Rețele sociale

ECONOMIE

ANAF propune modificări la Procedurile de acordare a eșalonării la plată

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, în transparență decizională, un proiect de Ordin pentru modificarea și completarea Anexei nr. 1 ”Conținutul cererii de acordare a eșalonării la plată și documentele justificative anexate acesteia” și a Anexei nr. 2 ”Procedura de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central”, la OPANAF nr. 90/2016 și pentru modificarea și completarea Anexei la OPANAF nr.1767/2021 pentru aprobarea procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central.

ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că prevederile referitoare la acordarea eșalonărilor la plată în formă clasică și simplificată au fost modificate și completate în decursul timpului, fapt care a generat adaptarea procedurilor emise în aplicarea acestora, respectiv a OPANAF nr.90/2016 pentru aprobarea conținutului cererii de acordare a eșalonării la plată și a documentelor justificative anexate acesteia, precum și a Procedurii de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central și a OPANAF nr.1767/2021 pentru aprobarea procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central.

În ceea ce privește acordarea eșalonării la plată în formă clasică, inițiatorii proiectului precizează că dispozițiile Cap. IV ”Înlesniri la plată” din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificări și completări, reglementează, pe de o parte, regulile generale cu privire la acordarea de eșalonări la plata obligațiilor fiscale ale contribuabililor, de către organul fiscal central, iar, pe de altă parte, faptul că forma și conținutul cererii prin care se solicită aceste înlesniri la plată, documentele justificative care se anexează acesteia și procedura propriu-zisă de aplicare a eșalonării la plată se aprobă prin ordin al președintelui ANAF. În acest sens, în baza prevederilor art.187 alin.(2) și ale art.209 ale Cap. IV ”Înlesniri la plată” din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, a fost emis OPANAF nr.90/2016. Prevederile referitoare la înlesnirile la plată din capitolul menționat au fost modificate și completate prin următoarele dispoziții legale:  art.I pct.57-68 din Legea nr.295/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare; ▪ art.I pct.21-23 din OG nr.11/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală și reglementarea unor măsuri fiscale; ▪ art.I pct.16-19 din OG nr.11/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru modificarea unor termene; ▪ art.I pct.22-24 și art.II din OG nr.31/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală; ▪ art.I și art.III din OUG nr.20/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea OG nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale.

Reprezentanții ANAF precizează că, în contextul acestor modificări legislative, este necesară modificarea procedurii de acordare a eșalonării la plată, care să aibă în vedere modificările și completările aduse de actele normative invocate. Astfel, prin noul proiect de act normativ supus consultării publice se propune modificarea și completarea Anexei nr. 1 ”Conținutul cererii de acordare a eșalonării la plată și documentele justificative anexate acesteia” și a Anexei nr. 2 ”Procedura de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central”, aprobate prin OPANAF nr. 90/2016, care să reglementeze următoarele aspecte:

♦ actualizarea și îmbunătățirea modelului cererii de acordare a eșalonării la plată;

♦ revizuirea documentelor justificative care se anexează acestei cereri, în sensul diminuării documentelor ce se depun de către contribuabili, astfel încât comunicarea solicitării de acordare a eșalonării la plată, prin mijloace electronice de transmitere la distanță (SPV), să se realizeze mai facil;

♦ actualizarea procedurii de acordare a înlesnirilor la plată prin:  stabilirea competenței de acordare a înlesnirilor la plată în cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, respectiv în sarcina organelor fiscale care administrează obligațiile fiscale datorate de acestea; ▪ eliminarea obligativității debitorului de a depune anumite documente, cum ar fi: situația financiară anuală, situația încasărilor și plăților pe ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a eșalonărilor la plată, precum și situația privind indicatorii orientativi și alte informații. În fapt, pentru constatarea situației de dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești și a capacității de plată pe perioada de eșalonare a debitorului, organele fiscale vor analiza, pe baza informațiilor pe care le dețin, cu privire la disponibilitățile bănești pe care debitorii le dețin în conturile bancare, precum și cu privire la veniturile pe care aceștia le realizează, în cazul persoanelor fizice; ▪ posibilitatea acordării eșalonării la plată în cazul sumelor reprezentând echivalentul în lei al bunurilor și sumelor confiscate care nu sunt găsite la locul faptei, individualizate în titluri executorii transmise spre recuperare organului fiscal competent, având în vedere că nu există excepții reglementate de prevederile legale în vigoare, în acest sens; ▪ prevederi privind acordarea eșalonării la plată în cazul debitorilor care constituie garanții într-un cuantum mai mic sau mai mare de 50% față de cuantumul obligațiilor fiscale restante ce fac obiectul înlenirilor la plată; ▪ actualizarea prevederilor referitoare la verificarea condițiilor de acordare/modificare/menținere a eșalonării la plată prevăzute în conținutul referatelor ”A”și ”B”; ▪ prevederi privind neincluderea în decizia de modificare a eșalonării la plată a obligațiilor fiscale pentru care nu se acordă eșalonare la plată; ▪ prevederi privind reducererea numărului de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării la plată, de la două cereri la o singură cerere într-un an calendaristic sau fracție de an calendaristic; ▪ abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;

♦ procedura de acordare a eșalonării la plată în cazul debitorilor care se află în procedura insolvenței;

♦ actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a înlesnirilor la plată;

♦ introducerea unui nou formular privind acordul pentru analizarea ieșirii din procedura insolvenței.

Referitor la acordarea eșalonării la plată în formă simplificată, inițiatorii proiectului menționează că dispozițiile Cap. IV^1 ”Eșalonare la plată, în formă simplificată, pentru obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central” din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, au fost modificate și completate prin:  ▪ art.I pct.25-28 și art.II din OG nr.31/2022; ▪ art.I și art.III din OUG nr.20/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea OG nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale. În acest sens – subliniază ANAF, în Referatul de aprobare a actului normativ – se impune modificarea procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central, aprobată prin OPANAF nr.1767/2021.

Astfel, prin acest proiect de act normativ se mai propun modificarea și completarea Anexei ”Procedură de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central, aprobată prin OPANAF nr.1767/2021”, care să reglementeze următoarele aspecte:

♦ eliminarea prevederilor referitoare la acordarea eșalonării la plată, în formă simplificată pentru debitorii prevăzuți la art.204 din Codul de procedură fiscală, respectiv cei care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar;

♦ prevederi privind reducererea numărului de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării la plată, de la două cereri la o singură cerere pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată;

♦ abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;

♦ posibilitatea acordării eșalonării la plată în cazul sumelor reprezentând echivalentul în lei al bunurilor și sumelor confiscate care nu sunt găsite la locul faptei, individualizate în titluri executorii transmise spre recuperare organului fiscal competent, având în vedere că nu există excepții reglementate de prevederile legale în vigoare, în acest sens;

♦ abrogarea prevederilor referitoare la renunțarea la intenția de a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare în cazul în care au fost depuse notificări potrivit OG nr.6/2019, cu modificările și completările ulterioare;

♦ actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a eșalonărilor la plată, în formă simplificată;

♦ introducerea unui nou formular privind acordul de principiu în cazul modificării/menținerii valabilității eșalonării la plată pentru debitorii care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar, potrivit dispozițiilor art.II alin.(2) din OG nr.31/2022, în vederea constituirii garanției prevăzute de lege.

ECONOMIE

Au fost stabilite Normele tehnice privind aprobarea sau desemnarea unui loc pentru prezentarea mărfurilor în vamă și depozitarea temporară

Prin Ordinul nr. 2913/2025 al președintelui Autorității Vamale Române, publicat astăzi în Monitorul Oficial nr. 967/20.10.2025, au fost stabilite Normele tehnice privind aprobarea sau desemnarea unui loc pentru prezentarea mărfurilor în vamă și depozitarea temporară.

Potrivit actului normativ, operatorii economici stabiliți pe teritoriul vamal al Uniunii pot solicita autorității vamale, în situații justificate, aprobarea unui loc în scopul prezentării mărfurilor în vamă și al depozitării temporare de mărfuri neunionale, altul decât un spațiu de depozitare temporară. Cererea pentru obținerea locului aprobat se completează potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1 la aceste norme tehnice și se depune la autoritatea vamală competentă. Cererea poate fi depusă și prin intermediul poștei electronice și este supusă prevederilor art. 15 din Codul vamal al Uniunii.

Cererea poate avea ca obiect o singură operațiune de depozitare temporară sau se poate referi la mai multe operațiuni, desfășurate într-o perioadă determinată de timp, menționată de solicitant. Locul solicitat trebuie să fie clar determinat în cerere, cu indicarea adresei exacte și descrierea acestuia, pentru a se aduce la cunoștința biroului vamal existența în locul respectiv a clădirilor, depozitelor sau a altor facilități necesare manipulării, depozitării sau păstrării mărfurilor în condiții corespunzătoare. Solicitantul trebuie să menționeze în cerere care este interesul său justificat în obținerea aprobării, precum și programul de lucru în locul respectiv. Cererea conține motivele pentru care se solicită aprobarea unui loc în care să fie prezentate și depozitate temporar mărfuri neunionale, altul decât un spațiu de depozitare temporară, urmând ca autoritatea vamală competentă să aprecieze dacă cererea este justificată ținând cont de circumstanțele operațiunilor vamale efectuate, cantitatea și felul mărfurilor, tipul de transport și frecvența operațiunilor vamale.

La cerere se anexează următoarele documente: a) schița spațiului pentru care se solicită aprobarea; b) actul de deținere a spațiului pentru care se solicită autorizarea; c) modelul/tipul de evidențe, dacă este cazul; d) documentul/documentele care atestă constituirea garanției.

Dacă este necesar, autoritatea vamală competentă solicită informații suplimentare pentru soluționarea cererii.

Un spațiu ce urmează a fi utilizat pentru depozitarea temporară trebuie să fie adecvat din punctul de vedere al securității, sănătății și siguranței, al accesului în acest spațiu și al facilităților de depozitare. Dacă cererea include mărfuri care pot prezenta un pericol sau sunt susceptibile de a deteriora alte mărfuri sau necesită instalații speciale de depozitare, spațiul trebuie să fie echipat corespunzător pentru depozitarea acestora.

Aprobarea se emite de autoritatea vamală competentă după verificarea îndeplinirii condițiilor prevăzute de legislația vamală cu privire la operațiunea sau operațiunile vamale vizate și se comunică solicitantului în termen de 30 de zile de la depunerea cererii. Autoritatea vamală competentă care a emis aprobarea urmărește aplicarea legislației vamale în domeniul prezentării mărfurilor în vamă și al depozitării temporare.

Dacă solicitarea are ca obiect o singură operațiune vamală de depozitare, în aprobare se menționează operațiunea vamală la care se referă. În situația în care cererea se referă la mai multe operațiuni vamale, desfășurate într-o perioadă determinată de timp, aprobarea cuprinde, pe lângă mențiunile privind operațiunile vamale, data de început a valabilității aprobării și termenul pentru care se acordă, care nu poate fi mai mare de un an de la data de început.

Mărfurile depozitate temporar nu pot fi ridicate fără permisiunea biroului vamal din spațiul aprobat de depozitare temporară. În cazul în care biroul vamal decide să controleze mărfurile declarate, verificarea acestora și a mijloacelor de transport se efectuează în locul aprobat.

Continuare

ECONOMIE

FES: Valoarea coșului minim de consum pentru un trai decent, pentru o familie de 2 adulți și 2 copii, a crescut la 11.370 lei/lună

Valoarea coșului minim de consum pentru un trai decent pentru o familie de doi adulți și doi copii a crescut la 11.370 lei pe lună, în septembrie 2025, respectiv cu aproape 9 procente față de 2024, potrivit unui comunicat al Fundației Friedrich Ebert România (FES), citat de Agerpres. Fundația Friedrich Ebert România și Syndex România au actualizat valoarea coșului minim de consum pentru un trai decent pentru anul 2025, în baza datelor furnizate de Institutul Național de Statistică.

„Valoarea coșului minim de consum pentru un trai decent pentru o familie de doi adulți și doi copii, pentru luna septembrie 2025, este de 11.370 lei pe lună. Valoarea coșului minim de consum pentru un trai decent pentru o familie de doi adulți și doi copii a crescut în 2025 cu aproape 9 procente (8,8%) față de 2024, de la 10.450/lună la 11.370 lei/lună. Față de 2024, valoarea coșului este cu 920 de lei mai mare”, se arată în comunicat.

Creșterea valorii totale a coșului de consum în acest an este determinată de majorarea costurilor pentru majoritatea capitolelor, și în special alimentației (+181 lei), achiziției unei locuințe (+171 lei) și cheltuielilor cu locuința (+170 lei). Procentual, cheltuielile cu locuința au crescut cel mai mult (+22,6%), precizează sursa citată.

Pentru alte familii decât cea de referință, formată din doi adulți și doi copii, calculele arată că valoarea coșului pentru o familie de doi adulți și un copil este de 9.343 lei pe lună, pentru o familie de doi adulți fără copii este de 7.002 lei pe lună, iar pentru o persoană adultă singură este de 4322 lei pe lună. Potrivit organizației, aceste estimări sunt derivate, fiind mai puțin precise decât cea a valorii coșului pentru familia de referință alcătuită din doi adulți și doi copii.

Recalcularea valorii coșului s-a realizat în baza indicilor de prețuri comunicați de Institutul Național de Statistică pentru luna septembrie 2025 raportat la luna septembrie 2024, precizează Fundația.

„Ideea unui coș minim de consum pentru un trai decent presupune alcătuirea unui set de cheltuieli periodice necesare pentru îndeplinirea unor nevoi de bază pentru o familie cu o structură dată. Pe lângă nevoile imediat necesare supraviețuirii – adăpost, alimentație – coșul minim pentru un trai decent acoperă o serie cuprinzătoare de nevoi curente cum ar fi îmbrăcămintea, igiena personală, educația, îngrijirea sănătății, transportul, comunicațiile, recreerea, precum și eventualele cheltuieli neprevăzute (evenimente familiale, probleme de sănătate etc.)”, precizează FES.

Continuare

ECONOMIE

Eurostat: România, cel mai semnificativ declin din UE al lucrărilor de construcții, în august

Lucrările de construcții au scăzut cu 0,9% în Uniunea Europeană și cu 0,1% în zona euro în august, comparativ cu luna precedentă (când s-a înregistrat un avans de 0,9% în UE și de 0,5% în zona euro), iar România a înregistrat cel mai semnificativ declin al acestui indicator, arată datele publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat), citate de Agerpres. În rândul statelor membre ale UE pentru care sunt disponibile datele, cele mai mari creșteri în august, comparativ cu luna precedentă, au fost în Suedia (4,2%), Cehia (2,2%) și Bulgaria (1,4%), iar cele mai semnificative scăderi în România (-26,2%), Ungaria (-11,4%) și Polonia (-4%).

Datele Eurostat arată că în august, comparativ cu perioada similară din 2024, lucrările de construcții au rămas stabile în Uniunea Europeană și au crescut cu 0,1% în zona euro.

Cele mai mari creșteri ale lucrărilor de construcții în august, comparativ cu perioada similară din 2024, au fost în Slovenia (25,2%), Cehia (17%) și Slovacia (13,8%), iar cele mai semnificative declinuri în Ungaria (-13,6%), Țările de Jos (-6,2%) și Polonia (-4,9%). România a raportat un declin anual de 1,1% în august, după o creștere de 39,7% în iulie.

Conform datelor Institutului Național de Statistică (INS), în România volumul lucrărilor de construcții a scăzut, ca serie brută, în august 2025, comparativ cu iulie 2025, cu 24,7%, scădere evidențiată la lucrările de întreținere și reparații curente (-30,6%), lucrările de reparații capitale (-25,7%) și la lucrările de construcții noi (-22,6%). Pe obiecte de construcții, au avut loc scăderi la clădirile rezidențiale (-26,0%), construcțiile inginerești (-25,0%) și la clădirile nerezidențiale (-23,2%).

Volumul lucrărilor de construcții a scăzut, ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, cu 26,2%, scădere evidențiată la lucrările de întreținere și reparații curente (-27,7%), lucrările de reparații capitale (-24,3%) și la lucrările de construcții noi (-18,3%).

Pe obiecte de construcții, volumul lucrărilor de construcții a scăzut la clădirile rezidențiale (-21,8%), construcțiile inginerești (-20,8%) și la clădirile nerezidențiale (-19,3%).

De asemenea, în august 2025 comparativ cu august 2024, volumul lucrărilor de construcții, ca serie brută, a scăzut, pe total, cu 2,1%. Pe elemente de structură, scăderi s-au înregistrat la lucrările de întreținere și reparații curente (-13,5%) și la lucrările de construcții noi (-4,1%). Lucrările de reparații capitale au crescut cu 27,7%. Pe obiecte de construcții, construcțiile inginerești au scăzut cu 7,9%. Clădirile rezidențiale și clădirile nerezidențiale au crescut cu 12,6%, respectiv cu 2,7%.

Ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, volumul lucrărilor de construcții a scăzut, pe total, cu 2,3%. Pe elemente de structură, scăderea este evidențiată lucrările de întreținere și reparații curente (-11,1%) și la lucrările de construcții noi (-1,9%). Lucrările de reparații capitale au crescut cu 30,4%. Pe obiecte de construcții, volumul lucrărilor de construcții a scăzut la construcțiile inginerești (-4,4%). Clădirile rezidențiale și clădirile nerezidențiale au crescut cu 16,8%, respectiv cu 5,0%.

Continuare
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

Smart Accounting powered by AI: profesia contabilă, în era simbiozei om–tehnologie

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

Mesajele liderilor instituționali și ai partenerilor internaționali ai profesiei contabile din România, în deschiderea Congresului

ECONOMIEacum 2 zile

Au fost stabilite Normele tehnice privind aprobarea sau desemnarea unui loc pentru prezentarea mărfurilor în vamă și depozitarea temporară

ECONOMIEacum 2 zile

FES: Valoarea coșului minim de consum pentru un trai decent, pentru o familie de 2 adulți și 2 copii, a crescut la 11.370 lei/lună

ECONOMIEacum 2 zile

Eurostat: România, cel mai semnificativ declin din UE al lucrărilor de construcții, în august

ECONOMIEacum 2 zile

ANCOM: Republica Moldova și Ucraina vor fi integrate în zona de roaming a SEE, de la 1 ianuarie 2026

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR Vaslui: Profesioniștii contabili, parteneri ai administrației locale și ai mediului de afaceri în identificarea soluțiilor sustenabile

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR Maramureș: Implicare activă în inițiative dedicate dezvoltării tinerilor și formării profesionale

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR Maramureș: Alături de Camera de Comerț și Industrie, la aniversarea a 35 de ani de activitate

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR Mehedinți: Seminar dedicat utilizării platformei REGES-Online

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR Dâmbovița: Conferința „Cybercrime în secolul XXI – Provocări și soluții”

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR Dâmbovița: Conducerea filialei le-a urat bun venit noilor profesioniști contabili

Trending

🎵 CECCAR FM
Click pentru a porni
🔊 50%