ECONOMIE
Modificări la reglementările privind competențele speciale ale organului fiscal central
Astăzi a fost publicat, în Monitorul Oficial, OPANAF nr. 6.551/2024 privind modificarea și completarea OPANAF nr. 3.775/2015 pentru aprobarea unor competențe speciale ale organului fiscal central. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit art.35 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în cazul contribuabilului nerezident care nu are pe teritoriul României un sediu permanent, competența revine organului fiscal central stabilit prin ordin al președintelui ANAF. În temeiul art.35 din Codul de procedură fiscală, a fost elaborat OPANAF nr.3775/2015. În contextul unor recente modificări legislative, precum și pentru clarificarea unor aspecte procedurale, a fost promovat acest nou act normativ (OPANAF nr. 6.551/2024), care aduce următoarele amendamente OPANAF nr. 3775/2025:
♦ eliminarea din categoria contribuabililor administrați de Administrația fiscală pentru contribuabili nerezidenți din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, a contribuabililor nerezidenți persoane juridice care nu au pe teritoriul României un sediu permanent și care organizează și exploatează activitatea de jocuri de noroc în România, ca urmare a modificării art.1 alin.(2) din OUG nr.77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.246/2010, prin OUG nr.82/2023. Potrivit acestei modificări, licența de organizare a jocurilor de noroc și autorizația de exploatare a jocurilor de noroc se acordă doar societăților înmatriculate în România sau persoanelor juridice constituite legal într-un stat membru al Uniunii Europene sau în state semnatare ale Acordului privind Spațiul Economic European sau din Confederația Elvețiană, care au înregistrat un sediu permanent în România;
♦ stabilirea competenței de administrare în sarcina Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți și a Administrațiilor județene ale finanțelor publice numai pentru reprezentanțele societăților și ale organizațiilor economice străine pentru care contribuabilul nerezident care le-a înființat nu are un sediu permanent în România. „Menționăm că societățile nerezidente care au pe teritoriul României un sediu permanent sunt adminstrate, potrivit legii, de organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul permanent desemnat. Potrivit art.44 din Legea societăților nr.31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, dezmembrămintele fără personalitate juridică pot fi sucursale, agenții, reprezentanțe sau alte sedii secundare. Ca urmare, și reprezentanțele societăților nerezidente care au pe teritoriul României un sediu permanent sunt adminstrate, potrivit legii, de organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul permanent desemnat”, menționează ANAF;
♦ completarea competenței de administrare a Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți și a Administrațiilor județene ale finanțelor publice, după caz, și pentru soluționarea cererilor de restituire indirectă depuse, potrivit Codului fiscal, de personalul diplomatic al misiunilor diplomatice și posturilor consulare acreditate în România și al reprezentanțelor organismelor internaționale menționate la art.2 alin.(4) și art.3 din ordin.
♦ potrivit art.6 lit.b) din OPANAF nr.3775/2015, cu modificările și completările ulterioare, în cazul plătitorilor de venit, cu excepția contribuabililor mari și mijlocii, competența pentru administrarea obligațiilor fiscale ale persoanelor fizice și juridice nerezidente, care realizează numai venituri supuse regulilor de impunere la sursă, impozitul fiind final sau cu opțiune de regularizare, revine organului fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al plătitorului de venit. În cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, competența de administrare a fost stabilită prin OPANAF nr.2021/2021, cu modificările și completările ulterioare, dat în temeiul art.33^1 din Codul de procedură fiscală, la organul fiscal competent în administrarea persoanei fizice, potrivit art.31 alin.(1) lit.a) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Ca urmare, întrucât în cazul acestor plătitori de venit nu mai este aplicabilă regula generală de administrare, în funcție de domiciliul fiscal, a fost completat art.6 din ordin, cu noua competență de administrare;
♦ art.7 din OPANAF nr.3775/2015 stabilește competența de administrare a persoanelor nerezidente care nu au pe teritoriul României un sediu permanent, cu excepția celor prevăzute la art.2 alin.(1) din ordinul menționat, și care au obligația sau optează să își desemneze, potrivit legii, un împuternicit în România sau pentru care se numește un curator fiscal, potrivit legii, la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al împuternicitului sau curatorului fiscal, după caz. Având în vedere excepțiile prevăzute de reglementările legale în vigoare și luând în considerare că regula generală de administrare este în funcție de domiciliul fiscal, a completat art.7 din ordin, cu noua competență de administrare pentru cazurile în care împuternicitul/curatorul este contribuabil mare sau mijlociu ori persoană fizică care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere.
ECONOMIE
BNR a urcat la 4,9% prognoza de inflație pentru finalul acestui an; 3,5% pentru 2025
Banca Națională a României (BNR) a revizuit în creștere, la 4,9%, de la 4% anterior, prognoza de inflație pentru finalul anului 2024 și anticipează că aceasta va ajunge la 3,5% la sfârșitul lui 2025, potrivit Raportului asupra inflației, ediția noiembrie 2024, prezentat luni de guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, relatează Agerpres. Conform prezentării, oscilațiile de ritm sunt generate de efectele de bază asociate evoluțiilor din trecut: eliminarea din calculul ratei anuale a inflației a majorărilor impozitelor indirecte din ianuarie 2024, respectiv a reducerilor de prețuri ale gazelor naturale și alimentelor neprocesate în T2 2024 etc.
