Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Proiect MFP pentru clarificarea dispozițiilor OMFP nr. 2.100/2020

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor Publice a publicat, pe site-ul instituției, un proiect de ordin pentru completarea articolului 2 din Procedura de anulare a obligațiilor de plată accesorii, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.100/2020. Inițiatorii explică, în Referatul de aprobare, că prin OUG nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale s-au reglementat unele măsuri de acordare a unor facilități fiscale. Potrivit dispozițiilor art. art. XXII alin. (1) din OUG nr. 69/2020, la propunerea președintelui ANAF, a fost emis Ordinul MFP nr. 2.100/2020 pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligațiilor de plată accesorii.

„Este de menționat că OUG nr. 69/2020 nu introduce restricții cu privire la anumite categorii de contribuabili, context în care măsurile de anulare a accesoriilor se aplică pentru toate categoriile de debitori. (…) Prin urmare, de facilitățile fiscale prevăzute la art. IX-XII din OUG nr. 69/2020 pot beneficia și debitorii aflați în procedura insolvenței ori aflați în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare, astfel cum se menționează la art. 1 alin. (6) lit. c) din Procedura de anulare a obligațiilor de plată accesorii aprobată prin OMFP nr. 2100/2020, fără a se detalia cu privire la stadiul în care se află debitorii în cauză în procedura insolvenței. (…) Este de menționat că OUG nr. 69/2020 este un act normativ cu caracter special în raport de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările ulterioare, și stabilește reguli specifice în ceea ce privește definirea obligațiilor restante”, se menționează în Referatul de aprobare.

Astfel, potrivit art. VIII alin. (2), în sensul capitolului II din OUG nr. 69/2020, „prin obligații bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 inclusiv se înțelege:

a) obligații bugetare pentru care s-a împlinit scadența sau termenul de plată până la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum și obligațiile fiscale principale scadente în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare și data de 31 martie 2020 inclusiv;

b) diferențele de obligații bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate până la data de 31 martie 2020 inclusiv, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, precum și diferențele de obligații bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 martie 2020 inclusiv, stabilite de organul fiscal central prin decizie de impunere emisă și comunicată până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ca urmare a unei inspecții fiscale sau a verificării situației fiscale personale;

c) obligațiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 martie 2020 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de organul fiscal sau prin declarație de impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în perioada cuprinsă între 1 aprilie 2020 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;

d) alte obligații de plată individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal în vederea recuperării la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum și obligațiile bugetare principale stabilite de alte organe decât organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 martie 2020, transmise spre recuperare organelor fiscale în perioada cuprinsă între 1 aprilie 2020 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.”

Pe de altă parte, art. 5 pct. 29 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență definește „insolvența este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizează prin insuficiența fondurilor bănești disponibile pentru plata datoriilor certe, lichide și exigibile, astfel:

a) insolvența debitorului se prezumă atunci când acesta, după 60 de zile de la scadență, nu a plătit datoria sa față de creditor; prezumția este relativă;

b) insolvența este iminentă atunci când se dovedește că debitorul nu va putea plăti la scadență datoriile exigibile angajate, cu fondurile bănești disponibile la data scadenței”.

De asemenea, art. 5 alin. (1) pct. 53 din același act normativ definește programul de plată a creanțelor ca fiind „graficul de achitare a acestora menționat în planul de reorganizare care include:

a) cuantumul sumelor pe care debitorul se obligă să le plătească creditorilor, dar nu mai mult decât sumele datorate conform tabelului definitiv de creanțe; în cazul creditorilor beneficiari ai unei cauze de preferință sumele vor putea include și dobânzile;

b) termenele la care debitorul urmează să plătească aceste sume.

Cu alte cuvinte, debitorul aflat în insolvență se obligă să plătească sumele scadente în trecut la anumite termene.

În acest context, pentru evita posibilele interpretări, MFP propune, prin acest proiect, clarificarea dispozițiilor OMFP nr. 2100/2020 respectiv a definiției obligațiilor bugetare restante în sensul că, în scopul accesării facilităților prevăzute de OUG nr. 69/2020, sunt considerate restante și obligațiile bugetare datorate de debitorul aflat în insolvență pentru care s-a împlinit scadența până la data de 31 martie 2020, inclusiv, independent de existența unui tabel de creanțe sau a unui program de plată a creanțelor. „Subliniem că prin reglementarea propusă prin proiectul de ordin nu se instituie un drept al debitorului aflat în insolvență de a beneficia de facilitățile fiscale, temeiul în baza căruia se poate naște dreptul debitorului aflat în insolvență regăsindu-se în legislația primară, respectiv OUG nr. 69/2020, cu respectarea condițiilor prevăzute de această ordonanță de urgență”, menționează MFP.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și AEP: Activitățile de pregătire a alegerilor din anul 2024 în domeniul finanțării activității partidelor politice și a campaniilor electorale

Radio CECCAR FM

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) și Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) desfășoară, în perioada 18-22 septembrie 2023, programul de formare Contabilitatea partidelor politice, destinat personalului AEP cu atribuții privind activitatea de finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale.

