Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Mesajul prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, cu prilejul Zilei Naționale a Contabilului Român

Radio CECCAR FM

Doamnelor și domnilor, bună ziua!

În calitate de președinte al Consiliului superior al CECCAR, vă mulțumesc pentru că ați răspuns invitației noastre de a participa la cea de-a XVII-a ediție a Zilei Naționale a Contabilului Român, eveniment pe care, în fiecare an, îl derulăm sub egida sloganului Tradiție pentru viitor. Evoluăm împreună!.

Semnificația zilei de 13 iulie pentru profesia contabilă devine în acest an una deosebită. Astăzi, 13 iulie 2021, 41 de județe și Municipiul București sărbătoresc 100 de ani de la reglementarea profesiei contabile în țara noastră, 100 de ani de la înființarea Corpului profesional care gestionează această profesie.Salut prezența în această sală a distinșilor reprezentanți ai celor pentru care profesia contabilă, prin organismul profesional care o reprezintă, se consideră un partener în susținerea interesului public și a dezvoltării socio-economice, respectiv:Președinția RomânieiMinisterul FinanțelorMinisterul Economiei, Antreprenoriatului și TurismuluiMinisterul Muncii și Protecției SocialeMinisterul Afacerilor InterneBursa de Valori BucureștiInspecția MunciiOficiul Național al Registrului ComerțuluiAgenția Națională de Administrare FiscalăFondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uriUniunea Generală a Industriașilor din România (UGIR)Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR).

Totodată, deși nu au putut să ne fie alături astăzi, au avut plăcerea de a adresa CECCAR un mesaj, la acest ceas aniversar, Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei Române, și Guvernatorul Băncii Naționale a României, acad. Mugur Isărescu.

Doamnelor și domnilor, la 13 iulie 1921, Regele Ferdinand I aproba, prin Decret Regal, Legea prin care era înființat Corpul profesional care gestionează profesia contabilă din România, ocazie cu care s-au înființat cele două profesii în România, profesia de expert contabil și profesia de contabil autorizat. Acest text de lege a fost contrasemnat de inițiatorul acestui act normativ, Grigore Trancu-Iași, la acea vreme ministrul muncii și ocrotirilor sociale. Nu a fost ușor să se ajungă la acest moment. Încă din anul 1906 reprezentanți ai Asociației Absolvenților Școalelor Superioare de Comerț au promovat ideea „necesității legiferării profesiei contabile” în România. De altfel, la acea vreme, foarte puține state aveau această profesie reglementată. Și acele state erau cele care, din punct de vedere economic, erau cele mai performante.

Frământările acelor vremuri, Primul Război Mondial au zădărnicit reglementarea profesiei, iar odată cu apariția statului român unitar modern, acest deziderat a fost realizat.

Amintind de eforturile depuse de oamenii politici, de societate, de mediul academic de la acea vreme pentru reglementarea acestei profesii, dar și de răspunderea pe care această reglementare o aducea pentru profesionistul contabil, Nicolae Butculescu, decanul Corpului la acea vreme, spunea, în limbajul specific acelor vremuri:

„În congresul cel d’intâiu ținut în București de absolvenții Școalelor superioare de comerț (…) s’a manifestat dorința ca acești prețioși colaboratori ai conducătorilor afacerilor de Bancă, Comerț și Industrie să și aibă: Un Corp al lor constituit (…). Am (…) încrederea desăvârșită că fiecare, din locul său (…), va ști să corespundă așteptărilor și încrederei puse în noi, și că în fiecare există dorință și voință de prosperare, nu numai în ce privește persoana și interesele sale, dar și acelea ale instituției în care și-a închinat munca.”

Iată că acele cuvinte sunt valabile și astăzi, peste o sută de ani, și reprezintă esența profesiei contabile.  

Perioada interbelică a României, o perioadă în care Bucureștiul, deși o capitală cu nenumărate contraste, devenea „Micul Paris”, a fost și perioada în care Corpul profesional și profesia au înflorit, iar profesioniștii contabili și-au adus contribuția în modernizarea și dezvoltarea socio-economică a României.

