ECONOMIE
ANCOM recomandă atenție sporită la ofertele de Black Friday
Utilizatorii ar trebui să acorde o atenție sporită ofertelor propuse de comercianți, de Black Friday, iar printre alte aspecte de natură operațională, să verifice prin intermediul portalului scamadviser.com dacă magazinul online este real și dacă produsele vândute sunt autentice, informează Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), într-un comunicat citat de Agerpres.
„În perioada dedicată ofertelor promoționale de Black Friday, utilizatorii se pot confrunta cu livrări întârziate ale produselor achiziționate online sau tentative de fraudă la livrarea coletelor. ANCOM recomandă utilizatorilor să acorde o atenție sporită opțiunilor și condițiilor de livrare, precum și autenticității informațiilor de-a lungul întregului proces de achiziție online. Volumul crescut de achiziții de diverse produse din perioada Black Friday are un impact semnificativ asupra activității de curierat din România. În această perioadă, având în vedere numărul mare de comenzi, este posibilă apariția unor întârzieri la livrarea coletelor sau a deteriorării sau pierderii acestora în timpul transportului (…) În contextul în care mediul online este din ce în ce mai expus fraudelor, pentru a determina cât de sigură este achiziția online de produse, ANCOM și Directoratul Național de Securitate Cibernetică recomandă cumpărătorilor să acceseze scamadviser.com pentru a verifica dacă magazinul online este real și dacă produsele vândute sunt autentice”, notează instituția.
De asemenea, ANCOM atrage atenția utilizatorilor să nu răspundă mesajelor (SMS, e-mail) transmise aparent de către un furnizor de servicii poștale prin care se solicită accesarea unui link și completarea de informații personale (de exemplu, numărul cardului bancar) necesare livrării unui colet.
„Dacă utilizatorul a fost victima unei înșelăciuni sau a dat curs unui astfel de mesaj este necesar să informeze furnizorul de servicii poștale și să se adreseze organelor de poliție pentru începerea investigațiilor. În plus, în cazul bunurilor expediate prin serviciul contra ramburs, ANCOM recomandă ca înainte de achitarea sumei de bani solicitate, destinatarii care primesc coletul să se asigure că ei sau un alt membru al familiei au făcut o astfel de comandă online. În situațiile în care întâmpină probleme legate de livrarea unor produse comandate online, este necesar și eficient ca utilizatorii să se adreseze, în primul rând, magazinului online (…) În cazul unui comerciant dintr-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, soluționarea reclamațiilor se desfășoară conform mențiunilor de pe site-ul comerciantului respectiv”, precizează reglementatorul.
În același timp, în lipsa unei soluționări amiabile de către magazinul online, consumatorii se pot adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) – în cazul în care comerciantul este situat pe teritoriul României, respectiv reprezentantului local al Centrului European al Consumatorilor – în cazul unui comerciant dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene (UE).
Autoritatea subliniază, totodată, că atunci când efectuează comenzi online, utilizatorii ar trebui să acorde o atenție sporită ofertelor propuse de comercianți și să verifice o serie de aspecte, precum: opțiunile de livrare oferite de magazinul online; modalitățile de livrare a bunului (la adresă, la un punct de lucru al furnizorului sau la un sistem automat de livrare – locker, easybox, pachetomat, cutie pentru colete sau casete de expediere a coletelor); modalitățile de plată a bunului la livrare (numerar sau POS); termenul de livrare; dacă se oferă livrarea la ușă a unor produse voluminoase (mobilă, electrocasnice etc.); dacă ambalajul coletului livrat prezintă urme de deteriorare, caz în care se poate solicita întocmirea unui document în care să fie specificată starea ambalajului sau se poate refuza coletul; identitatea expeditorului.
Potrivit sursei citate, pentru orice reclamație ulterioară este important ca utilizatorii să păstreze toate documentele care pot dovedi achiziția făcută (factură, bon fiscal, formularul de livrare etc.).
Reprezentanții ANCOM menționează faptul că instituția nu poate impune furnizorului de servicii poștale implicat în livrare să reia livrarea coletului returnat, fără costuri de expediere, sau să ofere eventuale despăgubiri ca urmare a modului în care a gestionat expedierea acestuia. În schimb, Autoritatea poate analiza și, după caz, sancționa conduita furnizorului implicat în livrarea bunului din perspectiva legislației din domeniul serviciilor poștale.
ECONOMIE
ANAF: Proiectul formularului 39X, în consultare publică
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat în transparență decizională proiectul de Ordin care stabilește modelul și conținutul formularului 39X Declarație informativă privind activitatea de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediată printr-o platformă digitală. ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că „evaziunea fiscală afectează veniturile bugetare și, totodată, distorsionează profund mediul economic, motiv pentru care este necesară o acțiune sistematică și eficientă în vederea reducerii dimensiunii acestui fenomen negativ și a impactului extrem de nociv asupra bugetului general consolidat al statului”.
OUG nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto, cu modificările și completările ulterioare, reglementează activitatea de transport persoane intermediate prin platforme digitale, generate de progresul tehnologic al societății informaționale, așa cum se precizează în preambulul acestui act normativ.
„Activitatea de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate prin platforme digitale este un domeniu nou și în expansiune continuă. De asemenea, cadrul legal specific pentru acest domeniu este foarte puțin reglementat și astfel s-a constatat că există un procent semnificativ de operatori de transport alternativ care activează în domeniu și care nu-și îndeplinesc obligațiile legale. Aceste obligații se referă la declararea veniturilor obținute, respectiv achitarea taxelor și impozitelor datorate”, afirmă inițiatorii proiectului, în Referatul de aprobare.
La nivelul Direcției analiză risc, programare, proceduri și raportări – Serviciul analiză și evaluare riscuri au fost întreprinse activități de identificare a riscurilor fiscale în domeniul transportului alternativ de persoane, concluzionâdu-se că există un risc sistemic în activitatea de transport alternativ. Potrivit ANAF, principalele riscuri asociate ale activității de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediată printr-o platformă digitală sunt: ▪ nedeclararea veniturilor; ▪ subdeclararea muncii – angajații operatorilor de transport sunt declarați cu 2 ore de muncă, în realitate aceștia lucrând peste 8 ore pe zi raportat la numărul de kilometri parcurși; ▪ avantaje concurențiale incorecte.
Analizând legislația specifică, inițiatorii proiectului au identificat un număr de trei entități care concură la realizarea acestei activități de transport alternativ: ▪ operatorul platformei digitale, care în conformitate cu prevederile art. 2 lit. j) din OUG nr. 49/2019 este persoana juridică pe numele căruia se emite avizul tehnic pentru platforma digitală prin intermediul căreia se efectuează transportul alternativ; ▪ operatorul de transport alternativ care, în conformitate cu prevederile art. 2 lit. k) din OUG nr. 49/2019 este persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală, întreprinderea familială sau persoana juridică deținătoare a autoturismului cu care se efectuează transportul alternativ; ▪ conducătorul auto, care în conformitate cu prevederile art. 2 lit. e) din OUG nr. 49/2019 este titularul sau angajatul unui operator de transport alternativ.
Astfel, legislația specifică reglementează calitatea de angajat a conducătorului auto care desfășoară activitate de transport în numele și seama unui operator de transport alternativ.
„Coroborând datele transmise de operatorii platformelor digitale cu cele existente la nivelul bazelor de date ANAF (an raportare 2023), a rezultat faptul că există 56.095 conducători auto care nu figurează ca salariați (conform D112), respectiv există o diferență între numărul de conducători auto declarați de operatorii de transport persoane în regim de ride sharing ca fiind angajați ai acestora pentru realizarea activităților de transport persoane prin intermediul platformelor digitale UBER B.V. – Filiala București SRL, Bolt Services Ro SRL și BlackCab Systems SRL (80.735 conducători auto) și numărul mediu de salariați aferent celor 9.257 societăți, conform D112 (24.640 salariați). Rezultă faptul că, în domeniul transportului alternativ de persoane, se identifică un risc sistemic, care necesită o intervenție rapidă, concentrată și durabilă în vederea creșterii gradului de conformare la declararea creanțelor fiscale și prevenirii, descoperirii și combaterii ferme a faptelor care au ca efect frauda și evaziunea fiscală”, se subliniază în Referatul de aprobare.
În acest context, prin instituirea unei declarații informatice specifice care îi vizează exclusiv pe operatorii de platformă avizați, potrivit legii, va exista acces în timp util la datele de interes fiscal pentru a se putea interveni operativ în vederea reducerii evaziunii fiscale în domeniu și recuperării sumelor datorate de contribuabilii care au calitatea de operatori de transport alternativ.
ECONOMIE
Datoria guvernamentală a crescut, în septembrie, la 54,4% din PIB
Datoria administrației publice (datoria guvernamentală) a urcat, în septembrie 2024, până la 916,758 miliarde lei, de la 886,983 miliarde de lei în luna precedentă, conform datelor publicate de Ministerul Finanțelor (MF), citate de Agerpres. Ca procentaj din PIB, datoria guvernamentală a crescut la 54,4%, de la 52,7% în august (conform comunicatului Institutului Național de Statistică din 10 octombrie 2024).
În a noua lună a anului, datoria pe termen mediu și lung s-a majorat la 859,9 miliarde de lei, de la 831,9 miliarde de lei în august, iar cea pe termen scurt a crescut la 56,858 miliarde lei, de la 55,03 miliarde de lei în luna anterioară.
Cea mai mare parte din această datorie, respectiv 774,83 miliarde de lei, era reprezentată de titluri de stat. Împrumuturile se cifrau la 124,64 miliarde de lei.
Datoria în moneda națională se ridica la valoarea de 435,754 miliarde lei, cea în euro la 390,052 miliarde de lei echivalent, iar datoria în dolari americani la 89,8 miliarde echivalent lei.
De asemenea, datoria administrației publice centrale a ajuns, în septembrie 2024, la 894,36 miliarde de lei, în urcare de la 864,74 miliarde lei, în august, din care 837,56 miliarde de lei pe termen mediu și lung. Cea mai mare parte a datoriei administrației centrale era contractată în lei (418,025 miliarde de lei) și în euro (385,383 miliarde de lei, echivalent).
Datoria administrației publice locale a urcat la 22,4 miliarde de lei, de la 22,23 miliarde de lei, în luna anterioară, din care 22,34 miliarde de lei pe termen mediu și lung.
Totodată, datoria internă a administrației publice se cifra, în septembrie 2024, la 442,792 miliarde de lei, respectiv 26,3% din PIB (25,8% din PIB în august), din care 425,18 miliarde de lei datorie a administrației centrale și 17,614 miliarde de lei datoria administrației locale.
Conform datelor MF, datoria externă a administrației publice era de 473,966 miliarde de lei, respectiv 28,1% din PIB (26,8% din PIB în luna anterioară), din care 469,18 miliarde de lei datorie externă a administrației publice centrale și 4,785 miliarde de lei datoria externă a administrației publice locale.
ECONOMIE
Registrul Auto Român emite, de la începutul lui decembrie, certificatul RAR Auto-Pass
Registrul Auto Român (RAR) emite, începând din 1 decembrie, certificatul RAR Auto-Pass, un document obligatoriu la vânzarea unui autovehicul, a anunțat instituția într-o postare publicată pe pagina oficială de Facebook a instituției, informează Agerpres. „Vânzătorul care nu are nimic de ascuns și vrea să dea dovadă de bună credință are tot interesul să solicite acest document de la RAR pentru a vinde autovehiculul în condiții de transparență totală. Conceptul RAR Auto-Pass, document legiferat ulterior, a pornit de la cazurile de modificare a odometrului (valorii kilometrajului) care au luat amploare în ultimii ani, RAR încercând astfel să protejeze persoanele de bună credință care doresc să achiziționeze o mașină și să-i cunoască din start istoricul. În acest fel, manipularea odometrului va fi mult mai ușor de depistat. RAR Auto-Pass este un instrument prin care putem diminua sau limita acest fenomen de manipulare a unor date esențiale care pot face diferența la comercializarea unui autovehicul”, a transmis Cristian Bucur, directorul tehnic al RAR.
Potrivit sursei citate, pentru eliberarea noului certificat nu este nevoie de prezentarea autovehiculului la reprezentanța RAR.
Certificatul RAR Auto-Pass este cea mai transparentă formă de informare a cumpărătorului care dorește să fie vigilent. „Documentul vă spune detalii esențiale despre istoria vehiculului pe care urmează să-l achiziționați. Documentul poate fi eliberat atât vânzătorului, cât și cumpărătorului, după ce vor fi introduse în aplicația digitală numărul de identificare a autovehiculului (VIN) și câteva date despre solicitant, necesare pentru emiterea facturii și a certificatului. În cazul în care despre un anumit VIN nu există nicio mențiune în bazele de date ale RAR, utilizatorul va primi gratuit un certificat de negație. În momentul în care sunt găsite date despre vehiculul în cauză, solicitantul va fi redirecționat către pagina de plată și, după confirmarea acesteia, va primi pe email certificatul”, precizează RAR.
Reprezentanții RAR evidențiază faptul că documentul care reprezintă garanția RAR, organism tehnic al statului, conține date autorizate importante despre istoricul vehiculului, respectiv: succesiunea citirilor odometrului furnizate de stațiile ITP sau de reprezentanțele RAR la care s-a prezentat mașina; date privind intervențiile minore asupra vehiculului în atelierele autorizate (reparațiile ușoare); date referitoare la reparațiile efectuate în atelierele autorizate, ca urmare a unor accidente grave care au afectat sistemele de direcție, frânare, structura de rezistență a vehiculului sau elementele de siguranță pasivă; date legate de inspecțiile tehnice periodice și de campaniile de rechemare lansate de producătorul vehiculului.
„Baza de date interogată pentru obținerea certificatului RAR Auto-Pass este într-o continuă dinamică și se populează cu informații, asta înseamnă că în timp vor fi disponibile din ce în ce mai multe detalii despre un vehicul, pe măsură ce acesta se prezintă la atelierele autorizate de reparații, la stațiile ITP sau la reprezentanțele RAR. Într-o fază ulterioară de dezvoltare, RAR Auto-Pass va putea oferi informații și despre kilometrajul vehiculului înainte ca acesta să fi fost adus în România”, notează RAR.
Tariful pentru emiterea certificatului RAR Auto-Pass este de 42 de lei, iar documentul poate fi descărcat și direct din platforma digitală dedicată, imediat după efectuarea plății, dar și la orice moment ulterior, numai în perioada de valabilitate a certificatului (60 zile).
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR, la seminarul AICPA & CIMA de la București: Viitorul domeniului financiar-contabil, între tehnologie, sustenabilitate și inovație
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 26.11.2024
-
ECONOMIEacum 4 zile
MF propune o serie de reglementări ale unor aspecte contabile
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 25 noiembrie 2024
-
ECONOMIEacum o zi
ANAF: Proiectul formularului 39X, în consultare publică
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR Bacău: Ziua Carierei – Drumul în viață. Față în față cu experiența profesională, seminar în colaborare cu Universitatea „George Bacovia”
-
ECONOMIEacum o zi
Datoria guvernamentală a crescut, în septembrie, la 54,4% din PIB
-
ÎNREGISTRĂRIacum o zi
Economia la bani mărunți – Ediția din 28.11.2024