ECONOMIE
ANAF urmează să actualizeze formularul 112

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, actualizarea modelului și conținutului formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OUG nr.156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, au fost preluate dispozițiile referitoare la măsura „300 de lei din salariul minim, sumă netaxabilă” prevăzute în anul 2024 de OUG nr.115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, precum și OUG nr.59/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, precum și alte măsuri fiscale. Dispozițiile se aplică veniturilor aferente lunilor ianuarie – decembrie 2025 inclusiv.
De asemenea, începând cu anul fiscal 2025, prin OUG nr.156/2024, dispozițiile art. 60 punctele 2, 5 și 7 din Codul fiscal, care prevedeau facilități fiscale pentru persoanele fizice care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator, sau în sectorul de construcții/agricol și în industria alimentară au fost eliminate.
Totodată, avându-se în vedere prevederile Legii nr.270/2015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, cu modificările ulterioare, au fost identificate două categorii de rezerviști voluntari care, cu toate că au fost declarate în sistemul public de pensii până în prezent drept salariați cu contract individual de muncă, datorită statutului pe care îl au și a prevederilor actului normativ, necesită o declarare distinctă prin intermediul formularului 112 în vederea stabilirii corecte a stagiului de cotizare și, după caz, a perioadelor asimilate în sistemul public de pensii, potrivit propunerii reprezentanților Casei Naționale de Pensii Publice.
În acest context, a devenit necesară actualizarea modelului și conținutului formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” și, în acest scop, a fost elaborat acest nou proiect de Ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă.
Noul proiect aflat în consultare publică include următoarele modificări, o parte din acestea fiind propuse de părțile implicate în elaborarea sau avizarea proiectului de ordin comun:
– Modificarea Anexei nr. 1.1 „Anexa angajator” din formular, prin eliminarea rubricilor/secțiunilor privind angajatorii care aplică prevederile art. 60 pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal, de la Secțiunea A „Alte date de identificare a plătitorului”;
– Modificarea Anexei nr. 1.2 „Anexa asigurat” din formular, prin:
- eliminarea casetei „Salariat care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator, sau în sectorul de construcții/agricol și în industria alimentară, după caz, care beneficiază de facilitățile fiscale prevăzute la art. 60 pct.2, pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal care și-a exprimat opțiunea pentru plata contribuției la fondul de pensii administrat privat”;
- actualizarea trimiterilor care vizează măsura „300 de lei din salariul minim, sumă netaxabilă”, de la Secțiunile A și B;
- eliminarea Secțiunii A1 „Facilități fiscale acordate salariaților pentru activități de creare de programe pentru calculator, respectiv pentru activități în sectorul construcții/agricol și în industria alimentară, conform art.60 pct.2, pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal, după caz”;
- eliminarea Secțiunii B.4.1. „Facilități fiscale acordate salariaților pentru activități de creare de programe pentru calculator, respectiv pentru activități în sectorul construcții/agricol și în industria alimentară, conform art. 60 pct. 2, pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal, după caz”;
- eliminarea din secțiunea E.3 „Date detaliate privind impozitul pe venit și unele contribuții sociale obligatorii” a pozițiilor 13, 14, 17, 18, 19 și 20, care vizează facilitățile fiscale acordate persoanelor fizice care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator, sau în sectorul de construcții/agricol și în industria alimentară;
– Actualizarea Nomenclatorului „Creanțe fiscale” din Anexa 2, prin eliminarea creanțelor de la pozițiile 2.1, 2.2. și 2.3 care vizau contribuția de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice care se încadrau în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 2, 5 și 7 din Codul fiscal, precum și actualizarea temeiului legal pentru creanțele reprezentând contribuția de asigurări sociale, respectiv contribuția de asigurări sociale de sănătate reținută la sursă de plătitorii de venituri;
– Actualizarea Nomenclatorului „Tip asigurat pentru alte entități asimilate angajatorului” din anexa 3, prin introducerea tipurilor de asigurați „Rezerviști voluntari dispăruți, răpiți sau căzuți în captivitate pe timpul mobilizării sau în cazul stării de război, precum și al executării misiunilor” și „Rezerviști voluntari în perioada în care nu participă la instruire”, în conformitate cu prevederile Legii nr.270/2015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, cu modificările ulterioare;
– Actualizarea Nomenclatorului „Tip asigurat” din Anexa 4, prin:
- redenumirea tipului de asigurat de la val.1 „Salariat sau salariat care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator, sau în sectorul de construcții/agricol și în industria alimentară după caz, care nu se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct.2, pct. 5 sau pct. 7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare (Codul fiscal)”, care devine „Salariat, cu excepția salariaților din domeniul construcții”;
- eliminarea tipurilor de asigurați „1.1.Salariat care își desfășoară activitatea în sectorul agricol și în industria alimentară, care se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal” și „1.3.Salariat care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator care se încadrează în condițiile prevăzute la art.60 pct.2 din Codul fiscal”;
- redenumirea tipului de asigurat „1.2.Salariat care își desfășoară activitatea în domeniul construcțiilor care se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal” care devine „1.1 Salariat care își desfășoară activitatea în domeniul construcțiilor”;
- actualizarea trimiterilor care vizează măsura „300 de lei din salariul minim, sumă netaxabilă” de la tipurile de asigurați cu valorile 1.11.2 și 1.11.3;
– Modificarea corespunzătoare a instrucțiunilor de completare a formularului 112.
Prevederile prezentului ordin se aplică începând cu declararea veniturilor aferente lunii publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ECONOMIE
Sprijin financiar de urgență pentru crescătorii de ovine și caprine afectați de secetă

Guvernul a aprobat astăzi, prin HG, acordarea unui sprijin financiar de urgență în agricultură pentru sectorul de creștere a ovinelor/caprinelor, afectat de fenomene climatice nefavorabile. Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), actul normativ vizează acordarea unui sprijin financiar de urgență pe baza unei scheme de susținere care urmărește compensarea sub formă de grant a producătorilor agricoli din sectorul creșterii ovinelor/caprinelor pentru daunele economice cauzate de seceta pedologică din agricultură manifestată în perioada septembrie 2023 – august 2024.
„Prin acest sprijin financiar de urgență venim în ajutorul crescătorilor de ovine și caprine care au fost grav afectați de seceta pedologică din ultimul an. Lipsa resurselor furajere și dificultățile economice au pus o presiune uriașă asupra fermierilor, iar fără o intervenție rapidă, riscam să asistăm la o reducere drastică a efectivelor și la dezechilibre majore în piața agricolă. Prin această măsură, ne asigurăm că fermierii își pot menține activitatea, pot achiziționa furajele necesare și își pot onora obligațiile financiare, evitând supraîndatorarea și pierderea afacerilor. Ministerul Agriculturii rămâne alături de producătorii agricoli și va continua să implementeze soluții eficiente, asigurând astfel stabilitatea sectorului zootehnic”, a declarat ministrul Agriculturii, Florin-Ionuț Barbu, citat în comunicat.
Cuantumul prevăzut pentru sprijinul financiar de urgență este de 248 lei/cap tineret femel ovin/caprin și se acordă pentru un efectiv de tineret femel ovin/caprin cuprins între 50 capete – 300 capete/beneficiar, deținut la data de 31 august 2024, în exploatații cu cod ANSVSA cu minimum 50 capete tineret femel ovin/caprin.
Solicitanții cu un efectiv mai mare de 300 de capete tineret femel ovin/caprin beneficiază de sprijin financiar de urgență calculat la nivelul a maximum 300 de capete tineret femel ovin/caprin per beneficiar, cu condiția să dețină minimum 50 capete/exploatație cu cod ANSVSA.
Resursele financiare necesare implementării schemei au o valoare de 238.795.200 lei și reprezintă echivalentul sumei de 48 milioane euro, stabilit la cursul de schimb 4,9749 lei pentru 1 euro, care se asigură astfel:
- a) 457.840 lei, echivalentul sumei de 21.600.000 euro, finanțare externă nerambursabilă prin Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA);
- b) 337.360 lei, echivalentul sumei de 26.400.000 euro, care se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul MADR pe anul 2025.
Cererile de solicitare a sprijinului financiar de urgență și documentele justificative se depun în termen de maximum 20 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Plățile sumelor reprezentând grantul se efectuează până la data de 30 aprilie 2025.
Beneficiari ai sprijinului pot fi: crescătorii de ovine/caprine cu cerere de plată pentru anul 2024 eligibilă pentru sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilității, intervenția PD-01 din PS 2023-2027, respectiv: a) PF, PFA, II și IF; b) societăți agricole (constituite potrivit Legii nr.36/1991, cu modificările și completările ulterioare); c) persoane juridice.
Condițiile de eligibilitate sunt următoarele: a) deținerea unui efectiv de tineret femel ovin/caprin de minimum 50 de capete/fiecare exploatație, cu cod ANSVSA, cu vârsta de 1-12 luni, înscris în Baza Națională de Date (BND) la data de 31 august 2024; b) deținerea în ziua anterioară începerii perioadei de depunere a cererii a unui efectiv de femele adulte ovine/caprine, înscris în BND, cu vârsta minimă de 12 luni în ziua anterioară începerii perioadei de depunere a cererii, cel puțin egal cu efectivul de tineret femel pentru care se solicită sprijin financiar.
ECONOMIE
Subvenționarea accizei la motorina utilizată în agricultură continuă și în 2025

Executivul a aprobat astăzi o Hotărâre ce modifică și completează HG nr.1174/2014, în sensul stabilirii atât a nivelului subvenției la motorină care se plătește aferent anului 2025 și a sumei alocate pentru plata în anul 2025 a ajutorului de stat, prin bugetul MADR, cât și a revizuirii unor prevederi în acord cu legislația fiscală și cu evoluțiile consumului de motorină în cele trei sectoare agricole vizate, respectiv sectoarele vegetal, zootehnie și îmbunătățiri funciare.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), actul normativ prevede următoarele:
▪ pentru anul 2025, rata accizei reduse pentru motorina utilizată la efectuarea lucrărilor mecanizate în agricultură în sectoarele vegetal, zootehnic și îmbunătățiri funciare este de 104,49 lei/1.000 litri și reprezintă conversia din euro în lei a ratei minime de impozitare de 21 euro/1.000 litri calculată la rata de schimb a monedei euro comunicată de Banca Centrală Europeană din data de 1 octombrie 2024, de 4,9759 lei pentru 1 euro;
▪ pentru același an, diferența dintre nivelul accizelor la motorină de 2.317,59 lei/1.000 litri și rata accizei reduse de 104,49 lei/1000 litri, este în cuantum unitar de 2,213 lei/litru și se acordă ca ajutor de stat sub formă de rambursare;
▪ pentru anul 2025, valoarea totală a schemei de ajutor de stat este de 500.000.000 lei, care se acordă de la bugetul de stat, prin bugetul MADR.
Totodată, hotărârea instituie măsuri care vizează:
▪ dispoziții aplicabile armonizării cu prevederile legislației fiscale în vigoare, respectiv OUG nr.120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România;
▪ dispoziții aplicabile operaționalizării schemei de ajutor de stat, inclusiv prin completarea listei culturilor pentru care se susține acciza, precum și eliminarea repartizării pe sectoare a cantităților de motorină aferente pentru care se susține acciza, cu încadrarea în cuantumul total aferent unui an.
MADR reamintește că, începând cu anul 2015, prin HG nr.1174/2014, s-a instituit schema de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură prin aplicarea unei rate reduse de impozitare a motorinei, utilizată la efectuarea lucrărilor mecanizate în agricultură, în sectoarele vegetal, zootehnic și îmbunătățiri funciare, care se acordă sub formă de rambursare. Schema de ajutor de stat este gestionată de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură.
ECONOMIE
APIA dă startul Campaniei de informare pentru primirea Cererilor de Plată în anul 2025

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) demarează astăzi, 21 februarie, Campania de informare a fermierilor cu privire la primirea Cererilor de Plată în anul 2025, sub sloganul: „Depune la APIA Cererea de Plată în perioada 3 martie – 30 mai 2025! APIA, mereu alături de fermieri!”. Potrivit unui comunicat al instituției, zilnic, în perioada 21 februarie – 16 martie 2025, Centrele județene și locale APIA vor organiza sesiuni de informare invitând fermierii să participe în număr cât mai mare pentru a le oferi informații cu privire la: ▪ condițiile de acordare a intervențiilor/măsurilor/schemelor de sprijin în sectorul vegetal, zootehnic și a schemelor de sprijin compensatoriu de mediu și climă; ▪ noutățile legislative apărute în această Campanie; ▪ modul de completare corectă a Cererii de Plată în anul 2025 și identificarea corectă a terenului agricol în aplicația geospațială AGI Online; ▪ documentele necesare la depunerea Cererii de plată în funcție de intervențiile/măsurile/schemele de sprijin solicitate; ▪ normele privind condiționalitatea și informații referitoare la condiționalitatea socială; ▪ orice alte informații care privesc intervențiile/măsurile/schemele de sprijin acordate de instituția noastră din fondurile europene și de la bugetul de stat.
Conform APIA, fermierii vor putea depune Cererea de Plată în perioada 3 martie – 30 mai și fără obligația de a se prezenta la Centrele APIA, doar prin accesarea aplicației geospațiale AGI Online, conform Instrucțiunilor de utilizare disponibile în interfața aplicației, pe site-ul APIA www.apia.org.ro.
În situația în care se accesează și scheme din sectorul zootehnic, fermierii se vor prezenta la Centrele APIA conform programării pe care au stabilit-o în prealabil cu funcționarii Agenției, în vederea completării declarației în aplicația dedicată sectorului zootehnic, înainte de accesarea AGI Online. Astfel, funcționarii APIA vor contacta fermierii în vederea programării pentru depunerea Cererilor de plată.
La completarea Cererii, fermierii care sunt beneficiari APIA își vor actualiza informațiile din Cererea de plată pentru Campania 2025.
Se va completa o singură Cerere de Plată, chiar dacă solicitantul utilizează suprafețe de teren și/sau deține explotații cu cod ANSVSA în diferite localități/județe.
Fermierii trebuie să verifice împreună cu primăria pe raza căreia utilizează terenul, situația înscrierii în Registrul agricol a datelor despre terenul agricol și să permită acesteia să transmită la APIA adeverințele privind utilizarea terenului conform înscrierii în Registrul Agricol. Documentele care fac dovada că terenul agricol se află la dispoziția fermierului trebuie să fie încheiate înaintea depunerii Cererii de plată și să fie valabile la data depunerii acesteia.
Adeverințele emise pentru schemele de sprijin cuplat din sectorul zootehnic de către asociația/agenția acreditată pentru înființarea și menținerea registrului genealogic al rasei/oficiul pentru zootehnie județean, pot fi transmise electronic prin platforma pusă la dispoziție de către APIA, cu informarea fermierului conform procedurii deja utilizate și în anii anteriori de campanie.
De asemenea, fermierii care dețin animale în exploatație au obligația să se asigure că datele acestora sunt actualizate/corectate în Baza Națională de Date (BND) (la medicul veterinar concesionar/asociație/propriile evidențe, dacă este utilizator SNIIA).
Responsabilitatea privind legalitatea și valabilitatea documentelor aparține fermierului și/sau autorității care a emis/atestat aceste documente, după caz.
Fermierii pot semna Cererile folosind și semnătura electronică. În această situație este necesar să anunțe (prin mesaj, telefonic sau prin e-mail) funcționarul desemnat să gestioneze cererea despre faptul că dorește să se semneze electronic Cererea de plată. Semnătura electronică aplicată pe cererea de plată trebuie descărcată din aplicația AGI Online la data depunerii Cererii. Angajamentele și declarațiile, părți ale cererii de plată, se vor semna, de asemenea, electronic la aceeași dată.
Materialele de informare (afiș, pliante, broșură) aferente Campaniei 2025, legislația aferentă, informațiile detaliate pentru accesarea fiecărei măsuri de sprijin/intervenții și listele cu UAT-uri eligibile pentru Măsura 10, DR-01, DR-02, DR-03, DR-09, DR-10, DR-11, pot fi consultate la Centrele APIA și pe site-urile www.apia.org.ro, www.madr.ro și www.pndr.ro.
„Asigurăm fermierii de tot sprijinul specialiștilor APIA în informarea cât mai eficientă cu privire la depunerea Cererilor de plată în anul 2025 și furnizarea informațiilor necesare pentru accesarea intervențiilor/măsurilor/schemelor prevăzute în Planul Strategic 2023-2027 și măsurilor de mediu și climă din PNDR 2014 – 2020”, menționează reprezentanții APIA, în comunicat.
-
ECONOMIEacum 4 zile
ANAF a actualizat formularele 101 și 101 Grup fiscal
-
ECONOMIEacum 5 zile
MF a reglementat o serie de aspecte de raportare contabilă
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 17 februarie 2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 13.02.2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 18.02.2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 5 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 11.02.2025
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANCOM explică modul în care serviciile cu valoare adăugată pot fi recunoscute și folosite
-
ECONOMIEacum 4 zile
Consiliul Concurenței face recomandări pentru eficientizarea programului Start-up Nation