Rețele sociale

ECONOMIE

MEAT: Au reînceput plățile aferente Măsurii 2 (Granturi pentru capital de lucru)

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) anunță că a făcut deja primele plăți din Bugetul pe 2021 pentru Măsura 2 – Granturi pentru capital de lucru, în cadrul Programului Operațional Competitivitate.

„Poziția până la care au fost notificate dosarele și trimise la plată, în cazul în care au fost declarate admise, este 4.500, din 22.226 de firme înscrise pentru ajutor în această schemă. Ordinea plăților se face în ordinea numerelor de identificare în Registrul Unic Electronic (număr RUE). Adică în ordinea în care s-au înscris potențialii beneficiari. Încă din luna ianuarie ministrul Economiei, Claudiu Năsui a avertizat că bugetul acestor măsuri a fost suplimentat în 2020 fără acoperire. Măsura 2 a fost majorată de la suma de 265 de milioane de euro, din fonduri europene, la 765 de milioane de euro din fonduri UE, fără a exista un contract de finanțare care să acopere acea sumă”, menționează MEAT, în comunicat.

Ministerul de resort a întreprins între timp mai multe acțiuni de deblocare a resurselor de fonduri UE necesare încheierii cu succes a acestei scheme de ajutor de stat și pentru grăbirea plăților, pentru următoarea perioadă. Potrivit reprezentanților instituției, „întârzierea plăților a fost cauzată și de adoptarea târzie a Bugetului 2021, la 9 martie. De asemenea, o altă întârziere s-a produs din cauza Hotărârii de Guvern pentru înființarea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, instituția care semnează această schemă de ajutor de stat, adoptată pe 10 martie în ședința de guvern, dar publicată în Monitorul Oficial abia pe 17 martie”.

Ministerul face apel la beneficiari să grăbească semnarea contractelor de finanțare admise, avându-se în vedere că au doar 20 de zile la dispoziție pentru acest lucru după primirea notificării.

Miniștrii Cristian Ghinea și Claudiu Năsui au semnat ieri un act adițional prin care 209 milioane de euro au fost suplimentați pentru plata Măsurii 2. Astfel, până acum au fost alocați 474 de milioane de euro din fonduri europene pentru Măsura 2 și rămân de contractat încă 291 de milioane de euro pentru încheierea măsurii.

Pentru prima dată, ministerul publică lista integrală a tuturor aplicanților pentru Măsurile 1 (Microgranturi) și 2 (Granturi pentru capital de lucru), împreună cu  statusul la zi. Lista se poate accesa pe site-ul ministerului.

MEAT precizează că sintagma „Acceptat (sau respins) de principiu în lista de așteptare” înseamnă că sunt acceptați sau respinși după procesul de evaluare, dar notificările vor fi făcute în limita finanțării europene bugetate.

„Granturile pentru capital de lucru se acordă beneficiarilor care au îndeplinit cumulativ următoarele condiții:

a) au obținut certificat de situații de urgență în baza OUG nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare;

b) au înregistrat profit operațional din activitatea curentă (din activitatea de exploatare), în unul din ultimele două exerciții financiare înainte de depunerea cererii de finanțare pentru obținerea grantului, potrivit situațiilor financiare depuse;

c) au dispus de coparticipare (cofinanțare) la constituirea capitalului de lucru în procent de minimum 15% din valoarea grantului la data utilizării grantului pentru capital de lucru;

d) nu erau în dificultate la 31 decembrie 2019;

e) mențin sau suplimentează numărul de angajați existenți la data înscrierii electronice pentru o periodă de minimum 6 luni de la momentul plății ajutorului financiar, cu excepția situațiilor în care contractele individuale de muncă sunt încheiate pentru sezonieri sau/și zilieri;

f) suma totală a ajutoarelor de stat primite în cadrul temporar Covid-19 instituit de Comisia Europeană însumată cu cuantumul ajutorului de stat solicitat în cadrul prezentei măsuri nu depășește la nivelul întreprinderii unice, pragul de 800.000 euro, echivalentul în lei.”

ECONOMIE

Entitățile nonprofit au primit 431,69 milioane de lei prin Formularul 230 în primele 10 luni ale anului

Entitățile nonprofit au primit 431,69 milioane de lei prin Formularul 230 în primele 10 luni ale anului, valoare în creștere cu 6,57% față de aceeași perioadă a anului trecut, când suma primită a fost de 405,07 milioane lei, potrivit datelor oferite de Agenția Națională de Administrare Fiscală, la solicitarea Agerpres. Potrivit sursei citate, în întregul an 2024 au fost virați 423,08 milioane de lei pentru sponsorizarea entităților nonprofit prin Formularul 230, o cerere prin care persoanele fizice care înregistrează venituri pot redirecționa 3,5% din impozitul pe venit către sectorul neguvernamental.

Numărul total de entități nonprofit către care au fost redirecționate sume prin acest formular, anul trecut, este de 29.573.

Agerpres a solicitat și un top al organizațiilor în funcție de sumele primite, dar acest gen de informație nu mai poate fi oferit pentru că intră sub incidența secretului fiscal, a precizat ANAF. „În ceea ce privește denumirea și sumele virate către cele mai mari 5 entități nonprofit, precizăm faptul că, potrivit prevederilor art. 11 din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală cu modificările și completările ulterioare, informațiile referitoare la datele de identificare, natura și cuantumul obligațiilor fiscale, natura, sursa și cuantumul veniturilor, natura, sursa și valoarea bunurilor, plăți, conturi, rulaje, transferuri de numerar, solduri, încasări, deduceri, credite, datorii, valoarea patrimoniului net sau orice fel de informații obținute din declarații ori documente prezentate de către contribuabil/plătitor sau terți, altele decât cele care se publică pe site, intră sub incidența secretului fiscal”, a menționat instituția.

Continuare

ECONOMIE

ANAF urmează să actualizeze formularul 212 – „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, actualizarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 212 „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”. ANAF reamintește că, începând cu anul 2025, impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice se stabilesc potrivit Titlului IV „Impozitul pe venit” și Titlului V „Contribuții sociale obligatorii”, astfel cum au fost modificate prin OUG nr.128/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative și prin Legea nr.141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare.

Astfel, prin OUG nr.128/2024 a fost eliminată obligația de stabilire și declarare a impozitului pe veniturile estimate și a contribuțiilor sociale datorate în cursul anului fiscal, și totodată, a fost reglementată stabilirea obligațiilor datorate în anul următor celui de raportare și pentru activitățile impuse pe baza normelor de venit sau în cazul contractelor de închiriere pentru care chiria este exprimată în lei. Ca urmare, începând cu veniturile aferente anului 2025, impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate se stabilesc și se declară pentru toate categoriile de venituri realizate într-un an fiscal, în anul următor celui de impunere, prin depunerea Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 25 mai a anului următor celui de realizare a veniturilor.

Eliminarea obligației depunerii în anul curent a Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice a fost reglementată și pentru contribuabilii care în cursul anului fiscal încep sau încetează o activitate, precum și cei care întrerup temporar activitatea sau intră în suspendare temporară a activității potrivit legislației în materie, precum și în situațiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale sau în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor de închiriere încheiate între părți.

Potrivit reglementărilor menționate, opțiunea privind determinarea venitului net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate se comunică organului fiscal de către contribuabili în anul următor celui de realizare a venitului, prin depunerea declarației unice.

Totodată, prin Legea nr.141/2025 au fost aduse o serie de modificări și completări Codului fiscal care au vizat următoarele aspecte cu privire la obligațiile declarative ale contribuabililor persoane fizice: ● în cazul obligațiunilor emise de societăți, persoane juridice rezidente în România, pe piețe de capital din afara României, veniturile sub formă de dobânzi plătite de societatea emitentă și înregistrate în contul contribuabilului în cursul anului fiscal, se impun cu o cotă de 10% din suma acestora. Impozitul pe veniturile sub formă de dobânzi se calculează și se declară de contribuabili în declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice; ● reglementarea unor obligații fiscale pentru persoanele fizice care obțin din străinătate venituri din pensii pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate, respectiv pentru partea ce depășește suma lunară de 3.000 lei, cu respectarea prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte. Contribuția de asigurări sociale de sănătate se calculează de contribuabili și se declară în declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice.

Modificările față de formularul aprobat prin OPANAF nr.7015/2024, cu modificările ulterioare, vizează, în principal, la Capitolul I „Date privind impozitul pe veniturile realizate și contribuțiile sociale datorate”, următoarele:

 restructurarea secțiunii 1 „Date privind veniturile realizate din România” prin:

▪ eliminarea subsecțiunii 2 „Date privind impozitul pe veniturile din activități independente realizate din România, impuse pe bază de norme de venit în cazul contribuabililor care au început activitatea în luna decembrie a anului 2024”;

▪ introducerea subsecțiunii necesare stabilirii impozitului pe veniturile din activități independente, impuse pe baza normelor de venit;

Subsecțiunea a fost restructurată prin introducerea rubricilor necesare stabilirii coeficienților de corecție aplicabili și a normei de venit ajustate, pentru fiecare activitate și loc de desfășurare a acesteia.

▪ introducerea subsecțiunii necesare stabilirii impozitului pe veniturile din activități agricole, impuse pe baza normelor de venit;

▪ introducerea la subsecțiunea 1 „Date privind impozitul pe veniturile impuse în sistem real/pe baza cotelor forfetare de cheltuieli” a unei noi categorii de venit, respectiv „Dobânzi plătite de persoane juridice rezidente în România, pentru obligațiuni emise pe piețe de capital din afara României”;

▪ evidențierea la subsecțiunea 1 „Date privind impozitul pe veniturile impuse în sistem real/pe baza cotelor forfetare de cheltuieli” a veniturilor din cedarea folosinței bunurilor plătite exclusiv în natură, precum și a sumelor reprezentând garanție utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract încheiat cu persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă;

♦ introducerea la secțiunea 2 „Date privind veniturile realizate din străinătate” din formular a unei subsecțiuni noi, subsecțiunea 3 „Date privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care obțin din străinătate venituri din pensii”, care se completează de persoanele fizice care obțin din străinătate venituri din pensii pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate;

♦ modificarea secțiunii 3 „Date privind contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate datorate” astfel:

▪ la subsecțiunea 1 „Date privind contribuția de asigurări sociale” se introduc noi câmpuri care se bifează de contribuabili în cazul recalculării plafonului minim pentru care datorează contribuția de asigurări sociale sau în cazul exercitării opțiunii pentru plata contribuției de asigurări sociale de către persoanele fizice al căror venit anual realizat nu se încadrează în plafonul de cel puțin 12 salarii minime brute pe țară.

▪ la subsecțiunea 2 „Date privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată”, se introduce rd. „CASS datorată ca urmare a exercitării opțiunii potrivit art. 180 alin.(2) din Codul fiscal”, în vederea completării cu suma datorată de persoanele fizice care au optat în cursul anului fiscal de impunere pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, sumă care se ia în calcul la stabilirea obligațiilor anuale de plată.

♦ la secțiunea 7 Sumarul obligațiilor privind impozitul pe venitul realizat și contribuțiile sociale datorate, stabilite prin declarația curentă” subsecțiunea III „Obligații privind contribuția de asigurări sociale de sănătate”, se introduce rândul „CASS datorată de persoanele fizice care obțin din străinătate venituri din pensii”, în vederea stabilirii contribuției anuale de asigurări sociale de sănătate datorate.

♦ modificarea unor trimiteri din cuprinsul formularului la unele articole din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare, ca urmare a modificărilor legislative introduse prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.128/2024 și Legea nr.141/2025.

De asemenea, se vor actualiza în mod corespunzător instrucțiunile de completare a declarației unice.

Continuare

ECONOMIE

Reglementări privind punerea la dispoziție a informațiilor în punctul unic de acces european

Prin OPANAF nr. 1842/2025, publicat în Monitorul Oficial nr. 1064 din 19 noiembrie 2025, au fost stabilite reglementări privind punerea la dispoziție a informațiilor în punctul unic de acces european. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit articolului 33a „Punerea la dispoziție a informațiilor în punctul de acces european”, nou introdus în Directiva contabilă prin Directiva (UE) 2023/2864 a Parlamentului European și a Consiliului din 13 decembrie 2023 de modificare a anumitor directive în ceea ce privește înființarea și funcționarea punctului unic de acces european (Directiva ESAP), entitățile care intră sub obligația raportării de durabilitate prevăzute de Directiva CSRD vor avea obligația ca, în același timp cu publicarea documentelor prevăzute de Directiva contabilă, să transmită informații și organismului de colectare desemnat în acest sens, pentru a fi puse la dispoziția ESAP.

În scopul colectării și gestionării eficiente a informațiilor astfel transmise, Comisia este împuternicită să adopte măsuri de punere în aplicare . De asemenea, dacă este necesar, Comisia adoptă orientări pentru a se asigura că metadatele care însoțesc respectivele informații sunt corecte.

Potrivit definiției din Regulamentul (UE) 2023/2859 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 decembrie 2023 de înființare a unui punct unic de acces european care oferă acces centralizat la informațiile puse la dispoziția publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru piețele de capital și pentru durabilitate, „organism de colectare” înseamnă un organ, oficiu sau agenție a Uniunii, ori un organism, o autoritate sau un registru național, desemnate ca atare în temeiul oricăruia dintre actele legislative ale Uniunii.

Noul act normativ menționează că, în cazul entităților aflate în aria de reglementare contabilă a Ministerului Finanțelor, Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul MF este organism de colectare, în sensul definiției prevăzute la art. 2 pct. 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859.

Continuare
ECONOMIEacum 6 zile

Entitățile nonprofit au primit 431,69 milioane de lei prin Formularul 230 în primele 10 luni ale anului

ECONOMIEacum 6 zile

ANAF urmează să actualizeze formularul 212 – „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”

ECONOMIEacum 6 zile

Reglementări privind punerea la dispoziție a informațiilor în punctul unic de acces european

ECONOMIEacum 6 zile

Au fost stabilite Procedurile de aplicare a reglementărilor prevăzute la art.310^1 și, respectiv, la art.310^2 din Codul fiscal

ECONOMIEacum o săptămână

AFIR a prelungit termenul-limită pentru depunerea tranșei finale pentru beneficiarii PNDR până la 30 noiembrie 2025

ECONOMIEacum o săptămână

Au fost stabilite Normele tehnice privind eliberarea certificatului de amânare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată prin utilizarea Sistemului de decizii vamale naționale

ECONOMIEacum 2 săptămâni

Sesiune de informare și pregătire pentru apelurile din 2026-2027 Horizon Europe Cluster 2

ECONOMIEacum 2 săptămâni

ANAF intensifică acțiunile de control la marii contribuabili

ECONOMIEacum 2 săptămâni

ANAF vine în sprijinul întreprinderilor multinaționale prin campania de conștientizare privind Raportul pentru fiecare țară în parte R404 pentru anul fiscal 2024

ECONOMIEacum 2 săptămâni

Uniunea Europeană impune de anul viitor taxe vamale coletelor mici

ECONOMIEacum 2 săptămâni

În consultare publică, Ghidul Solicitantului „Dezvoltarea unei rețele pentru tineret în mediul rural și în mediul urban mic care să furnizeze servicii personalizate și de calitate tinerilor, cu precădere din categoria NEETs”

ECONOMIEacum 2 săptămâni

Curtea de Conturi invită cetățenii să trimită propuneri pentru Programul de activitate al instituției pentru anul 2026

Trending

🎵 CECCAR FM
Click pentru a porni
🔊 50%