Rețele sociale

ECONOMIE

Guvernul a aprobat a doua rectificare bugetară din acest an

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat în şedinţa de miercuri a doua rectificare bugetară din acest an, la care a tăiat din bugetele mai multor ministere, astfel: Transporturile (minus 254 milioane lei), Apărarea (359,8 milioane lei), Justiţia (minus 33,6 milioane lei), Mediul (minus 49,6 milioane lei), Economia (minus 33,7 milioane lei). Pe de altă parte, Executivul a suplimentat bugetul la Agricultură cu 1,09 miliarde lei, Ministerul de Interne (plus 336,7 milioane lei), Energie (plus 222,4 milioane lei), Muncă (142,4 milioane lei), Comunicaţii (plus 75,5 milioane lei), Afaceri Externe (plus 66,8 milioane lei), la care se adaugă 1,7 miliarde lei ]n plus pentru primari.

Proiectele cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020 se majorează cu 1,02 miliarde lei.

Pentru domeniul sănătăţii, se alocă suplimentar credite de angajament în sumă de 2,21 miliarde de lei în bugetul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate în vederea încheierii unor noi contracte cost-volum-rezultat, pentru aria terapeutică hepatită cronică.

Totodată, Ministerul Sănătăţii a identificat economii de aproximativ 0,26 miliarde lei, adică 260 de milioane de lei, rezultate, în principal, din cheltuielile cu salariile personalului din aparatul central al ministerului şi din fondurile alocate pentru achiziţionarea ambulanţelor SMURD.

Prin urmare, fondurile disponibilizate de Ministerul Sănătăţii vor intra în Fondul de rezervă bugetară aflat la dispoziţia Guvernului, pentru a fi folosiţi în situaţii neprevăzute. Astfel, cu această suplimentare, Fondul de rezervă la dispoziţia Guvernului va ajunge la aproximativ 380 de milioane de lei.

Bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a fost suplimentat la rectificare cu 1,09 miliarde lei, sumă care se adaugă la cea de 1,7 miliarde lei alocată în noiembrie prin redistribuiri de sume de la alţi ordonatori principali de credite, care va fi utilizată pentru plăţile în avans aferente schemelor de plăţi directe finanţate din Fondul European pentru Garantare Agricolă (FEGA) pentru campania agricolă din 2016, care se acordă în proporţie de 69% din cuantumul unitar al acestora, în limita sumei de 3,8 miliarde lei (echivalentul a aprox. 850 milioane euro).

Banii alocaţi la rectificare vor permite începerea la 1 decembrie a unor plăţi finale aferente aceloraşi scheme de plăţi directe, în limita sumei de 1,09 miliarde lei (echivalentul a aprox. 250 milioane euro), reprezentând diferenţa de 31% din cuantumul unitar al acestora.

Realizarea acestor plăţi de către Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) până la sfârşitul acestui an, în valoare totală de 4,89 miliarde lei, va asigura atingerea unui grad de utilizare de 56% din plafonul financiar de 7,9 miliarde lei (echivalentul a 1,773 miliarde euro) alocat de Comisia Europeană plăţilor directe pentru anul de cerere 2016.

Pentru finanţarea Programului Naţional de Dezvoltare Locală, administrat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, se asigură 1,255 miliarde lei la rectificare, sume care vor acoperi plăţile necesare până la finalul acestui an pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii şcolare şi de drumuri.

Alte 47,9 milioane de lei au fost realocate pentru finanţarea Acordului de împrumut ”Sistem integrat de reabilitare a sistemelor cu apă şi canalizare, a staţiilor de tratare a apei potabile şi staţiilor de epurare a apelor uzate în localităţile cu o populaţie de până la 50.000 de locuitori”. Suma va fi folosită pentru închiderea proiectului finanţat din credite externe rambursabile.

Din cele 1,7 miliarde lei date primăriilor, 170 milioane lei sunt pentru cheltuieli de personal aferente unităţilor de învăţământ preuniversitar, 14,7 milioane lei pentru programul-pilot „Masa caldă”, 101,5 milioane lei pentru susţinerea sistemului de protecţie a copilului, 74,7 milioane lei pentru centrele de asistenţă socială a persoanelor cu handicap, 392,3 milioane lei pentru plata asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap, 4,1 milioane lei pentru programul „fructe în şcoli”, 6,9 milioane lei pentru finanţarea drepturilor copiilor cu cerinţe educaţionale speciale şi 938,3 milioane lei sume pentru echilibrarea bugetelor locale.

La nivelul bugetului consolidat, veniturile şi cheltuielile vor fi majorate în sumă similară, cu 306 milioane lei, pentru ca deficitul să fie menţinut ca pondere în PIB la 2,8% în termeni cash şi 2,95% din PIB potrivit metodologiei ESA 2010.

Şi această rectificare bugetară va fi efectuată prin derogare de la Legea responsabilităţii fiscale, care stabileşte că totalul cheltuielilor bugetului general consolidat şi al cheltuielilor de personal nu pot depăşi plafonul din strategia fiscal-bugetară.

Aceasta deoarece, prin această a doua rectificare bugetară, plafonul nominal al cheltuielilor de personal din bugetul general centralizat al unităţilor administrativ-teritoriale va fi ridicat la 26,2 miliarde lei, de la 25,2 miliarde lei.

„Rezultatele economice de până în prezent argumentează posibilitatea realizării unei creşteri economice de 4,8% faţă de 4,1% cât se estima la elaborarea legii bugetului de stat şi un produs intern brut în valoare nominală de 758,5 miliarde lei, faţă de 746,6 miliarde lei cât s-a estimat iniţial”, arată Guvernul, citat de News.ro.

De asemenea, se estimează reducerea numărului de şomeri de la 450.000 cât s-a preconizat la elaborarea proiectului de buget, la 429.000 la sfârşitul anului. Câştigul salarial mediu brut este în creştere, de la 2.681 lei, la elaborarea bugetului de stat, la 2.815 lei, cât se estimează la sfârşitul anului.

ECONOMIE

MF propune modificarea alineatului (4) al articolului 4 din Codul fiscal

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) a elaborat un proiect de OUG pentru modificarea alineatului (4) al articolului 4 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, document prin care se propune modificarea dispozițiilor Codului fiscal în sensul flexibilizării condițiilor actuale din Codul fiscal care restricționează posibilitatea introducerii de impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, majorarea celor existente, eliminării sau reducerii facilităților existente, a căror intrare în vigoare să fie prevăzută la termene mai scurte de 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial.

În acest sens, noul proiect – publicat pe site-ul MF pentru consultare – are în vedere introducerea unei excepții de la regulile actuale prevăzute la art. 4 din Codul fiscal, conform căreia, în situații extraordinare de procedură de deficit bugetar excesiv constatate potrivit Tratatelor Uniunii Europene și a regulamentelor subsidiare agreate la nivel european, să poată fi efectuate modificări și/sau completări ale Legii nr. 227/2015, prin care se introduc impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilități existente, cu intrare în vigoare la termene mai scurte de 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la procedura aplicabilă în cazurile în care este necesară o amânare a determinării definitive a valorii în vamă

Radio CECCAR FM

Astăzi a fost publicată, în Monitorul Oficial nr.847/20.09.2023HG nr. 849/2023 pentru modificarea HG nr. 973/2006 privind procedura aplicabilă în cazurile în care este necesară o amânare a determinării definitive a valorii în vamă, act normativ care vizează alinierea legislației vamale naționale de profil cu legislația vamală unională în vigoare și creează coerență și predictibilitate legislativă.

Noua Hotărâre de Guvern modifică prevederile HG nr. 973/2006 în concordanță cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/2447 al Comisiei de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziții din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, OUG nr. 96/2020 pentru modificarea Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, precum și cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Inițiatorii menționează în Nota de fundamentare a actului normativ, că, în ceea ce privește constituirea unei garanții suficiente care să asigure încasarea taxelor la import și a altor taxe și impozite datorate bugetului de stat, potrivit legii, în cadrul operațiunilor vamale, se va suplini vidul creat prin abrogarea articolelor 215, 216 și 221 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările și completările ulterioare, cu art. 90 alin. (1), art. 92 și 93 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările și completările ulterioare.

De asemenea, MF precizează că pentru a identifica importurile care prezintă un risc important de subevaluare, România trebuie să țină cont și de jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene, cu precădere hotărârile pronunțate în cauza C-187/21- FAWKES Kft.v Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága, respectiv cauza C213/2019 – Comisia Europeană împotriva Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, iar actul normativ publicat astăzi în Monitorul Oficial are în vedere și aceste aspecte.

Continuare

ECONOMIE

BNR atrage atenția asupra unui atac de tip spoofing (utilizarea frauduloasă a numărului de telefon)

Radio CECCAR FM

Banca Națională a României (BNR) anunță că a primit o serie de sesizări care semnalau utilizarea numerelor de contact telefonice indicate pe pagina website a BNR (0213130410 sau 0213152750) de către persoane care pretindeau că vorbesc din partea BNR, în legătură cu presupuse împrumuturi online făcute pe numele celor apelați.

Se solicitau date personale, sub diverse pretexte (confirmarea unor cereri de împrumut, ștergerea împrumutului din sistem, date de card etc., în funcție de răspunsurile date de cel contactat).

„Atragem atenția că aceste apeluri nu au fost inițiate din rețeaua telefonică a BNR și reiterăm faptul că Banca Națională a României, în calitatea sa de bancă centrală a țării, îndeplinește atribuții reglementate expres de Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, și nu este abilitată să ofere populației produse sau servicii de creditare.

Este important să nu se dea curs solicitărilor de acest tip, venite din partea unor persoane care pretind că sunt salariați sau reprezentanți ai BNR și care invocă pretinse împrumuturi solicitate/aprobate/acordate de BNR, și solicită date sau documente cu caracter personal sau transferuri de bani în diferite scopuri”, se menționează în comunicatul băncii centrale.

Totodată, BNR a sesizat poliția în legătură cu utilizarea frauduloasă a numerelor de telefon și a numelui BNR.

Continuare
Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 10 ore

Economia la bani mărunți – Ediția din 21.09.2023

PROFESIA CONTABILĂacum 11 ore

CECCAR și AEP: Activitățile de pregătire a alegerilor din anul 2024 în domeniul finanțării activității partidelor politice și a campaniilor electorale

PROFESIA CONTABILĂacum 11 ore

Noul studiu al IFAC extinde perspectivele referitoare la prezentarea și asigurarea informațiilor legate de sustenabilitate dincolo de granițele G20

PROFESIA CONTABILĂacum 11 ore

Consiliul IESBA a publicat Ediția 2023 a Manualului privind Codul etic internațional pentru profesioniștii contabili

etaf
PROFESIA CONTABILĂacum 11 ore

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 21 septembrie 2023

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile

Economia la bani mărunți – Ediția din 19.09.2023

ECONOMIEacum 2 zile

MF propune modificarea alineatului (4) al articolului 4 din Codul fiscal

ECONOMIEacum 2 zile

Modificări la procedura aplicabilă în cazurile în care este necesară o amânare a determinării definitive a valorii în vamă

ECONOMIEacum 2 zile

BNR atrage atenția asupra unui atac de tip spoofing (utilizarea frauduloasă a numărului de telefon)

ECONOMIEacum 2 zile

ANRE a finalizat operaționalizarea platformei digitale de raportare și monitorizare a pieței gazelor naturale

ECONOMIEacum 3 zile

MF a lansat în dezbatere publică proiectul de Lege privind noile măsuri fiscal-bugetare

ECONOMIEacum 3 zile

ANAF propune modificarea și completarea unor prevederi referitoare la activitatea de gestionare a cazierului fiscal

Trending