„Prin derularea acestei activități în parteneriat cu CECCAR ne propunem ca înțelegerea, interpretarea și aplicarea normelor legale din domeniul financiar-contabil de către formațiunile politice și de către autoritățile cu atribuții de control să se realizeze în mod unitar. Este de remarcat faptul că se constată cu fiecare an ce trece o frecvență tot mai redusă a neregulilor financiare în activitatea partidelor politice, semn că acțiunile de îndrumare și prevenție derulate de AEP generează claritate și au efecte benefice. Ne propunem să continuăm buna colaborare cu formațiunile politice în aceeași manieră caracterizată de deschidere și disponibilitate, în așa fel încât obținerea veniturilor, efectuarea cheltuielilor și raportarea acestora să fie transparente și în concordanță cu rigorile legii”, a declarat președintele AEP, Toni Greblă, în deschiderea programului de formare ce a avut loc luni, 18 septembrie 2023, la sediul instituției.

Conform comunicatului AEP, anul electoral 2024 va fi complex prin prisma desfășurării tuturor celor patru tipuri de alegeri, fapt pentru care specialiștii Autorității depun toate eforturile pentru a asigura optimizarea fluxurilor de comunicare și raportare, astfel încât activitatea de control a campaniilor electorale în vederea rambursării cheltuielilor să se desfășoare în timp util și fără sincope.

„Tot în perspectiva alegerilor din anul 2024, subliniez că este important ca formațiunile politice să aibă în vedere actualizarea constantă a evidențelor din Registrul partidelor politice pentru a fi evitate orice fel de situații problematice”, a mai spus președintele AEP, citat în comunicat.

De asemenea, Toni Greblă a adresat mulțumiri CECCAR, reprezentat la eveniment de către prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior și purtător de cuvânt, pentru disponibilitatea și profesionalismul manifestate în realizarea activităților de formare și dezvoltare profesională în domeniul financiar-contabil a personalului cu atribuții de control, a mandatarilor financiari și a directorilor financiari ai partidelor politice.

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova a afirmat că programul de formare va fi un spațiu destinat dezbaterilor din care să rezulte înțelegerea unitară a reglementărilor în vigoare și evitarea „zonelor gri” în ceea ce privește respectarea normelor aplicabile, precum și identificarea modalităților de îmbunătățire a aspectelor specifice activității de finanțare a partidelor politice.

„În cadrul evenimentului a fost evidențiată importanța derulării constante a programelor de formare în domeniul financiar-contabil din perspectiva eficientizării activității de control a finanțării partidelor politice. În acest sens a fost reamintit parteneriatul cu CECCAR pentru realizarea Ghidului practic privind contabilitatea partidelor politice, un instrument util care să asiste formațiunile politice în activitatea financiar-contabilă”, se mai specifică în comunicatul AEP.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noul studiu al IFAC extinde perspectivele referitoare la prezentarea și asigurarea informațiilor legate de sustenabilitate dincolo de granițele G20

Radio CECCAR FM

Cercetările recente ale International Federation of Accountants (IFAC) extind domeniul de aplicare al datelor privind prezentarea și asigurarea legate de sustenabilitate la 20 de jurisdicții suplimentare, pe lângă jurisdicțiile membre G20 pentru care s-a raportat anterior. Noul raport, Stadiul actual: Dincolo de granițele G20, se concentrează pe emisfera sudică incluzând date din trei jurisdicții din America Latină, șase din Africa și Orientul Mijlociu și patru din regiunea Asia-Pacific, precum și șase economii mici din Spațiul Economic European și Elveția.

Kevin Dancey, CEO-ul IFAC, a declarat: „Atunci când sunt privite per ansamblu, seriile de rapoarte privind stadiul actual furnizează date referitoare la practicile de piață curente ale celor aproape 2.000 dintre cele mai mari companii cotate din 42 de jurisdicții între 2019 și 2021. Această perspectivă mai amplă privind prezentarea informațiilor și asigurarea subliniază și mai clar faptul că ne aflăm încă în etapele incipiente ale demersului de a furniza investitorilor și altor părți interesate informații legate de sustenabilitate consecvente, comparabile, utile în procesul decizional și asigurate, care sunt la fel de fiabile ca informațiile financiare.”

Studiul a constatat că 89% dintre companiile analizate au raportat informații legate de ESG în 2021, iar 48% dintre acestea au primit un anumit nivel de asigurare. Ratele de asigurare au crescut de la 37% la 48%, dar misiunile acoperă un set tot mai restrâns de aspecte. Majoritatea misiunilor de asigurare au fost efectuate de firme de audit – 62% din misiunile de asigurare în 2021. Totodată, studiul arată că în 81% dintre aceste misiuni de asigurare s-a aplicat Standardul Internațional privind Misiunile de Asigurare 3000 al IAASB.

