Rețele sociale

ECONOMIE

Guvernul aprobă măsuri de sprijin pentru producţia de energie regenerabilă

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului Energiei, Ordonanţa de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii 220/2008 pentru a îmbunătăţi legislaţia în domeniul producerii energiei din surse regenerabile şi pentru a susţine dezvoltarea acestui sector.

Conform normelor şi angajamentelor europene asumate, România are stabilită pentru 2020 o ţintă naţională de 24% energie regenerabilă în consumul final brut de electricitate, ţintă pe care şi-a atins-o deja, dar care trebuie conservată în perspectiva anului de referinţă, a anunţat Ministerul Energiei, citat de News.ro.

”Actul normativ de astăzi (joi, 30 martie, n.r.) vine să pregătească şi să reglementeze inclusiv momentul reinserării în piaţă a certificatelor verzi amânate de la tranzacţionare prin deciziile luate în 2014, perioadă care expiră la finalul lunii martie”, a declarat Toma Petcu, ministrul Energiei.

Ministerul subliniază că modificările aduse, printre care şi eliminarea termenului de valabilitate de doar un an pentru certificatele verzi, sunt în beneficiul producerii energiei din surse regenerabile dar şi în avantajul consumatorului final.

”Practic, potrivit noii OUG, acestea vor fi valabile pe toată perioada de funcţionare a schemei de sprijin, respectiv până în 2032. În acest fel, vor fi evitate situaţiile înregistrate în ultimii ani, prin care un număr importat de CV-uri nu au mai putut fi valorificate de către producători”, arată Ministerul Energiei.

În plus, va fi înlocuită cota obligatorie de achiziţie destinată furnizorilor de electricitate cu un mecanism nou, al cantităţii statice de certificate verzi, care va fi revizuit odată la doi ani de către Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) şi care are rolul de a crea un echilibru între consumatori şi producători.

”Aceste prevederi sunt susţinute şi de crearea unor platforme anonime de tranzacţionare a energiei din surse regenerabile şi a certificatelor verzi pe pieţele centralizate de tranzacţionare a electricităţii, astfel că atât producătorii şi furnizorii mari, dar şi cei mici, vor putea să îşi găsească locul în piaţă”, spun oficialii ministerului.

Totodată, certificatele verzi vor căpăta valoare în momentul tranzacţionării, şi nu la momentul emiterii, ca până acum, ”ceea ce va înlătura o parte din presiunea de pe fluxurile de numerar ale operatorilor din acest domeniu”.

De asemenea, producătorii de energie regenerabilă vor plăti, conform prevederilor noii OUG, impozit pe profit doar în momentul tranzacţionării CV, şi nu în momentul în care înregistrau în contabilitate, aşa cum era prevăzut în vechea legislaţie.

Acest impediment a dus la insolvenţe şi falimente printre producătorii de energie regenerabilă, adaugă oficialii.

”Măsurile pe care le-am promovat sunt cea mai potrivită soluţie de echilibru pentru conservarea industriei energiei regenerabile şi a ţintei de ţară asumată faţă de Comisia Europeană. Putem vorbi o gură de oxigen pentru industria energiei regenerabile. În acelaşi timp, înseamnă, practic, o îngheţare a impactului maxim al energiilor regenerabile în facturile plătite de consumatorii casnici, până în 2032”, a declarat ministrul Toma Petcu.

De la 1 aprilie, producătorii de energie regenerabilă vor primi certificatele verzi amânate în 2013.

România şi-a asumat în faţa Comisiei Europene ca 24% din consumul intern brut de energie să provină din surse regenerabile în anul 2020.

ECONOMIE

Modificări la Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței

Radio CECCAR FM

Prin OPANAF nr. 7045/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 10, din 9 ianuarie 2025, au fost aduse modificări la  OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ că, prin adoptarea Legii nr. 113/2020 au fost aduse o serie de modificări la prevederile referitoare la cesiunea creanțelor bugetare, astfel cum sunt reglementate la art. 264^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. În vederea aplicării prevederilor art. 264^1 din Codul de procedură fiscală, a fost aprobat OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței.

Cesiunea creanțelor bugetare trebuie să se realizeze în baza unei proceduri competitive, ori de câte ori se depune o ofertă în acest sens la organul fiscal.

Ca urmare a aprobării ordinului menționat, au fost primite sesizări cu privire la faptul că o procedură competitivă pentru cesiunea creanțelor bugetare ar trebui să se realizeze similar procedurii de licitație, care, la momentul promovării acestui nou act normativ, se realiza pentru valorificarea bunurilor sechestrate, astfel încât ofertanții să poată suplimenta prețul oferit, în funcție de celelalte oferte depuse. „În fapt, prin organizarea unei proceduri competitive, prin licitație, statul se asigură că maximizează valoarea prețului cesiunii, ca urmare a faptului că participanții la licitație pot majora prețul în funcție de pașii de licitație”, au subliniat inițiatorii, în Referatul de aprobare.

În ceea ce privește negocierea directă, s-a prevăzut ca la stabilirea prețului în cadrul procedurii de cesiune a creanțelor bugetare, organul fiscal să aibă în vedere valoarea cea mai mare dintre prețul oferit de ofertant, dar care nu poate fi mai mic decât prețul de pornire la licitație și valoarea bunurilor sechestrate de către organul fiscal sau ipotecate/gajate în favoarea organului fiscal, stabilită în cadrul procedurii de insolvență.

De asemenea, s-a reglementat că prețul de pornire a cesiunii la licitație se stabilește în funcție de prețul cesiunii și valoarea activelor. Astfel, în situația în care organul fiscal în calitate de creditor bugetar deține, față de debitorii insolvenți, creanțe certe prin garanțiile constituite, acestea se pot vinde la un preț egal sau mai mare decât valoarea creanțelor, asigurându-se în acest mod recuperarea integrală, scopul fiind maximizarea recuperării creanțelor bugetare.

Prin modificarea și completarea OPANAF nr. 1940/2023 s-a urmărit descrierea procedurii competitive, prin licitație, context în care au fost avute în vedere principiile existente pentru vânzarea prin licitație a bunurilor sechestrate.

De asemenea, la promovarea OPANAF nr. 7045/2024 au fost avute în vedere și eventualele propuneri și observații primite din partea organelor fiscale centrale, astfel încât principiile cesiunii creanțelor bugetare să fie în concordanță cu modul de gestionare a dosarelor de insolvență, precum și cu procedura de organizare a licitațiilor ce se derulează de către organele de executare silită.

Continuare

ECONOMIE

Ministerul Finanțelor a planificat împrumuturi de 5,77 miliarde de lei de la bănci, în ianuarie 2025

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) a planificat, în luna ianuarie 2025, împrumuturi de la băncile comerciale în valoare de 5,2 miliarde de lei, la care se poate adăuga suma de 570 milioane de lei prin sesiuni suplimentare de oferte necompetitive, aferente licitațiilor de obligațiuni, informează Agerpres. Suma totală, de 5,77 miliarde de lei, este cu 170 milioane de lei mai mare față de cea care a fost programată în decembrie 2024, de 5,6 miliarde de lei, și va fi destinată refinanțării datoriei publice și finanțării deficitului bugetului de stat.

Conform prospectului publicat în Monitorul Oficial, în data de 13 ianuarie va fi organizată licitație pentru o emisiune de certificate de trezorerie cu discont, în sumă de 600 milioane de lei, cu scadența în 30 iunie 2025, iar în 23 ianuarie pentru o emisiune de 800 milioane lei cu scadența în 26 ianuarie 2026.

De asemenea, pe parcursul lunii ianuarie 2025, vor fi organizate licitații pentru nouă emisiuni de obligațiuni de tip benchmark, cu o valoare totală de 3,8 miliarde lei, urmate a doua zi de o sesiune suplimentară de oferte necompetitive, cu o valoare de 15% din valoarea inițială a emisiunii de obligațiuni (570 milioane de lei în total).

Astfel, au fost programate licitații pentru patru emisiuni de obligațiuni de câte 500 milioane lei, în 9 ianuarie (două), 13 ianuarie și 30 ianuarie, pentru trei emisiuni de 400 milioane lei, în 16 ianuarie (două) și 27 ianuarie, și pentru două emisiuni de 300 milioane le, în 20 ianuarie și 30 ianuarie.

Continuare

ECONOMIE

APIA primește cereri de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor

Radio CECCAR FM

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează potențialii beneficiari că, în perioada 9 ianuarie – 10 februarie 2025, pot depune cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelorPachet a) – Plăți în favoarea bunăstării porcinelor și Pachet b) – Plăți în favoarea bunăstării păsărilor, din cadrul Planului Strategic PAC 2023-2027. Potrivit unui comunicat al instituției, completarea și depunerea cererii se face exclusiv electronic de către solicitant prin accesarea site-ului: www.apia.org.ro – secțiunea DR-06 – Bunăstarea animalelor.

Cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor cuprind angajamentele și informațiile aferente tuturor exploatațiilor autorizate sanitar-veterinar, deținute de un solicitant, indiferent pe raza cărui județ își desfășoară activitatea și se depun însoțite de toate documentele prevăzute în ghidurile solicitantului.

Instrucțiunile pentru depunerea cererilor se regăsesc pe site-ul APIA, iar informațiile necesare pentru acordarea plăților se regăsesc în OMADR nr. 537/2024 și în cuprinsul Ghidurilor informative aprobate pentru cele două pachete, disponibile aici.

Continuare

Trending