Reintrarea în intervalul țintei este preconizată pentru prima parte a anului 2026. Revizuirea ascendentă față de valorile proiectate în Raportul anterior, mai semnificativ în prima parte a intervalului de proiecție, dar cu efect persistent și pe termen mediu, este asociată cu precădere evoluțiilor recente mai nefavorabile decât se preconiza pe segmentul alimentelor.
„De fapt, prognoza, cum de multe ori a repetat Banca Națională, noi o facem cu datele certe pe care le avem. Știm că va urma o corecție fiscal-bugetară, o ajustare în domeniul fiscal-bugetar care se va duce și spre o ajustare externă. Ambele deficite, deficitele gemene sunt în jur de 8%. Deci este greu de spus că sectorul neguvernamental ar contribui prea mult sau semnificativ la deficitul extern. Cât este deficitul public cam atât este și deficitul extern. Corecțiile care se vor face în ceea ce privește deficitul public se vor reflecta bineînțeles și în deficitul extern. Nu avem date certe privind maniera în care se vor face și în consecință această prognoză se bazează numai pe ce știm în prezent. Nu cuprinde măsurile de corecție fiscal-bugetare care se vor lua la anul și în funcție de ele inflația va putea să fie mai mare sau mai mică”, a explicat guvernatorul BNR.
Acesta a avertizat că evoluția din lunile noiembrie – decembrie este generată atât de factori exogeni, cât și de secetă, care „își va spune cuvântul”.
ECONOMIE
BNR menține dobânda-cheie la nivelul de 6,50% pe an
Consiliul de administrație al Băncii Naționale a României (BNR) a hotărât, în ședința de astăzi, 8 noiembrie 2024, menținerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,50% pe an, a anunțat banca centrală.
De asemenea, BNR a decis menținerea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,50% pe an și a ratei dobânzii la facilitatea de depozit la 5,50% pe an, precum și menținerea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.
ECONOMIE
România, printre cele mai mari scăderi din UE ale producției de servicii, în august
Producția de servicii a crescut cu 2,2% în Uniunea Europeană și cu 2% în zona euro, în august, comparativ cu perioada similară din 2023, Grecia, Ungaria, România și Austria înregistrând cel mai semnificativ declin, conform datelor publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat), citate de Agerpres. Cele mai mari creșteri ale producției de servicii în august, comparativ cu perioada similară din 2023, au fost în Luxemburg (11,9%), Danemarca (10,1%) și Malta (9,4%), iar cel mai sever declin în Grecia (-6,8%), urmată de Ungaria și România (ambele cu -5,1%) și Austria (-4,7%).
În rândul statelor membre ale UE, producția de servicii a crescut cu 2,7% pe segmentul „transport și depozitare”, cu 0,5% pe segmentul serviciilor de cazare și alimentație publică, cu 5,4% pe segmentul „informare și comunicare”, cu 1,2% la activitățile imobiliare, cu 1,1% la activitățile profesionale, științifice și tehnice, și cu 0,4% la serviciile administrative și de asistență.
Producția de servicii a crescut cu 0,4% în UE și în zona euro, în august, comparativ cu luna precedentă, când s-a înregistrat un avans de 1,3% în UE și de 1,1% în zona euro.
În rândul statelor membre pentru care sunt disponibile datele, cele mai mari creșteri lunare au fost în Danemarca și Franța (ambele cu 2,4%), Bulgaria (1,6%) și România (1,1%), iar cele mai severe scădei în Ungaria (-4,3%), Grecia (-2,2%) și Lituania (-2%). În rândul statelor membre ale UE, producția de servicii a crescut cu 0,3% pe segmentul „transport și depozitare”, cu 0,4% pe segmentul serviciilor de cazare și alimentație publică, cu 1,2% pe segmentul „informare și comunicare”, și a scăzut cu 0,3% la activitățile imobiliare, cu 0,9% la activitățile profesionale, științifice și tehnice, și cu 0,9% la serviciile administrative și de asistență.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 6 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 05.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR menține dobânda-cheie la nivelul de 6,50% pe an
-
PROFESIA CONTABILĂacum o săptămână
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 5 noiembrie 2024
-
ECONOMIEacum o săptămână
Noi modificări la Procedura de anulare a unor obligații bugetare, publicate în M.O.
-
ECONOMIEacum 5 zile
Modificări la sancțiunile aferente Sistemului național RO e-Transport
-
ECONOMIEacum o săptămână
ANCOM recomandă atenție sporită la ofertele de Black Friday
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Rata anuală a inflației va crește ușor în ultimele luni din 2024
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile
CECCAR Dâmbovița, la prima ediție a Târgului de Cariere și Dezvoltare Profesională