PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 10 februarie 2025

© etaf.tax
Recomandările ETAF pentru viitoarea strategie UE privind facturarea electronică
ETAF a prezentat Comisiei Europene vineri, 7 februarie, recomandările sale cu privire la viitoarea strategie a UE privind facturarea electronică, a cărei lansare este preconizată în prima jumătate a anului 2025. Strategia va avea ca scop creșterea adoptării în masă a facturării electronice prin integrarea potențială a modulelor de facturare electronică în sistemele ERP, asigurarea unei transmiteri eficiente a facturii electronice prin intermediul infrastructurilor interoperabile și valorificarea unor noi utilizări pentru facturarea electronică, cum ar fi utilizarea facturii electronice pentru conformitatea automatizată în raportarea în materie de TVA sau raportarea ESG. ETAF a subliniat că o preocupare esențială este reglementarea punctelor de acces Peppol, deoarece multe țări nu au în prezent supraveghere, crescând riscul de fraudă și de încălcare a confidențialității. ETAF pledează pentru reglementări obligatorii în toate statele membre ale UE. O altă cerere esențială din partea ETAF este crearea de mandate automate pentru consilierii fiscali reglementați și profesioniștii contabili, permițându-le să verifice identitatea reprezentanților legali și să valideze mandatele. Dezvoltarea rapidă a noilor actori în domeniul facturării electronice ridică semne de întrebare cu privire la deținerea de date financiare și utilizarea necorespunzătoare a acestora. Mulți intermediari comerciali, cum ar fi băncile și furnizorii de software, nu au obligații de etică și ar putea exploata datele companiei pentru profit. Organismele profesionale naționale au luat măsuri proactive prin dezvoltarea propriilor platforme sau prin colaborarea cu furnizorii siguri pentru a aplica norme stricte de protecție a datelor. Comisia Europeană trebuie să stabilească principii de reglementare de bază pentru acești prestatori de servicii, consilierii fiscali și contabilii jucând un rol esențial în asigurarea respectării legislației, a declarat ETAF.
Începutul dificil al negocierilor fiscale ale ONU pe fondul retragerii SUA
Prima sesiune organizatorică a unei convenții fiscale a ONU a avut loc la New York în perioada 3-6 februarie pentru a aborda și a încheia chestiuni organizaționale, inclusiv normele privind luarea deciziilor. Luni, 3 februarie, sesiunea a început cu anunțul Statelor Unite că intenționează să se retragă din întregul proces al ONU privind negocierea unei convenții-cadru referitoare la cooperarea fiscală internațională și a încurajat alte țări să facă la fel. Anunțul a fost făcut după un anunț similar, săptămâna trecută, referitor la retragerea SUA din Acordul fiscal global. În ceea ce privește aspectele organizatorice, mai multe țări nordice și-au reiterat preferința de a lua decizii privind o convenție-cadru fiscală a ONU prin consens, în ciuda faptului că majoritatea țărilor sudice favorizează votul majoritar. Metoda prin care comitetul de negociere interguvernamental al convenției va ajunge la decizii a devenit un punct central de controversă, evidențiind o diviziune între națiunile mai bogate și economiile în curs de dezvoltare sau emergente. În cadrul reuniunii, Polonia, reprezentând statele membre ale UE, a subliniat angajamentul UE de a lua decizii bazate pe consens pentru a se asigura că sunt luate în considerare perspectivele și prioritățile tuturor țărilor. În cele din urmă, după trei zile de deliberare, țările ar fi căzut de acord să ia decizii cu majoritate simplă referitoare la o convenție fiscală a ONU, cu o majoritate de două treimi necesară pentru a aproba orice protocol la convenție. Țările au convenit, de asemenea, să negocieze un al doilea protocol din timp la convenție, axat pe prevenirea și soluționarea litigiilor.
Eurodeputații FISC pun întrebări comisarului european pentru impozitare
Eurodeputații din Subcomisia FISC a Parlamentului European au organizat joi, 6 februarie, un schimb de opinii cu comisarul UE pentru impozitare, Wopke Hoekstra. Hoekstra își prezintă prioritățile, printre care se numără consolidarea competitivității, sprijinirea tranziției ecologice și asigurarea echității și transparenței în domeniul fiscal. Acesta a declarat că simplificarea și combaterea fraudei legislației fiscale a UE, continuarea reformei normelor privind TVA, favorizarea energiei din surse regenerabile prin politica fiscală și o mai bună abordare a deficitului fiscal ar fi câteva dintre prioritățile sale. Mai mulți eurodeputați au cerut detalii despre modul în care UE ar trebui să abordeze SUA în ceea ce privește poziția sa cu privire la diverse chestiuni fiscale. Hoekstra a reiterat faptul că UE trebuie să își mențină pozițiile care sunt întemeiate pe argumente solide, să interacționeze într-un dialog constructiv cu administrația Trump și, în același timp, să fie pregătită să răspundă pentru a apăra companiile europene. Eurodeputații au cerut, de asemenea, mai multe detalii cu privire la „cel de-al 28-lea regim” propus în ianuarie de președintele Comisiei, von der Leyen, în special cu privire la companiile care ar putea intra sub incidența acestuia. De asemenea, aceștia i-au solicitat lui Hoekstra să își reitereze angajamentul față de o taxă pe serviciile digitale și revizuirea directivei privind evitarea obligațiilor fiscale. În cele din urmă, lui Hoekstra i s-au pus întrebări cu privire la termenele de revizuire a directivei privind impozitarea energiei și a directivei privind tutunul, precum și cu privire la provocările legate de instituirea unui impozit pentru miliardari și de instituirea unui cadru general fiscal pentru sectorul financiar.
Seminarul S&D privind impozitarea capitalului și a averii în UE
Marți, 4 februarie, Foundation for European Progressive Studies (FEPS) și Fundația Kalevi Sorsa, în colaborare cu Grupul S&D din Parlamentul European, au organizat un seminar privind necesitatea reformării impozitării averii și a veniturilor din capital. Cu această ocazie, a fost prezentat și dezbătut un studiu realizat de FEPS. Studiul analizează situația actuală a evitării obligațiilor fiscale a veniturilor din capital în UE și prezintă propuneri de politici pentru rezolvarea problemelor actuale. Prezintă cinci recomandări de politică fiscală care, potrivit autorilor, abordează erodarea bazei fiscale a veniturilor din capital și evitarea obligațiilor fiscale tratate în studiu: – adoptarea unei directive privind stabilirea unei cote minime de impozitare a venitului din capital; – adoptarea unei directive privind evitarea obligațiilor fiscale (ATAD) pentru veniturile din capital, inclusiv o normă privind taxa de ieșire pentru persoane fizice; – adoptarea unei directive privind impozitarea câștigurilor de capital nerealizate; – completarea ratei minime de impozitare a venitului din capital cu impozite nete pe avere pentru superbogați; extinderea domeniului de aplicare al Codului de conduită al UE privind impozitarea întreprinderilor astfel încât să includă impozitarea veniturilor din capital.
Comisia Europeană publică proiectul de regulament privind implementarea DAC7 pentru consultare publică
Comisia Europeană a publicat marți, 4 februarie, pentru consultare publică, un proiect de regulament privind implementarea referitor la lista datelor statistice care trebuie furnizate de statele membre în legătură cu Directiva (UE) 2021/514 a Consiliului (așa-numita „DAC7”). Textul precizează că, înainte de 1 aprilie în fiecare an, statele membre trebuie să comunice Comisiei, prin mijloace electronice, datele statistice privind schimbul automat obligatoriu de informații raportate de operatorii platformelor digitale în conformitate cu DAC7. De asemenea, stabilește o listă de statistici care trebuie furnizate în legătură cu auditurile comune. Părțile interesate pot trimite comentarii până la 4 martie 2025. Feedbackurile primite vor fi luate în considerare pentru definitivarea acestui act tehnic.
Comisia Europeană înființează un nou grup de lucru pentru competitivitate
Comisia Europeană a anunțat luni, 3 februarie, înființarea unui nou grup de lucru pentru „Competitivitatea viitoare a UE”, care va coordona activitatea de operaționalizare a cadrului general stabilit în Busola competitivității. Grupul de lucru și-a început activitatea la 1 februarie 2025 și este atașat în mod oficial secretarului general adjunct însărcinat cu coordonarea politicilor. Scopul său principal este de a sprijini activitățile din cadrul Comisiei privind reducerea decalajului în materie de inovare, combinând decarbonizarea industrială și competitivitatea, precum și reducerea dependențelor excesive și creșterea securității. Acesta va promova coerența și consecvența politicilor în pregătirea acțiunilor emblematice, inclusiv în ceea ce privește simplificarea și o mai bună punere în aplicare a cadrelor de reglementare, și va dezvolta instrumentul de coordonare a competitivității. Grupul de lucru va interacționa cu autoritățile naționale, cu industria și cu întreprinderile pentru a face bilanțul evoluțiilor de pe teren și pentru a monitoriza progresele înregistrate în ceea ce privește eliminarea barierelor structurale din calea creșterii productivității și a competitivității UE, a mai declarat Comisia.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 17 februarie 2025

© etaf.tax
Comisia Europeană prezintă programul de lucru pentru 2025
Comisia Europeană a publicat miercuri, 12 februarie, programul său de lucru pentru 2025 și anexele pentru o „Uniune mai îndrăzneață, mai simplă și mai rapidă”, alături de o comunicare privind punerea în aplicare și simplificarea. Încadrat de scrisorile de misiune trimise de președintele Ursula von der Leyen fiecărui comisar, programul de lucru prezintă 51 de noi inițiative pe care Comisia Europeană le va lua în primul an al mandatului său. În conformitate cu angajamentul său de a reduce sarcina administrativă, Comisia va prezenta în acest an trei serii de texte cu caracter general privind durabilitatea (26 februarie), simplificarea investițiilor (T1 2025) și privind întreprinderile mici cu capitalizare medie și eliminarea dispozițiilor privind documentele pe suport de hârtie (T2 2025). După cum era de așteptat, aceasta va prezenta, de asemenea, o strategie orizontală privind piața unică (T2 2025) și va acționa în direcția unui al 28-lea regim juridic pentru a simplifica normele aplicabile, inclusiv aspectele relevante ale dreptului fiscal. Programul de lucru nu dă prea multe informații despre impozite. Acesta confirmă doar plasarea în timp a publicării rezultatelor evaluării Directivei privind evitarea obligațiilor fiscale (ATAD) în T4 2025. Comisia va retrage, de asemenea, 37 de texte legislative care sunt deja în dezbare, fie pentru că sunt învechite, fie pentru că adoptarea lor pare foarte puțin probabilă. Acesta este îndeosebi cazul propunerii din 2011 de Directiva privind impozitarea plăților de dobânzi și redevențe, al propunerii din 2017 de revizuire a Directivei privind impozitarea vehiculelor, al propunerii din 2018 privind un sistem definitiv de TVA și al propunerii de codificare DAC din 2020.
Miniștrii de finanțe ai UE se reunesc la Bruxelles la 18 februarie
Miniștrii de finanțe ai UE urmează să se întâlnească marți, 18 februarie, la Bruxelles, pentru o reuniune ECOFIN. Cu această ocazie, Comisia Europeană va fi invitată să prezinte miniștrilor săi Busola Competitivității, înainte de un schimb de opinii, care va trata, de asemenea, simplificarea și îmbunătățirea mediului de afaceri din Europa. Miniștrii vor purta, de asemenea, o discuție privind situația actuală a impactului economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei și urmează să aprobe îndrumările Consiliului pentru bugetul anual al UE pe anul 2026. În plus, Consiliul va continua cu actualizarea tradițională a listei negre a UE privind jurisdicțiile necooperante în domeniul fiscal și va aproba termenii de referință ai UE în vederea reuniunii miniștrilor de finanțe și a guvernatorilor băncilor centrale din G20 din 26-27 februarie. De asemenea, statele membre ar trebui să adopte în mod oficial, fără discuții, Directiva privind introducerea unui certificat electronic de scutire de TVA.
Parlamentul European dă undă verde pachetului ViDA
Parlamentul European a dat undă verde pachetului ViDA cu 589 de voturi pentru, 42 voturi împotrivă și 10 abțineri, în cadrul sesiunii plenare de la Strasbourg, miercuri, 12 februarie. Pachetul va digitaliza pe deplin obligațiile de raportare TVA pentru tranzacțiile transfrontaliere până în 2030, întreprinderile emițând facturi electronice pentru tranzacțiile transfrontaliere de la întreprindere la întreprindere și raportând automat datele către administrația fiscală corespunzătoare. În noiembrie 2024, miniștrii de finanțe ai UE au ajuns la un acord politic unanim cu privire la pachetul ViDA, după doi ani de negocieri. Parlamentului European, care a emis o opinie fără caracter obligatoriu cu privire la ViDA în noiembrie 2023, i s-a cerut să emită o nouă opinie din cauza diferențelor substanțiale dintre propunerea inițială a Comisiei și textul convenit de statele membre. Aprobarea acestei a doua opinii deschide calea adoptării oficiale a pachetului de către Consiliu și publicării ulterioare a textelor în Jurnalul Oficial al UE pentru intrarea lor în vigoare.
Grecia a cerut să renunțe la scutirea de accize pentru magazinele duty-free de la frontierele terestre cu țările din afara UE
Comisia Europeană a decis miercuri, 12 februarie, să trimită Greciei un aviz motivat pentru nerespectarea Directivei (UE) 2020/262 a Consiliului de stabilire a normelor UE referitoare la angajamentele generale privind accizele. Grecia scutește de la plata accizelor produsele care sunt vândute călătorilor prin magazine duty-free situate la frontierele sale terestre cu Albania, Macedonia de Nord și Turcia. Până în ianuarie 2017, legislația UE a permis statelor membre care, la 1 iulie 2008, dețineau magazine duty-free situate în afara unui aeroport sau port să utilizeze astfel de scutiri. Deși acest lucru nu mai este permis de legislația UE, Grecia continuă să mențină magazine duty-free la frontierele sale terestre cu țările din afara UE. Considerând că răspunsul Greciei la scrisoarea oficială de punere în întârziere este nesatisfăcător, Comisia a decis să emită o opinie motivată Greciei, care are acum la dispoziție două luni pentru a răspunde și a lua măsurile necesare. Altfel, Comisia poate decide trimiterea cazului la Curtea de Justiție a Uniunii Europene.
Misiunea FISC în Finlanda și Estonia
Membrii Subcomisiei FISC a Parlamentului European se vor deplasa la Helsinki (Finlanda) și Tallinn (Estonia) în perioada 25-27 februarie 2025. Delegația, condusă de eurodeputatul și vicepreședintele PE, Regina Doherty (PPE, Irlanda), se va întâlni cu reprezentanți ai instituțiilor-cheie, cum ar fi ministerele de finanțe și parlamentele naționale, precum și cu părți interesate din sectorul privat, sindicate și societatea civilă. Discuțiile se vor axa pe chestiuni și provocări fiscale internaționale de actualitate, cum ar fi punerea în aplicare a reformei fiscale cu doi piloni a OCDE, simplificarea sistemului fiscal și sporirea competitivității, stimulentele fiscale, situația lucrătorilor transfrontalieri, impozitarea energiei și punerea în aplicare a directivelor UE.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF
PROFESIA CONTABILĂ
Directiva privind diligența necesară în materie de durabilitate a întreprinderilor – ce trebuie să știe profesia contabilă
Criza climatică globală amenință mediul, sănătatea noastră și viața pe Pământ. Pentru a combate această situație, UE își propune să ajungă la nivelul net-zero până în 2050. Între timp, lanțurile valorice globale au expus încălcări grave ale drepturilor omului și ale mediului în întreaga lume. Implicarea activă a întreprinderilor va fi esențială pentru a trata aceste provocări și a realiza tranziția către durabilitate necesară.
Prin Directiva privind diligența necesară în materie de durabilitate a întreprinderilor, Comisia Europeană își propune să declanșeze schimbări comportamentale în întreprinderi și să le responsabilizeze. CSDDD introduce obligații imperative referitoare la diligența necesară pentru întreprinderile mari din UE și din afara UE și stabilește răspunderea în caz de neconformitate. Și întreprinderile mici și mijlocii (IMM-urile) vor fi afectate deoarece fac parte din lanțurile valorice.
CSDDD este o legislație de referință pentru Europa și nu numai, modificând practicile comerciale și managementul lanțului de aprovizionare. În conformitate cu acest nou act legislativ, companiile care își desfășoară activitatea în Uniunea Europeană (UE) vor trebui să identifice impacturile negative reale sau potențiale asupra drepturilor omului și a mediului din „lanțul lor de activități” și să ia măsurile necesare pentru a atenua aceste impacturi.
Statele membre au termen până în iulie 2026 să transpună CSDDD în legislațiile naționale.
Profesia contabilă va avea un rol-cheie în susținerea companiilor pentru a aplica noua lege, inclusiv a IMM-urilor. Documentul elaborat și publicat de Accountancy Europe Directiva privind diligența necesară în materie de durabilitate a întreprinderilor – ce trebuie să știe profesia contabilă oferă o prezentare generală a principalelor dispoziții ale CSDDD pentru a ajuta profesia contabilă în această sarcină.
Documentul informativ este disponibil în limba română pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații–Organisme internaționale–Alte documente de interes.
PROFESIA CONTABILĂ
Directiva FASTER: un sistem transfrontalier de scutire de la plata impozitului reținut la sursă
Inițiativa FASTER a Comisiei Europene vizează asigurarea faptului că statele membre cu piețe de capital mari introduc proceduri armonizate de „scutire la sursă” și/sau sisteme de rambursare mai rapide pentru „impozitul reținut la sursă (IRS) excedentar”.
În prezent, statele membre rețin adesea mai mult impozit pe plățile de dividende și de dobânzi de la contribuabilii nerezidenți decât o fac pentru propriii rezidenți, chiar și atunci când nerezidenții sunt rezidenți în alte state membre ale UE. Această sumă mai mare este denumită IRS excedentar.
Această legislație permite deducerea și/sau rambursarea mai rapidă a impozitului reținut la sursă și este complexă deoarece ia în considerare particularitățile naționale. Așadar, publicația Accountancy Europe, Directiva FASTER: un sistem transfrontalier de scutire de la plata impozitului reținut la sursă, oferă o diagramă a obligațiilor și opțiunilor care afectează statele membre.
Profesioniștii contabili trebuie să cunoască modificările legislative care ar putea afecta sistemul financiar din statul lor membru. Acest document informativ se concentrează pe aceste aspecte pentru a susține profesia în această sarcină – vizând domenii precum tipurile de tranzacții afectate, cine va fi afectat și elementele de bază ale prevederilor.
Scutirea este acordată prin mecanisme care depind de autoritățile competente ale fiecărui stat membru. Prin urmare, mecanismele ar putea varia considerabil între statele membre. Practicienii vor trebui să consulte cu atenție implementarea de către fiecare stat membru în mod detaliat dacă doresc să utilizeze sistemul de scutire al țării respective în numele clienților lor. Prezentul document își propune să ofere o prezentare generală a mecanismelor pe care statele membre le-ar putea introduce, a dispozițiilor de bază și a calendarului acestora.
Statele membre trebuie să transpună Directiva în legislația națională până la 31 decembrie 2028. Prevederile prezentei Directive vor intra apoi în vigoare de la 1 ianuarie 2030.
Documentul informativ este disponibil în limba română pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații –Organisme internaționale–Alte documente de interes.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 ore
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 17 februarie 2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum o zi
Economia la bani mărunți – Ediția din 13.02.2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile
Directiva privind diligența necesară în materie de durabilitate a întreprinderilor – ce trebuie să știe profesia contabilă
-
ECONOMIEacum 2 zile
MF a reglementat o serie de aspecte de raportare contabilă
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 11.02.2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 6 ore
Economia la bani mărunți – Ediția din 18.02.2025
-
ECONOMIEacum o zi
Consiliul Concurenței face recomandări pentru eficientizarea programului Start-up Nation
-
ECONOMIEacum o zi
BNR a revizuit în creștere, la 3,8%, prognoza de inflație pentru finalul acestui an