Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Satu Mare: Întâlnire a membrilor filialei cu reprezentanți ai Casei de Pensii și ITM – Accidentele de muncă: de la declarare până la decontare

Radio CECCAR FM

La începutul lunii octombrie 2024, la sediul Filialei CECCAR Satu Mare a avut loc o întâlnire de lucru cu tema Accidentele de muncă: de la declarare până la decontare. Evenimentul a adus împreună experți contabili și contabili autorizați, reprezentanți ai Casei Județene de Pensii (CJP) și Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM), oferind un cadru propice pentru discutarea aspectelor legale și administrative privind gestionarea accidentelor de muncă.

Reprezentanții ITM au detaliat pașii necesari pentru raportarea și avizarea accidentelor de muncă, punând accent pe întocmirea documentelor esențiale, precum procesul-verbal de cercetare a accidentului, FIAM și alte formulare obligatorii. De asemenea, au fost prezentate procedurile specifice în cazul accidentelor produse în străinătate, precum și situațiile în care sunt necesare documente suplimentare, cum ar fi documentul portabil A1.

Specialiștii CJP au explicat în detaliu parcursul documentelor după avizarea lor de către ITM, evidențiind condițiile de decontare a concediilor medicale aferente accidentelor de muncă. S-au discutat aspecte importante, precum modalitățile de calcul al veniturilor și aplicarea corectă a codurilor de indemnizație pentru ca plățile să fie procesate corespunzător.

Membrii filialei au avut oportunitatea de a adresa întrebări și de a discuta cazuri concrete din activitatea lor profesională în legătură cu gestionarea accidentelor de muncă. Dezbaterea a fost interactivă, participanții beneficiind de clarificări la spețele prezentate reprezentanților celor două instituții. Întâlnirea a fost un prilej util pentru a clarifica procedurile legislative și administrative din domeniul securității și sănătății în muncă, subliniind importanța respectării reglementărilor în gestionarea corectă a accidentelor de muncă și asigurarea decontării corespunzătoare a concediilor medicale.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR, activitate de pionierat în ceea ce privește preocupările în profesie la nivel global

Radio CECCAR FM

Liderii organizațiilor profesionale de contabilitate din întreaga lume s-au reunit, în perioada 6-7 noiembrie a.c. la Paris, pentru a participa la Adunarea generală a membrilor IFAC și pentru a discuta și dezbate o serie de subiecte de interes în cadrul Seminarului Thought Leadership desfășurat în acest an sub deviza Mai bine împreună.

Cu această ocazie, vorbitori invitați de la consiliile normalizatoare IAASB și IESBA, OCDE, EFRAG, Accountancy Europe, Banca Centrală Europeană, International Bar Association, FATF și mulți alții, au dezbătut subiecte precum raportarea în materie de sustenabilitate, inteligența artificială și impactul asupra raportării financiare precum și lupta pentru combaterea spălării banilor cu ajutorul profesioniștilor contabili, aflați în prima linie de apărare împotriva acestui demers.

De menționat faptul că toate aceste subiecte au făcut, de altfel, obiectul discuțiilor lucrărilor Congresului aniversar organizat de CECCAR în luna octombrie a anului trecut la București.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 8 noiembrie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Miniștrii de finanțe ai UE au ajuns la un acord cu privire la pachetul ViDA integral

