PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 14 decembrie 2020
Comisia impune Italiei și Portugaliei să pună capăt măsurilor fiscale care încalcă normele UE privind ajutorul de stat
La 4 decembrie a.c., Comisia Europeană a solicitat Italiei și Portugaliei să pună capăt regimurilor lor fiscale care încalcă normele UE privind ajutorul de stat. În Italia, autoritățile portuare sunt scutite complet de plata impozitului pe profit. În ianuarie 2019, Comisia Europeană a propus Italiei să-și modifice legislația națională pentru a asigura faptul că impozitul pe profit se va aplica porturilor, la fel cum se aplică celorlalte companii din Italia, în conformitate cu normele UE privind ajutorul de stat. În noiembrie 2019, Comisia Europeană a demarat o anchetă aprofundată pentru a determina măsura în care sunt sau nu confirmate îngrijorările sale privind compatibilitatea scutirilor de impozite aplicate porturilor din Italia cu normele UE privind ajutorul de stat. Ca urmare a acestei, Italiei i-a fost solicitat să elimine scutirile de impozit aplicate porturilor sale. În ceea ce privește Portugalia, Comisia Europeană a stabilit că schema de ajutor regional pentru zona liberă Madeira nu este în conformitate cu normele UE privind ajutorul de stat. Această schema de ajutor avea rolul de a contribui la dezvoltarea economică a celor mai periferice regiuni din Madeira, oferind reduceri fiscale companiilor care creau locuri de muncă în Madeira. Cu toate acestea, ancheta Comisiei a scos la iveală faptul că reducerile fiscale erau aplicate unor companii care a nu aveau nicio contribuție reală la dezvoltarea regiunii respective, încălcând astfel normele UE privind ajutorul de stat. Portugalia trebui să recupereze ajutorul incompatibil cu normele UE privind ajutorul de stat, plus dobânzi, din partea companiilor care nu îndeplinesc condițiile.
Europarlementarii solicită modificarea listei UE a jurisdicțiilor necooperante din punct de vedere fiscal
La 10 decembrie a.c., europarlamentarii din cadrul Comisiei pentru Afaceri Economice și Monetare (ECON) a Parlamentului European au adoptat o rezoluție care propune modificarea sistemului pe baza căruia se întocmește lista UE a paradisurilor fiscale. Rezoluția a fost întocmită de către subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) și adoptată de Comisia ECON cu 43 de voturi în favoare, 6 împotrivă și 5 abțineri. Aceasta propune o serie de modificări care ar face procesul de includere sau retragere a unei țări de pe listă mai transparent, consecvent și imparțial. De asemenea, se propune introducerea unor criterii suplimentare pentru a extinde caracteristicile necesare pentru a desemna o țară drept paradis fiscal și pentru a asigura faptul că nu se vor lua decizii pripite în privința retragerii unei țări de pe listă. Nu în ultimul rând, rezoluția propune și un proces de examinare a statelor membre pentru a stabili dacă acestea prezintă caracteristicile unui paradis fiscal, cele care încalcă normele fiscale urmând a fi, la rândul lor, considerate paradisuri fiscale. Președintele subcomisiei FISC, Paul Tang (Partidului Popular European, Țările de Jos) a declarat că „Parlamentul European spune lucrurilor pe nume atunci când afirmă că lista UE a paradisurilor fiscale «creează confuzii și este ineficientă». Deși această listă poate fi un instrument util, aceasta nu include un element esențial: paradisurile fiscale”.
Avocatul general solicită CJEU revizuirea deciziei privind schema de ajutoare de stat privind scutirea aplicabilă profitului excedentar
La 3 decembrie a.c., avocatul general, Juliane Kokott, a propus Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJEU) revocarea unei decizii a Tribunalului UE privind legalitatea schemei de ajutoare de stat privind scutirea aplicabilă profitului excedentar. Conform Avocatului General, Comisia Europeană a considerat pe bună dreptate practica belgiană de ajustare descendentă a profiturilor întreprinderilor care fac parte din grupuri multinaționale drept o schemă de ajutor de stat. Controversa vizează o reducere a bazei de impozitare a întreprinderilor din grupurile de multinaționale din Belgia pentru a explica profiturile excedentare rezultate din apartenența întreprinderii la un grup multinațional. Autoritatea fiscală din Belgia a convenit asupra acestui beneficiu fiscal într-o decizie fiscală. În 2016, Comisia Europeană a decis că schema respectivă constituie un ajutor de stat ilegal, dar în urma unei controverse juridice, în 2019 Tribunalul UE a anulat decizia Comisiei. Conform concluziei Tribunalului, Comisia Europeană nu a demonstrat faptul că autoritățile fiscale au utilizat o abordare sistematică în toate deciziile fiscale adoptate deoarece CE a revizuit doar un eșantion din acestea. Avocatul General a declarat că „Comisia poate utiliza doar un eșantion cu scopul de a demonstra o practică administrativă consecventă” și a propus trimiterea cauzei, spre rejudecare, Tribunalului UE, care va trebui să analizeze măsura în care deciziile fiscale legate de ajustarea descendentă a profiturilor constituie ajutor de stat și măsura în care recuperarea respectivului ajutor încalcă principiile legalității și al încrederii legitime.
Comisia Europeană salută decizia privind scutirea temporară de TVA a vaccinurilor și kiturilor de testare
La 7 decembrie a.c., Comisia Europeană a salutat adoptarea noilor măsuri care vor permite statelor membre să aplice o scutire temporară de TVA vaccinurilor și kiturilor de testare achiziționate de spitalele și personalul medical din UE. Aceste măsuri vor permite statelor membre UE să aplice o scutire temporară de TVA vaccinurilor și kiturilor de testare vândute spitalelor și personalului medical, precum și bunurilor și serviciilor strâns legate de activitatea acestora. Statele membre vor putea aplica fie o cotă zero sau cote reduse de TVA vaccinurilor și kiturilor de testare. Aceste norme se vor aplica până la finele anului 2022 sau până când se va ajunge la un acord în privința propunerii Comisiei legate de noile norme cu privire la cotele TVA, dacă acest lucru va avea loc mai devreme.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil