ECONOMIE
CE propune un mecanism mai solid de suspendare a exceptării de la obligativitatea de a deține viză
Comisia Europeană (CE) a propus o revizuire a actualului mecanism de suspendare a exceptării de la obligativitatea de a deține viză, a anunțat astăzi Executivul comunitar, într-un comunicat. „Regimul de călătorii fără viză aduce beneficii economice, sociale și culturale semnificative, stimulând călătoriile și turismul, fiind avantajos atât pentru statele membre ale UE, cât și pentru țările partenere. Politica în domeniul vizelor este, de asemenea, un instrument important în colaborarea UE cu țările partenere. În același timp, contextul geopolitic în continuă evoluție a generat noi provocări legate de regimul de călătorii fără viză. Prin urmare, este esențial ca UE să aibă instrumentele necesare pentru a aborda situațiile de utilizare abuzivă a acestui regim; de exemplu, creșterea numărului de sosiri ilegale din cauza lipsei de aliniere la politica UE în domeniul vizelor, sistemele de acordare a cetățeniei pentru investitori în țările care beneficiază de un regim de călătorii fără viză sau amenințările hibride, cum ar fi instrumentalizarea migranților sponsorizată de stat. Pentru a răspunde mai rapid și mai decisiv acestor provocări, Comisia a propus o revizuire a actualului mecanism de suspendare a exceptării de la obligativitatea de a deține viză”, se menționează în comunicat.
Propunerea este însoțită de cel de-al șaselea raport din cadrul mecanismului privind suspendarea exceptării de la obligativitatea de a deține viză.
În ceea ce privește consolidarea mecanismului de suspendare a călătoriilor fără viză, reprezentanții CE menționează că, în prezent, mecanismul poate fi declanșat numai în cazuri specifice, de exemplu, în caz de creștere bruscă și substanțială a migrației ilegale sau dacă apar riscuri în materie de securitate.
Revizuirea propusă vizează:
▪ introducerea de noi motive de suspendare a regimurilor de călătorii fără viză; de exemplu, în cazul unei alinieri insuficiente la politica UE în domeniul vizelor, în cazul unor amenințări hibride și în cazul în care se practică un sistem de acordare a cetățeniei pentru investitori;
▪ prelungirea duratei procedurii actuale pentru a se aloca mai mult timp măsurilor de remediere. Se introduce o nouă procedură de urgență pentru a se putea reacționa mai rapid în caz de nevoie, de exemplu în caz de creștere semnificativă a numărului de sosiri sau dacă apar amenințări la adresa securității;
▪ consolidarea obligațiilor de monitorizare și de raportare ale Comisiei față de țările care beneficiază de un regim de călătorii fără viză în cazul în care sunt identificate provocări.
Al șaselea raport din cadrul mecanismului de suspendare a exceptării de la obligativitatea de a deține viză. Începând din 2017, CE publică rapoarte anuale în cadrul mecanismului de suspendare a exceptării de la obligativitatea de a deține viză. Al șaselea raport se referă la țările care au un dialog privind liberalizarea vizelor din Balcanii de Vest și din Parteneriatul estic, precum și la țările din Pacific și zona Caraibilor care au instituit sisteme de acordare a cetățeniei pentru investitori.
Raportul concluzionează că toate cele opt țări trebuie să ia măsuri suplimentare pentru a-și alinia politica în domeniul vizelor la politica UE și să își continue eforturile de prevenire a cererilor de azil nefondate. De asemenea, sunt necesare eforturi suplimentare pentru prevenirea migrației ilegale, precum și pentru combaterea criminalității organizate și a corupției. Raportul subliniază, de asemenea, preocupările Comisiei cu privire la sistemele de acordare a cetățeniei pentru investitori ce promovează accesul fără viză în UE.
„Comisia va continua să pună în aplicare noua abordare cuprinzătoare de monitorizare anunțată în comunicarea sa din mai 2023, care acoperă toate țările terțe care beneficiază de un regim de călătorii fără viză. Pe baza rezultatului acestui proces de monitorizare, Comisia va continua să redacteze rapoarte cu privire la țările terțe care beneficiază de un regim de călătorii fără viză în legătură cu provocările în materie de migrație și securitate”, se subliniază în comunicat.
Propunerea Comisiei de revizuire a mecanismului de suspendare a exceptării de la obligativitatea de a deține viză va fi în prezent negociată de Parlamentul European și de Consiliu. CE va continua să trimită rapoarte Parlamentului European și Consiliului cel puțin o dată pe an. De asemenea, monitorizarea aspectelor legate de cerințele de liberalizare a vizelor va continua să fie inclusă în pachetul anual de extindere al Comisiei și, după caz, în negocierile de aderare la UE.
UE aplică în prezent un regim de călătorii fără viză cu 60 de țări din afara spațiului comunitar. Resortisanții acestor state pot intra fără viză în spațiul Schengen pentru șederi de scurtă durată de până la 90 de zile în orice perioadă de 180 de zile. Mecanismul de suspendare a exonerării de obligația de a deține viză a fost introdus pentru prima dată în 2013, cu scopul principal de a permite o suspendare temporară a exceptării de la obligativitatea vizelor în cazul unei creșteri bruște și substanțiale a migrației ilegale. Mecanismul a fost apoi revizuit în 2017, prin facilitarea prezentării de către statele membre a notificărilor privind circumstanțele care au condus la o eventuală suspendare și prin autorizarea Comisiei de a activa mecanismul de suspendare din proprie inițiativă. De asemenea, Comisia poate declanșa mecanismul în cazul în care anumite cerințe nu mai sunt îndeplinite pentru a asigura conformitatea cu criteriile de referință privind liberalizarea vizelor de către țările care au trecut printr-un dialog privind liberalizarea vizelor.
ECONOMIE
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).
Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.
Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.
ECONOMIE
Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia
Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.
Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.
Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.
Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).
Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.
Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.
ECONOMIE
Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată
A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.
Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care: ▪ ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.
Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.
Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; ▪resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil