Rețele sociale

ECONOMIE

Cererea anuală de locuinţe depăşeşte oferta de locuinţe noi cu 250.000 de unităţi

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanţelor aduce ca argumente în favoarea continuării programului guvernamental Prima Casă, cel puţin până în 2021, dar cu stimularea construcţiei de case noi, faptul că prognozele oficiale arată un deficit de 250.000 de locuinţe noi în fiecare an, ca diferenţă între cerere şi ofertă, şi că în prezent România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană după calitatea locuirii.

Ministerul Finanţelor a propus, într-un document înaintat guvernului, modificarea programului Prima Casă, astfel încât, în următorii cinci ani, garanţia de stat va rămâne 50% doar pentru creditele pentru locuinţe mai noi de cinci ani sau consolidate în ultimii cinci ani, în timp ce garanţia se va reduce la 40% la creditele pentru locuinţe vechi.

„Comisia Naţională de Prognoză estimează că pe termen mediu decalajul dintre „modificarea anuală a familiilor” şi oferta de locuinţe noi nu se va modifica semnificativ. Se apreciază că aproximativ 300 mii familii îşi vor modifica anual structura (căsătorii, divorţ, copii), ceea ce va face ca acestea să solicite o modificare a spaţiului locativ prin achiziţionarea de locuinţe”, se arată în documentul ministerului, citat de News.ro.

În 2015, în România s-au construit 46.984 locuinţe noi, cu mult sub nivelul cererii şi sub nivelul maxim post-comunist, de peste 67.000 de locuinţe, atins în 2008.

Din această cauză, din numărul total de locuinţe din România, de 8,88 milioane, doar 454.000 sunt construite de la finalul anului 2010 încoace, în timp ce în jur de 5 milioane de locuinţe au fost construite între 1960 şi 1990, cele mai multe în blocuri cu confort scăzut şi care au nevoie de reparaţii.

„Concluzia este că 90% din clădirile rezidenţiale sunt vechi şi au nevoie de modernizări sau reabilitări”, arată documentul.

România se confruntă cu o calitate slabă a locuinţelor actuale, multe din ele având o suprafaţă medie foarte mică, şi cu o supraaglomerare a locuinţelor din marile oraşe.

În acelaşi timp, în localităţile care se confruntă cu o depopulare accelerată, multe dintre locuinţe sunt abandonate. La nivel naţional, 16% dintre locuinţe sunt nelocuite, arată documentul.

În consecință, ministerul propune menţinerea condiţiei conform căreia toate locuinţele care se achiziţionează prin programul Prima Casă trebuie să se încadreze în una dintre clasele A, B sau C de eficienţă energetică.

Ministerul Finanţelor propune un plafon anual de garanţii de stat pentru programul Prima Casă de 2 miliarde lei pentru primii doi ani acoperiţi de strategie (2017-2018) şi 1,5 miliarde lei pentru ultimii trei ani (2019-2021), astfel încât să crească predictibilitatea creditelor ce pot fi acordate.

La un nivel al garanţiei de stat de 50%, valoarea totală a creditelor ce pot fi acordate prin Prima Casă este dublă faţă de plafonul de garanţii, adică 4 miliarde lei în primii doi ani şi 3 miliarde lei în ultimii trei ani.

Ministerul susţine că măsura este propusă în urma consultării cu consumatorii de credite şi cu băncile.

ECONOMIE

Noi reglementări privind înregistrarea în contabilitate a unor impozite

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr.539 din 10 iunie 2024 a fost publicat OMF nr. 981/2024 cu privire la înregistrarea în contabilitate a unor impozite, act normativ care stabilește modalitatea de contabilizare de către operatorii economici a impozitului minim și a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, reglementate de prevederile Codului fiscal.

MF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit art. 44 din Legea contabilității nr. 82/1991, Ministerul Finanțelor elaborează și actualizează permanent reglementările contabile aplicabile persoanelor prevăzute de lege. Prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost completată cu prevederi care reglementează impozitul minim și impozitul suplimentar datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.

Planul de conturi, precum și funcțiunea conturilor contabile, constituie componente ale reglementărilor contabile aplicabile operatorilor economici, respectiv Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, și Reglementările contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016.

