Rețele sociale

ECONOMIE

Modificări la documentele utilizate în verificarea situației fiscale personale

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de Ordin privind modificarea și completarea OPANAF nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului și conținutului formularelor și documentelor utilizate în activitatea de verificare a situației fiscale personale.

Inițiatorii precizează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că necesitatea necesitatea acestuia rezidă în următoarele argumente:

1. Până la data reorganizării ANAF prin HG nr. 174/2020, competența de exercitare a verificării situației fiscale personale era stabilită prin OPANAF nr. 3695/2015 cu modificările și completările aduse prin OPANAF nr. 1817/2017. Potrivit acestor ordine organe fiscale competente în efectuarea verificării situației fiscale personale erau:  direcția generală control venituri persoane fizice pe întreg teritoriul țării; ▪ organele de inspecție fiscală din cadrul organelor fiscale teritoriale (administrațiilor județene al finanțelor publice) în a căror rază se află domiciliul fiscal al persoanelor fizice verificate.

Formularele și instrucțiunile de completare aprobate prin OPANAF nr. 2117/2018 sunt elaborate, în prezent, în considerarea competențelor stabilite prin ordinele menționate, atribuția de semnare/aprobare a unor documente (formulare) revenind conducătorului organului fiscal sau altei persoane împuternicită în acest sens.

Prin OPANAF nr. 967/2020 și nr. 968/2020 privind aprobarea structurilor organizatorice ale Direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice Iași, Galați, Ploiești, Craiova, Timișoara, Cluj-Napoca și Brașov, respectiv București, s-au înființat în cadrul aparatului propriu direcțiilor generale regionale, în subordinea directorului executiv – inspecție fiscală, serviciile de verificări fiscale (prin preluarea activității operaționale și a personalului serviciilor de verificări fiscale care până la data reorganizării erau în structura Direcției Generale Control Venituri Persoane Fizice – DGCVPF).

După reorganizare, urmare a emiterii OPANAF nr. 2778/2020, competența de exercitare a verificării situației fiscale personală pe întregul teritoriu al țării revine Direcției Generale Control Venituri Persoane Fizice și serviciilor de verificări fiscale din cadrul direcțiilor generale regionale a finanțelor publice. Ca atare, din economia actelor normative menționate se conturează concluzia că în cazul formularelor emise de serviciile de verificări fiscale din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice – DGRFP atribuția de semnare/aprobare a documentelor (formularelor) ar reveni în sarcina directorului general în calitate de conducător al organului fiscal. Însă – precizează reprezentanții ANAF – raportat la actele normative emise privind aprobarea structurilor organizatorice ale Direcțiilor regionale ale finanțelor publice Iași, Galați, Ploiești, Craiova, Timișoara, Cluj-Napoca și Brașov, respectiv București (OPANAF nr. 967/2020 și nr. 968/2020), acte normative prin care s-a prevăzut ca în cadrul aparatului propriu al DGRFP să funcționeaze serviciul de verificări fiscale, în subordinea directorului executiv – inspecție fiscală, inițiatorii au considerat că stabilirea acestor structuri organizatorice s-a realizat în concordanță cu misiunea și cu scopul entității, astfel încât să sprijine procesul decizional printr-o delegare adecvată a responsabilităților și să servească realizării în condiții de economicitate, eficiență și eficacitate a obiectivelor stabilite, și nu a vizat îngreunarea procesului decizional prin asocierea atribuțiilor de aprobare a actelor emise în cadrul procedurii de verificare a situației fiscale personale în sarcina a două persoane cu funcții de conducere din cadrul unităților subordonate ANAF.

2. OPANAF nr. 2117/2018 nu prevede modelul și conținutul unui formular privind înștiințarea la discuția finală a persoanei verificate.

Potrivit prevederilor art. 145 alin. (3) și (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, organele fiscale trebuie să comunice în scris data, ora și locul prezentării concluziilor cu privire la constatările și consecințele lor fiscale, în speță discuția finală, acordându-i acesteia posibilitatea de a-și exprima punctul de vedere potrivit prevederilor art. 9 din același act normativ. Întrucât, pe de-o parte, există în textul de lege precizarea expresă de comunicare în scris a datei discuției finale, și, pe de altă parte, există obligația organului fiscal de a acorda persoanei fizice dreptul de exprimare a unui punct de vedere, precum și reguli cu privire la îndeplinirea audierii, se impune necesitatea unui formular prevăzut în într-un act normativ dat în aplicarea unitară a Codului de procedură fiscală, ce se publică în Monitorul Oficial.

3. Potrivit prevederilor art. I pct. 30 din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare, la art. 127, după alineatul (9) s-a introdus un nou alineat, alineat (10), care prevede posibilitatea contribuabilului/plătitorului de a contesta decizia de suspendare, potrivit titlului VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Prin coroborarea prevederilor art. 147 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, această nouă prevedere este aplicabilă și procedurii de verificare a situației fiscale personale.

Formularul „Decizie de suspendare a verificării situației fiscale personale” prevăzut de OPANAF nr. 2117/2018 nu prevede posibilitatea contribuabilului persoană fizică de a contesta decizia de suspendare.

4. Potrivit prevederilor art. I pct. 41 din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare, la art. 140, după alineatul (6) s-a introdus un nou alineat, alineat (6.1), care prevede înscrierea datei de începere a verificării situației fiscale personale într-un proces verbal de constatare.

Potrivit prevederilor OPANAF nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului și conținutului formularelor și documentelor utilizate în activitatea de verificare a situației fiscale personale, pentru consemnarea datei de începere a verificării situației fiscale personale, în situația în care la data de începere comunicată de către organul fiscal contribuabilul persoană fizică nu se prezintă la locul de desfășurare a verificării situației fiscale personale se întocmește formularul „Proces-verbal”, iar în caz contrar se întocmește formularul „Minuta întâlnirii” fiind prevăzut înscrierea la rubrica „Alte mențiuni” data de începere.

„În acest sens, a fost elaborat proiectul de Ordin al președintelui ANAF pentru modificarea și completarea OPANAF nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului și conținutului formularelor și documentelor utilizate în activitatea de verificare a situației fiscale personale și pentru modificarea și completarea Anexelor 1.a – 3.a, 5.a – 13.a și a Anexelor 1.b, 2.b, 3.b, 5.b, 7.a, 7.b, 8.b, 9.b, 10.b, 11.b și 12.b de la O.P.ANAF nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului și conținutului formularelor și documentelor utilizate în activitatea de verificare a situației fiscale personale, anexat prezentului referat de aprobare”, precizează inițiatorii proiectului, în Referatul de aprobare.

Proiectul are în vedere:

 Indroducerea unor mențiuni precizatoare referitoare la conducătorul structurii cu atribuții de verificare fiscală;

▪ Eliminarea unităților subordonate direcțiilor generale regionale a finațelor publice din enumerarea structurilor de ducere la îndeplinire a prevederilor ordinului, ca urmare intrării în vigoare a prevederilor OPANAF nr. 2778/2020;

▪ Modificări cu privire la numărul anexelor, ca urmare introducerii noului formular „Înștiințare pentru discuția finală”;

▪ Modificarea anexelor 1.a – 3.a, 5.a – 13.a. după cum urmează: Sintagma „SIGLA ANAF” se înlocuiește cu sitagma „SIGLA ANAF/DGRFP”; Sintagma „Număr de înregistrare ca operator de date cu caracter personal:……”, se elimină; se introduce sintagma „Document care conține date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679” ca urmare intrării în vigoare a noilor actelor normative incidente prelucrării datelor cu caracter personal;

▪ Modificarea anexelor 1.a, 1.b., 2.a, 2.b, 7.a, 7.b, 8.a, 8.b, 9.a, 9.b, 10.a, 10.b, 11.a, 11.b, 12.a și 12.b prin înlocuirea sintagmei „Conducătorul organului fiscal” cu sintagma „Conducătorul structurii cu atribuții de verificare fiscală” prentru claritare și a nu se crea confuzii privind calitatea persoanei împuternicite a organului fiscal să aprobe și să semneze actele administrativ fiscale și actele procedurale emise în cadrul procedurii de verificarea situației fiscale personale;

▪ Modificarea anexei nr. 3.b, prin eliminarea instrucțiunilor referitoare la înscrierea datei de începere a verificării situației fiscale personale și modificarea anexei nr. 5.b. prin includerea instrucțiunii de întocmire a formularului pentru consemnarea datei de începere, indiferent dacă contribuabilul persoană fizică se prezintă sau nu la locul de desfășurare a verificării situației fiscale personale;

▪ Modificarea anexei 7.a, prin introducerea prevederilor referitoare la posibilitatea contribuabilului persoană fizică de a contesta decizia de suspendare a verificării situației fiscale personale;

▪ Introducerea formularului „Înștiințare pentru discuția finală” ca act procedural ce trebuie emis pentru finalizarea verificării situației fiscale personale, modelul și conținutul, precum și instrucțiunile de completare și utilizare și caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, utilizare și păstrare a formularului fiind prevăzute în anexele 1-3 ale acestui proiect.

ECONOMIE

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei

Radio CECCAR FM

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.

Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.

Continuare

ECONOMIE

Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.

Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.

Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.

Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).

Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.

Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.

Continuare

ECONOMIE

Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată

Radio CECCAR FM

A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.

Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care:  ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.

Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.

Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.

Continuare

Trending