ECONOMIE
Impozit suplimentar pentru instituțiile de credit și persoane juridice cu activități în sectorul petrol și gaze
Camera Deputaților a adoptat un proiect de lege care reglementează impozitul suplimentar pe cifra de afaceri în cazul instituțiilor de credit și al persoanelor juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, informează Agerpres. Proiectul modifică și completează în acest sens Codul fiscal.
Conform proiectului, instituțiile de credit, persoane juridice române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit, persoane juridice străine, datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a următoarelor cote de impozitare: * 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025 inclusiv; * 1%, începând cu data de 1 ianuarie 2026.
Potrivit actului normativ, cifra de afaceri cuprinde: venituri din dobânzi, din dividende, din taxe și comisioane, precum și câștigurile sau pierderile din derecunoașterea activelor nefinanciare și a activelor și datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere, din activele și datoriile financiare deținute în vederea tranzacționării, din activele financiare nedestinate tranzacționării, evaluate obligatoriu la valoarea justă prin profit sau pierdere, din activele și datoriile financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere, din contabilitatea de acoperire. De asemenea, cifra de afaceri mai cuprinde diferențele de curs de schimb și alte venituri din exploatare.
Impozitul pe cifra de afaceri se calculează, se declară și se plătește trimestrial: pentru trimestrele I – III, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata; pentru trimestrul IV, până la data de 25 martie inclusiv a anului următor.
Acesta se calculează cumulat de la începutul anului fiscal. Impozitul pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determină ca diferență între impozitul pe cifra de afaceri calculat cumulat de la începutul anului fiscal și impozitul pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioară celei de calcul.
Proiectul prevede, de asemenea, reglementarea impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.
„Persoanele juridice române sau străine care în mod individual sau într-o formă de asociere livrează bunuri sau prestează servicii pe teritoriul Romaniei desfășurând activități în sectoarele petrol și gaze naturale, stabilite prin ordin al ministrului Finanțelor, datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri”, prevede actul normativ adoptat, care stabilește o formulă de calcul pentru acest impozit.
Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro al cifrei de afaceri este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.
Cifra de afaceri a anului precedent reprezintă diferența dintre veniturile totale (VT) și veniturile care se scad din veniturile totale (Vs).
Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează, se declară și se plătește trimestrial, astfel: pentru trimestrele I-III, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata; pentru trimestrul IV, până la data depunerii declarației anuale privind impozitul pe profit.
Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează cumulat de la începutul anului fiscal. Acesta este datorat trimestrial și se determină ca „diferență între impozitul specific pe cifra de afaceri calculat cumulat de la începutul anului fiscal și impozitul specific pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioară celei de calcul”.
Aceste prevederi nu se aplică contribuabililor care desfășoară exclusiv activități de distribuție, furnizare, transport de energie electrică și gaze naturale și care sunt reglementați, licențiați de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.
Camera Deputaților este for decizional pentru acest act normativ. Proiectul urmează să fie transmis Președintelui României, pentru promulgare.
ECONOMIE
Eurostat: România, cel mai semnificativ avans din UE al lucrărilor de construcții, în septembrie
Lucrările de construcții au scăzut cu 0,1% în Uniunea Europeană și în zona euro în septembrie, comparativ cu luna precedentă, când se înregistrase un avans de 0,2%, în timp ce România a consemnat cel mai semnificativ avans în rândul statelor membre, arată datele publicate de Oficiul european pentru Statistică (Eurostat), citate de Agerpres. În zona euro, lucrările de construcții au înregistrat un declin similar de 0,1% în septembrie, față de 0% în luna august.
În rândul statelor membre ale UE pentru care sunt disponibile datele, cel mai semnificativ avans al lucrărilor de construcții în septembrie, comparativ cu luna precedentă, a fost în România (2,8%), urmată de Italia (2,2%), Spania și Slovenia (ambele cu 1,7%), iar cele mai mari scăderi au fost în Cehia (-5,5%), Slovacia (-4%) și Țările de Jos (-3,2%).
Datele Eurostat arată că în septembrie, comparativ cu perioada similară din 2023, lucrările de construcții au scăzut cu 2% în Uniunea Europeană și cu 1,6% în zona euro.
Cele mai mari creșteri anuale ale lucrărilor de construcții în septembrie au fost în Bulgaria (5,2%), Italia (3,9%) și Portugalia (3,3%), cele mai semnificative scăderi fiind în Slovacia (-19,1%), Slovenia (-17,6%) și Polonia (-9%).
România a raportat un avans anual de 2,4% în septembrie, după o scădere de 4,2% luna precedentă.
ECONOMIE
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
Președintele Klaus Iohannis a promulgat o Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (Legea nr. 290/2024), act normativ care are în vedere impozitul suplimentar pe cifra de afaceri în cazul instituțiilor de credit și al persoanelor juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.
