerii Comisiei privind administratorii de credite și cumpărătorii de credite, care este discutată în prezent de Parlamentul European și de Consiliu. Aceste norme ar consolida protecția debitorilor pe piețele secundare. Comisia consideră utilă instituirea unei platforme centrale de date electronice la nivelul UE pentru a spori transparența pieței. O astfel de platformă ar acționa ca un fond de date pentru piața creditelor neperformante, astfel încât să se îmbunătățească schimbul de informații între toți actorii implicați (vânzători de credite, cumpărători de credite, administratori de credite, societăți de administrare a investițiilor și platforme private pentru credite neperformante), pentru a soluționa cu eficacitate problema creditelor neperformante. Pe baza unei consultări publice, Comisia ar urma să exploreze mai multe opțiuni privind instituirea unei platforme de date la nivel european și să stabilească cea mai bună cale de urmat. Una dintre opțiuni ar putea fi instituirea platformei de date prin extinderea atribuțiilor bazei de date existente, European DataWarehouse (ED);

2. Reforma legislației UE privind insolvența întreprinderilor și recuperarea datoriilor. Această reformă va contribui la asigurarea convergenței diverselor cadre de insolvență din UE, menținând în același timp standarde ridicate de protecție a consumatorilor. Existența unor proceduri de insolvență mai convergente ar spori securitatea juridică și ar accelera recuperarea valorii atât în beneficiul creditorului, cât și al debitorului. Comisia îndeamnă Parlamentul și Consiliul să ajungă rapid la un acord asupra propunerii legislative privind normele minime de armonizare referitoare la procedura accelerată extrajudiciară de executare a garanțiilor reale, pe care Comisia a propus-o în 2018;

3. Sprijinirea constituirii de societăți naționale de administrare a investițiilor și a cooperării dintre acestea la nivelul UE. Societățile de administrare a investițiilor sunt vehicule care acordă sprijin băncilor care se confruntă cu dificultăți, permițându-le să scoată în afara bilanțurilor creditele neperformante. Acest sprijin le permite băncilor să se concentreze din nou asupra creditării întreprinderilor și a gospodăriilor viabile, nu să se axeze pe gestionarea creditele neperformante. CE este pregătită să sprijine statele membre în constituirea de societăți naționale de administrare a investițiilor – dacă doresc acest lucru – și ar urma să analizeze modul în care cooperarea ar putea fi impulsionată prin instituirea unei rețele la nivelul UE a societăților naționale de administrare a investițiilor. Societățile naționale de administrare a investițiilor sunt importante datorită cunoștințelor de specialitate la nivel național, însă o rețea la nivelul UE a societăților naționale de administrare a investițiilor ar permite entităților naționale să facă schimb de bune practici, să asigure respectarea standardelor în materie de date și transparență și să coordoneze mai bine acțiunile. Rețeaua societăților de administrare a investițiilor ar putea, de asemenea, să utilizeze platforma de date pentru a se coordona și a coopera în vederea efectuării de schimburi de informații cu privire la investitori, debitori și administratori. Pentru a avea acces la informațiile privind piețele creditelor neperformante, va fi necesar să se respecte toate normele relevante în materie de protecție a datelor referitoare la debitori;

4. Măsuri preventive. Cu toate că situația sectorului bancar al UE este, în ansamblu, mult mai solidă decât cea înregistrată în urma crizei financiare, statele membre continuă să aplice răspunsuri neuniforme în materie de politică economică. Având în vedere circumstanțele speciale ale actualei crize sanitare, autoritățile au posibilitatea de a pune în aplicare măsuri preventive de sprijin public, în cazul în care acest lucru este necesar, pentru a se asigura continuitatea finanțării economiei reale, astfel cum se prevede în Directiva UE privind redresarea și rezoluția instituțiilor bancare și în cadrele în materie de ajutoare de stat.

ECONOMIE

MF: În proiect, noi reglementări privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor a lansat în dezbatere publică un proiect de Ordin pentru punerea în aplicare a prevederilor pct.3 lit.b) subsecțiunea C a secțiunii II din Anexa nr.5 la Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, document prin care sunt propuse o serie de reglementări privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal.

MF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OG nr. 16/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, s-a avut în vedere transpunerea în legislația națională a Directivei (UE) 2021/514 a Consiliului de modificare a Directivei 2011/16/UE a Consiliului privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal. În acest sens, a fost completat Codul de procedură fiscală la Titlul X ”Aspecte internaționale” Capitolul I ”Cooperarea administrativă în domeniul fiscal” cu art. 291^5 care lărgește sfera de aplicare a schimbului automat obligatoriu de informații prin includerea Operatorilor de platforme.

Acestora le revine obligația de a colecta informații despre vânzătorii care se înscriu pe platformele administrate de ei și, complementar, obligația de a le raporta, alături de date privind activitățile derulate și contraprestațiile cumulate, către autoritatea competentă din România. Astfel, art.291^5 alin.(1) statuează că operatorii de platformă cărora le revine obligația de raportare trebuie să îndeplinească procedurile de diligență fiscală și de raportare prevăzute în secțiunile II și III din anexa nr. 5.

De asemenea, alineatul (2) al art. 291^5 dispune că, în temeiul procedurilor de diligență fiscală și de raportare prevăzute în secțiunile II și III din anexa nr. 5, autoritatea competentă din România comunică, prin intermediul schimbului automat și în termenul prevăzut la alin. (5), autorității competente a statului membru de rezidență al Vânzătorului raportabil (determinat în temeiul subsecțiunii D din secțiunea II a anexei nr. 5) sau, după caz, autorității competente a statului membru în care sunt situate bunurile imobile în situația Vânzătorului raportabil care prestează servicii de închiriere de bunuri imobile, anumite informații referitoare la fiecare vânzător raportabil.

În vederea colectării și realizării schimbului automat de informații menționat anterior, Operatorii de platformă care au obligația de raportare către autoritatea competentă din România trebuie să aplice procedura de diligență prevăzută la Secțiunea a II-a din cadrul anexei V la Codul de procedură fiscală. Potrivit subsecțiunii B punctul 1 din cadrul secțiunii menționate, Operatorul de platformă care are obligația de raportare colectează toate informațiile următoare pentru fiecare vânzător care este o persoană fizică și care nu este Vânzător Exclus: a) prenumele și numele; b) adresa principală; c) orice NIF emis vânzătorului respectiv, inclusiv fiecare stat membru emitent, și, în absența unui NIF, locul nașterii vânzătorului respectiv; d) numărul TVA al vânzătorului respectiv, dacă există; e) data nașterii.

De asemenea, potrivit punctului 2 din cadrul aceleiași subsecțiuni, pentru fiecare vânzător care este o entitate și care nu este vânzător exclus, Operatorul de platformă care are obligația de raportare trebuie să colecteze următoarele informații: a) denumirea juridică; b) adresa principală; c) orice NIF emis vânzătorului respectiv, inclusiv fiecare stat membru emitent; d) numărul TVA al vânzătorului respectiv, dacă există; e) numărul de înregistrare în Registrul Comerțului; f) existența oricărui sediu permanent prin care se realizează activități relevante în România sau în oricare alt stat membru, dacă informația este disponibilă, indicând fiecare stat membru în care este situat un astfel de sediu permanent.

În același timp, la subsecțiunea E din secțiunea a II-a din cadrul anexei 5 la Codul de procedură fiscală, sunt prevăzute reguli privind colectarea de către Operatorul de platformă care are obligația de raportare a informațiilor privind bunurile imobile închiriate.

Totodată, potrivit subsecțiunii C din cadrul secțiunii a II-a, Operatorii de platformă care au obligația de raportare au și obligația verificării informațiilor despre vânzător. Astfel, în cazurile în care Operatorul de platformă care are obligația de raportare are motive să considere că oricare dintre informațiile descrise la subsecțiunile B sau E pot fi inexacte în temeiul informațiilor furnizate de către autoritatea competentă din România sau de către autoritatea competentă a unui stat membru într-o cerere privind un anumit vânzător, Operatorul de platformă care are obligația de raportare solicită vânzătorului să corecteze informațiile despre care s-a constatat că sunt incorecte și să furnizeze documente justificative, date sau informații, provenite dintr-o sursă independentă, cum ar fi un document de identificare valabil, emis de o autoritate publică din România sau din alt stat membru sau un certificat de rezidență fiscală, aprobat prin ordin al ministrului Finanțelor.

Având în vedere faptul că, în prezent, solicitarea și eliberarea certificatului de rezidență fiscală se realizează în condițiile OMFP nr. 583/2016 pentru aprobarea formularisticii prevăzute de art. 230 și 232 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, este necesar să se reglementeze faptul că formularistica respectivă poate fi utilizată și în scopul punerii în aplicare a pct. 3 lit. b) subsecțiunea C a secțiunii II din anexa nr.5 la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

În acest context, a fost elaborat proiectul de Ordin al ministrului finanțelor pentru punerea în aplicare a prevederilor pct. 3 lit. b) subsecțiunea C a secțiunii II din Anexa nr. 5 la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Continuare

ECONOMIE

ANAF propune modificarea formularului Invitație utilizat în activitatea de verificare documentară

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de Ordin pentru modificarea Anexei nr. 2 la OPANAF nr. 3666/2020 privind aprobarea modelului și conținutului formularelor și documentelor utilizate în activitatea de verificare documentară, prin care propune modificarea formularului Invitație.

ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OUG nr. 188/2022, au fost completate prevederile art. 149 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, prin introducerea unui nou alineat (5), cu următorul cuprins:

„(5) Audierea contribuabilului/plătitorului se efectuează potrivit art. 9 alin. (1) și (3) – (5). Persoana are dreptul să își prezinte în scris punctul de vedere, în termen de 5 zile lucrătoare de la data audierii. Termenul poate fi prelungit cu cel mult 5 zile lucrătoare, pentru motive justificate, cu acordul conducătorului organului de control fiscal”.

În acest context, în vederea aplicării prevederilor art. 149 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, a fost promovat acest nou proiect de Ordin al președintelui ANAF, care urmează să modifice Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 3666/2020, în vederea completării și modificării formularului Invitație utilizat în activitatea de verificare documentară, cu respectarea prevederilor legale menționate.

Astfel, pentru aducerea la cunoștința contribuabilului a termenului legal pentru formularea punctului de vedere față de constatările organului fiscal, prin prezentul proiect de ordin se modifică formularul Invitație cu aceste precizări. Modificările din conținutul proiectului vor fi aplicate de structurile cu atribuții de inspecție fiscală, de structurile cu atribuții de control antifraudă și de structurile cu atribuții de verificare a situației fiscale personale, competente să efectueze acțiunile de verificarea documentară.

Continuare

ECONOMIE

Nivelul redus al creditării afectează perspectivele economice ale zonei euro

Radio CECCAR FM

Creșterea creditării bancare în zona euro a încetinit semnificativ în aprilie, reflectând efectele majorării dobânzilor și ale perspectivelor economice sumbre, arată datele unui studiu publicat de Banca Centrală Europeană (BCE), transmite DPA, preluată de Agerpres.

Creditarea către rezidenții din zona euro a crescut în ritm anual cu 1,5% în aprilie, iar cea pentru administrațiile publice a scăzut cu 0,9%. De asemenea, împrumuturile acordate sectorului privat au urcat cu doar 3,3% în aprilie, după un avans de 3,9% luna precedentă. Creditele acordate gospodăriilor au crescut cu doar 2,5% în aprilie, după o expansiune de 2,9% luna precedentă.

„Datele monetare slabe din aprilie se adaugă perspectivelor economice sumbre pentru restul acestui an și ar putea încetini ritmul majorării dobânzilor de către Banca Centrală Europeană”, a apreciat Bert Colijn, economist la ING.

Studiul BCE sugerează că în trimestrul doi băncile intenționează să înăsprească accesul la împrumuturi și se așteaptă la o scădere a cererii pentru credite din partea firmelor și a gospodăriilor.

Creșterea masei monetare M3, considerată drept un indicator al activității economice, a încetinit la 1,9% în aprilie, de la 2,5% luna precedentă, sub estimările analiștilor, care mizau pe o creștere de 2,1%. Este cel mai slab ritm de creștere din iunie 2014.

Cele mai recente date indică faptul că scăderea depozitelor bancare din ultimele luni este mai degrabă provocată de majorarea dobânzilor și nu de temerile privind stabilitatea băncilor, susține Jack Allen-Reynolds, economist la Capital Economics. Acesta se așteaptă la un nivel redus al creditării în contextul continuării majorării dobânzilor.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending