Rețele sociale

ECONOMIE

ANAF propune modificări la formularele 015 și 700

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, completarea OPANAF nr.3775/2015 pentru aprobarea unor competențe speciale ale organului fiscal central, precum și privind modificarea și completarea OPANAF nr.1699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ că, potrivit art.35 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în cazul contribuabilului nerezident care nu are pe teritoriul României un sediu permanent, competența revine organului fiscal central stabilit prin ordin al președintelui ANAF. În acest temei, a fost elaborat OPANAF nr.3775/2015 pentru aprobarea unor competențe speciale ale organului fiscal central, cu modificările și completările ulterioare.

♦ În Referatul de aprobare se menționează că, prin art.I din OG nr.3/31.01.2025 pentru modificarea și completarea art.46^2 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, art.46^2 alin.(1) din Codul fiscal a fost completat cu alin.(1^1) care prevede că, persoanele juridice străine care în mod individual sau într-o formă de asociere livrează bunuri, prestează servicii pe teritoriul României sau livrează bunuri de pe teritoriul României, desfășurând activități în sectoarele petrol și gaze naturale, care nu au înregistrat un sediu permanent în România datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri. Persoanele juridice străine prevăzute la art.46^2 alin.(1^1) din Codul fiscal, stabilite în Uniunea Europeană, își pot îndeplini direct obligațiile fiscale privind impozitul specific pe cifra de afaceri sau pot desemna un reprezentant pentru calcularea, declararea și plata acestui impozit, conform prevederilor art.46^2 alin.(13) din Codul fiscal.

În vederea administrării fiscale a persoanelor juridice străine stabilite în Uniunea Europeană, care nu au înregistrat un sediu permanent în România și care își îndeplinesc direct obligațiile fiscale privind impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale este necesară completarea art.2 din OPANAF nr.3775/2015, în vederea acordării competenței de administrare a acestor contribuabili nerezidenți, Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București.

Totodată, pentru a deține o evidență a contribuabililor persoane juridice străine care datorează impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale este necesară completarea formularelor „Declarație de înregistrare fiscală/declarație de mențiuni/declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care nu au sediu permanent în România” (015) și „Declarație pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale” (700), aprobate prin OPANAF nr.1699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:

 în formularul 015, Capitolul VI „Alte date despre contribuabil” se completează cu un rând nou, rândul „Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale”;

▪ în formularul 700, Capitolul IV „Alte date privind contribuabilul” se completează  cu un rând nou, rândul „Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale”.

♦ Potrivit art.1 alin.(2) din OUG nr.77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.246/2010, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificat prin OUG nr.82/2023, statul poate acorda societăților înmatriculate în România sau persoanelor juridice constituite legal într-un stat membru al UE sau în state semnatare ale Acordului privind Spațiul Economic European sau din Confederația Elvețiană, care au înregistrat un sediu permanent în România în conformitate cu dispozițiile art.8 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal și la nivelul cărora sunt recunoscute în totalitate veniturile din organizarea și exploatarea activității de jocuri de noroc, dreptul de organizare și exploatare a activității de jocuri de noroc în condițiile ordonanței de urgență, pe bază de licență de organizare a jocurilor de noroc pe fiecare tip de activitate, astfel cum acestea sunt clasificate prin ordonanța de urgență, și de autorizație de exploatare a jocurilor de noroc.

Conform precizărilor Direcției Domenii Reglementare Specifică din cadrul Ministerului Finanțelor, în calitate de inițiator al reglementărilor din domeniul jocurilor de noroc, operatorii economici care obțin licență clasa a II-a nu dețin și autorizație de exploatare a jocurilor de noroc, drept pentru care nu se încadrează în prevederile art.1 alin.(2) din OUG nr.77/2009.

Prin urmare, în vederea administrării fiscale a persoanelor juridice străine care nu au obligația înregistrării unui sediu permanent pe teritoriul României și care datorează taxe potrivit legislației din domeniul jocurilor de noroc este necesară completarea art.2 din OPANAF nr.3775/2015 cu prevederi privind  competența de administrare a acestor contribuabili nerezidenți.

În același timp – se afirmă în Referatul de aprobare – este necesară completarea Secțiunii E „Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite și taxe datorate”, din formularul „Declarație de înregistrare fiscală/declarație de mențiuni/declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care nu au sediu permanent în România” (015), cu un nou rând, rândul „Taxe datorate potrivit legislației din domeniul jocurilor de noroc”, în vederea acordării posibilității de declarare a taxelor datorate potrivit legislației din domeniul jocurilor de noroc, pentru persoanele juridice străine care datorează aceste taxe și care nu au obligația înregistrării unui sediu permanent pe teritoriul României.

♦ Conform art.4 alin.(2) din OPANAF nr.3775/2015, competența de administrare a persoanei impozabile care are sediul activității economice în afara României și este înregistrată în scopuri de TVA în România prin reprezentant fiscal, potrivit prevederilor titlului VII „Taxa pe valoarea adăugată” din Codul fiscal, este stabilită la organul fiscal în a cărui evidență fiscală este înregistrat reprezentantul fiscal. În situația în care reprezentanții fiscali ai persoanelor impozabile care au sediul activității economice în afara României sunt încadrați în categoria contribuabililor mari sau mijlocii, competența de administrare pentru reprezentanții fiscali este stabilită conform prevederilor art.30 alin.(3) și (3^1) din Codul de procedură fiscală, prin ordin al președintelui ANAF, la Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, respectiv la organul fiscal de la nivel județean sau al municipiului București, în cazul contribuabililor mijlocii.

Potrivit inițiatorilor proiectului supus consultării publice, în practică au existat situații în care persoanele fizice care au sediul activității economice în afara României au solicitat înregistrarea în scopuri de TVA în România printr-un reprezentant fiscal contribuabil mare sau mijlociu.

Conform competențelor de administrare a contribuabililor mari sau mijlocii, Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili și respectiv administrațiile județene ale finanțelor publice și Administrația fiscală pentru contribuabili mijlocii București nu administrează persoane fizice, ca urmare nu au acces la aplicațiile informatice utilizate pentru înregistrarea fiscală/înregistrarea în scopuri de TVA, precum și pentru mențiunile ulterioare înregistrării fiscale/ înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor fizice.

Prin urmare – precizează ANAF în Referatul de aprobare – este necesară completarea art.4 din OPANAF nr.3775/2015, în scopul stabilirii competenței pentru înregistrarea fiscală/înregistrarea în scopuri de TVA, precum și pentru mențiunile ulterioare înregistrării fiscale/ înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor fizice impozabile care au sediul activității economice în afara României și care solicită înregistrarea în scopuri de TVA în România printr-un reprezentant fiscal contribuabil mare sau mijlociu, în sarcina organului fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul reprezentantului fiscal.

♦ Potrivit prevederilor art.2 din OMF nr.577/2021 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidența în România a persoanelor juridice străine, „Chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei juridice străine cu locul conducerii efective în România” se depune de către solicitant la registratura organului fiscal central definit potrivit Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală sau se transmite prin poștă, cu confirmare de primire, ori prin mijloace electronice de transmitere la distanță, potrivit legii.

La data depunerii chestionarului, persoanele juridice străine care doresc să își stabilească locul conducerii efective în România nu sunt prezente în România. Organul fiscal trebuie să stabilească dacă acestea îndeplinesc condițiile privind rezidența fiscală potrivit locului conducerii efective în România, conform Codului fiscal, iar potrivit prevederilor în vigoare nu este reglementat organul fiscal central competent pentru primirea și analiza chestionarului menționat mai sus.

Ca urmare – subliniază inițiatorii proiectului – este necesară completarea OPANAF nr.3775/2015, cu modificările și completările ulterioare, cu dispoziții privind organul fiscal central competent pentru primirea și analiza chestionarului.

Prin acest proiect de ordin se propune ca organul fiscal competent pentru primirea și analiza „Chestionarului pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei juridice străine cu locul conducerii efective în România” să fie organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul nerezident urmează să exercite gestiunea administrativă și conducerea efectivă a afacerilor.

ECONOMIE

ANAF: Proiectul Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, Procedura privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, precum și modelul și conținutul formularelor 261 și 262. ANAF reamintește, în Referatul de aprovare care însoțește proiectul de act normativ, că, potrivit dispozițiilor art.107 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, nedepunerea declarației de impunere dă dreptul organului fiscal să procedeze la stabilirea din oficiu a creanțelor fiscale prin decizie de impunere. Prin Legea nr.296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, precum și prin OUG nr.43/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative, a fost reglementat, în Codul fiscal, impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare.

Astfel, potrivit dispozițiilor Titlului X^1 din Codul fiscal, impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare se calculează, se declară și se plătește, începând cu anul 2024, de următoarele persoane:

 persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, au în proprietate/proprietate comună clădiri rezidențiale situate în România, dacă valoarea impozabilă a clădirii, calculată potrivit art.457 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, depășește 2.500.000 lei;

▪ persoanele fizice și persoanele juridice care au în proprietate autoturisme înmatriculate/înregistrate în România a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei.

Termenul de declarare și plată a sumei datorate cu titlu de impozit special este până la data de 30 septembrie inclusiv a anului fiscal curent, pentru proprietățile reprezentând clădiri rezidențiale, respectiv până la data de 31 decembrie inclusiv a anului fiscal curent, în cazul proprietăților reprezentând autoturisme.

Pentru stabilirea și declararea impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, contribuabilii au obligația completării și depunerii formularului 216 „Declarație privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare”, aprobat prin OPANAF nr.3738/2024.

„Ca urmare, în cazul contribuabililor care nu și-au îndeplinit obligațiile declarative, sunt aplicabile dispozițiile art.107 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare”, se menționează în Referatul de aprobare.

În acest context, prin noul proiect de Ordin supus consultării publice se propun următoarele:

● aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare;

● aprobarea modelului și conținutului următoarelor formulare:

  1. „Notificare privind nedeclararea impozitului special pe bunurile imobile și/sau mobile”;
  2. „Invitație la cel de-al doilea termen al audierii, în vederea exercitării dreptului de exprimare a unui punct de vedere”;
  3. „Referat privind privind estimarea bazei de impozitare a bunurilor imobile și mobile de valoare mare”;
  4. „Decizie de impunere din oficiu privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare“ (formularul 261) și anexa la acesta;
  5. „Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare“ (formularul 262);
  6. „Notificare privind depunerea declarației privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare după termenul prevăzut la art.107 alin.(5) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală ”.

Actul normativ urmează să se aplice pentru stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile, datorat de contribuabili începând cu anul 2024.

Continuare

ECONOMIE

A fost stabilit nivelul accizei specifice la țigarete pentru următoarele 12 luni

Radio CECCAR FM

Prin OMF nr. 485/2025, publicat astăzi în Monitorul Oficial nr. 249/21.03.2025, a fost stabilit nivelul accizei specifice la țigarete în perioada 1 aprilie 2025 – 31 martie 2026 inclusiv. Astfel, potrivit noului act normativ, nivelul acestei accize în următoarele 12 luni este de 560,86 lei/1.000 țigarete.

Continuare

ECONOMIE

Firmele și persoanele fizice vor avea la dispoziție 18 luni pentru actualizarea treptată a codurilor CAEN

Radio CECCAR FM

Guvernul a stabilit, printr-o Hotărâre, o perioadă de 18 luni pentru actualizarea treptată a codurilor din Clasificarea Activităților din Economia Națională (CAEN) de către firme și persoane fizice, ca urmare a intrării în vigoare, la 1 ianuarie 2025, a versiunii actualizate CAEN Rev.3. Noul act normativ adoptat de Executiv modifică HG nr.656/1997 privind aprobarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN.

Potrivit declarațiilor purtătorului de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, termenul de 18 luni începe să curgă de la publicarea HG în Monitorul Oficial: „În acest timp de 18 luni de la data publicării în Monitorul Oficial a acestei hotărâri, atât versiunea revizuită, CAEN Rev.3, cât și versiunea precedentă CAEN vor fi recunoscute și acceptate în relația cu alte persoane fizice sau juridice.”

Astfel, în intervalul amintit, vor fi recunoscute și acceptate atât versiunea actualizată a CAEN, cât și versiunea precedentă, în relația cu persoanele fizice și juridice.

Potrivit unui comunicat al Guvernului, măsura are scopul de a facilita implementarea actualizării codurilor CAEN, atât pentru autoritățile și instituțiile publice, cât și pentru persoanele fizice și juridice cărora li se aplică noua reglementare.

„Actualizarea sistemului CAEN va afecta un număr semnificativ de persoane fizice și juridice, dar și instituțiile publice. Această schimbare presupune ca societățile, persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) să-și actualizeze obiectul de activitate în conformitate cu noua clasificare”, precizează reprezentanții Guvernului.

Continuare
ECONOMIEacum 2 zile

ANAF: Proiectul Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, în consultare publică

ECONOMIEacum 2 zile

A fost stabilit nivelul accizei specifice la țigarete pentru următoarele 12 luni

ECONOMIEacum 2 zile

Firmele și persoanele fizice vor avea la dispoziție 18 luni pentru actualizarea treptată a codurilor CAEN

ECONOMIEacum 2 zile

AFIR anunță prelungirea, până la 30 aprilie 2025, a termenului depunerii proiectelor prin Schema de energie

ECONOMIEacum 2 zile

MMFTSS: Un nou sistem național de management privind consilierea în carieră

ECONOMIEacum 3 zile

Eurostat: Ungaria și România au avut cele mai ridicate rate anuale ale inflației din UE, în februarie

ECONOMIEacum 3 zile

Au fost actualizate Metodologia și criteriile de evaluare și selecție pentru Ghidul „Investiții pentru dezvoltarea IMM care sprijină creșterea durabilă și crearea de locuri de muncă”

ECONOMIEacum 3 zile

Au fost publicate Metodologia și criteriile de evaluare și selecție aferente Ghidului „Sprijin pentru întreprinderi sociale”

ECONOMIEacum 3 zile

AFIR a publicat Ghidul solicitantului pentru investițiile în tehnologii și echipamente forestiere

ECONOMIEacum 3 zile

A fost semnat cel mai scump contract atribuit de România pe infrastructură rutieră

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile

Economia la bani mărunți – Ediția din 18.03.2025

ECONOMIEacum 4 zile

APIA primește cereri de plată pentru intervențiile aferente sectorului apicol 2025

Trending