Istoria însă nu a fost blândă cu profesia contabilă și cu organismul profesional. În anul 1948, odată cu începerea naționalizării mijloacelor de producție, esența profesiei de contabil, o profesie eminamente liberală, nu și-a mai găsit justificarea într-o economie planificată. Drept urmare, în 1951, Corpul profesional a fost desființat, patrimoniul naționalizat, gestiunea profesiei fiind naționalizată, profesioniștii contabili reușind să-și desfășoare profesia în continuare în această perioadă doar în ceea ce privește componenta expertizei contabile judiciare.

Revoluția din 1989 a adus, bineînțeles, transformarea economiei centralizate, de stat, în economie de piață, iar rezultatele înaintașilor noștri din perioada interbelică au convins autoritățile la începutul anilor ’90 de necesitatea reînființării acestor profesii, fapt care s-a și întâmplat. Astfel, în 1994, prin ordonanță de guvern se reînființează Corpul profesional, sub denumirea pe care astăzi o cunoaștem cu toții, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România.

Perioada care a urmat a fost o perioadă în care Corpul profesional s-a consolidat, profesia s-a reinventat, adaptându-se la cerințele economiei de piață. Și putem spune că a fost motorul dezvoltării antreprenoriatului în România în anii ’90 și chiar anii 2000. Cu toții știm, contabilul era mâna dreaptă a antreprenorului, el se ocupa de tot ceea ce înseamnă activitatea de conformare pe a antreprenorului.

Astăzi, la o sută de ani, ne regăsim în postura de a fi cel mai mare corp profesional din România, pe date statistice, un corp profesional care în aproape 30 de ani a reușit să-și reclădească patrimoniul, fiind reprezentat în fiecare județ prin filiale proprii și angajați care să deservească atât interesele profesiei, cât și interesul public prin parteneriatele pe care le avem, la nivel local, cu instituțiile și autoritățile de reglementare.

Digitalizarea și globalizarea câștigă teren cu pași repezi, iar noi ne concentrăm pe adaptarea la aceste cerințe. Este absolut evident că profesia contabilă – și acest lucru se poate proba – a fost întotdeauna portstindardul transformărilor în ceea ce privește modelul de afaceri, în ceea ce privește modul de gândire al antreprenorilor.

Astăzi, iată, după această criză generată de pandemia de COVID-19, profesioniștii contabili sunt cei care au înțeles cel mai bine ce înseamnă reziliența unei afaceri și au sprijinit antreprenorii pentru crearea acestei reziliențe absolut necesare într-un mediu economic din ce în ce mai incert, din ce în ce mai schimbător.

Toate acestea însă nu se puteau realiza decât în parteneriat cu toate părțile interesate de dezvoltarea socio-economică a României – autoritățile și instituțiile de reglementare, mediul antreprenorial, mediul profesional, din care facem și noi parte, și mediul academic.

Tocmai de aceea, în semn de prețuire a colaborării dintre CECCAR, dintre profesia pe care o reprezintă, și autoritățile și instituțiile de reglementare, mediul antreprenorial, mediul academic, am dorit ca în cadrul acestui eveniment festiv să oferim medalia aniversară care pecetluiește acest moment istoric pentru profesia contabilă din România și, spunem noi, chiar pentru istoria României.

Așa cum, în urmă cu o sută de ani, România era în clubul select al țărilor care aveau profesia contabilă reglementată, astăzi ne putem mândri că suntem în clubul select al țărilor care sărbătoresc centenarul profesiei contabile reglementate. O simplă analiză evidențiază faptul că este o legătură directă între performanța economică și reglementarea profesiei contabile, marile puteri economice ale lumii având această profesie reglementată de peste o sută de ani.

Întotdeauna am susținut că, așa cum un medic este necesar pentru noi, pentru a ne asigura și supraveghea sănătatea, așa este necesar și un profesionist contabil pentru a asigura și supraveghea sănătatea unei afaceri.

La mulți ani!

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending