Rețele sociale

ECONOMIE

ANCOM avertizează asupra riscului de roaming involuntar în județele de graniță

Radio CECCAR FM

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) atrage atenția utilizatorilor de servicii de telefonie mobilă asupra riscului de roaming involuntar în peste 350 de unități administrativ-teritoriale din județele de graniță, în contextul călătoriilor de vară și al altor activități în zonele de graniță ale României. Potrivit unui comunicat al ANCOM, citat de Agerpres, intrarea în roaming involuntar poate genera costuri suplimentare semnificative pentru apeluri, mesaje și date mobile, chiar și în cazul în care utilizatorii nu au trecut efectiv granița.

„În conformitate cu Legea nr. 255/2023, ANCOM a identificat unitățile administrativ-teritoriale cu risc de roaming involuntar și a publicat lista acestora. Autoritatea va informa primăriile, consiliile județene și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii despre UAT-urile incluse în lista cu risc de roaming involuntar pentru a lua măsurile administrative corespunzătoare impuse de legislația în vigoare”, se spune în comunicat.

Astfel, cele 356 de unități administrativ-teritoriale cu risc de roaming involuntar, situate în județele de graniță, sunt: Mehedinți – 33 UAT-uri, Timiș – 31 UAT-uri, Botoșani – 29 UAT-uri, Satu Mare – 28 UAT-uri, Bihor – 26 UAT-uri, Iași – 22 UAT-uri, Dolj – 21 UAT-uri, Caraș-Severin – 19 UAT-uri, Suceava – 19 UAT-uri, Giurgiu – 15 UAT-uri, Arad – 15 UAT-uri, Constanța – 13 UAT-uri, Călărași – 13 UAT-uri, Vaslui – 13 UAT-uri, Tulcea – 13 UAT-uri, Galați – 11 UAT-uri, Maramureș – 11 UAT-uri, Teleorman – 14 UAT-uri și Olt – 10 UAT-uri.

Autoritatea precizează că roamingul involuntar apare atunci când telefonul mobil se conectează automat la rețelele de telefonie mobilă din țările vecine în timp ce utilizatorii se află în zonele de graniță ale României. Această situație poate apărea atunci când semnalul rețelei de telecomunicații dintr-o țară vecină este semnificativ mai puternic decât cel al rețelei utilizatorului, în zonele cu acoperire slabă a rețelei utilizatorului final (semnal slab sau la limita de sensibilitate) sau în cazurile de indisponibilitate temporară a semnalului din rețeaua utilizatorului final (de exemplu, din cauza unor incidente sau lucrări programate).

Principalul risc asociat cu roamingul involuntar constă în faptul că acesta generează costuri suplimentare, utilizatorii putând fi taxați cu tarife de roaming internațional pentru apeluri, mesaje și date mobile, chiar dacă nu au trecut efectiv granița.

ANCOM avertizează că în special la granița cu Republica Moldova, Serbia și Ucraina costurile suplimentare pot fi substanțiale, deoarece în aceste țări, care nu sunt membre ale UE, nu se aplică tarifele de roaming reglementate la nivelul Uniunii.

Pentru a evalua riscul de roaming involuntar și pentru a verifica nivelul de semnal din România, ANCOM recomandă utilizarea hărții interactive disponibile pe Aisemnal.ro. Această platformă reflectă acoperirea cu semnal mobil pentru tehnologiile 2G, 3G și 4G pentru fiecare dintre operatorii mobili activi pe piața din România. Harta urmează să fie actualizată în ultimul trimestru al acestui an și permite utilizatorilor să identifice cu precizie locațiile cu semnal puternic și să ia măsuri preventive pentru a evita conectarea automată la rețele străine, care poate genera costuri suplimentare.

De asemenea, pentru a evita costurile suplimentare asociate cu roamingul involuntar, ANCOM recomandă utilizatorilor: să selecteze manual rețeaua de telefonie mobilă pentru a evita conectarea automată la o rețea străină; să verifice setările de roaming ale telefonului și să dezactiveze roamingul de date în zonele de graniță; să monitorizeze mesajele de bun venit primite de la operatorii străini care informează despre activarea roamingului; să verifice tarifele de roaming aplicabile la operatorul lor de telefonie mobilă pentru a anticipa costurile posibile.

Dacă utilizatorii observă că au fost taxați pentru roaming involuntar, trebuie să contacteze imediat serviciul de relații cu clienții al operatorului de telefonie mobilă pentru clarificări. În cazul în care problema nu este rezolvată, utilizatorii pot adresa o plângere către ANCOM.

ECONOMIE

ANAF: Proiectul Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, Procedura privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, precum și modelul și conținutul formularelor 261 și 262. ANAF reamintește, în Referatul de aprovare care însoțește proiectul de act normativ, că, potrivit dispozițiilor art.107 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, nedepunerea declarației de impunere dă dreptul organului fiscal să procedeze la stabilirea din oficiu a creanțelor fiscale prin decizie de impunere. Prin Legea nr.296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, precum și prin OUG nr.43/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative, a fost reglementat, în Codul fiscal, impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare.

Astfel, potrivit dispozițiilor Titlului X^1 din Codul fiscal, impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare se calculează, se declară și se plătește, începând cu anul 2024, de următoarele persoane:

 persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, au în proprietate/proprietate comună clădiri rezidențiale situate în România, dacă valoarea impozabilă a clădirii, calculată potrivit art.457 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, depășește 2.500.000 lei;

▪ persoanele fizice și persoanele juridice care au în proprietate autoturisme înmatriculate/înregistrate în România a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei.

Termenul de declarare și plată a sumei datorate cu titlu de impozit special este până la data de 30 septembrie inclusiv a anului fiscal curent, pentru proprietățile reprezentând clădiri rezidențiale, respectiv până la data de 31 decembrie inclusiv a anului fiscal curent, în cazul proprietăților reprezentând autoturisme.

Pentru stabilirea și declararea impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, contribuabilii au obligația completării și depunerii formularului 216 „Declarație privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare”, aprobat prin OPANAF nr.3738/2024.

„Ca urmare, în cazul contribuabililor care nu și-au îndeplinit obligațiile declarative, sunt aplicabile dispozițiile art.107 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare”, se menționează în Referatul de aprobare.

În acest context, prin noul proiect de Ordin supus consultării publice se propun următoarele:

● aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare;

● aprobarea modelului și conținutului următoarelor formulare:

  1. „Notificare privind nedeclararea impozitului special pe bunurile imobile și/sau mobile”;
  2. „Invitație la cel de-al doilea termen al audierii, în vederea exercitării dreptului de exprimare a unui punct de vedere”;
  3. „Referat privind privind estimarea bazei de impozitare a bunurilor imobile și mobile de valoare mare”;
  4. „Decizie de impunere din oficiu privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare“ (formularul 261) și anexa la acesta;
  5. „Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare“ (formularul 262);
  6. „Notificare privind depunerea declarației privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare după termenul prevăzut la art.107 alin.(5) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală ”.

Actul normativ urmează să se aplice pentru stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile, datorat de contribuabili începând cu anul 2024.

Continuare

ECONOMIE

A fost stabilit nivelul accizei specifice la țigarete pentru următoarele 12 luni

Radio CECCAR FM

Prin OMF nr. 485/2025, publicat astăzi în Monitorul Oficial nr. 249/21.03.2025, a fost stabilit nivelul accizei specifice la țigarete în perioada 1 aprilie 2025 – 31 martie 2026 inclusiv. Astfel, potrivit noului act normativ, nivelul acestei accize în următoarele 12 luni este de 560,86 lei/1.000 țigarete.

Continuare

ECONOMIE

Firmele și persoanele fizice vor avea la dispoziție 18 luni pentru actualizarea treptată a codurilor CAEN

Radio CECCAR FM

Guvernul a stabilit, printr-o Hotărâre, o perioadă de 18 luni pentru actualizarea treptată a codurilor din Clasificarea Activităților din Economia Națională (CAEN) de către firme și persoane fizice, ca urmare a intrării în vigoare, la 1 ianuarie 2025, a versiunii actualizate CAEN Rev.3. Noul act normativ adoptat de Executiv modifică HG nr.656/1997 privind aprobarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN.

Potrivit declarațiilor purtătorului de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, termenul de 18 luni începe să curgă de la publicarea HG în Monitorul Oficial: „În acest timp de 18 luni de la data publicării în Monitorul Oficial a acestei hotărâri, atât versiunea revizuită, CAEN Rev.3, cât și versiunea precedentă CAEN vor fi recunoscute și acceptate în relația cu alte persoane fizice sau juridice.”

Astfel, în intervalul amintit, vor fi recunoscute și acceptate atât versiunea actualizată a CAEN, cât și versiunea precedentă, în relația cu persoanele fizice și juridice.

Potrivit unui comunicat al Guvernului, măsura are scopul de a facilita implementarea actualizării codurilor CAEN, atât pentru autoritățile și instituțiile publice, cât și pentru persoanele fizice și juridice cărora li se aplică noua reglementare.

„Actualizarea sistemului CAEN va afecta un număr semnificativ de persoane fizice și juridice, dar și instituțiile publice. Această schimbare presupune ca societățile, persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) să-și actualizeze obiectul de activitate în conformitate cu noua clasificare”, precizează reprezentanții Guvernului.

Continuare
ECONOMIEacum 2 zile

ANAF: Proiectul Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, în consultare publică

ECONOMIEacum 2 zile

A fost stabilit nivelul accizei specifice la țigarete pentru următoarele 12 luni

ECONOMIEacum 2 zile

Firmele și persoanele fizice vor avea la dispoziție 18 luni pentru actualizarea treptată a codurilor CAEN

ECONOMIEacum 2 zile

AFIR anunță prelungirea, până la 30 aprilie 2025, a termenului depunerii proiectelor prin Schema de energie

ECONOMIEacum 2 zile

MMFTSS: Un nou sistem național de management privind consilierea în carieră

ECONOMIEacum 3 zile

Eurostat: Ungaria și România au avut cele mai ridicate rate anuale ale inflației din UE, în februarie

ECONOMIEacum 3 zile

Au fost actualizate Metodologia și criteriile de evaluare și selecție pentru Ghidul „Investiții pentru dezvoltarea IMM care sprijină creșterea durabilă și crearea de locuri de muncă”

ECONOMIEacum 3 zile

Au fost publicate Metodologia și criteriile de evaluare și selecție aferente Ghidului „Sprijin pentru întreprinderi sociale”

ECONOMIEacum 3 zile

AFIR a publicat Ghidul solicitantului pentru investițiile în tehnologii și echipamente forestiere

ECONOMIEacum 3 zile

A fost semnat cel mai scump contract atribuit de România pe infrastructură rutieră

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile

Economia la bani mărunți – Ediția din 18.03.2025

ECONOMIEacum 4 zile

APIA primește cereri de plată pentru intervențiile aferente sectorului apicol 2025

Trending