PROFESIA CONTABILĂ
Procedurile privind înființarea entităților juridice, dezbătute la Ialomița

La Slobozia a avut loc, în luna martie, seminarul cu tema Noile taxe și proceduri privind înființarea entităților juridice, organizat de Filiala CECCAR Ialomița. Au participat la dezbaterile profesionale membri ai filialei, precum și Constantin Bratu, directorul Oficiului Registrului Comerțului (ORC) de pe lângă Tribunalul Ialomița.
Discuțiile au abordat teme de interes pentru profesioniștii contabili, fiind evidențiate noutățile legislative privind eliminarea unor taxe și tarife. Totodată, au fost prezentate informații utile pentru membri, mai ales pentru cei care au ales să furnizeze servicii integrate propriilor clienți incluzând în propriul pachet și efectuarea operațiunilor specifice de înființare și modificare a actelor de constituire a societăților.
Astfel, au fost discutate efectele Legii nr. 1/2017, cu accent pe modificările pe care actul normativ le-a adus Legii nr. 26/1990 privind registrul comerțului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență. S-a evidențiat că de la intrarea în vigoare a actului normativ nu se mai percep taxe și tarife pentru operațiunile de înregistrare în registrul comerțului, iar fondul de lichidare prevăzut de Legea nr. 85/2014 va fi susținut de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justiției, precum și din preluarea a 2% din sumele recuperate în cadrul procedurilor de insolvență, inclusiv din fondurile obținute din vânzarea bunurilor din averea debitorului, sumă care va fi inclusă în categoria cheltuielilor aferente procedurii. De asemenea, s-a specificat că acoperirea cheltuielilor de publicare a BPI se va suporta de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justiției.
Totodată, profesioniștii contabili au trecut în revistă, împreună cu reprezentantul ORC, și taxele care au rămas în vigoare, printre care cele pentru operațiunile de eliberare de informații, extrase de registru și certificate constatatoare despre datele înregistrate în registrul comerțului.
În ceea ce privește entitățile juridice care fac obiectul înregistrărilor în registrul comerțului, discuțiile au relevat necesitatea clarificării sintagmei „entități juridice”, în sensul delimitării tipurilor de înregistrări în registrul comerțului, respectiv înregistrări de profesioniști constituiți ca societăți, potrivit Legii nr. 31/1990, Legii nr. 466/2004, ori Legii nr. 1/2005, profesioniști care au statut de persoane juridice (dobândesc personalitate juridică prin înregistrarea în registrul comerțului) și profesioniști persoane fizice care desfășoară activități economice în una dintre formele de organizare prevăzute de OUG nr. 44/2008.
Alte teme discutate de participanți au fost economia socială și constituirea de întreprinderi sociale. Dezbaterile punctuale și exemplificarea diverselor aspecte ale modificărilor legislative amintite au ajutat profesioniștii contabili în punerea lor în practică și au evidențiat noi oportunități de dezvoltare a activității profesionale.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș, partener în formarea viitorilor antreprenori – etapa județeană a competiției Business Plan
CECCAR susține dezvoltarea competențelor economice și antreprenoriale în rândul tinerilor, implicându-se activ în proiecte educaționale care facilitează învățarea prin practică. Etapa județeană a competiției Business Plan, desfășurată la Liceul Teologic Penticostal din Baia Mare, a reunit elevi din liceele maramureșene care studiază prin metoda firmelor de exercițiu, oferindu-le ocazia de a-și testa și perfecționa abilitățile în elaborarea și prezentarea unor planuri de afaceri.
Planurile de afaceri prezentate în concurs au fost evaluate de o comisie formată din reprezentanți ai CECCAR, ai Inspectoratului Școlar Județean, ai mediului academic și ai comunității de afaceri din județul Maramureș. Printre membrii juriului s-au numărat conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, alături de Florentin Nicolae Tuș, președintele Camerei de Comerț și Industrie Maramureș.
Prin implicarea în astfel de inițiative, CECCAR contribuie la formarea viitoarei generații de profesioniști, promovând spiritul antreprenorial și dezvoltarea competențelor necesare pentru integrarea tinerilor în mediul economic. Susținerea educației aplicate rămâne o direcție prioritară pentru CECCAR, consolidând parteneriatul dintre mediul profesional și cel educațional.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Prahova: Pentru Dumneavoastră, Doamnelor, ediția a XIII-a
Joi, 13 martie 2025, Camera de Comerț și Industrie Prahova, în colaborare cu CECCAR Filiala Prahova, a organizat cea de-a XIII-a ediție a evenimentului Pentru Dumneavoastră, Doamnelor. Sub tema Fashion trends – Se poartă… Primăvara, evenimentul desfășurat la Sala „Europa” a Camerei de Comerț și Industrie a adus în prim-plan subiecte de actualitate din domeniile designului vestimentar, modellingului, influencer marketingului, psihologiei, sănătății și frumuseții.
Peste 120 de participante – antreprenoare, manageri din diverse industrii, reprezentante ale administrației, educației, culturii și sectorului medical – au fost prezente la întâlnirea devenită deja o tradiție în peisajul evenimentelor dedicate leadershipului feminin. Dintre acestea, 45 sunt membre ale CECCAR Filiala Prahova, profesioniști contabili care contribuie la dezvoltarea mediului de afaceri local.
În cadrul evenimentului a avut loc și lansarea primului număr al revistei de modă LACE Fashion – by Loredana Marin, o inițiativă menită să ofere o nouă perspectivă asupra industriei fashion din România.
Pe lângă discuțiile tematice, participanții s-au bucurat de două prezentări de modă, un moment artistic susținut de ansamblul Kymata al Uniunii Elene din România, care a adus în fața publicului dansuri tradiționale grecești, și o tombolă cu premii.
PROFESIA CONTABILĂ
IFAC îmbunătățește Standardele Internaționale de Educație pentru a pregăti profesioniștii contabili în vederea raportării în materie de sustenabilitate

International Federation of Accountants (IFAC) a revizuit Standardele Internaționale de Educație 2, 3 și 4 (IES-urile) pentru a integra sustenabilitatea în formarea profesională a contabililor. Aceste actualizări garantează faptul că profesioniștii contabilii din întreaga lume dețin competențele necesare pentru raportarea și asigurarea în materie de sustenabilitate, aliniindu-se standardelor IAASB, IESBA, ISSB și IPSASB.
Printre principalele revizuiri se numără:
- Abordarea integrată a sustenabilității: integrarea conceptelor de sustenabilitate în rezultatele învățării IES;
- Un nou domeniu de competență privind asigurarea: consolidarea înțelegerii de către profesioniștii contabili a fundamentelor asigurării;
- Accent pe cunoștințele din domeniul afacerilor: consolidarea abilităților de evaluare a impactului sustenabilității asupra modelelor de afaceri;
- Competențe comportamentale: consolidarea adaptabilității, a procesului decizional și a colaborării;
- Materiale explicative extinse: oferirea de sprijin suplimentar pentru implementare.
IFAC a modernizat, de asemenea, IES 6, introducând integritatea și autenticitatea ca noi principii de evaluare, actualizând în același timp echitatea și îmbunătățind îndrumările privind evaluarea hibridă și la distanță.
Revizuirile intră în vigoare la 1 iulie 2026, cu încurajarea adoptării anticipate. IFAC oferă resurse precum fișe informative, întrebări frecvente și seminare web (29 și 30 aprilie) pentru a sprijini implementarea.
IES 2, 3, 4 și 6 revizuite sunt publicate individual înainte de actualizarea Manualului de reglementări internaționale de educație, ediția 2025.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 17 martie 2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 6 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 13.03.2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 18.03.2025
-
ECONOMIEacum 5 zile
APIA: Cererile pentru sectorul ovinelor/caprinelor, afectat de fenomene climatice nefavorabile, se depun până la 21 martie
-
ECONOMIEacum 4 zile
AFM: Peste 120 de dealeri au fost validați în cadrul Programului Rabla pentru Tractoare
-
ECONOMIEacum 4 zile
APIA primește cereri de plată pentru intervențiile aferente sectorului apicol 2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
De la student, la expert contabil: CECCAR Arad, la Târgul de joburi al Universității „Vasile Goldiș”
-
PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile
CECCAR, parte din dialogul global despre viitorul educației contabile: Evoluție sau revoluție?