Potrivit noului act normativ, instituțiile de credit – persoane juridice române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit – persoane juridice străine datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a următoarelor cote de impozitare: a) 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025 inclusiv; b) 1%, începând cu data de 1 ianuarie 2026. Conform noii legi, cifra de afaceri cuprinde: a) venituri din dobânzi; b) venituri din dividende; c) venituri din taxe și comisioane; d) câștiguri (pierderi) din derecunoașterea activelor și datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere, net; e) câștiguri sau pierderi aferente activelor și datoriilor financiare deținute în vederea tranzacționării, net; f) câștiguri sau pierderi aferente activelor financiare nedestinate tranzacționării, evaluate obligatoriu la valoarea justă prin profit sau pierdere, net; g) câștiguri sau pierderi aferente activelor și datoriilor financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere, net; h) câștiguri sau pierderi din contabilitatea de acoperire, net; i) diferențe de curs de schimb (câștig sau pierdere), net; j) câștiguri sau pierderi din derecunoașterea activelor nefinanciare, net; k) alte venituri din exploatare.
Impozitul pe cifra de afaceri se calculează, se declară și se plătește trimestrial, astfel: a) pentru trimestrele I – III, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata; b) pentru trimestrul IV, până la data de 25 martie inclusiv a anului următor.
Impozitul pe cifra de afaceri se calculează cumulat de la începutul anului fiscal.
Impozitul pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determină ca diferență între impozitul pe cifra de afaceri calculat cumulat de la începutul anului fiscal și impozitul pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioară celei de calcul.
Modelul și conținutul declarației impozitului suplimentar se stabilesc prin ordin al președintelui ANAF, care urmează să se emită în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi. Impozitul suplimentar reprezintă venit la bugetul de stat și se administrează de către ANAF, potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.
De asemenea, conform Legii promulgate, persoanele juridice române sau străine care în mod individual sau într-o formă de asociere livrează bunuri sau prestează servicii pe teritoriul României desfășurând activități în sectoarele petrol și gaze naturale, stabilite prin ordin al ministrului Finanțelor, datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro a cifrei de afaceri este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile. Cifra de afaceri a anului precedent reprezintă diferența dintre veniturile totale (VT) și veniturile care se scad din veniturile totale (Vs).
Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează, se declară și se plătește trimestrial, astfel: a) pentru trimestrele I – III, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata; b) pentru trimestrul IV, până la data depunerii declarației anuale privind impozitul pe profit. Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează cumulat de la începutul anului fiscal. Impozitul specific pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determină ca diferență între impozitul specific pe cifra de afaceri calculat cumulat de la începutul anului fiscal și impozitul specific pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioară celei de calcul. Contribuabilii care desfășoară exclusiv activități de distribuție/furnizare/transport de energie electrică și gaze naturale și care sunt reglementați/licențiați de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei nu intră sub incidența acestor reglementări.
ECONOMIE
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
Noul act normativ reflectă redenumirea structurilor fiscale vizate de recentele modificări de natură organizatorică
Prin OPANAF nr. 6.792/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 1151 din 18 noiembrie 2024, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3.631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare; noul Ordin reflectă redenumirea structurilor fiscale vizate de recentele modificări de natură organizatorică. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art.30 alin.(1) din noul Cod de procedură fiscală, pentru administrarea creanțelor fiscale și a altor creanțe datorate bugetelor prevăzute la art. 29 alin. (1) și (2) din același act normativ, competența revine acelui organ fiscal teritorial din cadrul ANAF, stabilit prin ordin al președintelui ANAF, în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al contribuabilului/ plătitorului.
De asemenea, potrivit dispozițiilor art.13 alin.(3) din HG nr.520/2013 privind organizarea și funcționarea ANAF, cu modificările și completările ulterioare, în cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice funcționează, ca structuri fără personalitate juridică, administrații județene/de sector ale finanțelor publice, care pot avea în structură unități fără personalitate juridică, denumite unități fiscale.
În temeiul acestor prevederi legale, a fost aprobată, prin OPANAF nr.3631/2015, competența teritorială de administrare, act normativ prin care unitățile administrativ-teritoriale sunt arondate serviciilor/birourilor fiscale.
Ca urmare a modificărilor aduse HG nr.520/2013 privind organizarea și funcționarea ANAF, a fost aprobată, prin OPANAF nr.1099/2024 și prin OPANAF nr.1100/2024 (acte normative cu caracter intern), noua structură organizatorică a direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice și a municipiului București.
Printre modificările de natură organizatorică se identifică și redenumirea, în cadrul Direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice, a serviciilor fiscale municipale/orășenești și a birourilor comunale în unități fiscale municipale/orășenești/comunale. De asemenea au fost reorganizate Serviciile fiscale orășenești Săcele, Codlea și Gheorgheni în unități fiscale municipale.
În acest context, a fost promovat acest nou act normativ de modificare a anexei la OPANAF nr.3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare, cu modificările ulterioare, pentru a reflecta redenumirea structurilor fiscale vizate de modificările de natură organizatorică.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 23 de ore
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 24 de ore
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 24 de ore
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum o zi
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
PROFESIA CONTABILĂacum o săptămână
CECCAR, activitate de pionierat în ceea ce privește preocupările în profesie la nivel global
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile
CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor
-
ECONOMIEacum 2 zile
Ministerul Energiei lansează sesiunea de depunere a proiectelor pentru Electric Up – ciclul 2