Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 20 decembrie 2021

Radio CECCAR FM

etaf

Comisia Europeană analizează o reglementare la nivel european a consilierilor fiscali

Potrivit raportărilor, Comisia Europeană are în vedere introducerea unei reglementări a profesiei consilierilor fiscali din UE, ca răspuns la investigația „Pandora Papers”. Direcția Generală pentru Impozitare (DG TAXUD) din cadrul CE analizează posibilitatea creării unui cadru general și a unui mecanism de implementare la nivelul UE pentru situațiile în care un consilier fiscal profesionist încalcă normele de etică profesională, deoarece măsurile de transparență luate ca răspuns la scurgerile anterioare de informații fiscale au o altă țintă și nu se concentrează pe profesia în sine.

Regulile modelului OCDE privind Pilonul II, publicate

Regulile modelului OCDE, proiectate pentru a ajuta statele participante să implementeze Pilonul II al acordului OCDE privind impozitarea, au fost publicate. Primele proiecte ajunse în posesia presei săptămâna trecută dezvăluiau detalii referitoare la modul în care întreprinderile vor trebui să calculeze impozitul minim global convenit recent. De asemenea, regulile modelului furnizează detalii în legătură cu întrebări-cheie deschise, inclusiv definirea tipului de costuri aferente salariilor și activelor corporale care sunt eligibile pentru a fi excluse de la regulă, precum și modul în care regulile vor trata diferențele temporare dintre momentul înregistrării profiturilor și cel al plății impozitelor. Un proiect al regulilor modelului OCDE de la 20 noiembrie este disponibil aici.

Comisia Europeană va propune noi resurse proprii ale UE

Potrivit raportărilor, Comisia Europeană va propune, la 22 decembrie, un pachet de trei noi resurse proprii ale UE, pentru a ajuta la rambursarea planului economic de redresare „Next Generation UE”, în valoare de 750 de miliarde de euro. Conform unei propuneri de comunicare, Comisia ar trebui să propună o resursă bazată pe Sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii de carbon (ETS), un Mecanism de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) și „o resursă proprie echivalentă cu (X)% cotă-parte din profiturile reziduale ale celor mai mari și mai profitabile întreprinderi multinaționale care sunt realocate statelor membre UE în baza acordului referitor la o reformă a cadrului internațional de impozitare”. Mai precis, statele membre ar trebui să furnizeze o contribuție națională la bugetul UE pe baza cotei-părți din profiturile impozitabile ale întreprinderilor multinaționale realocate fiecărui stat membru în baza Pilonului Unu. Această resursă proprie ar fi introdusă odată ce atât Convenția multilaterală negociată de OCDE, cât și Directiva UE aferentă ar fi în vigoare și s-ar aplica în mod oficial. Propunerea de comunicare remarcă, de asemenea, că CE va propune resurse proprii noi suplimentare, care ar putea include un impozit aferent tranzacțiilor financiare și o resursă proprie legată de sectorul corporativ. Acest al doilea pachet se va fundamenta pe viitoarea propunere Întreprinderile din Europa: Cadru pentru impozitarea veniturilor (Business in Europe: Framework for Income Taxation – BEFIT).

Cazul ajutorului de stat acordat companiei Fiat: opinia avocatului general Priit Pikamäe

Joi, 16 decembrie, avocatul general Priit Pikamäe a propus, într-o opinie fără caracter obligatoriu, respingerea, de către Curtea Europeană de Justiție (ECJ), a hotărârii Tribunalului UE din 2019 cu privire la cazurile Luxemburg și Fiat Chrysler Finance Europe versus Comisia (T-755/15 și T-759/15), admiterea apelului înaintat de Irlanda și anularea Decizia Comisiei (UE) 2016/2326 care declară ajutorul acordat de Luxemburg companiei FIAT ca fiind incompatibil cu piața internă. Irlanda a intervenit în procedura judiciară deoarece, într-un caz similar, Comisia Europeană i-a solicitat acesteia să recupereze 13 miliarde de euro plus dobândă de la Apple și a câștigat apelul împotriva acestei decizii. Irlanda a argumentat că, în loc să se bazeze pe legislația Luxemburgului, Comisia a invocat propria versiune a „principiului deplinei concurențe”. Priit Pikamäe sugerează ca ECJ să dea o hotărâre finală în această speță și susține că Tribunalul UE „a încălcat prevederile care guvernează împărțirea competențelor între Uniunea Europeană și statele sale membre”. Totuși, acesta propune ca apelul înaintat separat de Fiat Chrysler Finance Europe împotriva aceleiași hotărâri să fie respins.

Comisia Europeană a înregistrat inițiativa cetățenească europeană privind o „TVA verde”

Comisia Europeană a anunțat miercuri, 15 decembrie, că a înregistrat o inițiativă cetățenească europeană care își propune să introducă o „TVA verde” pentru a stimula produsele și serviciile sustenabile. Organizatorii inițiativei fac apel la o reducere a ratei TVA pentru produsele verzi și la stimulente pentru întreprinderi astfel încât acestea să producă într-o manieră prietenoasă cu resursele și mediul. Aceștia au la dispoziție șase luni pentru a strânge semnături (un milion de declarații de sprijin din șapte state membre) pentru a determina Comisia să acționeze.

Claes Bengtsson, desemnat consilier principal la DG TAXUD

Miercuri, 14 decembrie, Comisia Europeană l-a desemnat pe Claes Bengtsson în funcția de consilier principal pentru Coordonarea strategiei și a analizei economice în cadrul Direcției Generale pentru Impozitare și Uniune Vamală (DG TAXUD). Claes Bengtsson, un oficial danez, este în prezent director de departament în cadrul echipei de economiști-șefi a Direcției generale pentru competiție (DG COMP). Anterior, acesta a ocupat funcțiile de director adjunct și economist-șef adjunct în DG COMP și șef de departament la Ministerul de Finanțe al Danemarcei. În noua funcție, Claes Bengtsson va conduce și va furniza îndrumări referitoare la aspectele privind analizele economice transversale legate de politicile DG TAXUD.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending