Rețele sociale

ECONOMIE

ANAF: Proiectul Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, Procedura privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, precum și modelul și conținutul formularelor 261 și 262. ANAF reamintește, în Referatul de aprovare care însoțește proiectul de act normativ, că, potrivit dispozițiilor art.107 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, nedepunerea declarației de impunere dă dreptul organului fiscal să procedeze la stabilirea din oficiu a creanțelor fiscale prin decizie de impunere. Prin Legea nr.296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, precum și prin OUG nr.43/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative, a fost reglementat, în Codul fiscal, impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare.

Astfel, potrivit dispozițiilor Titlului X^1 din Codul fiscal, impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare se calculează, se declară și se plătește, începând cu anul 2024, de următoarele persoane:

 persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, au în proprietate/proprietate comună clădiri rezidențiale situate în România, dacă valoarea impozabilă a clădirii, calculată potrivit art.457 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, depășește 2.500.000 lei;

▪ persoanele fizice și persoanele juridice care au în proprietate autoturisme înmatriculate/înregistrate în România a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei.

Termenul de declarare și plată a sumei datorate cu titlu de impozit special este până la data de 30 septembrie inclusiv a anului fiscal curent, pentru proprietățile reprezentând clădiri rezidențiale, respectiv până la data de 31 decembrie inclusiv a anului fiscal curent, în cazul proprietăților reprezentând autoturisme.

Pentru stabilirea și declararea impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, contribuabilii au obligația completării și depunerii formularului 216 „Declarație privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare”, aprobat prin OPANAF nr.3738/2024.

„Ca urmare, în cazul contribuabililor care nu și-au îndeplinit obligațiile declarative, sunt aplicabile dispozițiile art.107 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare”, se menționează în Referatul de aprobare.

În acest context, prin noul proiect de Ordin supus consultării publice se propun următoarele:

● aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare;

● aprobarea modelului și conținutului următoarelor formulare:

  1. „Notificare privind nedeclararea impozitului special pe bunurile imobile și/sau mobile”;
  2. „Invitație la cel de-al doilea termen al audierii, în vederea exercitării dreptului de exprimare a unui punct de vedere”;
  3. „Referat privind privind estimarea bazei de impozitare a bunurilor imobile și mobile de valoare mare”;
  4. „Decizie de impunere din oficiu privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare“ (formularul 261) și anexa la acesta;
  5. „Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare“ (formularul 262);
  6. „Notificare privind depunerea declarației privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare după termenul prevăzut la art.107 alin.(5) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală ”.

Actul normativ urmează să se aplice pentru stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile, datorat de contribuabili începând cu anul 2024.

ECONOMIE

Guvernul a modificat cadrul legislativ privind piața pensiilor private

Radio CECCAR FM

Guvernul a adoptat o Ordonanță de urgență care vizează implementarea recomandărilor Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind liberalizarea serviciilor în domeniul pensiilor private, în concordanță cu Codurile de liberalizare ale OCDE. „Aderarea României la aceste coduri reprezintă atât o condiție esențială pentru finalizarea procesului de aderare la OCDE, cât și un obiectiv strategic al politicii externe, asumat prin Programul de Guvernare. Respectarea Codurilor de liberalizare implică adaptarea legislației naționale la standardele internaționale privind libera circulație a capitalurilor și serviciilor financiare. În acest context, instituțiile implicate au responsabilitatea de a adopta măsurile necesare și de a raporta periodic progresul în îndeplinirea criteriilor de aderare”, se menționează într-un comunicat al Executivului.

Astfel, noul act normativ aduce următoarele elemente de noutate:  definește Codurile de liberalizare ale OCDE ca fiind instrumentele juridice intitulate Codul de liberalizare a mișcărilor de capital și Codul de liberalizare a operațiunilor curente invizibile; ▪ introduce posibilitatea accesului extins pe piață pentru administratorii din state membre ale OCDE care vor putea administra fonduri de pensii și gestiona activele participanților din România; în mod similar, se introduc prevederi referitoare la entitățile responsabile cu depozitarea și custodia activelor fondurilor de pensii, în care vor fi cuprinse și instituțiile bancare din state aderente la codurile de liberalizare ale OCDE autorizate pentru activitatea de depozitare; ▪ permite fondurilor de pensii facultative și ocupaționale să aplice strategii adaptate vârstei: participanții vor putea alege fonduri care ajustează automat riscul investițiilor în funcție de apropierea de vârsta pensionării; ▪ prevede pentru jurisdicțiile aderenților la codurile de liberalizare ale OCDE condiții similare cu ale statelor membre ale Uniunii Europene și ale Spațiului Economic European, în ceea ce privește investițiile fondurilor de pensii în instrumente financiare tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate din aceste state, inclusiv flexibilizarea limitelor de investiții, conform recomandărilor; ▪ stabilește un cadru mai adecvat de condiții care participantul trebuie să le îndeplinească pentru a primi pensia privată (de exemplu, eliminarea numărului minim de contribuții necesare pentru a beneficia de pensie privată); ▪ completează prevederile legislative cu elemente care conduc la întărirea capacității de supraveghere a ASF și de asigurare a stabilității pieței, pentru protejarea corespunzătoare a participanților.

„Prin adoptarea acestei ordonanțe de urgență, România este mai aproape de standardele internaționale ale OCDE, modernizează sistemul pensiilor private și oferă mai multă siguranță și flexibilitate pentru toți cei care contribuie la aceste fonduri”, precizează Executivul, în comunicat.

Continuare

ECONOMIE

Au fost adoptate „Cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României” și „Registrul beneficiarilor programelor de formare”

Radio CECCAR FM

Guvernul a adoptat, prin OUG, Cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României și Registrul beneficiarilor programelor de formare. „Acest Registru va reflecta nivelul competențelor digitale de bază pe care îl au cetățenii. Obiectivul principal al Cadrului de competențe digitale pentru cetățenii României (DigCompRo) este de a standardiza și de a oferi o orientare clară a competențelor digitale pentru cetățeni într-un cadru unitar. Acest standard național pentru competențele digitale, adaptat din cadrul de competențe digitale al UE, contribuie la stabilirea unui sistem comun pentru întreaga administrație publică, pentru mediul privat și societatea civilă și pentru cetățeni în ceea ce privește dezvoltarea competențelor digitale, măsurarea și certificarea acestora”, precizează Executivul, într-un comunicat.

Ministerul Educației și Cercetării va integra DigCompRo în curriculumul național și în programele de formare a cadrelor didactice, colaborând la actualizarea periodică a cadrului.

Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale va colabora la elaborarea și actualizarea standardelor ocupaționale, potrivit domeniului de competență.

Autoritatea Națională pentru Calificări va putea integra DigCompRo în procesul de elaborare și actualizare a standardelor ocupaționale și va dezvolta sistemul de validare a competențelor digitale.

Institutul Național de Statistică va colecta și raporta date privind nivelul competențelor digitale ale populației în conformitate cu DigCompRo.

Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT) va coordona implementarea DigCompRo, va monitoriza și raporta periodic asupra modului în care acesta este utilizat în strategiile și programele naționale. Totodată, cu consultarea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, a Ministerului Educației și Cercetării și a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, MEDAT va formula propuneri de actualizare periodică a DigCompRo. Revizuirea și actualizarea cadrului DigCompRo se va face la maximum 3 ani.

De asemenea, la nivelul Autorității pentru Digitalizarea României (ADR), în vederea monitorizării preliminare a rezultatelor investițiilor în domeniul transformării digitale, se instituie ca instrument de monitorizare Registrul Beneficiarilor programelor de formareRegistrul va conține date cu caracter personal, accesul fiind limitat la personalul autorizat al ADR, desemnat prin decizie internă, și la alte autorități, în condițiile legii. ADR asigură securitatea datelor prin măsuri tehnice și organizatorice adecvate, beneficiarii fiind informați despre prelucrarea datelor, conform principiilor și normelor GDPR. Formatul Registrului, categoriile de date prelucrate, procedurile detaliate de acces, stocare și ștergere a datelor, precum și alte măsuri specifice de protecție a datelor cu caracter personal se stabilesc prin ordin al ministrului economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului, în termen de 60 de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, cu avizul Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.

Continuare

ECONOMIE

ANAF atrage atenția asupra unei noi campanii de e-mailuri false transmise în numele instituției

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) atenționează contribuabilii cu privire la o nouă campanie de e-mailuri false (email spoofing – falsificarea de e-mail apare atunci când un atacator folosește un mesaj de e-mail pentru a păcăli un destinatar să creadă că provine de la o sursă cunoscută și/sau de încredere) transmise în numele instituției, prin care contribuabilii sunt înștiințați că „au dreptul la rambursare datorită plății în exces a impozitelor”.

„Pentru siguranța dumneavoastră, vă sfătuim să NU deschideți aceste e-mailuri, iar dacă au fost deschise să NU accesați documentele anexate sau link-urile din conținut. De asemenea, evitați să efectuați plăți sau să transmiteți date confidențiale! Totuși, în cazul în care ați interacționat cu astfel de materiale sau site-uri false, ANAF vă recomandă să raportați imediat aceste situații autorităților. Vă asigurăm că departamentele de specialitate ale Ministerului Finanțelor și Agenției Naționale de Administrare Fiscală tratează cu deosebită seriozitate securitatea cibernetică a instituției și a contribuabililor, care este o prioritate absolută”, precizează ANAF, în comunicat.

Continuare
Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 5 zile

Economia la bani mărunți – Ediția din 17.04.2025

ECONOMIEacum 5 zile

Guvernul a modificat cadrul legislativ privind piața pensiilor private

ECONOMIEacum 5 zile

Au fost adoptate „Cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României” și „Registrul beneficiarilor programelor de formare”

PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile

CECCAR Neamț: Ziua educației financiare, prilej pentru apropierea tinerilor de profesia contabilă

PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile

Educația financiar-contabilă, o investiție pentru viitor: CECCAR Dâmbovița, alături de elevii din Târgoviște

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 6 zile

Economia la bani mărunți – Ediția din 15.04.2025

ECONOMIEacum 6 zile

ANAF atrage atenția asupra unei noi campanii de e-mailuri false transmise în numele instituției

ECONOMIEacum 6 zile

România se numără printre țările UE cu cele mai ample scăderi ale producției industriale în luna februarie

PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile

CECCAR Iași: A VIII-a ediție a concursului Astăzi student, mâine expert contabil, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”

PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile

CECCAR Dâmbovița, alături de elevii care învață să devină antreprenori – Competiția Business Plan, etapa județeană

etaf
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 14 aprilie 2025

PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile

Accounting, the language of business – CECCAR și FABIZ, împreună pentru viitorul profesiei contabile

Trending