ECONOMIE
Noi proiecte pentru finanțarea mediului de afaceri, în planul MAT
Ministrul antreprenoriatului și turismului, Daniel Cadariu, a fost invitatul emisiunii Profesioniștii, în interes public, difuzată la CECCAR TV luni, 21 februarie. Discuțiile moderate de Lavinia Șandru s-au axat pe politicile și proiectele ce vizează susținerea mediului de afaceri și pe implicarea profesioniștilor contabili – experți contabili și contabili autorizați – în promovarea acestora.
Ministrul Daniel Cadariu a subliniat rolul profesionistului contabil: „Profesionistul contabil este cel care te poate salva din situații extrem de dificile și cel care te poate ajuta să treci mult mai ușor peste momentele de început. (…) Orice program ai derula, fără un specialist în domeniul economic nu poți răzbi”.
Ministrul a menționat că se are în vedere derularea ediției a III-a a programului Start-Up Nation. „Vizăm aproximativ același număr de beneficiari: aproximativ 10.000, cu granturi de aproximativ 200.000 lei, cu câteva lucruri noi față de primele două ediții. Una dintre noutăți este că vom încerca să nu mai punem punctaj raportat la numărul de salariați pentru că s-a constatat că mulți dintre cei care au apelat la acel program, fie direct, fie cu ajutorul consultanților, au optat pentru numărul maxim de salariați și au ajuns să consume toți banii pentru salarii. Va fi o condiție de a avea un număr de angajați, dar nu ca punctaj”, a menționat Daniel Cadariu.
Totodată, ministrul a precizat că se va avea în vedere un procent de cofinanțare – între 5% și 15%, pentru a responsabiliza o dată în plus beneficiarii care vor primi sumele. „Tocmai pentru a veni în sprijinul lor atunci când nu vor dispune de aceste sume pentru confinanțare și sunt nevoiți să apeleze la o bancă, am încheiat deja o convenție cu FNGCIMM pentru a le asigura acel instrument de garantare, pentru cofinanțare. În același timp, în cadrul programului, sumele care vor fi de achitat către FNGCIMM vor fi achitate tot cu ajutorul grantului, pentru a nu fi un efort suplimentar pentru oamenii de afaceri aflați la început de drum. Acest mecanism urmează să îl construim. Săptămâna trecută a fost adoptată în ședința de guvern o ordonanță care creează cadrul legal pentru a demara acest program. Atât în cazul Start-Up Nation, cât și în cazul celorlalte programe pe care le avem în vedere, forma finală va rezulta în urma consultării intense a mediului de afaceri, cu beneficiarii”, a mai menționat ministrul antreprenoriatului și turismului în cadrul emisiunii difuzate de CECCAR TV.
Totodată, la nivel de prim-ministru, de minister al antreprenoriatului și turismului și ministerul finanțelor s-a admis ca după jumătatea anului, după momentul rectificării, să se poată derula programul HoReCa 2, a punctat Daniel Cadariu.
Discuțiile au făcut referire și la o serie de programe dedicate studenților, industriei IT, antreprenoriatului feminin și românilor din diaspora, ce sunt avute în vedere de minister pentru a fi lansate anul acesta.
Înregistrarea integrală a emisiunii este disponibilă pe canalul de YouTube al CECCAR TV.
ECONOMIE
ANAF a modificat o serie de acte normative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată și privind declararea taxei pe valoarea adăugată
Prin OPANAF nr. 2420/2025, publicat în Monitorul Oficial nr. 995 din 29 octombrie 2025, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat OPANAF nr. 1.699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal și OPANAF nr. 631/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare de înregistrare/anulare a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin OG nr. 22/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr.806 din 29 august 2025, au fost modificate unele prevederi referitoare la înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată. Ca urmare a implementării regimului special pentru întreprinderi mici, a fost modificat modul de calcul al cifrei de afaceri care servește drept referință pentru aplicarea, în România, a regimului special de scutire pentru întreprinderi mici (art.310 alin.(2) și a art.316 alin.(1) din Codul fiscal), în sensul în care cifra de afaceri va fi constituită doar din operațiuni care au locul în România. Au fost eliminate, din calculul cifrei de afaceri, operațiunile rezultate din activități economice pentru care locul livrării/prestării se consideră ca fiind în străinătate, dacă taxa ar fi deductibilă, în cazul în care aceste operațiuni ar fi fost realizate în România conform art.297 alin.(4) lit.b) și d) din Codul fiscal.
De asemenea, plafonul de scutire prevăzut la art.310 alin.(1) din Codul fiscal a fost modificat, de la 300.000 lei, la 395.000 lei.
Prin același act normativ, s-au modificat prevederile art.316 alin.(1) lit.a) pct.1 și lit.b) din Codul fiscal, în sensul că persoana impozabilă este obligată să solicite înregistrarea în scopuri de TVA doar în situația în care cifra de afaceri depășește plafonul de scutire. Anterior, persoana impozabilă era obligată să solicite înregistrarea în scopuri de TVA dacă cifra de afaceri atingea sau depășea plafonul de scutire.
Totodată, la art.316 din Codul fiscal a fost reglementată data de la care se consideră valabilă înregistrarea în scopuri de TVA. Anterior, această dată era reglementată de normele metodologice. „Trebuie precizat că, în cele mai multe situații a fost modificată data de la care devine valabilă înregistrarea în scopuri de TVA”, precizează inițiatorii, în Referatul de aprobare.
Potrivit prevederilor art.316 alin.(11) lit.b) din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de TVA se consideră valabilă începând cu data depășirii plafonului de scutire, prevăzut la art.310 alin.(1) din Codul fiscal, în situația în care persoana impozabilă cu sediul activității economice în România care realizează o activitatea economică ce implică operațiuni taxabile, scutite de taxa pe valoarea adăugată cu drept de deducere, cu locul în România solicită înregistrarea în scopuri de TVA, întrucât depășește plafonul de scutire în cursul anului.
De asemenea, prin modificările aduse art.310, respectiv prin introducerea alin.(62), s-a prevăzut că, dacă persoana impozabilă deja înregistrată în scopuri de TVA constată că a solicitat înregistrarea cu întârziere, aceasta trebuie să solicite modificarea datei înregistrării în scopuri de TVA, astfel încât data înregistrării în scopuri de TVA să fie data depășirii plafonului.
În ceea ce privește persoanele impozabile care au sediul activității în afara României, având în vedere introducerea regimului special de scutire pentru întreprinderi mici, prin modificările aduse art.316, coroborate cu noile prevederi ale art.3102 din Codul fiscal, s-a prevăzut că persoana impozabilă cu sediul activității în afara României, care aplică în România regimul special de scutire, poate solicita înregistrarea în scopuri de TVA la data încetării aplicării regimului special de scutire. Persoana impozabilă care este înregistrată în scopuri de TVA în România solicită anularea înregistrării în scopuri de TVA în România, în vederea aplicării în România a regimului special de scutire pentru întreprinderi mici. De asemenea, prin modificarea art.317 din Codul fiscal, s-a prevăzut obligația înregistrării în scopuri de TVA pentru achiziții intracomunitare a persoanelor impozabile care aplică regimul special de scutire pentru întreprinderi mici.
Potrivit art.III din ordonanța de urgență, prevederile au intrat în vigoare începând cu data de 1 septembrie 2025.
„Pentru aplicarea acestor prevederi legale, întrucât persoanele impozabile solicită, potrivit prevederilor art.316 alin.(1), alin.(2), alin.(4) sau alin.(6) din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de TVA prin depunerea declarațiilor de înregistrare fiscală/ de mențiuni, este necesară modificarea unor rânduri din aceste formulare, precum și introducerea altor rânduri”, precizează inițiatorii proiectului.
În acest context, formularele care au fost adaptate la noile reglementări sunt:
▪ 010 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoanele juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică”;
▪ 013 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care desfășoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente”;
▪ 015 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care nu au sediu permanent în România”;
▪ 016 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România”;
▪ 020 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni pentru persoanele fizice române și străine care dețin cod numeric personal”;
▪ 030 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoanele fizice care nu dețin cod numeric personal”;
▪ 040 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru instituțiile publice”;
▪ 070 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere”;
▪ 093 „Declarație de înregistrare în scopuri de TVA/Declarație de mențiuni pentru persoanele impozabile care au sediul activității economice în afara României, dar sunt stabilite în România prin sedii fixe”;
▪ 700 „Declarație pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale”.
La formularele de declarații care se depun de persoanele impozabile cu sediul activității în România (010, 016, 020, 040, 070 și 700) au fost modificate unele rânduri din Secțiunea „Date privind înregistrarea în scopuri de TVA și vectorul fiscal privind TVA”, Subsecțiunea I „Înregistrarea în scopuri de TVA”, după cum urmează:
▪ înlocuirea sintagmei „urmează să atingă sau să depășească” (de la rândul 1.2) și a sintagmei „prin atingerea sau depășirea” (de la rândul 1.6., în vechea numerotare a rândurilor) cu sintagma „urmează să depășească”, respectiv „prin depășirea”;
▪ eliminarea rândurilor 1.4 și 1.8 privind „Înregistrarea în scopuri de TVA ca urmare a efectuării de operațiuni rezultate din activități economice pentru care locul livrării/prestării se consideră ca fiind în străinătate, dacă taxa ar fi deductibilă, în cazul în care aceste operațiuni ar fi fost realizate în România, conform art.297 alin.(4) lit.b) și d) din Codul fiscal”;
▪ completarea, după rândul „Înregistrare în scopuri de TVA prin depășirea plafonului de scutire prevăzut la art.310 alin. (1) din Codul fiscal” (actual rândul 1.5), cu un nou rând în care persoana impozabilă să înscrie „Data depășirii plafonului”, în vederea stabilirii datei de la care devine valabilă înregistrarea în scopuri de TVA;
▪ completarea cu un nou rând, prin bifarea căruia, persoana impozabilă deja înregistrată în scopuri de TVA care constată că a solicitat înregistrarea cu întârziere, să poată solicita modificarea datei înregistrării în scopuri de TVA, astfel încât data înregistrării în scopuri de TVA să fie data depășirii plafonului, potrivit art.310 alin.(6^2) din Codul fiscal.
La formularele de declarații care se depun de persoanele impozabile stabilite în afara României (013, 015, 030 și 093), modificările se referă la:
▪ introducerea unui rând privind înregistrarea în scopuri de TVA, după încetarea aplicării regimului de scutire prevăzut la art.3102 din Codul fiscal;
▪ completarea cu un nou rând, prin bifarea căruia persoana impozabilă renunță la înregistrarea în scopuri de TVA, în vederea aplicării regimului de scutire prevăzut la art.3102 din Codul fiscal;
▪ completarea cu rânduri prin care persoana impozabilă nestabilită în România, care aplică regimul special de scutire pentru întreprinderi mici, solicită înregistrarea în scopuri de TVA pentru achiziții intracomunitare, potrivit art.317 din Codul fiscal.
De asemenea, au fost adaptate, în mod corespunzător, instrucțiunile de completare pentru formularele de declarații de mențiuni menționate.
ECONOMIE
APIA: Sprijin financiar de peste 2,5 milioane lei pentru crescătorii de animale
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) a plătit 2,54 milioane de lei sprijin pentru crescătorii de animale.
„Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), prin intermediul Centrelor Județene, efectuează plata ajutorului de stat în sectorul creșterii animalelor (ameliorare rase), solicitat prin cererile de plată aferente serviciilor prestate în luna august 2025”, se arată într-un comunicat al APIA, citat de Agerpres. Potrivit APIA, suma plătită este în valoare de 2,54 milioane de lei și se acordă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, pentru solicitanții care au accesat această formă de ajutor de stat, în conformitate cu prevederile OUG nr. 61/2023 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat în sectorul creșterii animalelor, cu modificările și completările ulterioare.
ECONOMIE
A fost stabilită Procedura de implementare a schemei de ajutor de minimis aferentă Programului național multianual pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului
Prin Ordinul nr. 2.193/2025 al ministrului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, publicat în Monitorul Oficial nr. 995 din 29 octombrie 2025, a fost aprobată Procedura de implementare a schemei de ajutor de minimis prevăzută în cadrul Programului național multianual pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului.
Obiectivul general al schemei de minimis îl constituie stimularea dezvoltării meșteșugurilor și a micii industrii din România, a întăririi clasei de mici meșteșugari și artizani, care își desfășoară activitatea individual sau organizat prin intermediul asociațiilor ori al altor organizații, în special în localitățile rurale, dar și în cele urbane, protejarea meseriilor care presupun un număr mare de operații executate manual în practicarea lor și relansarea serviciilor și a produselor realizate de aceștia, în special a celor cu specific tradițional, inclusiv obiecte de artă populară și artizanat, promovarea acestor produse și servicii pe piețele naționale și internaționale.
Programul constă în organizarea Târgului național pentru artizanat și meșteșuguri pe o durată cuprinsă între minimum 3 zile și maximum 5 zile. Perioada de desfășurare a târgului, precum și locația vor fi afișate pe site-ul instituției înainte de desfășurarea evenimentului.
În cadrul Târgului național, beneficiarii eligibili vor putea prezenta produsele proprii (meșteșugărești și/sau de artizanat) și vor putea desfășura activități economice în condițiile legislației în vigoare.
Beneficiarii prezenți la târg vor putea organiza la standul propriu pentru vizitatorii interesați sesiuni de ateliere de lucru. În cadrul atelierelor de lucru artizanii și meșteșugarii vor explica și demonstra practic cum se pregătesc și se obțin produsele lor: covoare țesute manual, covoare înnodate, confecționarea iilor, tapiserii, ștergare; împletituri – sfoară, nuiele, fibre vegetale; ateliere de olărit, țesut, broderie, dantelărie, ceramică tradițională și decorativă, iconografie, confecționarea de păpuși folclorice, încondeierea ouălor, confecționarea măștilor, prepararea culorilor vegetale și vopsirea materialelor tradițional, confecționarea articolelor din piele, din fier, articolelor din sticlă, articolelor din lemn; atelier de restaurare; atelier de prelucrarea lemnului și mic mobilier artizanal, creație bijuterii etc.
Atelierele de lucru menționate și altele din acest domeniu trebuie să respecte tradiția populară atât în ceea ce privește modul de prelucrare a materialelor folosite, cât și în produsul final.
Acțiunile desfășurate în cadrul Programului sunt: • organizarea unui târg național al meșteșugarilor și artizanilor sub forma unei expoziții cu vânzare; • organizarea de seminarii, mese rotunde, ateliere de lucru și prezentări în scopul promovării produselor și serviciilor realizate de către artizani și meșteșugari, câștigării de piețe interne și externe noi pentru acest tip de produse și servicii, creșterii numărului întreprinzătorilor de succes și al îmbunătățirii competențelor antreprenoriale, obținerii vizibilității pe piață atât a meșteșugarilor, cât și a produselor și serviciilor furnizate de aceștia, promovării serviciilor și produselor realizate apelându-se la tehnologii simple și având o componentă de prelucrare manuală semnificativă, în special utilizându-se tehnologii tradiționale; • activități de promovare a evenimentului, atât înainte de desfășurare, în vederea asigurării unei prezențe consistente a publicului și aplicanților țintă, cât și post-eveniment, în vederea publicității târgului național.
Târgul național pentru artizanat și meșteșuguri va fi organizat de Agenția pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii si Turism Brașov. Acțiunile legate de organizarea și desfășurarea Programului se realizează de AIMMT Brașov, direct și/sau prin externalizare în condițiile legii, pe bază de contracte/acorduri de parteneriat încheiate cu persoane fizice și juridice de drept public sau privat, selectați printr-o procedură competitivă, deschisă, transparentă, necondiționată, nediscriminatorie și suficient promovată, în condițiile legii. În vederea desfășurării evenimentului, AIMMT Brașov, în calitate de organizator, va coopera cu instituțiile publice și/sau organizațiile reprezentative ale întreprinderilor mici și mijlocii la nivel național și european.
Din bugetul alocat desfășurării activităților specifice Programului se pot suporta următoarele cheltuieli eligibile: realizare și mentenanță aplicație electronică de înscriere și gestiune program, publicitate tv și radio, editare de broșuri, editare de materiale de promovare și prezentare, editare/multiplicare de materiale pentru conferințe, seminare, mese rotunde, workshopuri și prezentări, închiriere spații, utilități, amenajare standuri și spații de conferințe, achiziție sau închiriere mijloace fixe și/sau obiecte de inventar necesare desfășurării evenimentului, transmitere de invitații, onorarii traineri, cheltuieli de protocol, cheltuieli aferente deplasării și cazării artizanilor și meșteșugarilor, cheltuieli pentru promovare în mediul online si social media, realizare content, realizare site eveniment, realizare identitate vizuală eveniment, realizare/promovare spot video eveniment, realizare grafică, închiriere corturi/pavilioane pentru evenimente în aer liber, promovare indoor/outdoor, organizarea de spectacole artistice în incinta și pe perioada târgului, organizarea de ateliere de lucru ale meștesugarilor, organizarea de conferințe, seminare, mese rotunde, workshopuri, prezentări, întâlniri de lucru pentru dezvoltarea programelor pentru meșteșuguri și artizanat, precum și alte cheltuieli necesare organizării manifestărilor din cadrul evenimentului.
Schema este valabilă până la 31 decembrie 2027; plățile în cadrul schemei de minimis vor fi efectuate până la 31 decembrie 2028. Bugetul alocat schemei de minimis pentru anul bugetar 2025 este de 900.000 lei. Prin implementarea Programului se estimează acordarea de ajutor de minimis unui număr de 100 de beneficiari în anul 2025.
Bugetul estimat pentru implementarea măsurii în intervalul 2024-2027 este de 4 milioane lei, reprezentând câte 1 milion lei pentru fiecare an, numărul estimat de beneficiari pentru această perioadă fiind de 400, reprezentând câte 100 pentru fiecare an.
Se asigură participarea gratuită la târg pentru aplicanții selectați în urma înscrierii electronice în cadrul programului. Vor fi suportate cheltuieli pentru cazarea și transportul beneficiarilor și al produselor acestora la/de la eveniment în sumă forfetară de 2500 lei/beneficiar. În cazul beneficiarilor reprezentați de societăți cooperative, inclusiv societăți cooperative meșteșugărești mixte, de asociații sau fundații, suma forfetară de 2500 lei se acordă fiecărui expozant înscris distinct în aplicația electronică de către beneficiar, în limita a maximum 10 expozanți înscriși de aceeași organizație. Decontarea se va face în baza cererii beneficiarului și a procesului verbal de participare la eveniment.
-
ECONOMIEacum 3 zileModificări la Schema de ajutor de minimis „Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale” din cadrul PNRR
-
ECONOMIEacum 3 zileMF: Proiectul de act normativ privind punerea la dispoziție a informațiilor în punctul unic de acces european, în consultare publică
-
ECONOMIEacum 3 zilePR Nord-Est: Ghidul Solicitantului pentru „Sprijinirea investițiilor care vizează reconstrucția ca răspuns la un dezastru natural care se produce în perioada 1 ianuarie 2024–31 decembrie 2025”, în consultare publică
-
ECONOMIEacum 2 zileMMAP: 18 ferme mixte din zece județe, selectate pentru a deveni „ferme-model” în urma investițiilor de mediu
-
ECONOMIEacum 3 zileFinanțări nerambursabile pentru adaptarea la schimbare a lucrătorilor, întreprinderilor și antreprenorilor
-
ECONOMIEacum o ziANAF a publicat lista seminarelor web din luna noiembrie 2025
-
ECONOMIEacum 2 zileAFM: Bugetul pentru autovehiculele cu motoare termice și hibride din Programul Rabla Auto 2025 – persoane fizice va fi suplimentat cu 45 de milioane de lei
-
ECONOMIEacum 2 zileDNSC avertizează asupra unei tentative de fraudă, prin apeluri false în numele unor instituții sau autorități
