ECONOMIE
MF propune un Program Național pentru Sprijinul Marii Industrii
Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de OUG publicat astăzi în transparență decizională, înființarea Programului Național pentru Sprijinul Marii Industrii (PNSMI). Potrivit Notei de fundamentare care însoțește proiectul, prevederile actului normativ sunt de natură să eficientizeze cheltuirea sumelor provenite din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră și sunt în concordanță cu Directiva 2003/87/CE revizuită. „Neadoptarea prezentului act normativ va conduce la scăderea aportului adus de industria prelucrătoare atât la formarea brută de capital fix, cât și la scăderea valorii adăugate la nivelul economiei naționale. De asemenea, o altă consecință a neadoptării prezentului act normativ este imposibilitatea distribuirii sumelor rezultate din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră aferente sectorului aviație, precum și limitarea accesului celorlalți beneficiari eligibili la aceste fonduri”.
Conform inițiatorilor proiectului, acesta vizează înființarea PNSMI, care are drept scop sprijinul industriei prelucrătoare care desfășoară activități cărora li se aplică prevederile Directivei 2003/87/CE, cu modificările și completările ulterioare, incluse în Anexa I la Directivă, în conformitate cu normele privind ajutorul de stat, prin modificarea art.10 din OUG nr.115/2011, cu modificările și completările ulterioare, respectiv redistribuirea sumelor obținute în urma licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră. Valoarea PNSMI este de 1 miliard de euro. Programul se va derula pe o perioadă de 6 ani, pentru finanțarea investițiilor care conduc la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și care se situează sub valorile de referință relevante pentru alocarea cu titlu gratuit prevăzute în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/447 al Comisiei, cu respectarea regulilor privind ajutorul de stat.
De asemenea, avându-se în vedere că, începând cu 1 ianuarie 2025, certificatele aferente sectorului aviație și instalațiilor staționare nu se vor mai licita separat, precum și faptul că scopurile pentru utilizarea sumelor sunt aceleași, conform art. 10 alin. (3) din Directiva 2003/87/CE este necesară abrogarea art. 11 din OUG nr.115/2011.
În contextul în care Ministerul Finanțelor este instituția desemnată de România ca Adjudecător în cadrul schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră EU ETS și îndeplinește cu succes acest rol unic pentru România, de la debutul proceselor de licitații în România (anul 2012) și până în prezent, este necesară modificarea art.3 alin.(1) din OUG nr.115/2011, cu modificările și completările ulterioare. În plus, având în vedere modificarea termenului de raportare către Comisia Europeană a modului de utilizare a sumelor obținute din licitarea certificatelor la 31 iulie, urmează să se modifice art. 13 din OUG nr.115/2011.
ECONOMIE
ANAF: Proiectul formularului 39X, în consultare publică
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat în transparență decizională proiectul de Ordin care stabilește modelul și conținutul formularului 39X Declarație informativă privind activitatea de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediată printr-o platformă digitală. ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că „evaziunea fiscală afectează veniturile bugetare și, totodată, distorsionează profund mediul economic, motiv pentru care este necesară o acțiune sistematică și eficientă în vederea reducerii dimensiunii acestui fenomen negativ și a impactului extrem de nociv asupra bugetului general consolidat al statului”.
OUG nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto, cu modificările și completările ulterioare, reglementează activitatea de transport persoane intermediate prin platforme digitale, generate de progresul tehnologic al societății informaționale, așa cum se precizează în preambulul acestui act normativ.
„Activitatea de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate prin platforme digitale este un domeniu nou și în expansiune continuă. De asemenea, cadrul legal specific pentru acest domeniu este foarte puțin reglementat și astfel s-a constatat că există un procent semnificativ de operatori de transport alternativ care activează în domeniu și care nu-și îndeplinesc obligațiile legale. Aceste obligații se referă la declararea veniturilor obținute, respectiv achitarea taxelor și impozitelor datorate”, afirmă inițiatorii proiectului, în Referatul de aprobare.
La nivelul Direcției analiză risc, programare, proceduri și raportări – Serviciul analiză și evaluare riscuri au fost întreprinse activități de identificare a riscurilor fiscale în domeniul transportului alternativ de persoane, concluzionâdu-se că există un risc sistemic în activitatea de transport alternativ. Potrivit ANAF, principalele riscuri asociate ale activității de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediată printr-o platformă digitală sunt: ▪ nedeclararea veniturilor; ▪ subdeclararea muncii – angajații operatorilor de transport sunt declarați cu 2 ore de muncă, în realitate aceștia lucrând peste 8 ore pe zi raportat la numărul de kilometri parcurși; ▪ avantaje concurențiale incorecte.
Analizând legislația specifică, inițiatorii proiectului au identificat un număr de trei entități care concură la realizarea acestei activități de transport alternativ: ▪ operatorul platformei digitale, care în conformitate cu prevederile art. 2 lit. j) din OUG nr. 49/2019 este persoana juridică pe numele căruia se emite avizul tehnic pentru platforma digitală prin intermediul căreia se efectuează transportul alternativ; ▪ operatorul de transport alternativ care, în conformitate cu prevederile art. 2 lit. k) din OUG nr. 49/2019 este persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală, întreprinderea familială sau persoana juridică deținătoare a autoturismului cu care se efectuează transportul alternativ; ▪ conducătorul auto, care în conformitate cu prevederile art. 2 lit. e) din OUG nr. 49/2019 este titularul sau angajatul unui operator de transport alternativ.
Astfel, legislația specifică reglementează calitatea de angajat a conducătorului auto care desfășoară activitate de transport în numele și seama unui operator de transport alternativ.
„Coroborând datele transmise de operatorii platformelor digitale cu cele existente la nivelul bazelor de date ANAF (an raportare 2023), a rezultat faptul că există 56.095 conducători auto care nu figurează ca salariați (conform D112), respectiv există o diferență între numărul de conducători auto declarați de operatorii de transport persoane în regim de ride sharing ca fiind angajați ai acestora pentru realizarea activităților de transport persoane prin intermediul platformelor digitale UBER B.V. – Filiala București SRL, Bolt Services Ro SRL și BlackCab Systems SRL (80.735 conducători auto) și numărul mediu de salariați aferent celor 9.257 societăți, conform D112 (24.640 salariați). Rezultă faptul că, în domeniul transportului alternativ de persoane, se identifică un risc sistemic, care necesită o intervenție rapidă, concentrată și durabilă în vederea creșterii gradului de conformare la declararea creanțelor fiscale și prevenirii, descoperirii și combaterii ferme a faptelor care au ca efect frauda și evaziunea fiscală”, se subliniază în Referatul de aprobare.
În acest context, prin instituirea unei declarații informatice specifice care îi vizează exclusiv pe operatorii de platformă avizați, potrivit legii, va exista acces în timp util la datele de interes fiscal pentru a se putea interveni operativ în vederea reducerii evaziunii fiscale în domeniu și recuperării sumelor datorate de contribuabilii care au calitatea de operatori de transport alternativ.
ECONOMIE
Datoria guvernamentală a crescut, în septembrie, la 54,4% din PIB
Datoria administrației publice (datoria guvernamentală) a urcat, în septembrie 2024, până la 916,758 miliarde lei, de la 886,983 miliarde de lei în luna precedentă, conform datelor publicate de Ministerul Finanțelor (MF), citate de Agerpres. Ca procentaj din PIB, datoria guvernamentală a crescut la 54,4%, de la 52,7% în august (conform comunicatului Institutului Național de Statistică din 10 octombrie 2024).
În a noua lună a anului, datoria pe termen mediu și lung s-a majorat la 859,9 miliarde de lei, de la 831,9 miliarde de lei în august, iar cea pe termen scurt a crescut la 56,858 miliarde lei, de la 55,03 miliarde de lei în luna anterioară.
Cea mai mare parte din această datorie, respectiv 774,83 miliarde de lei, era reprezentată de titluri de stat. Împrumuturile se cifrau la 124,64 miliarde de lei.
Datoria în moneda națională se ridica la valoarea de 435,754 miliarde lei, cea în euro la 390,052 miliarde de lei echivalent, iar datoria în dolari americani la 89,8 miliarde echivalent lei.
De asemenea, datoria administrației publice centrale a ajuns, în septembrie 2024, la 894,36 miliarde de lei, în urcare de la 864,74 miliarde lei, în august, din care 837,56 miliarde de lei pe termen mediu și lung. Cea mai mare parte a datoriei administrației centrale era contractată în lei (418,025 miliarde de lei) și în euro (385,383 miliarde de lei, echivalent).
Datoria administrației publice locale a urcat la 22,4 miliarde de lei, de la 22,23 miliarde de lei, în luna anterioară, din care 22,34 miliarde de lei pe termen mediu și lung.
Totodată, datoria internă a administrației publice se cifra, în septembrie 2024, la 442,792 miliarde de lei, respectiv 26,3% din PIB (25,8% din PIB în august), din care 425,18 miliarde de lei datorie a administrației centrale și 17,614 miliarde de lei datoria administrației locale.
Conform datelor MF, datoria externă a administrației publice era de 473,966 miliarde de lei, respectiv 28,1% din PIB (26,8% din PIB în luna anterioară), din care 469,18 miliarde de lei datorie externă a administrației publice centrale și 4,785 miliarde de lei datoria externă a administrației publice locale.
ECONOMIE
Registrul Auto Român emite, de la începutul lui decembrie, certificatul RAR Auto-Pass
Registrul Auto Român (RAR) emite, începând din 1 decembrie, certificatul RAR Auto-Pass, un document obligatoriu la vânzarea unui autovehicul, a anunțat instituția într-o postare publicată pe pagina oficială de Facebook a instituției, informează Agerpres. „Vânzătorul care nu are nimic de ascuns și vrea să dea dovadă de bună credință are tot interesul să solicite acest document de la RAR pentru a vinde autovehiculul în condiții de transparență totală. Conceptul RAR Auto-Pass, document legiferat ulterior, a pornit de la cazurile de modificare a odometrului (valorii kilometrajului) care au luat amploare în ultimii ani, RAR încercând astfel să protejeze persoanele de bună credință care doresc să achiziționeze o mașină și să-i cunoască din start istoricul. În acest fel, manipularea odometrului va fi mult mai ușor de depistat. RAR Auto-Pass este un instrument prin care putem diminua sau limita acest fenomen de manipulare a unor date esențiale care pot face diferența la comercializarea unui autovehicul”, a transmis Cristian Bucur, directorul tehnic al RAR.
Potrivit sursei citate, pentru eliberarea noului certificat nu este nevoie de prezentarea autovehiculului la reprezentanța RAR.
Certificatul RAR Auto-Pass este cea mai transparentă formă de informare a cumpărătorului care dorește să fie vigilent. „Documentul vă spune detalii esențiale despre istoria vehiculului pe care urmează să-l achiziționați. Documentul poate fi eliberat atât vânzătorului, cât și cumpărătorului, după ce vor fi introduse în aplicația digitală numărul de identificare a autovehiculului (VIN) și câteva date despre solicitant, necesare pentru emiterea facturii și a certificatului. În cazul în care despre un anumit VIN nu există nicio mențiune în bazele de date ale RAR, utilizatorul va primi gratuit un certificat de negație. În momentul în care sunt găsite date despre vehiculul în cauză, solicitantul va fi redirecționat către pagina de plată și, după confirmarea acesteia, va primi pe email certificatul”, precizează RAR.
Reprezentanții RAR evidențiază faptul că documentul care reprezintă garanția RAR, organism tehnic al statului, conține date autorizate importante despre istoricul vehiculului, respectiv: succesiunea citirilor odometrului furnizate de stațiile ITP sau de reprezentanțele RAR la care s-a prezentat mașina; date privind intervențiile minore asupra vehiculului în atelierele autorizate (reparațiile ușoare); date referitoare la reparațiile efectuate în atelierele autorizate, ca urmare a unor accidente grave care au afectat sistemele de direcție, frânare, structura de rezistență a vehiculului sau elementele de siguranță pasivă; date legate de inspecțiile tehnice periodice și de campaniile de rechemare lansate de producătorul vehiculului.
„Baza de date interogată pentru obținerea certificatului RAR Auto-Pass este într-o continuă dinamică și se populează cu informații, asta înseamnă că în timp vor fi disponibile din ce în ce mai multe detalii despre un vehicul, pe măsură ce acesta se prezintă la atelierele autorizate de reparații, la stațiile ITP sau la reprezentanțele RAR. Într-o fază ulterioară de dezvoltare, RAR Auto-Pass va putea oferi informații și despre kilometrajul vehiculului înainte ca acesta să fi fost adus în România”, notează RAR.
Tariful pentru emiterea certificatului RAR Auto-Pass este de 42 de lei, iar documentul poate fi descărcat și direct din platforma digitală dedicată, imediat după efectuarea plății, dar și la orice moment ulterior, numai în perioada de valabilitate a certificatului (60 zile).
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR, la seminarul AICPA & CIMA de la București: Viitorul domeniului financiar-contabil, între tehnologie, sustenabilitate și inovație
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 26.11.2024
-
ECONOMIEacum 4 zile
MF propune o serie de reglementări ale unor aspecte contabile
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 25 noiembrie 2024
-
ECONOMIEacum o zi
ANAF: Proiectul formularului 39X, în consultare publică
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR Bacău: Ziua Carierei – Drumul în viață. Față în față cu experiența profesională, seminar în colaborare cu Universitatea „George Bacovia”
-
ECONOMIEacum o zi
Datoria guvernamentală a crescut, în septembrie, la 54,4% din PIB
-
ÎNREGISTRĂRIacum o zi
Economia la bani mărunți – Ediția din 28.11.2024