ECONOMIE
Guvernul aprobă măsuri de sprijin pentru producţia de energie regenerabilă
Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului Energiei, Ordonanţa de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii 220/2008 pentru a îmbunătăţi legislaţia în domeniul producerii energiei din surse regenerabile şi pentru a susţine dezvoltarea acestui sector.
Conform normelor şi angajamentelor europene asumate, România are stabilită pentru 2020 o ţintă naţională de 24% energie regenerabilă în consumul final brut de electricitate, ţintă pe care şi-a atins-o deja, dar care trebuie conservată în perspectiva anului de referinţă, a anunţat Ministerul Energiei, citat de News.ro.
”Actul normativ de astăzi (joi, 30 martie, n.r.) vine să pregătească şi să reglementeze inclusiv momentul reinserării în piaţă a certificatelor verzi amânate de la tranzacţionare prin deciziile luate în 2014, perioadă care expiră la finalul lunii martie”, a declarat Toma Petcu, ministrul Energiei.
Ministerul subliniază că modificările aduse, printre care şi eliminarea termenului de valabilitate de doar un an pentru certificatele verzi, sunt în beneficiul producerii energiei din surse regenerabile dar şi în avantajul consumatorului final.
”Practic, potrivit noii OUG, acestea vor fi valabile pe toată perioada de funcţionare a schemei de sprijin, respectiv până în 2032. În acest fel, vor fi evitate situaţiile înregistrate în ultimii ani, prin care un număr importat de CV-uri nu au mai putut fi valorificate de către producători”, arată Ministerul Energiei.
În plus, va fi înlocuită cota obligatorie de achiziţie destinată furnizorilor de electricitate cu un mecanism nou, al cantităţii statice de certificate verzi, care va fi revizuit odată la doi ani de către Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) şi care are rolul de a crea un echilibru între consumatori şi producători.
”Aceste prevederi sunt susţinute şi de crearea unor platforme anonime de tranzacţionare a energiei din surse regenerabile şi a certificatelor verzi pe pieţele centralizate de tranzacţionare a electricităţii, astfel că atât producătorii şi furnizorii mari, dar şi cei mici, vor putea să îşi găsească locul în piaţă”, spun oficialii ministerului.
Totodată, certificatele verzi vor căpăta valoare în momentul tranzacţionării, şi nu la momentul emiterii, ca până acum, ”ceea ce va înlătura o parte din presiunea de pe fluxurile de numerar ale operatorilor din acest domeniu”.
De asemenea, producătorii de energie regenerabilă vor plăti, conform prevederilor noii OUG, impozit pe profit doar în momentul tranzacţionării CV, şi nu în momentul în care înregistrau în contabilitate, aşa cum era prevăzut în vechea legislaţie.
Acest impediment a dus la insolvenţe şi falimente printre producătorii de energie regenerabilă, adaugă oficialii.
”Măsurile pe care le-am promovat sunt cea mai potrivită soluţie de echilibru pentru conservarea industriei energiei regenerabile şi a ţintei de ţară asumată faţă de Comisia Europeană. Putem vorbi o gură de oxigen pentru industria energiei regenerabile. În acelaşi timp, înseamnă, practic, o îngheţare a impactului maxim al energiilor regenerabile în facturile plătite de consumatorii casnici, până în 2032”, a declarat ministrul Toma Petcu.
De la 1 aprilie, producătorii de energie regenerabilă vor primi certificatele verzi amânate în 2013.
România şi-a asumat în faţa Comisiei Europene ca 24% din consumul intern brut de energie să provină din surse regenerabile în anul 2020.
ECONOMIE
MF propune modificarea alineatului (4) al articolului 4 din Codul fiscal
Ministerul Finanțelor (MF) a elaborat un proiect de OUG pentru modificarea alineatului (4) al articolului 4 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, document prin care se propune modificarea dispozițiilor Codului fiscal în sensul flexibilizării condițiilor actuale din Codul fiscal care restricționează posibilitatea introducerii de impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, majorarea celor existente, eliminării sau reducerii facilităților existente, a căror intrare în vigoare să fie prevăzută la termene mai scurte de 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial.
În acest sens, noul proiect – publicat pe site-ul MF pentru consultare – are în vedere introducerea unei excepții de la regulile actuale prevăzute la art. 4 din Codul fiscal, conform căreia, în situații extraordinare de procedură de deficit bugetar excesiv constatate potrivit Tratatelor Uniunii Europene și a regulamentelor subsidiare agreate la nivel european, să poată fi efectuate modificări și/sau completări ale Legii nr. 227/2015, prin care se introduc impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilități existente, cu intrare în vigoare la termene mai scurte de 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ECONOMIE
Modificări la procedura aplicabilă în cazurile în care este necesară o amânare a determinării definitive a valorii în vamă
Astăzi a fost publicată, în Monitorul Oficial nr.847/20.09.2023, HG nr. 849/2023 pentru modificarea HG nr. 973/2006 privind procedura aplicabilă în cazurile în care este necesară o amânare a determinării definitive a valorii în vamă, act normativ care vizează alinierea legislației vamale naționale de profil cu legislația vamală unională în vigoare și creează coerență și predictibilitate legislativă.
Noua Hotărâre de Guvern modifică prevederile HG nr. 973/2006 în concordanță cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/2447 al Comisiei de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziții din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, OUG nr. 96/2020 pentru modificarea Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, precum și cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
Inițiatorii menționează în Nota de fundamentare a actului normativ, că, în ceea ce privește constituirea unei garanții suficiente care să asigure încasarea taxelor la import și a altor taxe și impozite datorate bugetului de stat, potrivit legii, în cadrul operațiunilor vamale, se va suplini vidul creat prin abrogarea articolelor 215, 216 și 221 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările și completările ulterioare, cu art. 90 alin. (1), art. 92 și 93 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările și completările ulterioare.
De asemenea, MF precizează că pentru a identifica importurile care prezintă un risc important de subevaluare, România trebuie să țină cont și de jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene, cu precădere hotărârile pronunțate în cauza C-187/21- FAWKES Kft.v Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága, respectiv cauza C213/2019 – Comisia Europeană împotriva Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, iar actul normativ publicat astăzi în Monitorul Oficial are în vedere și aceste aspecte.
ECONOMIE
BNR atrage atenția asupra unui atac de tip spoofing (utilizarea frauduloasă a numărului de telefon)
Banca Națională a României (BNR) anunță că a primit o serie de sesizări care semnalau utilizarea numerelor de contact telefonice indicate pe pagina website a BNR (0213130410 sau 0213152750) de către persoane care pretindeau că vorbesc din partea BNR, în legătură cu presupuse împrumuturi online făcute pe numele celor apelați.
Se solicitau date personale, sub diverse pretexte (confirmarea unor cereri de împrumut, ștergerea împrumutului din sistem, date de card etc., în funcție de răspunsurile date de cel contactat).
„Atragem atenția că aceste apeluri nu au fost inițiate din rețeaua telefonică a BNR și reiterăm faptul că Banca Națională a României, în calitatea sa de bancă centrală a țării, îndeplinește atribuții reglementate expres de Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, și nu este abilitată să ofere populației produse sau servicii de creditare.
Este important să nu se dea curs solicitărilor de acest tip, venite din partea unor persoane care pretind că sunt salariați sau reprezentanți ai BNR și care invocă pretinse împrumuturi solicitate/aprobate/acordate de BNR, și solicită date sau documente cu caracter personal sau transferuri de bani în diferite scopuri”, se menționează în comunicatul băncii centrale.
Totodată, BNR a sesizat poliția în legătură cu utilizarea frauduloasă a numerelor de telefon și a numelui BNR.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 14.09.2023
-
ECONOMIEacum 3 zile
MF a lansat în dezbatere publică proiectul de Lege privind noile măsuri fiscal-bugetare
-
ECONOMIEacum 3 zile
Modificări la Procedura de anulare a obligațiilor de plată accesorii
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.09.2023
-
ÎNREGISTRĂRIacum 11 ore
Economia la bani mărunți – Ediția din 21.09.2023
-
ECONOMIEacum 2 zile
Modificări la procedura aplicabilă în cazurile în care este necesară o amânare a determinării definitive a valorii în vamă
-
ECONOMIEacum 4 zile
Comisia Europeană a emis propunerea BEFIT și Pachetul de sprijin pentru IMM-uri
-
ECONOMIEacum 4 zile
UE a înregistrat în primele șapte luni un deficit al balanței comerciale de 10,2 miliarde euro