Rețele sociale

ECONOMIE

A fost stabilită Procedura de eliberare a unor adeverințe de către organul fiscal central, în cazul persoanelor fizice

Radio CECCAR FM

Prin OPANAF nr. 1.048/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 527 din 6 iunie 2024, a fost stabilită Procedura de eliberare a unor adeverințe de către organul fiscal central, în cazul persoanelor fizice, precum și modelul și conținutul unor formulare. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art.1 din OG nr.33/2002 privind reglementarea eliberării certificatelor și adeverințelor de către autoritățile publice centrale și locale, aprobată cu modificări prin Legea nr.223/2002, autoritățile publice centrale și locale eliberează certificate și adeverințe, pe baza documentelor deținute de acestea. Persoanele fizice solicită, în general, organelor fiscale fie adeverințe care să ateste veniturile realizate, fie adeverințe care să ateste că nu realizează venituri.

În prezent, la solicitarea persoanelor fizice, organul fiscal eliberează adeverința de venit. Până la momentul intrării în vigoare a OPANAF nr. 1048/2024, modelul și conținutul formularelor “Cerere de eliberare a unei adeverințe de venit” și  “Adeverință de venit” au fost aprobate prin OPANAF nr.3396/2016. Cererea conține informații referitoare la datele de identificare ale contribuabilului, perioada fiscală, precum și motivul pentru care se solicită eliberarea adeverinței și se poate depune la registratura organului fiscal, prin poștă sau electronic, prin intermediul serviciului Spațiul Privat Virtual (SPV), disponibil pe site-ul ANAF.

„În situația în care cererea de eliberare a unei adeverințe de venit se transmite prin intermediul serviciului SPV, contribuabilii trebuie să selecteze în aplicație, dintr-o listă predefinită (limitativă), motivul pentru care solicită eliberarea adeverinței de venit. Ca urmare, pentru a nu limita/condiționa utilizarea adeverinței considerăm necesară eliminarea obligației de a se menționa motivul pentru care se solicită acest document”, menționează ANAF, în Referatul de aprobare.

Potrivit prevederilor legislației procedural-fiscale, se disting două categorii de persoane fizice care pot solicita eliberarea adeverințelor, respectiv:  persoane fizice care sunt înregistrate fiscal, potrivit dispozițiilor art.82 alin.(5) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare (care au calitatea de contribuabil); ▪ persoane fizice care nu sunt înregistrate fiscal (care nu au calitatea de contribuabil).

Avându-se în vedere existența acestor două categorii de persoane fizice, Administrația Fiscală consideră că este necesară diferențierea adeverințelor care se eliberează de organul fiscal și anume:

▪ contribuabililor persoane fizice să le fie eliberată adeverința de venit;

▪ persoanelor fizice care nu au calitatea de contribuabili să le fie eliberată o adeverință prin care să se ateste faptul că nu sunt înregistrate în evidențele fiscale.

În acest context, prin noul act normativ, a fost stabilită Procedura de eliberare a unor adeverințe de către organul fiscal central, în cazul persoanelor fizice, precum și modelul și conținutul următoarelor formulare:

  • 231 “Cerere pentru eliberarea unei adeverințe” – formular care va fi utilizat de persoanele fizice care solicită eliberarea unei adeverințe/adeverințe de venit;
  • 232 “Adeverință de venit” – formular care atestă veniturile, existente în evidența fiscală, realizate de persoana fizică, în cursul unui an fiscal;
  • 233 ”Adeverință” – formular care atestă că persoana fizică nu figurează înregistrată în evidența fiscală.

ECONOMIE

MF propune un Program Național pentru Sprijinul Marii Industrii

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de OUG publicat astăzi în transparență decizională, înființarea Programului Național pentru Sprijinul Marii Industrii (PNSMI). Potrivit Notei de fundamentare care însoțește proiectul, prevederile actului normativ sunt de natură să eficientizeze cheltuirea sumelor provenite din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră și sunt în concordanță cu Directiva 2003/87/CE revizuită. „Neadoptarea prezentului act normativ va conduce la scăderea aportului adus de industria prelucrătoare atât la formarea brută de capital fix, cât și la scăderea valorii adăugate la nivelul economiei naționale. De asemenea, o altă consecință a neadoptării prezentului act normativ este imposibilitatea distribuirii sumelor rezultate din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră aferente sectorului aviație, precum și limitarea accesului celorlalți beneficiari eligibili la aceste fonduri”.

Conform inițiatorilor proiectului, acesta vizează înființarea PNSMI, care are drept scop sprijinul industriei prelucrătoare care desfășoară activități cărora li se aplică prevederile Directivei 2003/87/CE, cu modificările și completările ulterioare, incluse în Anexa I la Directivă, în conformitate cu normele privind ajutorul de stat, prin modificarea art.10 din OUG nr.115/2011, cu modificările și completările ulterioare, respectiv redistribuirea sumelor obținute în urma licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră. Valoarea PNSMI este de 1 miliard de euro. Programul se va derula pe o perioadă de 6 ani, pentru finanțarea investițiilor care conduc la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și care se situează sub valorile de referință relevante pentru alocarea cu titlu gratuit prevăzute în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/447 al Comisiei, cu respectarea regulilor privind ajutorul de stat.

De asemenea, avându-se în vedere că, începând cu 1 ianuarie 2025, certificatele aferente sectorului aviație și instalațiilor staționare nu se vor mai licita separat, precum și faptul că scopurile pentru utilizarea sumelor sunt aceleași, conform art. 10 alin. (3) din Directiva 2003/87/CE este necesară abrogarea art. 11 din OUG nr.115/2011.

În contextul în care Ministerul Finanțelor este instituția desemnată de România ca Adjudecător în cadrul schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră EU ETS și îndeplinește cu succes acest rol unic pentru România, de la debutul proceselor de licitații în România (anul 2012) și până în prezent, este necesară modificarea art.3 alin.(1) din OUG nr.115/2011, cu modificările și completările ulterioare. În plus, având în vedere modificarea termenului de raportare către Comisia Europeană a modului de utilizare a sumelor obținute din licitarea certificatelor la 31 iulie, urmează să se modifice art. 13 din OUG nr.115/2011.

Continuare

ECONOMIE

Arieratele bugetului general consolidat au crescut cu 6%, în septembrie

Radio CECCAR FM

Arieratele bugetului general consolidat au crescut cu 6%, în septembrie 2024, comparativ cu luna precedentă, la 585,7 milioane de lei, de la 552,1 milioane de lei în august, conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor (MF) și consultate de Agerpres. Arieratele de peste 90 de zile s-au redus cu 11,73%, de la 174,8 milioane de lei la 154,3 milioane lei, iar cele de peste 120 de zile au crescut cu 11,8%, de la 303,5 milioane de lei, în august 2024, la 339,4 milioane de lei în septembrie 2024. Arieratele peste 360 de zile au înregistrat un avans de 24,6%, de la 73,8 milioane lei la 92 milioane lei.

Potrivit sursei citate, în ceea ce privește bugetele locale, arieratele au crescut cu 7,2%, de la 503,89 milioane de lei (în august 2024) la 540,5 milioane de lei (în septembrie 2024). Arieratele de peste 90 de zile s-au majorat cu 1,5%, la 135,3 milioane lei, cele peste 120 de zile cu 12,1%, la 326,1 milioane lei, iar arieratele mai mari de 360 de zile au crescut cu 27,7%, până la 79,2 milioane de lei. La capitolul „Buget de stat și autonome”, arieratele au scăzut de la 48,3 milioane de lei în august 2024, la 45,2 milioane de lei în septembrie (-6,42%). Arieratele de peste 90 de zile s-au redus cu 20,17%, la 19 milioane lei. Cele de peste 120 de zile s-au majorat cu 6,3%, la 13,4 milioane lei, iar cele mai mari de 360 de zile au crescut la 12,9 milioane lei (+9,3%).

Continuare

ECONOMIE

ANSVSA a lansat Portalul Veterinar

Radio CECCAR FM

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a lansat Portalul Veterinar, care permite utilizatorilor să acceseze istoricul rezultatelor analizelor efectuate în rețeaua Laboratoarelor Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, a anunțat instituția, într-un comunicat. „Portalul poate fi accesat la adresa portal.ansvsa.ro. Operatorii economici trebuie să facă o solicitare scrisă către Institutele Naționale de Referință Veterinare sau Direcțiile Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) județene pentru a obține un cont unic de acces, cu utilizator și parolă”, se men0ționează în comunicat.

Potrivit reprezentanților ANSVSA, în ultimul deceniu, rețeaua de laboratoare subordonată Autorității a înregistrat peste 3.410.239 de cereri de analize și a analizat 36.919.632 de probe, atât în domeniul sănătății animalelor, cât și al siguranței alimentelor.

„Mii de probe sunt prelucrate zilnic în laboratoarele rețelei ANSVSA. Timpul economisit de partenerii noștri prin accesarea online a propriilor buletine de analize este esențial. Este vorba despre utilizarea eficientă a timpului și valorificarea noilor tehnologii, precum și a avantajelor digitalizării”, a declarat dr. Alexandru Nicolae Bociu, președintele ANSVSA.

Avantajele și funcționalitățile portalului veterinar includ:  acces sigur și facil pentru vizualizarea buletinelor de analiză; ▪ istoricul analitic al tuturor buletinelor de analiză pentru fiecare partener/client; ▪ verificarea în timp real a stadiului cererilor de analize în laborator (de exemplu: în lucru, finalizată etc.); ▪ informare rapidă asupra rezultatelor analizelor pentru probele înregistrate în cele 41 de laboratoare județene și cele 3 institute naționale de referință; ▪ acces rapid la buletinele de analiză pentru personalul ANSVSA și DSVSA, în funcție de unitățile atribuite; ▪ economie de timp prin vizualizarea rezultatelor analizelor, fără necesitatea deplasării la sediul laboratoarelor; ▪ interfață optimizată pentru dispozitive mobile (telefoane inteligente, tablete etc.); ▪ interconectare cu toate laboratoarele subordonate ANSVSA; ▪ accesul la buletinele de analiză se face doar după aprobarea prealabilă a personalului autorizat din fiecare laborator; ▪ transferul de date se realizează prin conexiuni securizate.

Continuare

Trending