De asemenea, potrivit prevederilor art. 2 din OMFP nr. 2.844/2016, reglementările contabile aprobate prin ordinul menționat se aplică împreună cu Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, precum și cu alte prevederi legale aplicabile, în scopul asigurării unui grad ridicat de transparență și comparabilitate a situațiilor financiare anuale.

Prin noul act normativ se stabilește modalitatea de contabilizare de către operatorii economici a impozitului minim și a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, reglementate de prevederile Codului fiscal. Prevederile respective stau la baza dezvoltărilor planului de conturi aplicabil, respectiv a modalității de contabilizare de către operatorii economici a impozitelor menționate.

Continuare

ECONOMIE

MADR: Cuantumul final al plăților directe și redistribuirea sumelor disponibile pentru fermieri, publicate în Monitorul Oficial

Radio CECCAR FM

Ordinul prin care se dispune realocarea de sume disponibile și se stabilește cuantumul unitar al plății către beneficiarii intervențiilor aferente sprijinului cuplat în sectorul vegetal/zootehnic și ecoscheme a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 523/2024. Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), citat de Agerpres, se modifică Ordinul ministrului nr. 73/2024 pentru aprobarea cuantumului unitar al plăților directe aferente cererilor de plată depuse în anul 2023, finanțate din Fondul European de Garantare Agricolă, prin intervențiile din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, urmând ca APIA să efectueze plățile către fermieri până la finalul lunii iunie a.c..

„După ce APIA a definitivat etapele administrative și procedurale necesare pentru finalizarea instrumentării cererilor de plată, am dispus la nivelul MADR modificarea cadrului normativ pentru stabilirea cuantumului plăților în cazul intervențiilor care nu au făcut obiectul avansului pentru anul de cerere 2023, precum și stabilirea diferențelor de cuantumuri ce trebuie acordate în scopul utilizării întregului plafon FEGA de la nivelul anului 2023”, a declarat ministrul Florin-Ionuț Barbu.

„Comitetul de Monitorizare a fost consultat, potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2023, cu privire la principiile care au stat la baza redistribuirii de sume și la cuantumul final al plăților”, se precizează în comunicat.

Continuare

ECONOMIE

AFIR a publicat condițiile accesării fondurilor europene pentru achiziția simplă de utilaje agricole

Radio CECCAR FM

În vederea lansării sesiunii de depunere a solicitărilor de finanțare, Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a publicat, pe pagina oficială de internet a instituției, www.afir.ro, versiunea finală a Ghidului solicitantului pentru submăsura 4.1 „Investiții în exploatații agricole”, componenta 4.1.1. prin care se finanțează achiziții simple de utilaje agricole.

Potrivit unui comunicat al AFIR, în cadrul sesiunii din acest an, vor beneficia de alocare distinctă proiectele încadrate ca achiziții de utilaje agricole pentru cultura sfeclei de zahăr – fondurile alocate vor fi precizate în anunțul de lansare a apelului.

Prin pachetul 4.1.1. se pot depune proiecte de achiziții simple de utilaje agricole în cazul în care exploatația cuprinde culturi de câmp, inclusiv culturile furajere destinate pentru hrana animalelor și plantele tehnice, precum și culturile horticole, inclusiv cele în spații protejate.

„Solicitanții trebuie să acorde atenție deosebită pentru dimensionare adecvată a parcului de utilaje, în conformitate cu anexa la Ghidul solicitantului privind corelarea puterii mașinii cu suprafața fermelor pentru achiziționarea de mașini agricole, postat pe pagina de internet a AFIR”, subliniază reprezentanții Agenției, în comunicat.

Intensitatea sprijinului acordat pornește de la 30% și poate ajunge la maximum 90%, în funcție de dimensiunea economică a exploatației, de tipul de beneficiar și de investițiile ce urmează a se realiza prin proiect.

Valoarea finanțării nerambursabile este cuprinsă între 350.000 de euro și 1.500.000 de euro (pentru cooperative, grupuri de producători și organizații de producători), în funcție de dimensiunea economică a exploatației și de tipul de beneficiar.

Toate condițiile minime obligatorii pentru acordarea sprijinului sunt detaliate în cuprinsul Ghidului solicitantului și în anexele aferente, care sunt disponibile pe site-ul www.afir.ro, accesând următorul link Detalii și Anexe sM 4.1 – NOUL Portal AFIR – informații PS PAC, depunere Online.

Continuare

Trending