Rețele sociale

ECONOMIE

Amazon este cea mai valoroasă marcă globală, depășind Apple

Radio CECCAR FM

Amazon a devenit cea mai valoroasă marcă din lume, potrivit topului BrandZ din 2019 al celor mai valoroase mărci globale, publicat marți de WPP și Kantar la New York Stock Exchange, transmite Mediafax.

Cu o creștere a valorii mărcii de 52% față de anul anterior și ajungând la 315,5 miliarde de dolari, Amazon depășește Apple (locul doi, 309,5 miliarde dolari) și Google (locul 3, 309 miliarde dolari), ambele crescând și ele, însă doar cu 3%, respectiv 2%. Amazon pune capăt astfel unei perioade de 12 ani în care giganții din tehnologie au dominat topul.

În topul primelor 10 mărci că valoare, Facebook rămâne pe locul 6, în timp ce Alibaba urcă două locuri până pe locul 7 grație unei creșteri de 16% față de anul trecut, ajungând la 131,2 miliarde de dolari. Astfel, pentru prima data, Alibaba depășește Tencent și devine marca chinezească cu valoarea cea mai mare. Tencent coboară trei locuri până pe poziția a 8-a, pierzând 27% față de anul trecut până la 130,9 miliarde de dolari, din cauza unui climat global mai instabil.

Profitând de problemele pe care le au alte platforme de social media din punct de vedere al încrederii și dezirabilității, Instagram (locul 44, valorând 28,2 miliarde dolari) are anul acesta cea mai rapidă evoluție, urcând 47 de locuri și crescând cu 95% în valoare față de anul trecut. Instagram se bazează acum pe mai mult de un milliard de utilizatori la nivel mondial.

Lululemon, compania de echipamente sportive inspirate din yoga, este a două marca din punct de vedere al creșterii, ajungând la un plus de 77% față de anul anterior și la o valoare de 6,92 miliarde de dolari.

Alte mărci ce au înregistrat creșteri semnificative, precum Netflix (+65%, locul 34, 34,3 miliarde dolari), Amazon (+52%, locul 1, 315,5 miliarde dolari) și Uber (+51%, locul 53, 24,2 miliarde dolari) ilustrează o lume în care schimbările au loc rapid fiind generate de tehnologie; o lume în care consumatorii acordă o valoare din ce în ce mai mare experiențelor bogate oferite de mărci.

În ciudă incertitudinilor economice, că urmare a modificării tarifelor comerciale între SUA și China, 328 miliarde de dolari a fost adăugate anul trecut la topul BrandZ al celor mai valoroase 100 mărci din lume. Astfel, valoarea cumulată a mărcilor a ajuns la 4.700 de miliarde de dolari – echivalentul aproximativ al Produsului Intern Brut combinat al Spaniei, Coreei de Sud și al Rusiei.

Mare parte din această valoare este generată de mărcile ce oferă tehnologie pentru consumatori, care împreună adună mai mult de 1000 de miliarde de dolari. Exemplele includ nou-venită Xiaomi (locul 74, 19,8 miliarde dolari), o marcă chinezească de telefoane și dispozitive mobile și care folosește de asemenea Iot – Internet of Things pentru a conecta dispozitive inteligente. Această marcă înregistrează o creștere a cererii în piețe precum Rusia, India sau Malaezia.

O altă marca chinezească, Meituan (locul 78, 18,8 miliarde dolari) este văzută drept o platformă de tehnologie de consum disruptivă, oferind totul de la livrare de mâncare, rezervări, închirierea unui șofer sau de biciclete. Între timp, Uber folosește modelul eco-sistemului și se extinde în alte categorii precum cea de livrare (de mâncare și altele), în timp ce Haier (locul 89, 16,3 miliarde de dolari), cea mai mare platformă de electrocasnice și Iot din lume, este hotărâtă să creeze un eco-sistem deschis mărcilor împreună cu clienții și parternerii acesteia, în această era a Iot.

Categoria produselor de lux este cea care are cea mai mare creștere (+29%), urmată de retail (+25%), creșteri alimentate de pentru canalele digitale ale consumatorilor din generațiile Y și Z.

Mărcile din Asia își îmbunătățesc prezența în top, cu 15 mărci chinezești, trei indiene și una indoneziană ducând totalul la 23 de mărci din Asia în top, incluzând LIC și Tata Consultancy Services.

Se distinge o nouă generație de mărci – mărcile generației Z (apărute după 1996), care au un ritm de creștere la mare distanță de celelalte, pentru că acestea adaugă mai multă valoare clasamentului în fiecare an – de aproape patru ori mai mare decât cea creată de mărcile apărute în era milenialilor, între 1977 și 1995. Un total de 23 de mărci ale generației Z apăr în topul 100 cu o vârstă medie de 16 ani comparativ cu 18 mărci ale generației mileniale care au în medie 33 de ani.

Războaiele tarifelor comerciale dintre China și SUA au afectat creșterea mărcilor din top 100, care s-a redus la doar +7% față de 2018. Încrederea consumatorilor a fost afectată de faptul că tarifele comerciale au avut impact asupra mai multor categorii, cele Auto, Logistică sau Bancar suferind cel mai mult.

Ajuns la cel de-al 14-lea an și contractat de către WPP, clasamentul valorii mărcilor a fost realizat de către Kantar.

ECONOMIE

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei

Radio CECCAR FM

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.

Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.

Continuare

ECONOMIE

Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.

Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.

Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.

Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).

Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.

Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.

Continuare

ECONOMIE

Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată

Radio CECCAR FM

A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.

Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care:  ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.

Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.

Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.

Continuare

Trending