PROFESIA CONTABILĂ
Newsletterul trimestrial ETAF: Recomandările Comisiei Europene pentru fiecare țară în domeniul dreptului profesional și legislației fiscale
ETAF a publicat newsletterul lunii iulie, în care sunt prezentate principalele noutăți fiscale europene din ultimele trei luni. Redăm mai jos recomandările Comisiei Europene specifice pentru fiecare țară membră ETAF în domeniul dreptului profesional și legislației fiscale. Newsletterul integral, în limba engleză, poate fi consultat pe site-ul organizației.
Semestrul european: Recomandările specifice pentru fiecare țară în domeniul dreptului profesional
Reglementarea profesională ridicată și condițiile restrictive de intrare pe piață par a fi numitorul comun al recomandărilor Comisiei Europene (CE) specifice pentru fiecare țară pentru toate jurisdicțiile membre ETAF. Comisia a publicat recomandările sale la 5 iunie a.c., analizând programele naționale de stabilitate și reformă ale statelor membre sugerând, în același timp, modalități de consolidare a pieței unice.
În ceea ce privește Belgia, Comisia consideră cadrul de reglementare pentru profesioniștii contabili și consultanții fiscali a fi considerabil mai restrictiv față de media UE. Biroul Federal de Planificare din Belgia estimează că reducerea sarcinilor administrative globale pentru serviciile juridice și de contabilitate este necesară, în vederea creșterii productivității muncii. În lumina acestei evaluări, Comisia recomandă reducerea sarcinilor administrative și de reglementare pentru înlăturarea barierelor în calea concurenței, în special pentru serviciile profesionale.
În cazul Franței, Comisia constată că, în pofida progresului și adoptării unor reforme ambițioase, barierele la intrarea pe piață persistă, iar concurența în sectorul serviciilor pentru întreprinderi și al profesiilor reglementate rămâne scăzută. Datele arată că nivelul de restricții de reglementare în sectorul serviciilor contabile și în sectorul juridic din Franța este mai mare față de media Spațiului Economic European. Principalele bariere se referă la condițiile restrictive de autorizare, activitățile rezervate deținătorilor unor anumite calificări, cerințele legate de structura acționarilor și a drepturilor de vot.
Referitor la Germania, Comisia ajunge la concluzii și cerințe similare celor din anii precedenți. Aceasta susține că barierele în calea concurenței pentru serviciile profesionale specifice sunt încă ridicate în comparație cu alte țări europene, în special pentru profesiile reglementate. De asemenea, restricțiile, cum ar fi activitățile rezervate deținătorilor unor anumite calificări și cotizațiile ar duce la subminarea concurenței. Din acest motiv, Comisia recomandă consolidarea concurenței în domeniul serviciilor pentru întreprinderi, în general, și pentru profesiile reglementate, în particular.
De asemenea, conform recomandărilor specifice pentru fiecare țară, barierele de reglementare și implicarea statului limitează concurența în Ungaria. Reglementarea anumitor profesii rămâne restrictivă. Comisia avertizează că lipsa concurenței ar putea deveni potrivnică inovației și eficienței.
Comisia nu oferă la fel de multe detalii cu privire la cadrul de reglementare din Italia, ca în cazul celorlalte state membre. Recomandările specifice pentru fiecare țară prevăd că anumite bariere semnificative în calea concurenței persistă în anumite sectoare, cum ar fi serviciile pentru întreprinderi, și sugerează că îmbunătățirea calității cadrului de reglementare ar asigura o concurență mai echitabilă.
În privința României, procedurile administrative greoaie, precum și cerințele de reglementare impuse furnizorilor de servicii, inclusiv profesiilor reglementate, împiedică dezvoltarea acestui sector.
Semestrul european: Recomandările specifice pentru fiecare țară în domeniul legislației fiscale
În cadrul semestrului european, recomandările Comisiei Europene (CE) specifice pentru fiecare țară, cuprind, de asemenea, o evaluare a sistemelor fiscale din cele 28 de state membre, sugerând modalități de îmbunătățire a acestora. Sistemele fiscale complexe, diferența dintre veniturile estimate și veniturile reale din TVA (VAT gap) și evaziunea fiscală par fi o problemă obișnuită în țările membre ETAF.
În Programul său de stabilitate din 2019, Belgia a solicitat o abatere temporară de 0,5% din PIB de la traiectoria de ajustare privind obiectivul bugetar pe termen mediu în vederea punerii în aplicare a principalelor reforme structurale majore. Aceste reforme se referă, printre altele, la o „reorientare fiscală” și la revizuirea impozitului pe venit. Comisia a aprobat solicitarea de abatere temporară cu condiția ca aceasta să pună în aplicare în mod corespunzător convenția convenită, monitorizată în cadrul semestrului european.
Recomandările Comisiei către Franța vizează o simplificare a sistemului fiscal prin limitarea cheltuielilor fiscale, eliminarea impozitelor ineficiente și reducerea impozitelor pe producție. Comisia concluzionează că, în pofida eforturilor permanente, sistemul fiscal francez continuă să fie foarte complex. Impozitele multiple și cheltuielile fiscale prevăzute în codul fiscal conduc la scăderea accesibilității, crescând astfel costurile de conformitate și incertitudinea juridică.
Recomandările specifice pentru Germania accentuează existența unui potențial de reducere a impozitării distorsionate a forței de muncă prin schimbarea orientării fiscale de la piață muncii la sursele de venit care să susțină creșterea inteligentă, durabilă și favorabilă incluziunii. Comisia subliniază că îmbunătățirile din anii precedenți nu au fost urmate de progrese similare pentru a reforma sistemul fiscal din Germania. Sistemul rămâne complex, denaturează luarea deciziilor, deși ar putea oferi stimulente mai eficiente pentru investiții și consum.
Recomandările adresate Ungariei subliniază, în primul rând, necesitatea simplificării sistemului fiscal, unde un surplus de impozite specifice sectorului sau impozite mici ridică costurile de conformitate pentru IMM-uri. Mai mult, Comisia solicită Ungariei să-și consolideze lupta împotriva planificării fiscale agresive, reiterează absența impozitelor reținute la sursă pentru dividendele plătite către nerezidenți, dobânzi și plata redevențelor efectuate de societățile cu sediul în Ungaria și nivelul ridicat al intrărilor sau ieșirilor de numerar efectuat prin intermediul unui vehicul investițional special cu un impact redus în economia reală.
În cazul Italiei, Comisia evidențiază, în mod specific, nivelul ridicat al sarcinii fiscale asupra muncii și a capitalului, în detrimentul ocupării forței de muncă și al investițiilor, în timp ce alte impozite mai puțin dăunătoare pentru creșterea economică, cum ar fi impozitarea proprietății și a consumului, sunt insuficient exploatate. În plus, recomandările subliniază că diferența de încasare a TVA este printre cele mai ridicate din UE, din cauza nivelului ridicat de evaziune fiscală produs de lipsa facturării. CE a salutat obligația transmiterii electronice a dovezilor de plată, observând, în același timp, caracterul contraproductiv al pragurilor legale scăzute pentru plățile în numerar ceea ce descurajează utilizarea plăților electronice.
În conformitate cu recomandările specifice ale Comisiei pentru fiecare țară, gradul de respectare a obligațiilor fiscale în România rămâne scăzut, în principal din cauza economiei informale, ceea ce determină un nivel ridicat al muncii nedeclarate. La fel ca în cazul Italiei, diferența de încasare a TVA rămâne foarte mare, în timp ce, predominanța plăților în numerar facilitează evaziunea fiscală. Prin urmare, Comisia recomandă asigurarea aplicării integrale a cadrului fiscal existent și îmbunătățirea conformării fiscale și a colectării.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil