PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 19 septembrie 2022
Reînnoirea mandatului ETAF ca membru al VAT Expert Group din cadrul Comisiei Europene
Luni, 12 septembrie, Directorul general pentru Impozitare și Uniune Vamală din cadrul Comisie Europene, Gerassimos Thomas, i-a numit pe dr. Stefanie Becker și Benoît Vanderstichelen ca membri ai VAT Expert Group pentru a reprezenta European Tax Adviser Federation (ETAF). Mandatul acestora va începe la 1 octombrie 2022, pentru o perioadă de trei ani. Dr. Stefanie Becker este membru al Bundessteuerberaterkammer (BStBK), cu peste zece ani experiență ca specialist în materie de TVA în domeniul consilierii fiscale naționale și internaționale. Benoît Vanderstichelen este membru al Institutului belgian pentru consilieri fiscali și contabili (ITAA) și membru al Consiliului ETAF, cu peste 30 de ani de experiență în consultanță națională și internațională în materie de TVA. Responsabilitatea VAT Expert Group este de a oferi consiliere Comisiei Europene cu privire la întocmirea actelor legislative și a altor inițiative politice în domeniul TVA și de a furniza informații privind implementarea practică a actelor legislative și a altor inițiative politice europene în domeniul TVA. ETAF este membru al VAT Expert Group din 2019 și este încântată de posibilitatea de a continua activitățile desfășurate în ultimii trei ani în cadrul grupului.
Comisia Europeană propune două noi taxe în contextul crizei energetice
În timpul discursului său privind Starea Uniunii prezentat miercuri, 14 septembrie, Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a prezentat un pachet de măsuri de urgență pentru a combate criza energetică. Două măsuri pot fi asimilate unor noi taxe. Prima reprezintă un plafon temporar aplicat veniturilor realizate de producătorii de electricitate care au costuri reduse de producție. Plafonul va fi stabilit la 180 de euro pe megawatt-oră. Acesta va permite statelor membre să colecteze diferența dintre acest plafon și veniturile acestor generatori de energie și apoi să redistribuie această diferență gospodăriilor și întreprinderilor. Cea de-a doua măsură este o contribuție de solidaritate temporară obligatorie bazată pe profiturile excedentare impozabile realizate în anul fiscal 2022 în industria bazată pe combustibili fosili. Aceasta ar fi calculată pe baza profiturilor impozabile ale companiilor de pe piața combustibililor fosili în anul fiscal 2022 care depășesc o creștere de 20% a profiturilor medii impozabile ale ultimilor trei ani fiscali, la o rată de cel puțin 33%. Comisia estimează că aceste două măsuri ar genera peste 140 de miliarde de euro pentru statele membre. Aceste măsuri de urgență vor fi discutate la 30 septembrie în cadrului unei întâlniri extraordinare a Consiliului energiei. Dar, potrivit raportărilor, procedura pentru adoptare generează deja diferențe de opinie în rândul statelor membre. Pentru unii, aceasta este o măsură fiscală și ar trebui tratată în conformitate cu regulile de vot specifice acestei chestiuni, adică acesta ar trebui adoptată printr-un vot în unanimitate și nu unul cu majoritate calificată. Polonia și-a exprimat deja opoziția cu privire la un impozit pe profiturile extraordinare la nivelul UE aplicat companiilor din energie și dorința acesteia pentru o decizie unanimă.
Comisia Europeană anunță un pachet de măsuri de sprijin pentru IMM-uri
În timpul discursului său privind Starea Uniunii prezentat miercuri 14 septembrie, Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat și un pachet de măsuri de sprijin dedicate IMM-urilor. Ca parte a acestui pachet, Comisia va propune „un set unic de reguli fiscale pentru desfășurarea activităților economice în Europa”, cunoscut și ca BEFIT, a declarat aceasta. Inițiativa BEFIT este preconizată pentru anul 2023 și ar fi trebuit să fie o relansare a vechii baze fiscale comune consolidate pentru întreprinderi. Ca parte a acestui pachet de măsuri de sprijin, Comisia a mai anunțat și o revizuire a Directivei 2011/07/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 februarie 2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale.
Prezumpția potrivit căreia un intermediar online este plătitor de TVA este validă, potrivit avocatului general al ECJ
Avocatul general al Curții Europene de Justiție, Athanasios Rantos, a concluzionat, joi, 15 septembrie, că prevederea reglementării care implementează Directiva TVA care precizează că o platformă de intermediere online este, în principiu, plătitoare de TVA, este validă (nr. de caz C-695/20). Opinia vine ca urmare a unei cereri de pronunțare a unei hotărâri preliminare formulată de First-tier Tribunal (Tax Chamber) din Marea Britanie cu privire la apelul intentat de Fenix International Limited împotriva Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs (Administrația fiscală și vamală din Marea Britanie). Avocatul general a concluzionat că această dispoziție nu conține nicio restricție asupra domeniului său de aplicare sau al amplorii sale. Așadar, nicio categorie de servicii nu este exclusă din domeniul de aplicare al acesteia. Mai mult, Avocatul general a declarat că Consiliul a fost îndreptățit să considere că are dreptul de a furniza detalii suplimentare cu privire la Directiva TVA referitor la serviciile furnizate prin mijloace electronice cu scopul de a asigura condițiile uniforme pentru implementare. În consecință, Avocatul general a propus ca Curtea să confirme validitatea prevederii relevante a reglementării privind implementarea.
Misiunea FISC la Dublin
O delegație a eurodeputaților din Subcomisia FISC a Parlamentului European se va afla la Dublin între 19 și 20 septembrie. Aceștia se vor întâlni cu reprezentanți ai principalelor instituții, cum ar fi Departamentul de finanțe, Comisarii pentru venituri, Comitetul de finanțe și Comitetul pentru supraveghere bugetară din cadrul Parlamentului Irlandei, precum și părți interesate din sectorul privat, experți și societatea civilă, potrivit unui proiect de program. Discuțiile ar trebui să se concentreze pe aspectele fiscale de actualitate la nivel internațional, cum ar fi implementarea reformei fiscale pe doi piloni a OCDE, reacțiile la investigația „Pandora Papers”, Directiva UNSHELL, DEBRA și alte măsuri pentru combaterea evitării obligațiilor fiscale și a evaziunii fiscale. „Delegații Parlamentului European vor călători în Irlanda pentru a discuta modul în care țara poate pune capăt pierderii de venituri fiscale pentru aliații săi europeni și poate deveni un motor al unui sistem fiscal european just”, a explicat eurodeputatul Paul Tang, președintele Subcomisiei FISC. La sfârșitul delegației, marți, 20 septembrie, va fi organizată o conferință de presă.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente