ECONOMIE
A fost publicat Ghidul „Vizibilitate, transparență și comunicare în perioada de programare 2021-2027”
În Monitorul Oficial nr. 1041 din 16 noiembrie 2023 a fost publicat Ordinul nr. 5.744/2023 al ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene pentru aprobarea Ghidului de identitate vizuală „Vizibilitate, transparență și comunicare în perioada de programare 2021-2027”.
Documentul a fost elaborat și promovat în vederea asigurării utilizării corecte a elementelor de identitate vizuală, stabilește regulile generale de identitate vizuală care trebuie respectate în perioada de programare 2021-2027, prezintă elementele vizuale obligatorii, o serie de medii de comunicare și modul (particularizat) specific de utilizare a identității vizuale, responsabilitățile beneficiarilor, ale AM-urilor (Autorităților de Management)/organismelor intermediare (OI), precum și responsabilitățile MIPE.
Ghidul de identitate vizuală pentru perioada 2021-2027 îndeplinește două funcții principale: ▪ oferă o abordare unitară și coerentă a identității vizuale care va fi utilizată în cadrul tuturor proiectelor finanțate din fonduri europene, ușor de identificat și reținut de publicul larg. Constituie baza minimă pentru eventualele manuale/ghiduri de identitate vizuală elaborate de Autoritățile de Management; ▪ asigură linii directoare concrete pentru beneficiarii proiectelor în ceea ce privește modalitatea corectă de a asigura vizibilitatea, transparența și comunicarea pentru proiectele gestionate, în linie cu regulamentele europene. Acestea pot fi completate de fiecare Autoritate de Management finanțatoare prin propriul Manual/Ghid de Identitate Vizuală (MIV/GIV). În acest caz, beneficiarii vor urmări condițiile din MIV/GIV specific programului în cadrul căruia își depun cererile de finanțare.
Autoritățile de Management nu au obligația, dar pot stabili într-un ghid sau manual de identitate vizuală reguli specifice detaliate sau recomandări punctuale, în completarea regulilor generale din acest ghid. Beneficiarii proiectelor vor respecta manualul de identitate vizuală elaborat pentru fiecare program în parte, în cazul în care acesta există. În cazul programelor care nu vor avea un manual de identitate vizuală, beneficiarii vor avea obligația aplicării prevederilor minimale cuprinse în cadrul acestui ghid de identitate vizuală.
AM-urile pot crea pe site-ul propriu o secțiune dedicată identității vizuale, în care să fie inclus și prezentul ghid, ca referință minimală și obligatorie. Pentru a ilustra regulile generale expuse și a simplifica aplicarea lor de către beneficiari, ghidul va fi completat de MIPE cu un set de machete editabile pentru cele mai utilizate materiale de comunicare și publicitate, în baza modelelor realizate de CE.
În cazul în care nu există un GIV/MIV specific programelor, prevederile acestui ghid trebuie luate în considerare de către beneficiari în momentul elaborării proiectelor, în sensul în care beneficiarii trebuie să prevadă în bugete resursele necesare pentru activitățile de promovare a proiectelor (vizibilitate, transparență și comunicare).
Potrivit documentului, dacă nu se specifică altfel în ghidul solicitantului, cheltuielile de comunicare și vizibilitate se consideră costuri eligibile. Autoritățile de Management au posibilitatea de a stabili în propriile documente (de exemplu, ghidul solicitantului) un procentaj maxim din valoarea proiectului care să fie atribuit comunicării.
Prevederile prezentului ghid se aplică beneficiarilor de finanțare europeană începând cu momentul semnării contractului de finanțare. Totuși, în cazul în care potențialul beneficiar realizează, anterior semnării contractului de finanțare, activități/materiale de informare și comunicare pentru promovarea proiectului (broșuri, mape, pliante, site-uri etc.), acestea trebuie să respecte regulile din acest ghid.
Prevederile ghidului NU se aplică documentelor elaborate în cadrul procedurilor de achiziție publică sau cumpărare directă, după caz, derulate de către solicitantul/ beneficiarul de finanțare din fonduri europene în perioada 2021-2027, nici celor elaborate de către operatorii economici participanți în cadrul unei proceduri de achiziție și nici documentelor de plată (facturi, ordine de plată etc.). De asemenea, nu se aplică în cazul corespondenței dintre AM/ministere și beneficiari pe tema proiectelor europene.
În perioada 2021-2027, setul obligatoriu de elemente grafice este format din emblema UE, sigla Guvernului României și sigla programului respectiv (acolo unde aceasta există). Sigla programului va fi plasată întotdeauna după sigla Guvernului. Acestea vor apărea vizibil, pe fața sau, după caz, pe prima pagină a oricărui material/document (de comunicare a proiectului și din categoria livrabilelor și publicațiilor) aferent proiectului finanțat din fonduri europene, conform prezentului ghid.
Emblema UE este o reprezentare a steagului Uniunii și trebuie să fie întotdeauna vizibilă și plasată într-o poziție evidentă pe toate materialele de comunicare – cum ar fi produsele imprimate sau digitale, site-urile web și versiunile lor mobile aferente respectivului proiect și va include mențiunea „Finanțat de Uniunea Europeană” sau „Cofinanțat de Uniunea Europeană”, scrisă întotdeauna în întregime și amplasată lângă aceasta. Nu este admisă utilizarea acronimului „UE” în loc de „Uniunea Europeană”.
ECONOMIE
Formularul 112 a fost actualizat
Prin Ordinul comun nr. 6330/1587/1630/3121/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, al președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă au fost actualizate modelul, conținutul, modalitatea de depunere și de gestionare a formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.
Potrivit Referatului de aprobare a actului normativ, noul model al formularului 112 a fost elaborat ținându-se cont, printre altele, de faptul că la data de 1 septembrie 2024 a intrat în vigoare Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, noile prevederi de la art. 27, art. 28 și art. 115 impunând actualizarea modelului și conținutului „Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.
De asemenea – se mai menționează în documentul citat – la art. 27 și art. 28 din Legea nr. 360/2023 se preiau anumite dispoziții din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la locurile de muncă în condiții deosebite și în condiții speciale și totodată se instituie noi locuri de muncă în astfel de condiții.
Totodată, potrivit art. 115 din Legea nr. 360/2023, competența achitării ajutorului de deces revine în exclusivitate caselor teritoriale de pensii astfel că, începând cu data de 1 septembrie 2024, agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă și a municipiului București nu mai au temei legal să achite această prestație de asigurări sociale indiferent că este vorba despre asigurat, inclusiv șomer, sau membru de familie al acestuia.
În acest context, a fost promovat acest nou act normativ care cuprinde următoarele modificări:
- Modificarea „Anexei 1.1. – Anexa angajator” a formularului, prin: ▪ eliminarea casetei „Ajutoare de deces”, situată sub Secțiunea E.3., care se completa de agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă și a municipiului București; ▪ eliminarea Secțiunii G – „Date informative privind ajutoarele de deces acordate de către agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă și a municipiului București”;
- Actualizarea Nomenclatorului „Creanțe fiscale” (Anexa nr. 2 la ordin), prin modificarea corespunzătoare a denumirii acestora pentru creanțele reprezentând contribuția de asigurări sociale datorată în cazul condițiilor deosebite și speciale de muncă de către persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora;
- Actualizarea Nomenclatorului „Indicativ condiții speciale/deosebite” (Anexa nr. 5 la ordin), prin modificarea corespunzătoare a temeiului legal în cazul unora dintre condițiile deosebite și speciale de muncă și prin completarea de noi indicative corespunzătoare noilor condiții deosebite și speciale de muncă introduse de Legea nr. 360/2023;
- Modificarea corespunzătoare a instrucțiunilor de completare a formularului 112.
Aceste prevederi se aplică începând cu declararea veniturilor aferente lunii septembrie 2024.
ECONOMIE
Noi modificări la Codul fiscal, de la 1 ianuarie 2025
Prin Legea nr. 254/2024 publicată în Monitorul Oficial nr. 1006 din 8 octombrie 2024, a fost modificat art. 291 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, referitor la aplicarea cotei reduse de TVA.
Astfel, potrivit noului act normativ, cota redusă de 9% se aplică asupra bazei de impozitare pentru livrarea următoarelor bunuri: alimente, inclusiv băuturi, destinate consumului uman și animal, animale și păsări vii din specii domestice, semințe, hrana pentru albine, plante și ingrediente utilizate în prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele, ale căror coduri NC se stabilesc prin normele metodologice, cu excepția: 1) băuturilor alcoolice; 2) băuturilor nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202; 3) alimentelor cu zahăr adăugat, al căror conținut total de zahăr este de minimum 10 g/100 g produs, altele decât laptele praf pentru nou-născuți, sugari și copii de vârstă mică, cozonacul, biscuiții și hrana pentru albine.
Prevederile prezentei legi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
ECONOMIE
Procedura de restituire a TVA, actualizată pentru entitățile nonprofit
Astăzi a fost publicat, în Monitorul Oficial nr. 1018 din 11 octombrie 2024, OMF nr. 6.251/2024 privind modificarea și completarea OMF nr. 3.044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit, pentru care se aplică scutirea de taxă conform art. 294 alin. (5) lit. a)—b1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
În Referatul de aprobare a actului normativ, MF reamintește că, prin Legea nr. 88/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a fost completat art. 294 din lege, în sensul introducerii, printre altele, a scutirii de TVA cu drept de deducere pentru anumite livrări de bunuri și prestări de servicii efectuate către entități nonprofit înscrise în Registrul public organizat de ANAF, dacă acestea sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitatea nonprofit sau celor din rețeaua publică de stat, după caz.
În vederea asigurării unui tratament TVA similar pentru achizițiile efectuate de societățile deținute integral de entități nonprofit cu cel aplicabil achizițiilor efectuate direct de entitățile nonprofit, în măsura în care achizițiile efectuate au aceeași destinație, prin OUG nr. 31/2024 a fost extinsă scutirea de TVA prevăzută la art. 294 alin. (5) din Codul fiscal și pentru achizițiile efectuate de aceste societăți.
Procedura de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit pentru care se aplică scutirea de taxă menționată mai sus a fost aprobată prin OMF nr. 3044/2024.
Prin Legea nr. 204/2024 pentru aprobarea OUG nr. 31/2024 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, au fost modificate condițiile pe care societățile deținute integral de entitățile nonprofit trebuie să le îndeplinească pentru aplicarea scutirii în cazul în care achizițiile efectuate sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de către acestea. Totodată, au fost introduse noi prevederi care reglementează restituirea TVA către aceste societăți inclusiv pentru operațiunile a căror exigibilitate a TVA a intervenit înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 204/2024, precum și condițiile de eligibilitate pentru restituirea taxei.
În acest context a fost promovat OMF nr. 6.251/2024, publicat astăzi în Monitorul oficial, act normativ prin care a fost modificat și completat OMF nr. 3044/2024.
-
ECONOMIEacum 7 zile
ANAF a publicat Ghidul privind anularea unor obligații bugetare
-
ECONOMIEacum 3 zile
Noi modificări la Codul fiscal, de la 1 ianuarie 2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
CECCAR Maramureș: Tehnologia și rolul determinant al profesioniștilor contabili în noua eră digitală – E-Fiscalitate, un pas spre normalitate?
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR Maramureș, reprezentat la un eveniment de referință pentru criminalistică și expertiza judiciară, la Chișinău
-
ECONOMIEacum 3 zile
Procedura de restituire a TVA, actualizată pentru entitățile nonprofit
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 08.10.2024
-
ECONOMIEacum 3 zile
Formularul 112 a fost actualizat
-
ÎNREGISTRĂRIacum 7 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 26.09.2024