ECONOMIE
OUG nr. 19/2021 reglementează prelungirea unor facilități fiscale

În Monitorul Oficial nr. 315 din 29 martie 2021 a fost publicată OUG nr. 19/2021 privind unele măsuri fiscale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal. În esență, potrivit Notei de fundamentare, actul normativ vizează următoarele:
A. Reglementări în domeniul fiscal
1. Impozitul pe venit
Se clarifică modul de distribuire a cheltuielii cu achiziția aparatelor de marcat electronice fiscale utilizate de asocierile fără personalitate juridică, respectiv deducerea costului de achiziție a aparatelor de marcat electronice fiscale să se efectueze de către fiecare asociat din impozitul anual, proporțional cu cota de participare în asociere.
2. Taxa pe valoarea adăugată
2.1. Pentru corelarea prevederilor legale în ceea ce privește regimul fiscal din perspectiva TVA aferent transferului gratuit al alimentelor destinate consumului uman, s-a impus modificarea Codului fiscal, prin eliminarea referirii la bunurile de natură alimentară din cadrul prevederilor art. 286 alin. (1) litera c) din Codul fiscal care reglementează baza de impozitare a TVA.
2.2. Avându-se în vedere că aplicarea taxării inverse de către persoanele impozabile care comercializează aur de investiții este reglementată la art. 331 din Codul fiscal, la care se face deja referire în cadrul tezei a doua a art. 297 alin. (3) din Codul fiscal, pentru corelarea corespunzătoare a prevederilor legale s-a impus o corecție tehnică la art. 297 alin. (3) din Codul fiscal, prin eliminarea din teza a doua a referirii eronate la dispozițiile art. 313 alin. (10) din Codul fiscal, care reglementează obligativitatea ținerii evidențelor de către persoanele impozabile care comercializează aur de investiții.
2.3. Introducerea unor excepții de la depunerea declarației recapitulative pentru operațiunile desfășurate între persoanele impozabile din România și persoanele impozabile din Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, avându-se în vedere că sistemul VIES nu mai oferă informații cu privire la înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile din Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord. Excepțiile de la depunerea declarațiilor recapitulative nu vor viza operațiunile care implică transporturi de bunuri în/din Irlanda de Nord.
2.4. O intervenție legislativă rapidă asupra art. 303 din Codul fiscal prin care s-a reintrodus prevederea referitoare la exceptarea de la includerea în decontul de taxă a sumelor reprezentând TVA de plată cu care organul fiscal s-a înscris la masa credală, potrivit Legii nr. 85/2014.
B. Măsuri fiscale pentru contribuabilii care intră în sfera impozitului specific unor activități
În contextul menținerii restricțiilor privind desfășurarea activităților, pentru contribuabilii care intră sub incidența Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități vor fi scutite de impozit specific unele activități, pentru anul 2021, pentru încă o perioadă de 90 de zile calculată începând cu data de 1 aprilie 2021.
C. Reglementări fiscale referitoare la educația timpurie
Se suspendă aplicarea dispozițiilor art. 25 alin. (4) lit. i1) – i2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, avându-se în vedere faptul că aceste dispoziții nu asigură reguli fiscale suficiente și neechivoce de aplicare a stimulentului fiscal reglementat pentru educația timpurie, care să conducă la stabilitate și eficiență legislativă, ceea ce impune astfel o revizuire a acestor reglementări.
Luându-se în considerare modul de calcul și declarare a impozitului pe profit datorat, respectiv trimestrial/anual, perioada suspendării începe cu data de 1 aprilie 2021 și se încheie la data de 31 decembrie 2021. Aceeași perioadă de suspendare se aplică și pentru contribuabilii cu an fiscal modificat.
Pe perioada suspendării, în cazul cheltuielilor pentru funcționarea creșelor/grădinițelor aflate în administrarea contribuabililor se reglementează regimul fiscal aplicabil înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 239/2020 respectiv de cheltuieli sociale deductibile, la calculul rezultatului fiscal, în limita de 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.
Totodată, se suspendă prevederile art. 76 alin. (4) litera x) și art. 142 lit. z) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Măsura se aplică începând cu veniturile aferente lunii aprilie 2021.
D. Măsuri în domeniul procedurii fiscale
1. Restructurarea obligațiilor bugetare
Avându-se în vedere riscul apariției unor dezechilibre financiare la nivelul economiei naționale cu impact asupra contribuabililor, și condițiile în care criza COVID se acutizează având ca rezultat noi restricții inclusiv de natură economică, au fost prorogate dispozițiile referitoare la termenele de depunere a notificărilor și a cererilor depuse de aceștia pentru a beneficia de măsurile de restructurare a obligațiilor bugetare.
Ținându-se cont de faptul că termenul de notificare a organului fiscal privind intenția de restructurare se împlinește la 31 martie 2021, iar efectele economice ale declarării stării de urgență și ale stării de alertă este de așteptat să continue după încetarea acestora, iar situația economică a contribuabililor vizați va rămâne în continuare afectată, s-a modificat art. 3 alin. (1) și art. 22 alin. (1) în scopul prelungirii termenelor de depunere a notificării privind intenția de restructurare a obligațiilor bugetare și implicit a solicitării de restructurare a obligațiilor bugetare.
Astfel, a fost prorogat termenul pentru depunerea notificării privind intenția de restructurare a obligațiilor bugetare până la 30 septembrie 2021 și, de asemenea, a fost prorogat termenul de depunere a cererii de restructurare până la 31 ianuarie 2022.
De asemenea, pentru debitorii care au notificat organul fiscal în perioada 2019-2021 și nu au depus cererea de restructurare, s-a stabilit un termen rezonabil de îndeplinire a condițiilor și depunere a planului de restructurare. În caz contrar, urmează a începe executarea silită tocmai pentru îndeplinirea condițiilor și depunerea planului de restructurare. Dacă ulterior începerii executării silite debitorul depune solicitarea de restructurare, în această situație organul fiscal va dispune suspendarea măsurilor de executare silită până la soluționarea cererii, după caz. Luând în considerare numărul semnificativ al notificărilor raportat la numărul cererilor de restructurare, se justifică stabilirea acestui termen rezonabil de depunere a cererii astfel încât să se analizeze de către organul fiscal dacă planul de restructurare este viabil sau nu.
Similar, același tratament va fi aplicat și pentru cei care vor depune notificări după data intrării în vigoare a acestei OUG.
2. Rambursarea TVA
Se prorogă termenul pentru care se aplică măsura privind solicitarea la rambursare prin deconturile cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare, depuse în cadrul termenului legal de depunere, cu efectuarea, ulterior, a inspecției fiscale, până la data de 31 ianuarie 2022. Prorogarea acestui termen are ca scop sprijinirea, în continuare, a mediului de afaceri și a contribuabililor persoane fizice, în contextul actual sanitar și economic dificil.
3. Anularea unor obligații accesorii
Ținându-se cont de faptul că obligațiile accesorii îngreunează conformarea la plată a obligațiilor bugetare, în contextul actual al dificultăților financiare cu care se confrunta contribuabilii afectați direct sau indirect de criza COVID-19, și analizând impactul pe care l-a avut adoptarea facilităților fiscale, adoptate după data intrării în starea de urgență, s-a impus continuarea aplicării acestor masuri fiscale până la 31 ianuarie 2022.
4. Eșalonarea la plată, în formă simplificată, a obligațiilor bugetare datorate după data declarării stării de urgență, administrate de organul fiscal central
Avându-se în vedere faptul că cererile pentru acordarea eșalonării la plată în formă simplificată au fost depuse într-un număr semnificativ atât până la sfârșitul anului trecut, cât și de la începutul acestui an, se constată că acest tip de facilitate fiscală a prezentat un interes crescut din partea contribuabililor, ceea ce a condus la prorogarea termenului de acordare a acestei facilități până la data de 30 septembrie 2021.
E. Măsuri privind cazierul fiscal
Avându-se în vedere faptul că, indiferent de situația pentru care un contribuabil a fost declarat inactiv, tratamentul fiscal aplicat de organele fiscale competente este același, respectiv declararea contribuabilului ca inactiv fiscal, cu toate efectele fiscale generate de această stare, se va aplica un tratament fiscal unitar și din perspectiva legislației privind cazierul fiscal, în sensul scoaterii informațiilor privind inactivitatea fiscală din evidența cazierului fiscal la data reactivării contribuabilului, indiferent de situația pentru care acesta a fost declarat inactiv fiscal.
De asemenea, această reglementare se va aplica și situațiilor care privesc contribuabilii care la data intrării în vigoare a actului normativ sunt reactivați fiscal dar cărora nu le-au fost scoase informațiile privind inactivitatea fiscală din cazierul fiscal.
ECONOMIE
Angajatorii care încadrează persoane de peste 30 ani, pentru a le califica, primesc o subvenție lunară de 2.250 lei/ucenic

Angajatorii care încadrează persoane cu vârsta de peste 30 ani, înregistrate la Serviciul Public de Ocupare (SPO), pentru a le califica la locul de muncă, vor fi sprijiniți printr-o subvenție lunară de 2.250 lei/ucenic, pe toată perioada desfășurării programului de ucenicie, prevede proiectul „Formactiv – Formare și muncă activă”, informează Agenția Municipală pentru Ocuparea Forței de Muncă (AMOFM) București.
Potrivit unui comunicat de presă al instituției, citat de Agerpres, obiectivul general al proiectului, implementat în perioada 24 decembrie 2024 – 23 decembrie 2029, este de creștere a oportunităților de încadrare a șomerilor înregistrați la SPO.
„Obiectivul specific al proiectului este stimularea ocupării șomerilor înregistrați la Serviciul Public de Ocupare (SPO), prin acordarea sprijinului financiar angajatorilor, aferent încadrării prin ucenicie la locul de muncă. Angajatorii care încadrează persoane cu vârsta de peste 30 ani, înregistrate la Serviciul Public de Ocupare (SPO), pentru a le califica la locul de muncă, vor fi sprijiniți printr-o subvenție lunară de 2.250 lei/ucenic, pe toată perioada desfășurării programului de ucenicie. Contractul de ucenicie este un contract individual de muncă, încheiat pe durată determinată, în temeiul căruia un ucenic se obligă să se pregătească profesional în timpul activității profesionale. Angajatorul se obligă să îi asigure plata salariului și toate condițiile necesare formării profesionale. Durata contractului de ucenicie se stabilește în funcție de nivelul de calificare pentru care urmează să se pregătească ucenicul”, precizează Agenția.
Pentru accesarea acestor programe, angajatorii trebuie să încheie o convenție cu AMOFM București, ar recrutarea grupului-țintă se va realiza continuu, pe tot parcursul derulării proiectului.
Conform procedurii, pașii pentru angajatori și șomeri în accesarea programului de ucenicie vizează: comunicarea locurilor de muncă vacante către AMOFM București, organizarea programului, înregistrarea șomerului, consiliere și mediere, cerere pentru ucenicie, repartizare, selectare și contract, începerea activității, încheierea convenției pentru acordarea sprijinului financiar angajatorului, plata subvenției – se acordă lunar, proporțional cu timpul lucrat, pe baza documentelor depuse până pe 25 ale lunii următoare.
Reprezentanții AMOFM București subliniază că șomerii care participă la activitățile proiectului sunt cei înregistrați în baza de date a SPO și care au beneficiat de activitățile de informare și de consiliere profesională, prin care li s-au comunicat oportunitățile pe care le au în ceea ce privește educația, formarea și ocuparea pe piața muncii.
ECONOMIE
ANAF urmează să modifice o serie de acte normative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată și privind declararea taxei pe valoarea adăugată

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, modificarea și completarea unor acte normative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată și privind declararea taxei pe valoarea adăugată. ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OG nr.22/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr.806 din 29 august 2025, au fost modificate unele prevederi referitoare la înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată. Prin art.316 din Codul fiscal a fost reglementată data de la care se consideră valabilă înregistrarea în scopuri de TVA. Anterior, această dată era reglementată de normele metodologice. „Trebuie precizat că, în cele mai multe situații a fost modificată data de la care devine valabilă înregistrarea în scopuri de TVA”, afirmă reprezentanții ANAF, în Referatul de aprobare.
Întrucât precizări privind data de la care devine valabilă înregistrarea în scopuri de TVA se regăsesc în cuprinsul mai multor proceduri aprobate prin ordine ale președintelui ANAF – se precizează în documentul citat –, a devenit necesară modificarea acestor proceduri pentru a reflecta noile prevederi legale, astfel:
♦ OPANAF nr.239/2021 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art.316 alin.(1) lit.a), b) sau c) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările ulterioare
În situația în care persoana impozabilă solicită înregistrarea în scopuri de TVA înainte de realizarea de operațiuni taxabile, scutite de taxa pe valoarea adăugată cu drept de deducere, cu locul în România, potrivit art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de TVA se consideră valabilă începând cu data înregistrării fiscale, potrivit art.316 alin.(11) lit.a) din Codul fiscal. Prin excepție, în cazul persoanelor impozabile care solicită odată cu înregistrarea în registrul comerțului și înregistrarea în scopuri de TVA conform art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de TVA se consideră valabilă începând cu data înregistrării persoanei impozabile în registrul comerțului.
În situația în care persoana impozabilă solicită înregistrarea în scopuri de TVA conform art.316 alin.(1) lit.b) din Codul fiscal, întrucât cifra de afaceri realizată în cursul unui an calendaristic a depășit plafonul de scutire prevăzut la art.310 alin.(1) din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de TVA se consideră valabilă începând cu data depășirii plafonului de scutire, potrivit art.316 alin.(11) lit.b) din Codul fiscal.
În situația în care persoana impozabilă optează pentru înregistrarea în scopuri de TVA conform art.316 alin.(1) lit.c) din Codul fiscal, deși cifra de afaceri realizată în cursul unui an calendaristic este inferioară plafonului de scutire, înregistrarea în scopuri de TVA se consideră valabilă începând cu data solicitării, potrivit art.316 alin.(11) lit.c) din Codul fiscal.
Având în vedere cele de mai sus – se spune în Referatul de aprobare –, se impune adaptarea prevederilor Procedurii de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art.316 alin.(1) lit.a), b) sau c) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobată prin OPANAF nr.239/2021, la modificările legislative. De asemenea, prin această modificare se propune ca, pentru persoanele impozabile înregistrate în Spațiul Privat Virtual, certificatul de înregistrare în scopuri de TVA să poată fi comunicat și prin mijloace electronice de transmitere la distanță, potrivit legii, prin intermediul Spațiului Privat Virtual.
♦ OPANAF nr.2012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum și a modelului și conținutului unor formulare
În procedura de modificare din oficiu a vectorului fiscal, respectiv înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA sau anularea înregistrării în scopuri de TVA, există precizări privind data de la care devine valabilă înregistrarea în scopuri de TVA. În plus, prin modificările aduse Codului fiscal prin OG nr.22/2025, la art.316 alin.(11) din Codul fiscal, la care sunt prevăzute toate situațiile pentru care organul fiscal anulează înregistrarea în scopuri de TVA, a fost introdusă, la lit.i), situația de la art.3102 alin.(7), privind persoanele impozabile cu sediul activității economice în alt stat membru și care sunt înregistrate în scopuri de TVA în România conform art.316 din Codul fiscal, care optează pentru aplicarea, în România a regimul special de scutire pentru mici întreprinderi în România pentru livrările de bunuri și prestările de servicii efectuate în România. În această situație, organul fiscal din România trebuie să anuleze înregistrarea în scopuri de TVA.
Pentru această situație, este necesară stabilirea procedurii de anulare, din oficiu, de către organul fiscal, prin introducerea unei noi secțiuni în Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA.
De asemenea, este necesară corelarea acestui act normativ cu modificările organizatorice care au avut loc la nivelul organelor fiscale subordonate Agenției Naționale de Administrare Fiscală (înlocuirea birourilor municipale/orășenești/ comunale cu unități fiscale și desființarea administrațiilor fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice) și cu modificările legislative aduse titlului VIII „Soluționarea contestațiilor formulate împotriva actelor administrative fiscale” din Codul de procedură fiscală (abrogarea alineatului (6) al articolului 272).
Întrucât informații privind data de la care devine valabilă înregistrarea în scopuri de TVA există și în formularul „Decizie privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA”, prevăzut în anexa nr. 3 la ordin, este necesară modificarea acestui formular. De asemenea, este necesară modificarea formularului „Decizie privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA”, prevăzut în anexa nr. 4 la ordin, pentru completarea cu situația prevăzută la art.316 alin.(11) lit.i) din Codul fiscal.
♦ OPANAF nr.2011/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art.316 alin.(12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare, cu modificările și completările ulterioare
Persoanele impozabile nu mai solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit prevederilor art. 316 alin.(12) din Codul fiscal prin completarea formularului de declarație (099), întrucât, în contextul reducerii numărului de formulare de declarații fiscale, rândurile din acest formular au fost preluate în toate declarațiile de mențiuni (010, 013, 015, 016, 020, 040, 070, 093 și 700), care se depun, în funcție de categoria din care face parte persoana impozabilă. Prin urmare – se precizează în Referatul de aprobare –, este necesară înlocuirea, în tot cuprinsul OPANAF nr.2011/2016, a trimiterii la fomularul (099).
