Rețele sociale

ECONOMIE

Guvernul uşurează condiţiile de eligibilitate pentru plăţile directe în agricultură din fonduri europene

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, joi, o Ordonanţă de Urgenţă pentru asigurarea unui acces mai uşor al fermierilor la schemele de plăţi aferente PAC 2014-2020, actul normativ urmând să relaxeze anumite condiţii de eligibilitate pentru plăţile directe în agricultură din fonduri europene, având în vedere că se apropie perioada de depunere a cererilor unice de plată, respectiv 1 martie -15 mai 2017. Prin adoptarea acestei OUG este simplificat numărul de formulare pe care fermierul trebuie să le prezinte la APIA pentru dovedirea calităţii de fermier activ.

”Pentru asigurarea unui acces deplin şi mai facil al fermierilor români la schemele de plăţi aferente PAC 2014-2020, Guvernul a adoptat astăzi o Ordonanţă de Urgenţă prin care modifică două acte normative. Este vorba despre modificarea şi completarea OUG nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 şi despre modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură”, precizează Executivul într-un comunicat de presă.

Potrivit Guvernului, actul normativ relaxează anumite condiţii de eligibilitate pentru plăţile directe în agricultură din fonduri europene, având în vedere că se apropie perioada de depunere a cererilor unice de plată, respectiv 1 martie -15 mai 2017, şi aduce clarificări în ceea ce priveşte anumite prevederi, condiţii şi documente care însoţesc cererea unică de plată.

Totodată, se creează cadrul legal în vederea implementării rapide a prevederilor unor normative europene existente sau în curs de a fi adoptate şi se asigură compatibilitatea cu legislaţia UE.

Concret, în cazul schemelor de plăţi directe pentru fermieri, actul normativ creşte gradului de claritate si informare corectă a fermierilor privind cuantumul plăţilor directe, simplifică numărul de formulare pe care fermierul trebuie să le prezinte la APIA şi reduce rata de eroare în ceea ce priveşte localizarea parcelelor.

Astfel, declararea suprafeţelor utilizate se face la momentul digitizării terenului în aplicaţia GIS pusă la dispoziţie de către APIA (Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură).

De asemenea, în cazul beneficiarilor de tipul formelor asociative de proprietate, vor fi consideraţi eligibili şi cei care nu deţin titlu de proprietate, dar deţin alte acte cu forţă juridică egală doveditoare ale dreptului de proprietate.

În cazul în care beneficiarul plăţilor este formă asociativă de proprietate asupra terenurilor agricole, actul normativ creează posibilitatea de a depune copia titlului de proprietate asupra terenurilor aparţinând formei asociative sau a altor acte cu forţă juridică egală doveditoare ale dreptului de proprietate.

O altă prevedere arată că pentru accesarea schemelor de sprijin cuplat de către marea majoritate a fermierilor care cultivă legume în spaţii protejate, în cazul serelor şi solariilor, suprafaţa minimă a parcelei a fost redusă de la 0,1 ha la 0,03 ha.

De asemenea, terenul agricol, inclusiv zonele de interes ecologic, se vor afla la dispoziţia fermierului.

În cazul schemei pentru micii fermieri, se creează cadrul legal pentru a se oferi acestora posibilitatea să opteze pentru rămânerea în schemă, chiar dacă valoarea cuantumului depăşeşte 1250 euro.

De asemenea, beneficiarii care decid să se retragă din schema pentru micii fermieri în ceea ce priveşte un an ulterior anului 2015, trebuie să informeze autoritatea competentă cu privire la retragerea lor în conformitate cu modalităţile stabilite de statele membre.

Actul normative exclude de la plată doar schema sau schemele pentru care a fost constatată crearea de condiţii artificiale, fără a afecta celelalte scheme de sprijin solicitate prin cerere unică de plată.

Fermierii care deţin parcele agricole cu o suprafaţă de până la 0,1 ha nesolicitate la plată pot să nu le declare, cu condiţia ca suprafaţa însumată a acestor parcele să nu depăşească un hectar.

Şi, de asemenea, sunt actualizate definiţiile transferului unei exploataţii, culturilor permanente şi zonelor cu strat vegetal (ex.: prin transferul de exploataţie din sectorul zootehnic se înţelege transferul unei/unor exploataţii cu cod ANSVSA);

În ceea ce priveşte raportarea la legislaţia europeană, prin Ordonanţa aprobată astăzi se crează cadrul legal în vederea implementării rapide a prevederilor unui potenţial act legislativ al Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene, prin care procentajul de 5% referitor la zonele de interes ecologic ar creşte la 7%.

De asemenea, se creează cadrul legal necesar implementării alin. (6) al art.53 a Regulamentului nr. 639/2014, care prevede că “Autoritatea competentă a statului membru care intenţionează să ia o decizie de a transfera fonduri între măsurile de sprijin informează fermierii cu privire la un posibil transfer înainte de data de deschidere a perioadei de depunere a cererilor.”

România beneficiază, în perioada 2014-2020, de importante alocări financiare de la Uniunea Europeană, fapt care impune necesitatea creării unui cadru naţional adecvat şi eficient pentru managementul şi implementarea tehnică şi financiară a fondurilor comunitare acordate României.

”Ordonanţa de Urgenţă de astăzi a fost aprobată de Guvern în ideea de fi preîntâmpinate atât reducerea numărului de beneficiari eligibili pentru plăţile directe în agricultură din fonduri europene, cât şi scăderea capacităţii de absorbţie a fondurilor alocate României în actualul exerciţiu financiar, cu impact negativ asupra sectorului agricol national”, mai precizează Executivul, citat de News.ro.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending