Rețele sociale

ECONOMIE

Aurul a depăşit valoarea de 1.500 de dolari per uncie

Radio CECCAR FM

Tranzacționându-se într-un interval foarte limitat din 2013 încoace, aurul a depășit în sfârșit pragul de sus, iar cererea mare din partea investitorilor l-au dus deocamdată la peste 1.500 dolari/uncie pentru prima dată din aprilie 2013 încoace, arată o analiză a Saxo Bank, citată de Mediafax.

Avântul puternic a fost determinat de uniformizarea în sens descrescător a randamentelor globale și de faptul că băncile centrale au revenit la relaxarea monetară. În ciuda scăderii generale a bursei, redresarea aurului a alimentat câștiguri puternice în rândul acțiunilor din exploatarea minieră a aurului. ETF-ul GDX, care urmărește principalele companii miniere de exploatare a aurului, a crescut cu 37% de la începutul anului până acum și cu 13,5% doar în acest trimestru.

Scăderea randamentelor globale ale obligațiunilor a avut ca rezultat faptul că obligațiuni globale – în valoare de peste 16 trilioane de dolari, în special din Europa și Japonia – au acum randament mai mic decât zero. Această evoluție ce elimină costul de oportunitate al deținerii aurului, în combinație cu îngrijorările că stocurile globale ar putea avea de suferit în contextul creșterii globale încetinite, a creat un mediu foarte prietenos de investiții pentru aur.

Săptămâna trecută, marja randamentului pentru obligațiunile de trezorerie americane între 2 ani și 10 ani a devenit pentru scurtă vreme negativă pentru prima dată în 12 ani, generând o așa-numită curbă de randament inversată. În trecut, o asemenea evoluție a fost văzută ca fiind un precursor al recesiunii, iar piața a reacționat prin vânzarea aurului și a obligațiunilor la un preț mai mare, în timp ce acțiunile și țițeiul au fost afectate negativ.

Goana după aur din 2019 este evidentă în cererea pentru aur „pe hârtie” prin contracte futures și ETF-uri (Exchange-traded Funds – fonduri tranzacționate la bursă). Fondurile de acoperire au acumulat o expunere aproape record prin contractele futures COMEX pentru aur, în timp ce totalul deținerilor de ETF au trecut printr-o creștere constantă atingând nivelul actual de 77,5 milioane de uncii, un vârf pe șase ani. Aceste evoluții reprezintă unul dintre cei câțiva nori aflați la orizontul actual, căci cresc riscul unor inversări abrupte, cum a fost evoluția de sus în jos de 55 de dolari la aur observată luni când piețele au reacționat la știrile despre posibila calmare a războiului comercial.

Atingând 1485$/uncie, ținta menționată în perspectiva noastră pe T3, aurul a continuat să crească, următoarea țintă din perspectiva tehnică pe termen lung fiind 1587$/uncie, retrasarea de 61,8% a lichidării din perioada 2011 – 2015. În mod clar, piața are nevoie de consolidare, deci orice inversare în cazul obligațiunilor și/sau a puterii dolarului poate crește tentația de a înregistra profituri. La fel cum 1380$/uncie a reprezentat susținerea în urma depășirii din iulie, următorul nivel de susținere pe care să ne concentrăm acum este 1485$/uncie, după cum arată graficul de mai jos.

O scădere sub acel nivel va indica, cel mai probabil, o perioadă de consolidare unde, dintr-o perspectivă de creștere pe termen lung, 1450$/uncie este nivelul cheie de urmărit.

Țițeiul și sectorul energetic în general au avut de furcă în acest trimestru în contextul unei perspective a cererii globale în scădere și al unei creșteri contra-sezoniere a stocurilor de țiței și benzină din SUA. Încă din noiembrie anul trecut, membrii OPEC au redus producția cu peste 3 milioane de barili/zi și în prezent produc cele mai scăzute volume din ultimii cinci ani. Reducerile voluntare, cele mai mari în Arabia Saudită, și reducerile involuntare din Iran și Venezuela, cauzate de sancțiuni, au contribuit, în principal, la această reducere a producției.

Cu toate acestea, la 60$/b, țițeiul Brent rămâne sub nivelurile de care au nevoie majoritatea membrilor OPEC pentru a acoperi cheltuielile guvernamentale. Succesul limitat al creșterii prețurilor este datorat, deocamdată, concentrării uneori intense a pieței pe perspectiva unei cereri mai scăzute pe măsură ce războiul comercial continuă să afecteze cererea din partea celor mai mari consumatori ai lumii.

Un război comercial prelungit implică riscul determinării unei scăderi a țițeiului Brent, către 50$/b, in timp ce acțiunile orientate către o soluționare ar putea să-l redreseze cu 5-10 dolari. Aceste perspective ajută la explicarea caracterului contradictoriu al pieței actuale, umflând prețul și apoi vânzând ca reacție la știrile legate de tarifele comerciale care vin dinspre Washington și Beijing.

Riscul sezonier pentru stocuri reprezentat de furtunile, uraganele și inundațiile din SUA adaugă, cel mai probabil, încă un nivel de susținere pentru prețul petrolului în săptămânile ce vin. Aceasta doar parțial din moment ce zona de coastă a Golfului american deține cele mai mari facilități de rafinare și procesare a produselor petrochimice și a gazelor, iar exporturile zilnice de petrol și produse din țiței și gaze naturale lichide continuă să crească.

Perspectiva tehnică pentru cuprul de calitate superioară s-a îmbunătățit după ce, în ciuda principiilor fundamentale slabe din ultimele săptămâni, prețul a reușit să mențină susținerea cheie. Perspectiva pe termen scurt a fost influențată de preocupările că războiul comercial ar accelera încetinirea creșterii globale, astfel erodând cererea. Față de aceste preocupări, apar semne de încetinire a creșterii rezervelor până în 2020. O asemenea evoluție, în combinație cu creșterea cheltuielilor de infrastructură ale guvernelor și o poziție scurtă record deținută de investitorii speculativi ne fac să fim optimiști cu privire la perspectivele prețului mediu.

ECONOMIE

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei

Radio CECCAR FM

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.

Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.

Continuare

ECONOMIE

Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.

Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.

Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.

Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).

Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.

Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.

Continuare

ECONOMIE

Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată

Radio CECCAR FM

A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.

Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care:  ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.

Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.

Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.

Continuare

Trending