Miniștrii de finanțe ai UE au ajuns la un acord referitor la pachetul integral privind TVA în era digitală (ViDA) în cadrul reuniunii lor de marți, 5 noiembrie. Propus inițial de Comisia Europeană în decembrie 2022, pachetul ViDA are ca scop modernizarea sistemului de TVA al UE în paralel cu transformarea digitală. Progresele au stagnat luni de zile, în principal din cauza propunerii de regulă privind „furnizorii desemnați” pentru platformele digitale în sectoarele cazării pe termen scurt și al transportului de călători. Această normă privind furnizorii desemnați, care ar face platformele online responsabile de colectarea TVA în numele utilizatorilor lor, s-a confruntat cu rezistență din partea Estoniei, în special din cauza îngrijorărilor că ar putea afecta negativ micii comercianți care se încadrează sub pragul de înregistrare în scopuri de TVA. O propunere de compromis, prezentată de președinția maghiară a Consiliului UE, a depășit impasul, permițând statelor membre să scutească IMM-urile de această regulă și introducând o perioadă de tranziție în care regula furnizorilor desemnați va fi voluntară începând cu 1 iulie 2028 și obligatorie începând cu 1 ianuarie 2030. Alte părți ale pachetului au fost deja convenite provizoriu în mai 2024. Conform noilor norme, facturarea electronică va deveni sistemul implicit pentru tranzacțiile transfrontaliere, deși statele membre pot permite în continuare facturi pe suport de hârtie pentru tranzacțiile naționale. Facturile electronice transfrontaliere vor trebui să respecte standardele UE și vor trebui să fie emise în termen de 10 de zile de la data facturării, oferind mai multă flexibilitate decât dispoziția inițială de două zile propusă de Comisia Europeană. Dispozițiile de raportare digitală intra-UE, care vor începe în 2030, vor înlocui situațiile recapitulative actuale cu dispoziții de raportare în timp real, inclusiv puncte de date extinse, cum ar fi detaliile bancare, pentru a facilita urmărirea fiscală. Miniștrii de finanțe au decis să prelungească termenele de raportare de la două la cinci zile după emiterea unei facturi electronice. În plus, va fi creată o nouă bază de date centralizată pentru sistemul de schimb de informații privind TVA (VIES) pentru colectarea și gestionarea datelor. Pachetul ViDA extinde, de asemenea, sistemul de înregistrare în scopuri de TVA al ghișeului unic (OSS – One-Stop Shop) până la jumătatea anului 2028, simplificând colectarea TVA în statele membre și reducând necesitatea înregistrării multiple pentru tranzacțiile transfrontaliere de B2C. Acest acord politic deschide calea către mult așteptata adoptare formală a pachetului ViDA, după o reconsultare a Parlamentului European. Toate textele juridice sunt disponibile aici.

Principalele aspecte ce reies din audierea de confirmare a comisarului desemnat pentru impozitare

Wopke Hoekstra, comisarul desemnat pentru climă, zero emisii, creștere curată, de asemenea responsabil cu impozitarea, a fost chestionat de eurodeputați joi, 7 noiembrie, în cadrul procesului de verificare a Parlamentului European. În observațiile sale introductive, dl Hoekstra se concentrează pe alinierea politicilor fiscale cu obiectivele de mediu și pe simplificarea cadrului fiscal al UE. El și-a subliniat angajamentul față de impozitarea favorabilă tranziției climatice, inclusiv închiderea negocierilor referitoare la Directiva privind impozitarea energiei, explorarea unor noi modalități de ecologizare a sistemului TVA și analizarea unei forme de taxă pentru aviație. Celelalte priorități ale mandatului său vor fi simplificarea sistemului fiscal al UE, eliminarea lacunelor fiscale și avansarea luptei împotriva fraudei fiscale. Ca răspuns la întrebările eurodeputaților, el și-a clarificat în continuare poziția privind concurența fiscală, armonizarea fiscală și unanimitatea în domeniul fiscal. Întrebat despre cum plănuiește să avanseze activitatea la nivel internațional în ceea ce privește pilonul 1, comisarul desemnat a declarat că rămâne pe deplin angajat într-o abordare multilaterală a impozitării digitale, recunoscând în același timp că, în cazul în care negocierile eșuează, va convoca miniștrii de finanțe pentru a găsi o soluție la nivelul UE. Tratând anumite critici legate de implicarea sa în Pandora Papers și poziția anterioară în firma de consultanță McKinsey, el a clarificat legalitatea investiției sale și și-a asigurat independența față de legăturile corporative anterioare. Înregistrarea audierii este disponibilă aici. În urma audierii, majoritatea grupurilor politice i-ar fi dat undă verde lui Hoekstra. Grupurile Stânga și Europa Națiunilor suverane (ESN) au votat împotriva numirii sale, în timp ce grupul Patrioții pentru Europa (PFE) s-a abținut. Parlamentul European trebuie, de asemenea, să solicite adăugarea „impozitării” la titlul portofoliului său.

Principalele aspecte ce reies din audierea de confirmare a comisarului desemnat pentru simplificare

În cursul audierii sale de confirmare de joi, 7 noiembrie, Valdis Dombrovskis, comisarul desemnat pentru economie și productivitate, implementare și simplificare, s-a angajat să trateze birocrația excesivă din cadrul UE, recunoscând impactul negativ al acesteia asupra creșterii economice și a investițiilor. Comisia va începe prin testarea rezistenței legislației existente, explică Valdis Dombrovskis, concentrându-se asupra domeniilor prioritare identificate de părțile interesate ca fiind cele mai împovărătoare și va prezenta propuneri de simplificare în primul program de lucru al Comisiei, care va veni în primele 100 de zile ale noii Comisii.  Fiecare comisar va fi responsabil pentru acest exercițiu în portofoliul său, în timp ce va avea sarcina de a coordona activitatea.  El a mai explicat că analiza nu va fi făcută legislație cu legislație, ci prin utilizarea unei abordări bazate pe sector sau pe lanțul valoric, analizând, de asemenea, interacțiunile și efectele cumulative ale diferitelor legislații. Primele domenii care au reiești din consultările cu părțile interesate sunt raportarea în materie de sustenabilitate, protecția datelor, energia, fondurile UE, impozitarea, agricultura și normele în materie de concurență. Multe dintre ele sunt, de asemenea, identificate în raportul Draghi. Acesta a afirmat că va fi folosită o abordare centrată pe utilizator, audiind părțile interesate care aplică normele UE pe teren, a afirmat el, și va fi urmărită prin rapoarte anuale automate către Parlamentul European și Consiliu. El a asigurat eurodeputații că simplificarea nu înseamnă dereglementare. Înregistrarea audierii este disponibilă aici. Audierile comisarilor desemnați vor continua până la 12 noiembrie. Conferința președinților de comisii a Parlamentului European va evalua rezultatul tuturor audierilor și va transmite recomandarea sa Conferinței președinților, care va decide în cele din urmă dacă închide audierile în cadrul reuniunii sale din 21 noiembrie. Întreaga Comisie trebuie să fie aleasă cu o majoritate simplă a voturilor exprimate în plen. Votul este programat să aibă loc la 27 noiembrie la Strasbourg. Dacă totul va decurge conform planului, noua Comisie Europeană va prelua mandatul la 1 decembrie 2024.

Liderii UE adoptă Declarația de la Budapesta privind competitivitatea UE

Liderii UE s-au reunit în perioada 7-8 noiembrie, la Budapesta, pentru o reuniune informală. Joi seara, aceștia au organizat o dezbatere strategică privind relațiile transatlantice ale UE având în vedere realegerea președintelui Donald Trump. Vineri, aceștia au discutat și au adoptat o declarație privind competitivitatea UE (așa-numita Declarație de la Budapesta). Declarația salută rapoartele Mult mai mult decât o piață ale lui Enrico Letta și Viitorul competitivității europene ale lui Mario Draghi, care identifică provocările critice și fac recomandări orientate spre viitor. Liderii UE spun că: „Ele oferă o bază solidă pe care ne vom promova ambițios munca”. În acest scop, aceștia invită în mod special Comisia să prezinte, până în iunie 2025, o nouă strategie cuprinzătoare pe orizontală privind aprofundarea pieței unice, inclusiv o foaie de parcurs cu calendare și etape clare. Liderii UE solicită, de asemenea, lansarea unei „revoluții a simplificării care să asigure un cadru de reglementare clar, simplu și inteligent pentru întreprinderi și să reducă drastic sarcinile administrative, de reglementare și de raportare, în special pentru IMM-uri”„Trebuie să adoptăm o mentalitate încurajatoare, bazată pe încredere, care să permită afacerilor să prospere fără reglementări excesive. Printre obiectivele-cheie care trebuie puse în aplicare fără întârziere se numără formularea de propuneri concrete privind reducerea dispozițiilor de raportare cu cel puțin 25% în prima jumătate a anului 2025”, se arată în declarație. În timp ce o versiune anterioară menționa că o armonizare sporită a aspectelor fiscale în cadrul pieței unice ar încuraja productivitatea și creșterea, toate referințele la impozite au dispărut din versiunea finală.

Subcomisia FISC va discuta viitorul politicii fiscale europene și internaționale

La 21 noiembrie 2024, Subcomisia FISC a Parlamentului European va găzdui un schimb de opinii cu oficiali ai Organizației Națiunilor Unite (ONU), OCDE și Comisiei Europene pentru a discuta situația actuală și viitorul politicilor fiscale europene și internaționale. Evoluții precum reforma fiscală globală de referință convenită în octombrie 2021 și lucrările recente privind o convenție-cadru a ONU referitoare la cooperarea internațională suscită mai multe întrebări cu privire la viitoarea guvernanță globală a elaborării politicilor fiscale pe care eurodeputații ar dori să le discute. Schimbul de opinii se va concentra pe rolul pe care ONU îl va juca în domeniul fiscal, pe cooperarea sa cu OCDE și pe rolul pe care UE îl va avea în ambele foruri. Eurodeputații FISC vor discuta aceste chestiuni cu Sanya Gbonjubola (Organizația Națiunilor Unite), Manal Corwin (OCDE) și Gerassimos Thomas (Comisia Europeană) (urmează să fie confirmat).

Ziua certitudinii fiscale 2024 la OCDE 

OECD va găzdui vineri, 15 noiembrie, Ziua certitudinii fiscale 2024. Evenimentul va permite factorilor de decizie în materie de fiscalitate, administrațiilor fiscale, reprezentanților mediului de afaceri și altor părți interesate să facă bilanțul ordinii de zi privind certitudinea fiscală. Pe ordinea de zi a reuniunii se află o prezentare a statisticilor privind procedura de acord mutual (MAP) din 2023 și Acordul de stabilire a prețului în avans (APA), o sesiune despre aspectele legate de securitatea fiscală ale pilonului doi și o sesiune despre cum se poate trece de la soluționarea litigiilor la prevenirea litigiilor. Reuniunea este programată să aibă loc pe Zoom.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferință regională despre rolul profesiei contabile în managementul afacerilor sustenabile

Radio CECCAR FM

Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin, în parteneriat cu CECCAR Filiala Mehedinți și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, organizează Conferința regională Rolul contabilității în managementul afacerilor la 11 noiembrie 2024, începând cu ora 10:00, la sediul CECCAR Mehedinți. Unul dintre speakerii conferinței este Emil Costinel Tiuță, președintele Consiliului Filialei CECCAR Mehedinți.

Evenimentul se adresează profesioniștilor și tinerilor interesați de rolul strategic al contabilității în dezvoltarea afacerilor și în luarea deciziilor fundamentale pentru siguranța businessurilor. Participanții vor avea ocazia să descopere, alături de experți în domeniul financiar-contabil, cum contabilitatea oferă claritate financiară esențială și susține succesul pe termen lung al companiilor.

Conferința marchează Ziua Internațională a Contabilității, celebrată anual pe 10 noiembrie, dată semnificativă legată de publicarea lucrării lui Luca Pacioli, Summa de Arithmetica, Geometria, Proportioni et Proportionalita din 1494, care a pus bazele științei contabile moderne. În acest cadru educațional și colaborativ, evenimentul reunește profesioniști din domeniu pentru a evidenția contribuția contabilității în dezvoltarea afacerilor moderne.

Continuare

Trending