Rețele sociale

ECONOMIE

Bugetul general consolidat a încheiat trimestrul I cu un excedent de 1,5 miliarde lei

Radio CECCAR FM

Bugetul general consolidat a încheiat primul trimestru al acestui an cu un excedent de 1,52 miliarde lei, reprezentând 0,19% din PIB, în scădere cu 49,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când bugetul înregistra un surplus de 3 miliarde lei, în condiţile în care ritmul de creştere a cheltuielilor a depăşit semnificativ avansul încasărilor, afectate mai ales de scăderea puternică a veniturilor din TVA, arată datele publicate marţi de Ministerul Finanţelor și citate de News.ro.

“Veniturile bugetului general consolidat, care însumează 59,53 miliarde lei şi reprezintă 7,3% din PIB, au fost cu 7,1% mai mari, în termeni nominali, faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent”, a precizat Ministerul Finanţelor.

Pe categorii de venituri, cele mai mari creşteri au fost înregistrate în primul trimestru la încasările din impozitul pe comerţ exterior şi tranzacţii internaţionale, cu un avans de 18,2%, urmate de impozitul pe salarii şi venit (+15,8%), contribuţiile sociale (+14,8%) şi veniturile din capital (+12,7%).

O creştere conjuncturală a fost înregistrată la sumele din alte impozite şi taxe pe bunuri şi servicii, cu 60,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Avansul a fost determinat, “în principal, de evoluţia încasărilor aferente contribuţiei datorate pentru medicamente, precum şi pentru contractele finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate”, potrivit ministerului.

Încasările din TVA s-au redus în primul trimestru cu 9,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, pe fondul reducerii cotei standard de TVA de la 20% la 19% de la 1 ianuarie 2017, care a produs efecte bugetare din februarie.

“Cu toate acestea, colectarea TVA a crescut cu 2,5% în februarie 2017 faţă de februarie 2016 şi cu 8,9% în martie 2017 comparativ cu martie 2016”, a menţionat Ministerul Finanţelor.

Cheltuielile bugetului general consolidat au fost în primul trimestru de 58 miliarde lei, în creştere cu 10,4%, sau 5,46 miliarde lei, faţă de aceeaşi perioadă din anul precedent.

Cheltuielile cu salariile bugetarilor au crescut cu 16,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, ca urmare a majorările salariale acordate în a doua parte a anului trecut şi la începutul acestui an.

De asemenea, cheltuielile cu asistenţa socială au crescut cu 9,7%, fiind influenţate, în principal, de majorarea cu 5,25% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2017.

Totuşi, cele mai mari creşteri au fost înregistrate la cheltuielile pe proiecte cu fonduri europene, cu 418% faţă de trimestrul I din 2016, la 3,04 miliarde lei, şi la subvenţii, cu 114%, la 1,95 miliarde lei.

Cheltuielile cu subvenţiile au crescut în principal ca urmare a majorării subvenţiilor din agricultură, potrivit Ministerului Finanţelor.

În schimb, cheltuielile cu bunuri şi servicii s-au redus în primul trimestru cu 3,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, la 7,83 miliarde lei.

Cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital, precum şi cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 1,7 miliarde lei, echivalent cu 0,2% din PIB, susţine Ministerul Finanţelor, ceea ce înseamnă o scădere semnificativă faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

În primul trimestru din 2016, cheltuielile pentru investiţii au fost de 4,4 miliarde lei, respectiv 0,6% din PIB, potrivit execuţiei bugetare publicate de MFP în urmă cu un an.

În 2016, deficitul bugetului general consolidat al statului a fost de 18,3 miliarde lei, reprezentând 2,4% din produsul intern brut (PIB), pe metodologia cash, însă ultimele date ale Eurostat arată că, pe metodologia europeană ESA 2010, deficitul bugetar al României a fost de 3% din PIB anul trecut.

Guvernul Grindeanu a construit bugetul pentru 2017 pe venituri estimate la 254,7 miliarde lei, mai mari cu 14% faţă de nivelul de anul trecut, şi pe cheltuieli de 278,8 miliarde lei, cu 15% mai mari.

Astfel, deficitul bugetar a fost prevăzut la 24,1 miliarde lei, reprezentând 2,96% din PIB pe metodologia cash şi 2,99% din PIB pe metodologia ESA 2010, PIB-ul fiind estimat la 815,2 miliarde lei, cu o creştere economică de 5,2%.

ECONOMIE

Formularul 112 a fost actualizat

Radio CECCAR FM

Prin Ordinul comun nr. 6330/1587/1630/3121/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, al președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă au fost actualizate modelul, conținutul, modalitatea de depunere și de gestionare a formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.

Potrivit Referatului de aprobare a actului normativ, noul model al formularului 112 a fost elaborat ținându-se cont, printre altele, de faptul că la data de 1 septembrie 2024 a intrat în vigoare Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, noile prevederi de la art. 27, art. 28 și art. 115 impunând actualizarea modelului și conținutului „Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.

De asemenea – se mai menționează în documentul citat – la art. 27 și art. 28 din Legea nr. 360/2023 se preiau anumite dispoziții din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la locurile de muncă în condiții deosebite și în condiții speciale și totodată se instituie noi locuri de muncă în astfel de condiții.

Totodată, potrivit art. 115 din Legea nr. 360/2023, competența achitării ajutorului de deces revine în exclusivitate caselor teritoriale de pensii astfel că, începând cu data de 1 septembrie 2024, agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă și a municipiului București nu mai au temei legal să achite această prestație de asigurări sociale indiferent că este vorba despre asigurat, inclusiv șomer, sau membru de familie al acestuia.

În acest context, a fost promovat acest nou act normativ care cuprinde următoarele modificări:

  • Modificarea „Anexei 1.1. – Anexa angajator” a formularului, prin: ▪ eliminarea casetei „Ajutoare de deces”, situată sub Secțiunea E.3., care se completa de agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă și a municipiului București;  eliminarea Secțiunii G – „Date informative privind ajutoarele de deces acordate de către agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă și a municipiului București”;
  • Actualizarea Nomenclatorului „Creanțe fiscale” (Anexa nr. 2 la ordin), prin modificarea corespunzătoare a denumirii acestora pentru creanțele reprezentând contribuția de asigurări sociale datorată în cazul condițiilor deosebite și speciale de muncă de către persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora;
  • Actualizarea Nomenclatorului „Indicativ condiții speciale/deosebite” (Anexa nr. 5 la ordin), prin modificarea corespunzătoare a temeiului legal în cazul unora dintre condițiile deosebite și speciale de muncă și prin completarea de noi indicative corespunzătoare noilor condiții deosebite și speciale de muncă introduse de Legea nr. 360/2023;
  • Modificarea corespunzătoare a instrucțiunilor de completare a formularului 112.

Aceste prevederi se aplică începând cu declararea veniturilor aferente lunii septembrie 2024.

Continuare

ECONOMIE

Noi modificări la Codul fiscal, de la 1 ianuarie 2025

Radio CECCAR FM

Prin Legea nr. 254/2024 publicată în Monitorul Oficial nr. 1006 din 8 octombrie 2024, a fost modificat art. 291 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, referitor la aplicarea cotei reduse de TVA.

Astfel, potrivit noului act normativ, cota redusă de 9% se aplică asupra bazei de impozitare pentru livrarea  următoarelor bunuri: alimente, inclusiv băuturi, destinate consumului uman și animal, animale și păsări vii din specii domestice, semințe, hrana pentru albine, plante și ingrediente utilizate în prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele, ale căror coduri NC se stabilesc prin normele metodologice, cu excepția: 1) băuturilor alcoolice; 2) băuturilor nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202; 3) alimentelor cu zahăr adăugat, al căror conținut total de zahăr este de minimum 10 g/100 g produs, altele decât laptele praf pentru nou-născuți, sugari și copii de vârstă mică, cozonacul, biscuiții și hrana pentru albine.

Prevederile prezentei legi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.

Continuare

ECONOMIE

Procedura de restituire a TVA, actualizată pentru entitățile nonprofit

Radio CECCAR FM

Astăzi a fost publicat, în Monitorul Oficial nr. 1018 din 11 octombrie 2024OMF nr. 6.251/2024 privind modificarea și completarea OMF nr. 3.044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit, pentru care se aplică scutirea de taxă conform art. 294 alin. (5) lit. a)—b1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

În Referatul de aprobare a actului normativ, MF reamintește că, prin Legea nr. 88/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a fost completat art. 294 din lege, în sensul introducerii, printre altele, a scutirii de TVA cu drept de deducere pentru anumite livrări de bunuri și prestări de servicii efectuate către entități nonprofit înscrise în Registrul public organizat de ANAF, dacă acestea sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitatea nonprofit sau celor din rețeaua publică de stat, după caz.

În vederea asigurării unui tratament TVA similar pentru achizițiile efectuate de societățile deținute integral de entități nonprofit cu cel aplicabil achizițiilor efectuate direct de entitățile nonprofit, în măsura în care achizițiile efectuate au aceeași destinație, prin OUG nr. 31/2024 a fost extinsă scutirea de TVA prevăzută la art. 294 alin. (5) din Codul fiscal și pentru achizițiile efectuate de aceste societăți.

Procedura de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit pentru care se aplică scutirea de taxă menționată mai sus a fost aprobată prin OMF nr. 3044/2024.

Prin Legea nr. 204/2024 pentru aprobarea OUG nr. 31/2024 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, au fost modificate condițiile pe care societățile deținute integral de entitățile nonprofit trebuie să le îndeplinească pentru aplicarea scutirii în cazul în care achizițiile efectuate sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de către acestea. Totodată, au fost introduse noi prevederi care reglementează restituirea TVA către aceste societăți inclusiv pentru operațiunile a căror exigibilitate a TVA a intervenit înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 204/2024, precum și condițiile de eligibilitate pentru restituirea taxei.

În acest context a fost promovat OMF nr. 6.251/2024, publicat astăzi în Monitorul oficial, act normativ prin care a fost modificat și completat OMF nr. 3044/2024.

Continuare

Trending