Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 30 mai 2022

Radio CECCAR FM

etaf

Comisia și-a prezentat planul de a ajuta țările să confiște activele înghețate ale oligarhilor ruși

Miercuri, 25 mai, Comisia Europeană a propus adăugarea încălcării măsurilor restrictive impuse de UE la lista infracțiunilor la nivel european. De asemenea, Comisia a propus noi norme consolidate pentru recuperarea și confiscarea activelor, ceea ce va contribui și la implementarea măsurilor restrictive ale UE împotriva oligarhilor ruși. Totuși, propunerea nu se limitează la oligarhii ruși, extinzându-se la toate grupurile infracționale. Aceasta modernizează normele UE privind recuperarea activelor, printre altele, prin extinderea mandatului oficiilor de gestionare a activelor pentru a urmări și a identifica rapid activele persoanelor și ale entităților care fac obiectul măsurilor restrictive ale UE. Aceste prevederi se vor aplica și activelor obținute din activități infracționale, inclusiv prin înghețarea de urgență a proprietăților atunci când există riscul ca acestea să dispară. Inițiativa propune înființarea unor oficii de gestionare a activelor în toate statele membre UE pentru a asigura că proprietățile înghețate nu își pierd valoarea, permițând vânzarea activelor înghețate care s-ar putea deprecia ușor sau a căror întreținere este costisitoare.

Franța este optimistă cu privire la încheierea, la 17 iunie, a unui acord privind Pilonul II

În ședința ce a avut loc marți, 24 mai, miniștrii de finanțe ai UE urmau să dezbată Directiva de implementare pentru Pilonul II. Președinția franceză a Consiliului UE a decis însă să elimine subiectul de pe agendă, din cauza dezacordului Poloniei cu privire la această măsură. Cu prilejul conferinței de presă susținute la finalul ședinței Ecofin, ministrul de finanțe al Franței, Bruno Le Maire, a declarat că este optimist cu privire la posibilitatea încheierii unui acord la următoarea ședință Ecofin, din 17 iunie, ultima care se va desfășura sub președinția franceză. El a declarat că, în prezent, Consiliul UE lucrează la o conexiune obligatorie din punct de vedere politic între Pilonul I și Pilonul II al acordului OCDE, în schimbul unei conexiuni legale, așa cum a solicitat inițial Polonia. Speranțele pentru încheierea unui acord sunt alimentate și de faptul că administrația de la Bruxelles este pe cale să aprobe planul de redresare a Poloniei. La 19 mai, Parlamentul European a adoptat opinia sa cu privire la Directivă și a solicitat Consiliului UE să încheie un acord. La 23 mai, eurodeputații din Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană au transmis o solicitare scrisă Comisiei Europene, propunând ca, în eventualitatea unui dezacord în ședința din 24 mai, să reprogrameze propunerea cu majoritate calificată, utilizând articolul 116 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene sau articolul 20 din Tratatul privind Uniunea Europeană.

Implementarea Pilonului I al OCDE, preconizată pentru 2024


În discursul susținut cu prilejul Forumului Economic Mondial din Davos, marți, 24 mai, Mathias Cormann, secretarul general al OCDE, a declarat că, potrivit estimărilor, convenția multilaterală de implementare a Pilonului I al acordului OCDE privind impozitarea va fi finalizată mai târziu decât s-a planificat și va intra în vigoare cel mai devreme în 2024. Acordul negociat în octombrie 2021 era stabilit inițial pentru implementare în 2023. Pentru a încheia convenția multilaterală, toți semnatarii ar trebui să ajungă la un consens și să fie dispuși să-și schimbe codurile fiscale naționale. Mathias Cormann a recunoscut că lipsa consensului înseamnă că textul complet al acordului va fi gata cel mai probabil la sfârșitul  acestui an. „Am stabilit în mod intenționat un calendar foarte optimist pentru implementare, iar acest lucru a favorizat eforturile în acest sens. Dar cred că cel mai probabil vom ajunge la o implementare practică începând cu anul 2024”, a declarat acesta.

Consultare OCDE privind aspectele legate de securitatea fiscală ale măsurii „Amount A” a Pilonului I

Vineri, 27 mai, OCDE a deschis o consultare publică cu privire la propunerea sa pentru un cadru general privind securitatea fiscală pentru măsura „Amount A” în baza Pilonului I, care va garanta securitatea pentru grupurile din domeniul de aplicare referitor la toate aspectele noilor norme, inclusiv eliminarea dublei impozitări. Potrivit OCDE, cadrul general ar elimina riscul unei activități necoordonate de asigurare a conformității în orice jurisdicție în care un grup înregistrează venituri, precum și un proces complex și îndelungat de eliminare a dublei impozitări rezultate. Cadrul include:

–   o revizuire a securității domeniului de aplicare, pentru a furniza unui grup din afara domeniului de aplicare certitudinea că nu intră sub incidența normelor aferente măsurii „Amount A” pentru o perioadă, eliminând riscul unor acțiuni unilaterale pentru asigurarea conformității;

–   o revizuire avansată a securității, pentru a furniza certitudine cu privire la metodologia unui grup de aplicare a anumitor aspecte ale noilor norme care sunt specifice măsurii „Amount A”, care se vor aplica pentru un număr de perioade viitoare;

–   o revizuire comprehensivă a securității pentru a furniza unui grup din domeniul de aplicare securitatea multilaterală obligatorie în ceea ce privește aplicarea tuturor aspectelor noilor norme pentru o perioadă care s-a încheiat, bazându-se pe rezultatele oricărei securități prealabile aplicabile pentru perioada respectivă.

Mai mult, grupurile din domeniul de aplicare vor beneficia de mecanisme de prevenire și soluționare a disputelor pentru a evita dubla impozitare datorată aspectelor cauzate de măsura „Amount A”, într-o manieră obligatorie. Părțile interesate sunt invitate să transmită comentarii scrise până la 10 iunie 2022.

Colocviu belgiano-german pe tema reformei fiscale globale

Ministerul federal de finanțe al Germaniei, Serviciul federal public de finanțare al Belgiei și Ambasada Germaniei la Bruxelles au organizat luni, 23 mai, la Bruxelles, un colocviu belgiano-german pe tema soluției OCDE/G20 pe doi piloni. Cu această ocazie, experți din Germania și Belgia au discutat ce provocări și obstacole trebuie să depășească proiectul și care sunt următorii pași. Cu privire la Pilonul I, Achim Pross, directorul diviziei pentru cooperare internațională și administrare fiscală din cadrul Centrului pentru politică și administrare fiscală al OCDE, a subliniat importanța securității fiscale. Acesta a explicat că OCDE analizează posibilitatea creării unui cadru general de securitate fiscală și lucrează, de asemenea, la colectarea unei mase critice suficiente în sistem înainte de a fi lansat. În ceea ce privește Pilonul II, Uwe Ihli, un expert de la nivel înalt din cadrul Direcției Generale Impozitare și Uniune Vamală a Comisiei Europene, a declarat că, în prezent, textul este stabilit la nivelul Consiliului UE, activitatea tehnică s-a încheiat, iar singurul lucru care mai lipsește este o decizie politică. Herald Pierard, de la Serviciul federal public de finanțare al Belgiei, a declarat că Belgia va transpune și va implementa aceste noi norme conform angajamentului asumat la OCDE, chiar dacă Directiva de implementare a Pilonului II nu este aprobată. De asemenea, el a adăugat că Belgia nu intenționează să coboare pragul pentru a intra în domeniul de aplicare atunci când transpune directiva și va face uz de opțiunea de a avea un impozit suplimentar național limitat. Miniștrii de finanțe ai Belgiei și Germaniei, Vincent Van Peteghem și Christian Lindner, au încheiat evenimentul prin sublinierea importanței politice a noilor norme.

Eurodeputații doresc să consolideze Directiva AML

Eurodeputații Paul Tang (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Țările de Jos) și Luděk Niedermayer (Partidul Popular European, Cehia) și-au publicat proiectul de raport referitor la propunerea pentru o a șasea Directivă AML. Printre principalele schimbări aduse propunerii Comisiei, raportorii propun ca beneficiarii reali ai proprietăților imobiliare și ai activelor cu valoare mai mare de un milion de euro să fie incluși în registre naționale, iar aceste registre să fie digitalizate. Aceștia sprijină propunerea Comisiei pentru o supraveghere publică a organismelor autoreglementate, care sunt responsabile pentru supravegherea unor entități obligate specifice din sectorul nefinanciar, precum și alte dispoziții privind furnizarea de detalii suplimentare. De asemenea, eurodeputații doresc să sporească rolul viitoarei autorități AML, în special acordându-i acesteia autoritatea de a elabora și publica îndrumări cu privire la elementele care trebuie luate în considerare de autoritățile de supraveghere atunci când evaluează caracterul adecvat al conducerii și al beneficiarilor reali ai anumitor entități obligate, precum și cu privire la circumstanțele în care pot apărea conflicte de interese în rândul personalului Unităților de Informații Financiare. Cei doi raportori își vor prezenta raportul într-o sesiune comună a comisiilor LIBE și ECON din Parlamentul European ce va avea loc la 2 iunie. Data-limită pentru depunerea amendamentelor este după o săptămână de la prezentarea raportului, iar votul în cele două comisii va fi stabilit după vacanța de vară.

PE a început să lucreze la Directiva UNSHELL

Parlamentul European a început să lucreze la Directiva pentru prevenirea utilizării abuzive a entităților fictive în scopuri fiscale (UNSHELL), cu publicarea recentă a proiectului de opinie elaborat de eurodeputatul Lidia Pereira (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Portugalia). Raportorul dorește să „garanteze un cadru legal proporțional care să protejeze situația întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri) ce utilizează structuri legale pentru a promova investițiile, a se conforma legislației naționale sau pentru a activa pe diferite piețe naționale, legiferând în același timp, în mod concret, cu privire la utilizarea abuzivă a entităților fictive pentru evitarea impozitării”. De asemenea, aceasta dorește să obțină mai multă claritate cu privire la obligațiile întreprinderilor raportoare și mai multă claritate juridică referitor la fondul minim în scopuri fiscale. Printre altele, Lidia Pereira sugerează reducerea penalității la 2,5%, în loc de 5%, din cifra de afaceri a întreprinderii pentru neconformitatea cu directiva, precum și aplicarea noilor norme începând cu 2025, un an mai târziu decât ce a fost prevăzut de Comisie.

Impozitarea forței de muncă s-a relansat în majoritatea statelor OCDE în 2021

Ratele efective de impozitare a forței de muncă au înregistrat o relansare în 2021 pe măsură ce economia globală s-a redresat și multe state au început să retragă sau să reducă măsurile implementate ca răspuns la pandemia de COVID-19, potrivit unui nou raport OCDE publicat marți, 24 mai. Acest lucru marchează o schimbare începând cu 2020, când pandemia a generat scăderi semnificative ale sarcinii fiscale asupra forței de muncă – definită ca totalul impozitelor pe forța de muncă plătite atât de angajați, cât și de angajatori, minus prestațiile familiale, ca procent din costul forței de muncă pentru angajator. Între 2020 și 2021, sarcina fiscală pentru lucrătorul individual a crescut în 24 dintre 38 de state OCDE, a scăzut în 12 state și a rămas neschimbată în 2 state, conform raportului. Creșterile au depășit 1% în Israel, Statele Unite și Finlanda, în timp ce scăderile au depășit 1% în Australia, Letonia, Grecia și Cehia.

Comisia Europeană salută implementarea cu succes a normelor UE privind TVA pentru comerțul electronic

Într-o declarație de presă publicată luni, 23 mai, Comisia Europeană a transmis că o evaluare ex-post a primelor luni de aplicare a noilor norme aferente taxei pe valoarea adăugată (TVA) pentru comerțul online, care au intrat în vigoare la 1 iulie anul trecut, indică o implementare reușită a acestora. În primele șase luni de funcționare, statele membre au colectat venituri din TVA în valoare de 6,8 miliarde de euro prin intermediul portalurilor extinse „One Stop Shop” (OSS). Pe lângă aceste 6,8 miliarde de euro, au fost colectate venituri din TVA de peste 2 miliarde de euro aferente importurilor de mărfuri cu valoare mică ce nu depășește 150 euro. Mai mult de jumătate din veniturile aferente mărfurilor cu valoare scăzută, aproximativ 1,1 miliarde de euro, au fost colectate prin intermediul ghișeului import OSS (Import One Stop Shop – OSS). Separat, venituri suplimentare din TVA de 270 de milioane de euro au fost colectate ca rezultat direct al capacității ghișeului import OSS de a combate frauda și pierderile din TVA cauzate de subevaluare, a transmis Comisia.

Eurodeputații din subcomisia FISC, în vizită la Washington DC

Eurodeputații din subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European au efectuat o vizită la Washington DC, între 23 și 25 mai, pentru a se întâlni cu legiuitori, ONG-uri, reprezentanți ai mediului de afaceri și ai organizațiilor internaționale. Delegația, condusă de președintele subcomisiei FISC, eurodeputatul Paul Tang (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Țările de Jos), s-a întâlnit cu reprezentanți ai Congresului. De asemenea, delegația a avut întâlniri cu reprezentanții Amazon, Meta și Google, experți în domeniul fiscal, precum și părți interesate din sectorul privat și societatea civilă. Discuțiile s-au concentrat pe aspectele și provocările actuale în materie de fiscalitate la nivel internațional, cum ar fi investigația „Pandora Papers” și implementarea reformei fiscale pe doi piloni convenită de Cadrul incluziv al G20/OCDE. „Delegația a precizat că, dacă Pilonul I iese din discuție, impozitarea serviciilor digitale revine pe agendă. Întâlnirile noastre cu marile companii din domeniul tehnologiei au arătat cât de îngrozitor este acest scenariu pentru ele”, a declarat Paul Tang.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending