PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 16 mai 2022
CE: Propunere referitoare la o indemnizație pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării
Miercuri, 11 mai, Comisia Europeană și-a prezentat propunerea referitoare la o indemnizație pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA), care îmbină o indemnizație pentru noile capitaluri proprii și o limitare la deductibilitatea costurilor aferente datoriilor. Cu această propunere de directivă, obiectivul CE este de a asigura că tratamentul fiscal pentru capitalurile proprii este similar celui pentru datorii, astfel încât companiile să poată avea în vedere, în egală măsură, ambele opțiuni și să aleagă cea mai potrivită sursă de finanțare pentru modelul lor de afaceri. Indemnizația s-ar aplica tuturor contribuabililor care intră sub incidența impozitului pe profit în unul sau mai multe state membre, cu excepția întreprinderilor financiare. Practic, creșterile înregistrate de capitalurile proprii ale unui contribuabil de la un an fiscal la altul vor fi deductibile din baza de impozitare a acestuia, similar cu ceea ce se întâmplă în cazul datoriilor. De asemenea, Comisia propune prevederi anti-abuz împotriva schemelor care ar putea fi implementate pentru a eluda condițiile în care o creștere a capitalurilor proprii se califică pentru o indemnizație în baza acestei directive. Odată adoptată, directiva ar trebui să intre în vigoare la 1 ianuarie 2024. Este prevăzută o perioadă de tranziție pentru cele șase state membre (Belgia, Cipru, Italia, Malta, Polonia și Portugalia) care au implementat deja norme în acest sens.
CE va elimina treptat cadrul general de ajutor de stat temporar, acordat în contextul crizei provocate de pandemia de COVID-19
Comisia Europeană va elimina treptat Cadrul general de ajutor de stat temporar, adoptat la 19 martie 2020 și modificat ultima dată la 18 noiembrie 2021, care permite statelor membre să contracareze efectele crizei economice provocate de pandemia de coronavirus, a anunțat organizația joi, 12 mai. Comisia Europeană a precizat că măsura nu va fi extinsă după data planificată de expirare, de 30 iunie 2022, pentru majoritatea instrumentelor puse la dispoziție prin acest mecanism. Planul existent de eliminare treptată și de tranziție nu va fi modificat, inclusiv posibilitatea ca statele membre să furnizeze măsuri specifice de sprijinire a investițiilor și a solvabilității până la 31 decembrie 2022, respectiv 31 decembrie 2023. Prin intermediul acestui cadru general, Comisia a adoptat peste 1.300 de decizii, aprobând aproximativ 950 de măsuri naționale pentru o valoare totală estimată a unui ajutor de stat aprobat de circa 3,2 trilioane de euro.
Eurodeputații solicită Comisiei să adauge Emiratele Arabe Unite pe lista neagră AML
La inițiativa grupului Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană din Parlamentul European, mai mulți eurodeputați au transmis o scrisoare, miercuri, 11 mai, Comisiei Europene prin care solicită adăugarea de urgență a Emiratelor Arabe Unite pe lista EU a țărilor terțe cu risc ridicat în ceea ce privește spălarea banilor după dezvăluirile „Dubai Uncovered”. Emiratele Arabe Unite sunt incluse pe lista „gri” a Financial Action Task Force încă din martie 2022, au remarcat aceștia. În scrisoarea lor, eurodeputații încurajează Comisia să împărtășească mai multe informații privind activitatea desfășurată de grupul operativ de „înghețare și confiscare” („Freeze and Seize”) și sugerează publicarea unui rezumat al activelor înghețate aferent fiecărui stat membru.
Conferința privind viitorul Europei: alegerea propunerilor în materie de fiscalitate
Reprezentanții cetățenilor care au participat la Conferința privind viitorul Europei și-au prezentat, luni 9 mai, la Strasbourg, propunerile redactate pe parcursul unui an, care acoperă o gamă largă de aspecte la nivel european, cum ar fi democrația, migrația, lupta împotriva schimbărilor climatice și o economie care deservește populația. „Cetățenii vor ca impozitarea să-și mute atenția de la indivizi și IMM-uri la evazioniștii fiscali, marii poluatori și impozitarea giganților digitali”, au scris aceștia în raportul final. Ei solicită, în mod special, introducerea unei baze fiscale comune pentru întreprinderi sau a unei rate minime efective și asigurarea că impozitele sunt plătite de companii acolo unde se realizează profiturile. De asemenea, ei susțin că deciziile cu privire la anumite aspecte fiscale ar trebui adoptate de o majoritate calificată în Consiliul UE. În timpul discursului cu privire la starea Uniunii de la mijlocul lunii septembrie, Comisia Europeană ar trebui să specifice ce intenționează să facă pentru a implementa propunerile înaintate la Conferință.
14 iunie – Conferința ETAF: Reglementarea profesiei: un punct de cotitură pentru limitarea evitării abuzive a obligațiilor fiscale
ETAF organizează marți, 14 iunie, la Bruxelles, conferința Reglementarea profesiei: un punct de cotitură pentru limitarea evitării abuzive a obligațiilor fiscale. Evenimentul, planificat să se desfășoare în intervalul orar 14.30-17.00, va dezbate modul în care un sector reglementat al consilierii fiscale poate face diferența, consilierii fiscali ajutând întreprinderile să-și îndeplinească obligațiile referitoare la impozite, îndeplinind un rol important în asigurarea conformității fiscale și, prin urmare, contribuind la veniturile fiscale ale statelor. Benjamin Angel, director pentru impozitare directă, coordonare fiscală, analiză și evaluare economică la Comisia Europeană, eurodeputatul Markus Ferber, vicepreședintele subcomisiei FISC din Parlamentul European, Sarah Godar, cercetător la Observatorul fiscal al UE, Philippe Vanclooster, fost partener la PwC și membru al Consiliului ITAA, și Philippe Arraou, președintele ETAF, vor participa la dezbaterea moderată de Todd Buell, jurnalist în domeniul fiscal. Conferința va fi transmisă live pe rețelele sociale ale ETAF, cu traducere simultană în limba franceză și germană. Pentru a participa la eveniment, este necesară înregistrarea pe pagina dedicată Conferinței. Aici sunt disponibile și informații referitoare la programul evenimentului.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente