Rețele sociale

ECONOMIE

MF ar urma să elimine o serie de contravenții de sub incidența Legii prevenirii nr.270/2017

Radio CECCAR FM

Măsurile propuse au ca scop creșterea conformării la utilizarea mijloacelor moderne de plată, cu efecte directe în prevenirea evaziunii fiscale

Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de Hotărâre publicat pe site-ul instituției, abrogarea punctelor 42, 43, 52 și 59 din anexa nr.1 la HG nr.33/2018 privind stabilirea contravențiilor care intră sub incidența Legii prevenirii nr.270/2017, precum și a modelului planului de remediere, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, document care urmărește, potrivit Notei de fundamentare a actului normativ, consolidarea mediului concurențial și reducerea drastică a concurenței neloiale generate de cei care își creează un avantaj nelegal prin sustragerea de la îndeplinirea sarcinilor fiscale. Reprezentanții MF reamintesc, în Nota de fundamentare, că OUG nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, cu modificările și completările ulterioare, are ca principal obiectiv stabilirea posibilității populației de a efectua plăți pe bază de carduri. Începând cu anul 2018, contravențiile prevăzute la art. 3 alin. (1) din OUG nr. 193/2002 intră sub incidența Legii prevenirii nr. 270/2017, fiind menționate la punctul 52 din HG nr. 33/2018 privind stabilirea contravențiilor care intră sub incidența Legii prevenirii nr. 270/2017, precum și a modelului planului de remediere.

Este bine cunoscut faptul că utilizarea masivă a numerarului favorizează evaziunea fiscală și/sau neconformarea (inclusiv îngreunarea executării silite). Decontările prin instrumente bancare impun o disciplină financiară consistentă, permit reconstituirea stării fiscale a persoanelor implicate/ responsabile și asigură premisele recuperării unor eventuale creanțe fiscale datorate bugetului de stat, stabilite ca urmare a descoperirii unor activități ilicite. Stabilirea trasabilității fluxurilor bănești rezultate din operațiuni bancare constituie o premisă puternică pentru descurajarea activităților ilicite care au ca scop sustragerea de la îndeplinirea obligațiilor fiscale.

La fel de importantă precum reducerea evaziunii fiscale este asigurarea unui mediu de afaceri echitabil prin reducerea concurenței neloiale generată de contribuabilii care utilizează exclusiv/excesiv plățile în numerar cu scopul de a-și diminua veniturile impozabile și de a-și crea avantaje comerciale comparativ cu cei care își îndeplinesc corect obligațiile fiscale.

Nu în ultimul rând, creșterea numărului de comercianți care acceptă plățile prin intermediul cardurilor bancare va putea contribui la creșterea încrederii cetățenilor în capacitatea statului de a-i proteja de activități ilicite și de a le crea premisele exercitării drepturilor de consumator prin dovada plății pentru bunul sau serviciul achiziționat.

Sancțiunile contravenționale stabilite de legiuitor indică un pericol social ridicat al faptei contravenționale, cei 5 ani în care actul normativ a fost sub incidența Legii prevenirii sunt considerați suficienți pentru conformarea operatorilor economici la cerințele actului normativ.

OUG nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificările și completările ulterioare, reglementează sancțiuni pentru fapte ce se regăsesc în imediata vecinătate a evaziunii fiscale. Frecvența abaterilor constatate indică o reducere a conformării la respectarea acestor prevederi legale ceea ce denotă că regimul sancționator actual nu își mai atinge scopul, impunându-se eliminarea de sub incidența Legii prevenirii.

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal și Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală sunt acte normative fundamentale care asigură realizarea politicii fiscale, respectarea acestor reglementări fiind esențială pentru existența unui mediu concurențial corect. Experiența instituțională a relevat faptul că sancțiunile contravenționale actuale nu mai pot contribui substanțial la o creștere susținută a conformării, ceea ce indică necesitatea eliminării de sub incidența Legii prevenirii, pentru a crește potențialul disuasiv al sancțiunilor contravenționale.

În ceea ce privește HG nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal și HG nr. 707/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal al României, cuantumul amenzilor pentru fapte stabilite drept contravenții sunt disproporționate față de gravitatea faptelor.

De asemenea, în cuprinsul HG nr. 707/2006, sunt necesare atât modificări în ceea ce privește cuantumul amenzilor, acestea fiind neactualizate de la data publicării actului normativ în Monitorul Oficial, precum și modificări de terminologie, întrucât nu mai există termenul de regimuri vamale economice, dar și de incriminare a nerespectării unor obligații stabilite de legislația unională, de exemplu art. 147 alin. (3) lit.b), art. 198 alin. (1) lit. b), c) și d) și art. 242 alin. (1), lit.b), prevăzute în Codul vamal unional.

De asemenea, sunt necesare modificări de fapte stabilite drept contravenții, întrucât sunt și alte categorii de mărfuri decât cele care ar trebui plasate sub un regim vamal pentru care există obligația declarării și care pot fi sustrase (de ex.: țigaretele care trebuie declarate pe Declarația Proviziilor de Bord, mărfurile din depozitare temporară care nu e regim vamal, cazurile prevăzute la art. 147 alin. (3) lit.a), mărfurile aflate în situațiile prevăzute la art. 242 alin. (1) lit b), mărfurile aflate în situațiile prevăzute la art. 139 alin. (7) din Codul vamal unional).

În prezent, „regim vamal” înseamnă unul dintre regimurile următoare sub care pot fi plasate mărfurile în conformitate cu codul: (a) punerea în liberă circulație; (b) regimuri speciale; (c) export. În legislația veche, regimul vamal cuprindea totalitatea normelor ce se aplică în cadrul procedurii de vămuire, în funcție de scopul operațiunii comerciale și de destinația mărfii. De asemenea, în legislația veche, prin bunuri se întelegea: mărfuri, vietăți, orice alte produse, precum și mijloace de transport.

În scopul precizării noțiunii de marfă se menționează ca reper două definiții reținute în jurisprudența Curții de Justiție a Comunităților Europene. Conform primei definiții, prin marfă se înțelege orice bun evaluabil în bani susceptibil să formeze obiect al unor contracte comerciale. Conform celei de-a doua definiții, prin marfă se înțelege orice bun transportat peste o frontieră în scopul unor tranzacții comerciale.

Bunurile personale (respectiv, orice fel de proprietate destinată uzului personal al persoanelor în cauză sau necesităților casnice) sunt definite în REGULAMENTUL (CE) NR. 1186/2009 AL CONSILIULUI din 16 noiembrie 2009 de instituire a unui regim comunitar de scutiri de taxe vamale.

În legislația veche, Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, prin vămuire se întelegea ansamblul de operațiuni efectuate de autoritatea vamală de la prezentarea mărfurilor, a mijloacelor de transport și a oricăror alte bunuri până la acordarea liberului de vamă. Această definiție nu mai există. Este necesară reintroducerea noțiunii în legislația națională sau reformularea textului contravenției pentru sancționarea încălcării obligației prevăzute la art. 140 din Codul unional.

Anumite fapte, stabilite drept contravenții, cum ar fi neîndeplinirea de către transportatorul sau gestionarul mărfurilor nevămuite a obligației de a asigura integritatea sigiliilor sau marcajelor, cu excepția cazului fortuit sau de forță majoră, sunt sancționate similar cu fapte de gravitate mai mică.

Potrivit reprezentanților Ministerului Finanțelor, eliminarea OUG nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată și a OUG nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale de sub incidența Legii prevenirii nr. 270/2017, respectiv abrogarea punctelor 42 și 52 din HG nr. 33/2018 privind stabilirea contravențiilor care intră sub incidența Legii prevenirii nr. 270/2017, precum și a modelului planului de remediere, cu modificările și completările ulterioare, va conduce la o creștere a conformării la utilizarea mijloacelor moderne de plată și la respectarea imediată a tuturor dispozițiilor OUG nr. 28/1999, cu efecte directe în prevenirea evaziunii fiscale.

Se propune eliminarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și a Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală de sub incidența Legii prevenirii nr. 270/2017, respectiv abrogarea punctelor 43 și 59 din HG nr. 33/2018 privind stabilirea contravențiilor care intră sub incidența Legii prevenirii nr. 270/2017, precum și a modelului planului de remediere.

În ceea ce privește HG nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, se propune actualizarea cuantumului amenzilor stabilite la pct. 171 alin. (1) cu rotunjire în plus în funcție de rata inflației.

În ceea ce privește HG nr. 707/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal al României, se propune actualizarea cuantumului amenzilor stabilite la art. 651 lit. a)- k), cu excepția lit. i), cu rotunjire în plus în funcție de rata inflației. Litera. i) se abrogă, contravenția fiind stabilită în cuprinsul art. 653 alin. (1), prin introducerea unei noi litere, lit. j), sancțiunea propusă fiind corelată cu gravitatea faptei.

Se propune modificarea cuantumului amenzilor stabilite pentru contravențiile de la art. 652, precum și modificarea lit. m) a aceluiași articol, stabilindu-se drept contravenție neîndeplinirea de către titularul regimului vamal de tranzit sau de către persoanele responsabile, a termenelor, condițiilor și obligațiilor prevăzute pentru derularea și încheierea regimurilor speciale. Litera i) a articolului 652 se abrogă, contravenția fiind stabilită în cuprinsul art. 653 alin. (1) prin introducerea unei noi litere, lit. k), sancțiunea propusă fiind corelată cu gravitatea faptei.

De asemenea, se introduce o nouă contravenție la art. 652 lit. n), în scopul respectării obligațiilor prevăzute la art. 198 alin. (1) lit. b), c) și d) din Codul Vamal Unional ”(1) Autoritățile vamale iau toate măsurile necesare, inclusiv confiscarea și vânzarea sau distrugerea, pentru a dispune de mărfuri în cazurile următoare: …; (b) în cazul în care mărfurilor nu li se poate acorda liberul de vamă pentru unul dintre motivele următoare: (i) verificarea lor nu a putut fi efectuată sau continuată în termenul stabilit de autoritățile vamale, din motive imputabile declarantului; (ii) documentele a căror prezentare condiționează plasarea sub regimul vamal solicitat sau acordarea liberului de vamă pentru acest regim nu au fost furnizate; (iii) plățile sau garanțiile care ar fi trebuit efectuate sau constituite cu privire la taxele la import sau la export, după caz, nu au fost efectuate sau constituite în termenele prevăzute; (iv) mărfurile fac obiectul unor măsuri de prohibiție sau restricție; (c) în cazul în care mărfurile nu sunt ridicate într-un termen rezonabil după acordarea liberului de vamă; (d) în cazul în care, după acordarea liberului de vamă, se constată că mărfurile nu au îndeplinit condițiile pentru acordarea acestuia;”, coroborat cu art. 247 din REG 2447/2015.

Se modifică, de asemenea, cuantumul amenzilor stabilite pentru contravențiile de la art. 653, precum și textul la lit. a) și b) ale alin. (1), justificată de corelarea sancțiunii cu gravitatea faptei.

ECONOMIE

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei

Radio CECCAR FM

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.

Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.

Continuare

ECONOMIE

Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.

Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.

Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.

Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).

Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.

Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.

Continuare

ECONOMIE

Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată

Radio CECCAR FM

A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.

Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care:  ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.

Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.

Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.

Continuare

Trending