În plus, menționăm că, potrivit art.316 alin.(12) lit.c) din Codul fiscal, organul fiscal înregistrează în scopuri de TVA persoana impozabilă, la cererea acesteia, după anularea înregistrării în scopuri de TVA întrucât persoana impozabilă nu a depus niciun decont de TVA pentru 6 luni/2 trimestre consecutive, cu condiția depunerii tuturor deconturilor de TVA nedepuse.
În activitatea organelor fiscale de soluționare a unor astfel de cereri au apărut situații în care, pentru perioadele fiscale pentru care persoana impozabilă nu a depus niciun decont de TVA, organul fiscal a emis decizie de impunere fie ca urmare a unei acțiuni de inspecție fiscală, fie ca urmare a aplicării procedurii de impunere din oficiu, potrivit legii, decizii care au rămas definitive. În astfel de situații, persoana impozabilă nu mai are dreptul depunerii de deconturi de TVA pentru aceleași perioade fiscale.
În aceste condiții, inițiatorii proiectului propun completarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu un paragraf potrivit căruia condiția privind depunerea tuturor deconturilor de TVA (formular 300) nedepuse la termen, se consideră îndeplinită dacă, pentru perioada aferentă deconturilor nedepuse, persoanei impozabile i s-a comunicat o decizie de impunere de către organul de inspecție fiscală sau o decizie de impunere, din oficiu, de către organul fiscal competent, rămasă definitivă conform art.107 alin.(5) din Codul de procedură fiscală.
De asemenea, este necesară corelarea acestui act normativ cu modificările organizatorice care au avut loc la nivelul organelor fiscale subordonate ANAF (înlocuirea birourilor municipale/orășenești/ comunale cu unități fiscale și desființarea administrațiilor fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice) și cu modificările legislative aduse titlului VIII „Soluționarea contestațiilor formulate împotriva actelor administrative fiscale” din Codul de procedură fiscală (abrogarea alineatului (6) al articolului 272).
În acest context – afirmă reprezentanții ANAF –, este necesară modificarea și completarea OPANAF nr.2011/2016, cu modificările si completările ulterioare.
♦ OPANAF nr.2131/2025 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”
În instrucțiunile de completare a rândurilor de regularizări din decontul de TVA (rândul 16 Regularizări taxă colectată și rândul 34 Regularizări taxă dedusă), este necesar să se declare ajustările bazei de impozitare prevăzute la art. 287 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 282 alin. (9) și (10), după caz, din Codul fiscal, dar care au fost generate de operațiuni pentru care s-a aplicat una dintre cotele de TVA în vigoare până la data de 1 august 2025.
Prin urmare – precizează ANAF – este necesară eliminarea, din aceste instrucțiuni a trimiterilor la noile cote de TVA, respectiv 21% și 11%, pentru a evita dubla declarare a sumelor pe rânduri diferite.
ANAF subliniază că ajustările bazei de impozitare prevăzute la art. 287 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 282 alin. (9) și (10), după caz, din Codul fiscal, dacă au fost generate de operațiuni pentru care cota de taxă pe valoarea adăugată aplicată este de 21% se declară, potrivit instrucțiunilor de completare, la rândul 9 din decont (în ceea ce privește taxa colectată), respectiv la rândul 24 din decont (în ceea ce privește taxa deductibilă).
De asemenea, ajustările bazei de impozitare prevăzute la art. 287 din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 282 alin. (9) și (10), după caz, din Codul fiscal, dacă au fost generate de operațiuni pentru care cota de taxă pe valoarea adăugată aplicată este de 11% se declară, potrivit instrucțiunilor de completare, la rândul 10 din decont (în ceea ce privește taxa colectată), respectiv rândul 25 din decont (în ceea ce privește taxa deductibilă).
ECONOMIE
Au fost stabilite Normele tehnice privind aprobarea sau desemnarea unui loc pentru prezentarea mărfurilor în vamă și depozitarea temporară

Prin Ordinul nr. 2913/2025 al președintelui Autorității Vamale Române, publicat astăzi în Monitorul Oficial nr. 967/20.10.2025, au fost stabilite Normele tehnice privind aprobarea sau desemnarea unui loc pentru prezentarea mărfurilor în vamă și depozitarea temporară.
Potrivit actului normativ, operatorii economici stabiliți pe teritoriul vamal al Uniunii pot solicita autorității vamale, în situații justificate, aprobarea unui loc în scopul prezentării mărfurilor în vamă și al depozitării temporare de mărfuri neunionale, altul decât un spațiu de depozitare temporară. Cererea pentru obținerea locului aprobat se completează potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1 la aceste norme tehnice și se depune la autoritatea vamală competentă. Cererea poate fi depusă și prin intermediul poștei electronice și este supusă prevederilor art. 15 din Codul vamal al Uniunii.
Cererea poate avea ca obiect o singură operațiune de depozitare temporară sau se poate referi la mai multe operațiuni, desfășurate într-o perioadă determinată de timp, menționată de solicitant. Locul solicitat trebuie să fie clar determinat în cerere, cu indicarea adresei exacte și descrierea acestuia, pentru a se aduce la cunoștința biroului vamal existența în locul respectiv a clădirilor, depozitelor sau a altor facilități necesare manipulării, depozitării sau păstrării mărfurilor în condiții corespunzătoare. Solicitantul trebuie să menționeze în cerere care este interesul său justificat în obținerea aprobării, precum și programul de lucru în locul respectiv. Cererea conține motivele pentru care se solicită aprobarea unui loc în care să fie prezentate și depozitate temporar mărfuri neunionale, altul decât un spațiu de depozitare temporară, urmând ca autoritatea vamală competentă să aprecieze dacă cererea este justificată ținând cont de circumstanțele operațiunilor vamale efectuate, cantitatea și felul mărfurilor, tipul de transport și frecvența operațiunilor vamale.
La cerere se anexează următoarele documente: a) schița spațiului pentru care se solicită aprobarea; b) actul de deținere a spațiului pentru care se solicită autorizarea; c) modelul/tipul de evidențe, dacă este cazul; d) documentul/documentele care atestă constituirea garanției.
Dacă este necesar, autoritatea vamală competentă solicită informații suplimentare pentru soluționarea cererii.
Un spațiu ce urmează a fi utilizat pentru depozitarea temporară trebuie să fie adecvat din punctul de vedere al securității, sănătății și siguranței, al accesului în acest spațiu și al facilităților de depozitare. Dacă cererea include mărfuri care pot prezenta un pericol sau sunt susceptibile de a deteriora alte mărfuri sau necesită instalații speciale de depozitare, spațiul trebuie să fie echipat corespunzător pentru depozitarea acestora.
Aprobarea se emite de autoritatea vamală competentă după verificarea îndeplinirii condițiilor prevăzute de legislația vamală cu privire la operațiunea sau operațiunile vamale vizate și se comunică solicitantului în termen de 30 de zile de la depunerea cererii. Autoritatea vamală competentă care a emis aprobarea urmărește aplicarea legislației vamale în domeniul prezentării mărfurilor în vamă și al depozitării temporare.
Dacă solicitarea are ca obiect o singură operațiune vamală de depozitare, în aprobare se menționează operațiunea vamală la care se referă. În situația în care cererea se referă la mai multe operațiuni vamale, desfășurate într-o perioadă determinată de timp, aprobarea cuprinde, pe lângă mențiunile privind operațiunile vamale, data de început a valabilității aprobării și termenul pentru care se acordă, care nu poate fi mai mare de un an de la data de început.
Mărfurile depozitate temporar nu pot fi ridicate fără permisiunea biroului vamal din spațiul aprobat de depozitare temporară. În cazul în care biroul vamal decide să controleze mărfurile declarate, verificarea acestora și a mijloacelor de transport se efectuează în locul aprobat.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
Mesajele liderilor instituționali și ai partenerilor internaționali ai profesiei contabile din România, în deschiderea Congresului
-
ECONOMIEacum 3 zile
Au fost stabilite Normele tehnice privind aprobarea sau desemnarea unui loc pentru prezentarea mărfurilor în vamă și depozitarea temporară
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR Dâmbovița: Conferința „Cybercrime în secolul XXI – Provocări și soluții”
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
Smart Accounting powered by AI: profesia contabilă, în era simbiozei om–tehnologie
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR Maramureș: Alături de Camera de Comerț și Industrie, la aniversarea a 35 de ani de activitate
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR Vaslui: Profesioniștii contabili, parteneri ai administrației locale și ai mediului de afaceri în identificarea soluțiilor sustenabile
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR Mehedinți: Seminar dedicat utilizării platformei REGES-Online
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANCOM: Republica Moldova și Ucraina vor fi integrate în zona de roaming a SEE, de la 1 ianuarie 2026