Rețele sociale

ECONOMIE

MF propune prelungirea, până la 31 decembrie a.c., a valabilității schemei de minimis prin care beneficiarii afectați de creșterea ROBOR sunt sprijiniți la plata dobânzii

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de Hotărâre publicat în transparență decizională, modificarea anexei la HG nr.152/2024, respectiv prelungirea, până la finalul acestui an, a valabilității schemei de minimis care are ca obiectiv sprijinirea beneficiarilor prin finanțarea diferențelor de dobândă care nu pot fi acoperite din ajutorul de stat aprobat prin acordurile de finanțare, în contextul crizei economice generate de pandemia de COVID-19.

„Având în vedere barierele sesizate în practică de către finanțatorii participanți în cadrul schemei de minimis, Asociația Română a Băncilor (ARB) a transmis Ministerului de Finanțe și Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii SA-IFN (FNGCIMM), o solicitare de evaluare a posibilității prelungirii valabilității schemei de minimis și după data de 30.06.2024, dată finală a valabilității acestei scheme potrivit H.G.nr.152/2024, invocând o serie de aspecte de ordin operațional care susțin propunerea de prelungire a acesteia până la data de 31.12.2024”, se menționează în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ.

În documentul citat se relevă că, potrivit estimărilor băncilor, în cadrul schemei de minimis se vor transmite peste 9.000 de solicitări de garantare. Schema de minimis a fost operaționalizată la finalul lunii aprilie 2024, iar perioada de derulare a acesteia se suprapune cu cea prevăzută pentru schema de ajutor de stat asociată Programului IMM PLUS, cu mențiunea că, în cadrul ambelor scheme de ajutor de stat sunt implicați aceiași jucători, respectiv cei 18 finanțatori importanți din piața serviciilor de creditare din România și FNGCIMM S.A-IFN/Fondul de Garantare a Creditului Rural (FGCR S.A.- IFN)/Fondul Roman de Contragarantare (FRC S.A.), în calitate de mandatari ai statului român, prin Ministerul Finanțelor.

„În acest context, întrucât există un risc ridicat de concentrare a activității și de apariție a unor blocaje, care ar putea influența negativ atingerea obiectivului schemei constând în acordarea diferențelor de dobândă generate de creșterea ROBOR tuturor beneficiarilor îndreptățiți, se propune o măsură tehnică, operațională, constând în aprobarea extinderii cu 6 luni a perioadei de valabilitate a schemei, respectiv a perioadei în care se selectează beneficiarii și se emit acordurile de finanțare, care, în prezent, expiră la data de 30 iunie 2024 și a perioadei în care se poate efectua plata ajutorului de stat, care în prezent expiră la data de 31 decembrie 2025”, menționează inițiatorii proiectului, în Nota de fundamentare.

Astfel, potrivit prevederilor proiectului, perioada în care se calculează grantul va fi extinsă până la 31 decembrie 2024, iar termenul limită pentru efectuarea plăților va deveni 30 iunie 2026, cu încadrarea în aceleași dispoziții ale Legii bugetului anual de stat și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2023/2831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis. Plafonul anual va rămâne nemodificat, asigurându-se încadrarea în țintele stabilite prin Legea pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar.

Totodată, se propune efectuarea corelărilor necesare în tot cuprinsul actului normativ de bază, inclusiv în anexele prevăzute la schemă.

Un alt aspect izvorât din practică este legat de necesitatea completării formularisticii și documentației care însoțesc solicitarea de acordare a ajutorului de minimis. Astfel, față de documentele obligatorii solicitate în prezent conform HG nr. 152/2024, menționate la Capitolul V, art. 11, alin. (2),(3) și (4) (solicitarea de acordare a grantului pentru plata diferenței de dobândă, declarația pe propria răspundere a solicitantului pentru verificarea criteriilor de eligibilitate, declarația privind încadrarea beneficiarului în categoria IMM/după caz declarația privind încadrarea beneficiarului în categoria întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie) este necesară completarea documentației cu:  Interogarea RECOM din care să reiasă statutul persoanei care semnează declarațiile; ▪ Contractul și acordul de finanțare; ▪ Actele adiționale subsecvente, aferente majorării valorii dobânzii (dacă au existat). „Necesitatea completării documentației rezidă în respectarea cerințelor de opozabilitate față de terți, uniformizarea cerințelor privind obligativitatea actualizării bazelor de date ale mandatarilor, întrucât în practică s-a constatat că la nivelul unităților bancare se efectuează modificări ale condițiilor contractuale inițiale, modificări ce nu sunt întotdeauna transmise către mandatari printr-o solicitare de încheiere a unui act adițional/ notificare privind modificarea condițiilor inițiale”, precizează MF.

ECONOMIE

Formularul 112 a fost actualizat

Radio CECCAR FM

Prin Ordinul comun nr. 6330/1587/1630/3121/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, al președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă au fost actualizate modelul, conținutul, modalitatea de depunere și de gestionare a formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.

Potrivit Referatului de aprobare a actului normativ, noul model al formularului 112 a fost elaborat ținându-se cont, printre altele, de faptul că la data de 1 septembrie 2024 a intrat în vigoare Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, noile prevederi de la art. 27, art. 28 și art. 115 impunând actualizarea modelului și conținutului „Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.

De asemenea – se mai menționează în documentul citat – la art. 27 și art. 28 din Legea nr. 360/2023 se preiau anumite dispoziții din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la locurile de muncă în condiții deosebite și în condiții speciale și totodată se instituie noi locuri de muncă în astfel de condiții.

Totodată, potrivit art. 115 din Legea nr. 360/2023, competența achitării ajutorului de deces revine în exclusivitate caselor teritoriale de pensii astfel că, începând cu data de 1 septembrie 2024, agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă și a municipiului București nu mai au temei legal să achite această prestație de asigurări sociale indiferent că este vorba despre asigurat, inclusiv șomer, sau membru de familie al acestuia.

În acest context, a fost promovat acest nou act normativ care cuprinde următoarele modificări:

  • Modificarea „Anexei 1.1. – Anexa angajator” a formularului, prin: ▪ eliminarea casetei „Ajutoare de deces”, situată sub Secțiunea E.3., care se completa de agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă și a municipiului București;  eliminarea Secțiunii G – „Date informative privind ajutoarele de deces acordate de către agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă și a municipiului București”;
  • Actualizarea Nomenclatorului „Creanțe fiscale” (Anexa nr. 2 la ordin), prin modificarea corespunzătoare a denumirii acestora pentru creanțele reprezentând contribuția de asigurări sociale datorată în cazul condițiilor deosebite și speciale de muncă de către persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora;
  • Actualizarea Nomenclatorului „Indicativ condiții speciale/deosebite” (Anexa nr. 5 la ordin), prin modificarea corespunzătoare a temeiului legal în cazul unora dintre condițiile deosebite și speciale de muncă și prin completarea de noi indicative corespunzătoare noilor condiții deosebite și speciale de muncă introduse de Legea nr. 360/2023;
  • Modificarea corespunzătoare a instrucțiunilor de completare a formularului 112.

Aceste prevederi se aplică începând cu declararea veniturilor aferente lunii septembrie 2024.

Continuare

ECONOMIE

Noi modificări la Codul fiscal, de la 1 ianuarie 2025

Radio CECCAR FM

Prin Legea nr. 254/2024 publicată în Monitorul Oficial nr. 1006 din 8 octombrie 2024, a fost modificat art. 291 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, referitor la aplicarea cotei reduse de TVA.

Astfel, potrivit noului act normativ, cota redusă de 9% se aplică asupra bazei de impozitare pentru livrarea  următoarelor bunuri: alimente, inclusiv băuturi, destinate consumului uman și animal, animale și păsări vii din specii domestice, semințe, hrana pentru albine, plante și ingrediente utilizate în prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele, ale căror coduri NC se stabilesc prin normele metodologice, cu excepția: 1) băuturilor alcoolice; 2) băuturilor nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202; 3) alimentelor cu zahăr adăugat, al căror conținut total de zahăr este de minimum 10 g/100 g produs, altele decât laptele praf pentru nou-născuți, sugari și copii de vârstă mică, cozonacul, biscuiții și hrana pentru albine.

Prevederile prezentei legi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.

Continuare

ECONOMIE

Procedura de restituire a TVA, actualizată pentru entitățile nonprofit

Radio CECCAR FM

Astăzi a fost publicat, în Monitorul Oficial nr. 1018 din 11 octombrie 2024OMF nr. 6.251/2024 privind modificarea și completarea OMF nr. 3.044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit, pentru care se aplică scutirea de taxă conform art. 294 alin. (5) lit. a)—b1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

În Referatul de aprobare a actului normativ, MF reamintește că, prin Legea nr. 88/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a fost completat art. 294 din lege, în sensul introducerii, printre altele, a scutirii de TVA cu drept de deducere pentru anumite livrări de bunuri și prestări de servicii efectuate către entități nonprofit înscrise în Registrul public organizat de ANAF, dacă acestea sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitatea nonprofit sau celor din rețeaua publică de stat, după caz.

În vederea asigurării unui tratament TVA similar pentru achizițiile efectuate de societățile deținute integral de entități nonprofit cu cel aplicabil achizițiilor efectuate direct de entitățile nonprofit, în măsura în care achizițiile efectuate au aceeași destinație, prin OUG nr. 31/2024 a fost extinsă scutirea de TVA prevăzută la art. 294 alin. (5) din Codul fiscal și pentru achizițiile efectuate de aceste societăți.

Procedura de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit pentru care se aplică scutirea de taxă menționată mai sus a fost aprobată prin OMF nr. 3044/2024.

Prin Legea nr. 204/2024 pentru aprobarea OUG nr. 31/2024 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, au fost modificate condițiile pe care societățile deținute integral de entitățile nonprofit trebuie să le îndeplinească pentru aplicarea scutirii în cazul în care achizițiile efectuate sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de către acestea. Totodată, au fost introduse noi prevederi care reglementează restituirea TVA către aceste societăți inclusiv pentru operațiunile a căror exigibilitate a TVA a intervenit înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 204/2024, precum și condițiile de eligibilitate pentru restituirea taxei.

În acest context a fost promovat OMF nr. 6.251/2024, publicat astăzi în Monitorul oficial, act normativ prin care a fost modificat și completat OMF nr. 3044/2024.

Continuare

Trending