Deși datele arată o tendință de creștere a incidenței asigurării, domeniul de aplicare a asigurării obținute de companii se restrânge. În plus, fragmentarea în ceea ce privește standardul de asigurare utilizat este evidentă. Standardul de asigurare a sustenabilității propus recent de International Auditing and Assurance Standards Board – Standardul internațional privind asigurarea în materie de sustenabilitate 5000 – tratează ambele aspecte. International Ethics Board for Accountants lucrează, totodată, pentru a îmbunătăți dispozițiile referitoare la independență și etică pentru a susține asigurarea de înaltă calitate.

În contextul în care guvernele, organismele de reglementare și factorii de decizie de la nivel mondial își îndreaptă atenția către noi dispoziții legate de sustenabilitate, IFAC realizează această cercetare și altele pentru a ajuta la creșterea gradului de conștientizare referitor la nevoia de informații legate de sustenabilitate de înaltă calitate și a stimula decizii politice și de reglementare bazate pe politici, ambele obiective fiind aliniate cu angajamentul față de adoptarea standardelor ISSB și Cadrul de parteneriat al ISSB.

Raportul Stadiul actual: Dincolo de G20 poate fi consultat pe site-ul IFAC.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Consiliul IESBA a publicat Ediția 2023 a Manualului privind Codul etic internațional pentru profesioniștii contabili

Radio CECCAR FM

La 21 septembrie, International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA) a publicat Manualul privind Codul etic internațional pentru profesioniștii contabili (inclusiv Standardele Internaționale privind Independența), Ediția 2023. Acest manual înlocuiește ediția din 2022 și incorporează următoarele revizuiri:

  • Revizuirile legate de (a) definiția echipei misiunii și (b) audituri ale grupului. Revizuirile tratează independența și alte implicații ale modificărilor definiției termenului „echipa misiunii” din Cod pentru a se alinia cu modificările definiției aceluiași termen din Standardele Internaționale de Audit (ISA-uri) și Standardele Internaționale privind Managementul Calității (ISQM-uri) emise de IAASB. Revizuirile tratează, totodată, și diversele considerente de independență într-un audit al situațiilor financiare de grup. Prevederile revizuite legate de definiția echipei misiunii și a auditurilor de grup vor intra în vigoare pentru auditurile situațiilor financiare și auditurile situațiilor financiare ale grupului pentru perioadele care încep la 15 decembrie 2023 sau ulterior acestei date. Adoptarea anticipată a revizuirilor este încurajată.
  • Expirarea viitoare a „prevederii jurisdicționale” care tratează asocierea de lungă durată a personalului cu un client de audit. Prevederea jurisdicțională va expira și nu va mai fi disponibilă pentru auditurile situațiilor financiare pentru perioadele care încep la 15 decembrie 2023 sau ulterior acestei date. În baza prevederii jurisdicționale (punctul R540.20 din Cod), în care un organism legislativ sau de reglementare (ori organizație autorizată sau recunoscută de un astfel de organism legislativ sau de reglementare) a stabilit o perioadă de pauză pentru partener de misiune pentru mai puțin de cinci ani consecutivi, acea perioadă de pauză mai scurtă se poate aplica, supusă unui plafon de trei ani, cu condiția ca perioada de ocupare a funcției să nu depășească șapte ani.

La finalul ediției 2023 a Manualului, se regăsesc revizuirile la Cod aprobate de IESBA care nu sunt încă în vigoare. Aceste revizuiri vor intra în vigoare în decembrie 2024 și includ:

Manualul IESBA Ediția 2023 este disponibil în limba engleză pe site-ul IESBA.

Continuare
Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 5 ore

Economia la bani mărunți – Ediția din 21.09.2023

PROFESIA CONTABILĂacum 6 ore

CECCAR și AEP: Activitățile de pregătire a alegerilor din anul 2024 în domeniul finanțării activității partidelor politice și a campaniilor electorale

PROFESIA CONTABILĂacum 6 ore

Noul studiu al IFAC extinde perspectivele referitoare la prezentarea și asigurarea informațiilor legate de sustenabilitate dincolo de granițele G20

PROFESIA CONTABILĂacum 6 ore

Consiliul IESBA a publicat Ediția 2023 a Manualului privind Codul etic internațional pentru profesioniștii contabili

etaf
PROFESIA CONTABILĂacum 6 ore

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 21 septembrie 2023

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile

Economia la bani mărunți – Ediția din 19.09.2023

ECONOMIEacum 2 zile

MF propune modificarea alineatului (4) al articolului 4 din Codul fiscal

ECONOMIEacum 2 zile

Modificări la procedura aplicabilă în cazurile în care este necesară o amânare a determinării definitive a valorii în vamă

ECONOMIEacum 2 zile

BNR atrage atenția asupra unui atac de tip spoofing (utilizarea frauduloasă a numărului de telefon)

ECONOMIEacum 2 zile

ANRE a finalizat operaționalizarea platformei digitale de raportare și monitorizare a pieței gazelor naturale

ECONOMIEacum 3 zile

MF a lansat în dezbatere publică proiectul de Lege privind noile măsuri fiscal-bugetare

ECONOMIEacum 3 zile

ANAF propune modificarea și completarea unor prevederi referitoare la activitatea de gestionare a cazierului fiscal

Trending