PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 15 februarie 2021
Workshop pe tema impozitării digitale, organizat de Subcomisia FISC
La 12 februarie a.c., subcomisia pentru chestiuni fiscale din cadrul Parlamentului European (subcomisia FISC) a organizat un atelier pe tema impozitării economiei digitale. Invitați la dezbaterile moderate de președintele subcomisiei FISC, Paul Tang (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Țările de Jos), au fost prof. dr. Jeffrey Owens (directorul Global Tax Policy Center din cadrul Universității din Viena și fostul director al Centrului pentru Politică Fiscală și Administrație din cadrul OCDE), prof. Anne Van De Vijver (profesor de drept fiscal în cadrul Universității din Antwerp), Daniele Majorana (consultant juridic specializat în chestiuni fiscale internaționale și europene).
În discursul său, prof. dr. Jeffrey Owens (directorul Global Tax Policy Center din cadrul Universității din Viena și fostul director al Centrului pentru Politică Fiscală și Administrație din cadrul OCDE) s-a concentrat pe modul în care UE ar trebui să creeze un echilibru între riscurile și oportunitățile rezultate din impozitarea economiei digitale, implicațiile negocierilor pe această temă la nivelul OCDE/G20 și pe modul în care UE ar trebui să evalueze rezultatul acestor negocieri. Acesta și-a exprimat scepticismul cu privire la posibilitatea ca SUA să contribuie la obținerea unui acord la nivelul OCDE până la jumătatea anului 2021. Prof. Anne Van De Vijver (profesor de drept fiscal în cadrul Universității din Antwerp) a vorbit pe larg despre importanța implementării unui sistem fiscal echitabil atât din punctul de vedere al echitabilității, cât și al percepției asupra acesteia. Daniele Majorana (consultant juridic specializat în chestiuni fiscale internaționale și europene) a descris taxa pe serviciile digitale din Italia și a sugerat că exploatarea și colectarea datelor digitale ar trebui să fie supuse unui impozit la nivelul Uniunii asemănător unei accize la petrol. Președintele subcomisiei FISC, Paul Tang (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Țările de Jos), moderatorul evenimentului, a clarificat că activitatea din cadrul atelierului va sprijini proiectul de raport privind impozitarea digitală, întocmit de raportorii Andreas Schwab (Partidul Popular European, Germania) și Martin Hlavacek (Partidul Renew Europe, Republica Cehă), care au participat la discuții. Potrivit acestuia, raportul Parlamentului European va fi un imbold politic pentru activitatea demarată de Comisia Europeană în privința impozitării digitale prin lansarea unei consultări publice privind taxa digitală.
Regimul fiscal din Luxemburg, din nou sub supraveghere
La 8 februarie a.c., publicația franceză Le Monde, în colaborare cu alte 16 canale mass-media internaționale, a dezvăluit rezultatul anchetei privind practicile fiscale din Luxemburg, intitulate OpenLux. Potrivit sursei citate, în Luxemburg sunt înregistrate aproape 55.000 de companii offshore cu active în valoare de peste 6 trilioane de euro. Jurnaliștii au creat o bază de date cu beneficiarii a 124.000 de societăți comerciale din Luxemburg, inclusiv cele cu fonduri suspecte despre care se presupune că provin din activități ilicite sau că au legătură cu infractori aflați sub anchete judiciare. Guvernul luxemburghez a reacționat prompt la ancheta respectivă și a creat un website în care neagă acuzațiile aduse, declarând că „Luxemburg s-a conformat în totalitate cu reglementările și standardele de transparență de la nivelul UE și de la nivel internațional și aplică întregul arsenal de măsuri UE și internaționale pentru a asigura schimbul de informații fiscale și a combate evaziunea și frauda fiscală”. Ancheta a generat o reacție din partea Parlamentului European: Paul Tang (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Țările de Jos) a remarcat că este absurd că țările europene nu pot ajunge pe lista neagră a paradisurilor fiscale, în timp ce Sven Giegold (Partidul Verzilor/Alianța Liberă Europeană, Germania), Philippe Lamberts (Partidul Verzilor/Alianța Liberă Europeană, Belgia) și Markus Ferber (Partidul Popular European, Germania) au solicitat Comisiei să lanseze proceduri privind încălcarea dreptului comunitar împotriva țărilor cu registrul beneficiarilor reali incomplet.
Planurile Comisiei în domeniul TVA: „Atenție la deficit” și TVA pentru serviciile financiare
Activitatea Comisiei Europene în ceea ce privește îmbunătățirea legislației referitoare la taxa pe valoarea adăugată a înregistrat progrese. La 3 februarie a.c., Comisia Europeană a publicat o foaie de parcurs prin care informează cetățenii UE cu privire la intenția sa de a emite o Comunicare în primăvara acestui an pentru a susține eforturile statelor membre de a reduce deficitul de încasare a TVA. Deficitul de încasare a TVA, adică diferența dintre veniturile preconizate din TVA și sumele colectate efectiv de autoritățile fiscale, a fost în valoare de 140 miliarde euro în 2018, iar, conform estimărilor Comisiei, acesta va crește până la 164 miliarde euro în 2020, în principal ca urmare a falimentelor cauzate de pandemia de COVID-19. La 8 februarie a.c., Comisia Europeană a lansat o consultare publică privind revizuirea normelor în materie de TVA aplicabile serviciilor financiare și de asigurări. Obiectivul acestei revizuiri este actualizarea normelor în materie de TVA din 1977, care sunt învechite și dificil de aplicat pentru sisteme financiare ce utilizează, în general, noi tehnologii digitale.
Raportarea CbCR revine pe agenda Consiliului Concurenței
La 25 februarie a.c., Consiliul Concurenței va discuta posibila introducere a raportării publice pentru fiecare țară în parte (Country-by-Country Reporting – CbCR). Totuși, având în vedere faptul că dezbaterea se va desfășura online, în cadrul unei videoconferințe, nu va putea avea loc un vot în privința propunerii. Schimbarea de poziție a Austriei a pus capăt minorității care a fost împotriva acestei măsuri, iar adoptarea propunerii ar trebui să fie posibilă în cadrul următoarei ședințe cu participare fizică a membrilor Consiliului.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil