Rețele sociale

ECONOMIE

Guvernul a aprobat a doua rectificare bugetară din acest an

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat în şedinţa de miercuri a doua rectificare bugetară din acest an, la care a tăiat din bugetele mai multor ministere, astfel: Transporturile (minus 254 milioane lei), Apărarea (359,8 milioane lei), Justiţia (minus 33,6 milioane lei), Mediul (minus 49,6 milioane lei), Economia (minus 33,7 milioane lei). Pe de altă parte, Executivul a suplimentat bugetul la Agricultură cu 1,09 miliarde lei, Ministerul de Interne (plus 336,7 milioane lei), Energie (plus 222,4 milioane lei), Muncă (142,4 milioane lei), Comunicaţii (plus 75,5 milioane lei), Afaceri Externe (plus 66,8 milioane lei), la care se adaugă 1,7 miliarde lei ]n plus pentru primari.

Proiectele cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020 se majorează cu 1,02 miliarde lei.

Pentru domeniul sănătăţii, se alocă suplimentar credite de angajament în sumă de 2,21 miliarde de lei în bugetul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate în vederea încheierii unor noi contracte cost-volum-rezultat, pentru aria terapeutică hepatită cronică.

Totodată, Ministerul Sănătăţii a identificat economii de aproximativ 0,26 miliarde lei, adică 260 de milioane de lei, rezultate, în principal, din cheltuielile cu salariile personalului din aparatul central al ministerului şi din fondurile alocate pentru achiziţionarea ambulanţelor SMURD.

Prin urmare, fondurile disponibilizate de Ministerul Sănătăţii vor intra în Fondul de rezervă bugetară aflat la dispoziţia Guvernului, pentru a fi folosiţi în situaţii neprevăzute. Astfel, cu această suplimentare, Fondul de rezervă la dispoziţia Guvernului va ajunge la aproximativ 380 de milioane de lei.

Bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a fost suplimentat la rectificare cu 1,09 miliarde lei, sumă care se adaugă la cea de 1,7 miliarde lei alocată în noiembrie prin redistribuiri de sume de la alţi ordonatori principali de credite, care va fi utilizată pentru plăţile în avans aferente schemelor de plăţi directe finanţate din Fondul European pentru Garantare Agricolă (FEGA) pentru campania agricolă din 2016, care se acordă în proporţie de 69% din cuantumul unitar al acestora, în limita sumei de 3,8 miliarde lei (echivalentul a aprox. 850 milioane euro).

Banii alocaţi la rectificare vor permite începerea la 1 decembrie a unor plăţi finale aferente aceloraşi scheme de plăţi directe, în limita sumei de 1,09 miliarde lei (echivalentul a aprox. 250 milioane euro), reprezentând diferenţa de 31% din cuantumul unitar al acestora.

Realizarea acestor plăţi de către Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) până la sfârşitul acestui an, în valoare totală de 4,89 miliarde lei, va asigura atingerea unui grad de utilizare de 56% din plafonul financiar de 7,9 miliarde lei (echivalentul a 1,773 miliarde euro) alocat de Comisia Europeană plăţilor directe pentru anul de cerere 2016.

Pentru finanţarea Programului Naţional de Dezvoltare Locală, administrat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, se asigură 1,255 miliarde lei la rectificare, sume care vor acoperi plăţile necesare până la finalul acestui an pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii şcolare şi de drumuri.

Alte 47,9 milioane de lei au fost realocate pentru finanţarea Acordului de împrumut ”Sistem integrat de reabilitare a sistemelor cu apă şi canalizare, a staţiilor de tratare a apei potabile şi staţiilor de epurare a apelor uzate în localităţile cu o populaţie de până la 50.000 de locuitori”. Suma va fi folosită pentru închiderea proiectului finanţat din credite externe rambursabile.

Din cele 1,7 miliarde lei date primăriilor, 170 milioane lei sunt pentru cheltuieli de personal aferente unităţilor de învăţământ preuniversitar, 14,7 milioane lei pentru programul-pilot „Masa caldă”, 101,5 milioane lei pentru susţinerea sistemului de protecţie a copilului, 74,7 milioane lei pentru centrele de asistenţă socială a persoanelor cu handicap, 392,3 milioane lei pentru plata asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap, 4,1 milioane lei pentru programul „fructe în şcoli”, 6,9 milioane lei pentru finanţarea drepturilor copiilor cu cerinţe educaţionale speciale şi 938,3 milioane lei sume pentru echilibrarea bugetelor locale.

La nivelul bugetului consolidat, veniturile şi cheltuielile vor fi majorate în sumă similară, cu 306 milioane lei, pentru ca deficitul să fie menţinut ca pondere în PIB la 2,8% în termeni cash şi 2,95% din PIB potrivit metodologiei ESA 2010.

Şi această rectificare bugetară va fi efectuată prin derogare de la Legea responsabilităţii fiscale, care stabileşte că totalul cheltuielilor bugetului general consolidat şi al cheltuielilor de personal nu pot depăşi plafonul din strategia fiscal-bugetară.

Aceasta deoarece, prin această a doua rectificare bugetară, plafonul nominal al cheltuielilor de personal din bugetul general centralizat al unităţilor administrativ-teritoriale va fi ridicat la 26,2 miliarde lei, de la 25,2 miliarde lei.

„Rezultatele economice de până în prezent argumentează posibilitatea realizării unei creşteri economice de 4,8% faţă de 4,1% cât se estima la elaborarea legii bugetului de stat şi un produs intern brut în valoare nominală de 758,5 miliarde lei, faţă de 746,6 miliarde lei cât s-a estimat iniţial”, arată Guvernul, citat de News.ro.

De asemenea, se estimează reducerea numărului de şomeri de la 450.000 cât s-a preconizat la elaborarea proiectului de buget, la 429.000 la sfârşitul anului. Câştigul salarial mediu brut este în creştere, de la 2.681 lei, la elaborarea bugetului de stat, la 2.815 lei, cât se estimează la sfârşitul anului.

ECONOMIE

MF propune noi reglementări privind înregistrarea în contabilitate a unor impozite

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de Ordin cu privire la înregistrarea în contabilitate a unor impozite, document care stabilește modalitatea de contabilizare de către operatorii economici a impozitului minim și a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, reglementate de prevederile Codului fiscal.

MF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, potrivit art. 44 din Legea contabilității nr. 82/1991, Ministerul Finanțelor elaborează și actualizează permanent reglementările contabile aplicabile persoanelor prevăzute de lege.

Prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost completată cu prevederi care reglementează impozitul minim și impozitul suplimentar datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.

Planul de conturi, precum și funcțiunea conturilor contabile, constituie componente ale reglementărilor contabile aplicabile operatorilor economici, respectiv Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, și Reglementările contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016.

De asemenea, potrivit prevederilor art. 2 din OMFP nr. 2.844/2016, reglementările contabile aprobate prin ordinul menționat se aplică împreună cu Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, precum și cu alte prevederi legale aplicabile, în scopul asigurării unui grad ridicat de transparență și comparabilitate a situațiilor financiare anuale.

Prin noul proiect de Ordin se stabilește modalitatea de contabilizare de către operatorii economici a impozitului minim și a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, reglementate de prevederile Codului fiscal. Prevederile respective stau la baza dezvoltărilor planului de conturi aplicabil, respectiv a modalității de contabilizare de către operatorii economici a impozitelor menționate.

Continuare

ECONOMIE

ANAF propune extinderea listei bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat în transparență decizională, modificarea și completarea anexei la Ordinul nr. 802/2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ că, potrivit prevederilor art. 15 alin. (2) din OUG nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din OUG nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, la data de 3 mai 2022 a fost aprobat și publicat în Monitorul Oficial nr. 430, OPANAF nr. 802/2022.

Ca urmare a solicitărilor cu nr. 13211/2022 primită de la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și nr. 26602/2023 primită de la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor,  la nivelul Direcției Generale Antifraudă Fiscală a fost determinat riscul fiscal pentru produsele: Carne și organe comestibile cod NC de la 0201 la 0210, Pești și crustacee, moluște și alte nevertebrate acvatice cod NC 0302, 0304 și 0306 precum și Lapte și produse lactate; Ouă de păsări; Miere naturală; Produse comestibile de origine animală, nedenumite și necuprinse în altă parte cod NC de la 0401 la 0407 inclusiv și 0409.

Totodată, ca urmare a recentelor acțiuni de control desfășurate la nivelul Direcției Generale Antifraudă Fiscală a fost conturat riscul fiscal pentru următoarele produse:  Tutunuri brute sau neprelucrate; deșeuri de tutun cod NC 2401; ▪ Alte tutunuri și înlocuitori de tutun, prelucrate; tutunuri „omogenizate” sau „reconstituite”; extracte și esențe de tutun cod NC 2403; ▪ Combustibili minerali, uleiuri minerale și produse rezultate din distilarea acestora; Materiale bituminoase; Ceară minerală cod NC: 2710 19 662710 19 992710 19 812710 19 832710 19 87 și 2707 99 99▪ Săpunuri, agenți de suprafață organici, preparate pentru spălat, preparate lubrifiante, ceară artificială, ceară preparată, produse pentru întreținere, lumânări și articole similare, paste pentru modelărie, „ceară dentară” și preparate dentare pe bază de ipsos cod NC: 3403 19 10 și 3403 19 80▪ Produse diverse ale industriei chimice  cod NC 3814 00 90.

De asemenea, se propune extinderea bunurilor cu risc fiscal ridicat și pentru capitolul NC 6309 ”Alte articole textile confecționate; seturi; îmbrăcăminte purtată sau uzată și articole textile purtate sau uzate; zdrențe”.

Pentru a acorda mediului de afaceri timpul necesar pentru conformare la noile cerințe, prin proiect se propune ca termen de intrare în vigoare a prevederilor actului normativ data de 1 iulie 2024.

Continuare

ECONOMIE

FMI a revizuit în scădere estimările privind creșterea economiei românești în acest an

Radio CECCAR FM

Fondul Monetar Internațional (FMI) a revizuit în scădere estimările privind creșterea economiei românești în acest an, de la 3,8% cât estima în octombrie, până la 2,8%, arată cel mai nou raport „World Economic Outlook”, publicat marți de instituția financiară internațională, relatează Agerpres.

Conform noilor prognoze ale FMI, după un avans de 2,1% anul trecut, economia va crește la 2,8% anul acesta, urmând să accelereze până la 3,6% în 2025. În octombrie, FMI estima un avans de 3,8% al PIB-ului României în 2024.

În ceea ce privește inflația, FMI prognozează că România va înregistra în acest an o creștere medie anuală de 6% și de 4% anul viitor, de la 10,4% în 2023. În octombrie, FMI estima o creștere medie anuală a inflației de 5,8% în 2024.

De asemenea, FMI se așteaptă la menținerea deficitului de cont curent al României la 7,1% din PIB în 2024, similar cu nivelul previzionat în octombrie și cu cel din 2023. Pentru 2025, instituția financiară internațională previzionează o reducere ușoară, la 6,8% din PIB, a deficitului de cont curent.

În privința ratei șomajului, FMI estimează un nivel de 5,6% în 2024, similar cu cel din 2023, și la 5,4% în 2025.

Previziunile au fost publicate cu prilejul reuniunilor anuale ale Fondului Monetar Internațional (FMI) și Băncii Mondiale (BM), ce se desfășoară în perioada 15 – 20 aprilie, la Washington.

Continuare

Trending