Rețele sociale

ECONOMIE

MF propune noi modificări la Codul fiscal

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF), propune, printr-un proiect de OUG publicat astăzi în transparență decizională, modificarea și completarea titlului X (referitor la impozitul pe construcții) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal. MF reamintește, în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OUG nr.156/2024, începând cu anul fiscal 2025, s-a reinstituit impozitul pe construcții care se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcțiilor existente la data de 31 decembrie 2024 în patrimoniul contribuabililor. Potrivit cadrului normativ în vigoare, impozitul pe construcții se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcțiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal. Intră sub incidența acestor prevederi și valoarea clădirilor din parcurile industriale, științifice și tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe clădiri. În situația construcțiilor de natura domeniului public/privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale, impozitul este datorat de contribuabilii care au construcțiile respective în administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere.

„În aplicarea acestui cadru normativ, mediul de afaceri și organismele profesionale au evidențiat dificultăți privind determinarea bazei de impunere, respectiv a valorii construcțiilor existente în patrimoniu, întrucât, potrivit informațiilor din evidența contabilă, aceasta poate fi: valoarea de achiziție, valoarea de producție, valoarea rămasă neamortizată, valoarea de piață sau valoarea reevaluată. În același timp, s-a evidențiat faptul că impozitul are un impact considerabil asupra contribuabililor care au realizat investiții de natura construcțiilor, impact care se reflectă și în prețurile finale ale produselor și serviciilor. Din această perspectivă, sunt necesare modificări și completări care să asigure o aplicare unitară și corectă a impozitului, și să asigure menținerea proiectelor de investiții în derulare. Contribuabilii care efectuează lucrări de investiții la construcțiile închiriate/în administrare/în concesiune/în folosință cu titlu gratuit sau altele asemenea, înregistrează aceste lucrări în conturi corespunzătoare construcțiilor, aspect care necesită clarificare din perspectiva sferei de aplicare a impozitului”, se arată în Nota de fundamentare.

Un alt aspect solicitat de mediul de afaceri – spun inițiatorii proiectului – este cel legat de clarificarea sferei de impozitare a unor construcții deținute de contribuabili în străinătate. Pentru contribuabilii care încetează să existe în cursul anului fiscal, plata impozitului pe anul fiscal întreg se consideră inechitabilă, aspect pentru care s-a evidențiat necesitatea recalculării impozitului pe construcții pentru perioada din anul fiscal în care au existat. Pentru contribuabilii cu an fiscal modificat sunt evidențiate clarificări în ceea ce privește termenul de calcul, declarare și plată al impozitului.

În acest context, prin proiectul aflat în consultare publică se propun următoarele modificări/completări la Titlul X al Codului fiscal:

  • introducerea unei cote de impozitare de 0,5% pentru calcularea impozitului pe construcții în cazul contribuabililor care, la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul, au în administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere construcții de natura domeniului public/privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale, luând în considerare faptul că pentru aceste construcții nu poate fi stabilită o valoare netă;
  • clarificarea bazei de impozitare prin stabilirea următoarelor valori:  valoarea netă a construcțiilor pentru care nu se datorează impozit pe clădiri/taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții. Se propune ca valoarea netă a construcțiilor respective să fie determinată ca diferență între valoarea evidențiată în soldul debitor al conturilor corespunzătoare construcțiilor și valoarea contabilă cumulată a amortizării acestora;  valoarea construcțiilor din contractele de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, în cazul celor de natura domeniului public/privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții, pentru care nu se datorează taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal. În acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care au construcțiile în administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere;
  • menținerea scutirii și de la plata impozitului pe construcții pentru construcțiile scutite de impozit pe clădiri/taxa pe clădiri, potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal;
  • reglementarea unor prevederi pentru stabilirea bazei impozabile în cazul în care lucrările de investiții sunt efectuate de către contribuabili la construcții utilizate în baza unor contracte de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere/locație de gestiune/asociere în participațiune și altele asemenea, iar aceste investiții nu se concretizează în construcții, așa cum acestea sunt definite la art. 497 din Codul fiscal;
  • stabilirea sferei de aplicare a impozitului în sensul aplicării acestuia doar pentru construcțiile situate pe teritoriul României reprezentând teritoriul delimitat de frontiera de stat a României, în conformitate cu prevederile OUG nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, cu modificările și completările ulterioare. Se clarifică, totodată, faptul că nu intră sub incidența impozitului construcțiile situate în marea teritorială a României astfel cum este definită de Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei contigue și al zonei economice exclusive ale României, republicată;
  • stabilirea unor reguli de calcul, de declarare și de plată a impozitului în cazul contribuabililor cu an fiscal modificat și pentru cei care încetează să existe/sunt nou-înființați, în cursul anului.

„Prevederile proiectului de act normativ de clarificare a reglementărilor cu privire la calculul bazei impozabile a impozitului pe construcții pentru contribuabilii care au în administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, de natura domeniului public/privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale concomitent cu diminuarea cotei de impozitare de la 1% la 0,5% generează influențe pozitive de 1,3 miliarde lei comparativ cu programul de venituri aferent impozitului pe construcții stabilit pentru anul 2025 în sumă de 1,0 miliard lei (Legea nr. 9/2025). Implementarea impozitului pe construcții în domeniul public al statului (companii/societăți naționale, regii autonome) sau al unităților administrativ-teritoriale poate conduce la diminuarea altor venituri bugetare (impozit pe profit, venituri din dividende) sau majorarea unor cheltuieli bugetare (subvenții, transferuri). Efectele cumulate pot conduce la un impact mai redus asupra ajustării deficitului bugetar”, subliniază inițiatorii proiectului în Nota de fundamentare.

ECONOMIE

Guvernul a modificat cadrul legislativ privind piața pensiilor private

Radio CECCAR FM

Guvernul a adoptat o Ordonanță de urgență care vizează implementarea recomandărilor Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind liberalizarea serviciilor în domeniul pensiilor private, în concordanță cu Codurile de liberalizare ale OCDE. „Aderarea României la aceste coduri reprezintă atât o condiție esențială pentru finalizarea procesului de aderare la OCDE, cât și un obiectiv strategic al politicii externe, asumat prin Programul de Guvernare. Respectarea Codurilor de liberalizare implică adaptarea legislației naționale la standardele internaționale privind libera circulație a capitalurilor și serviciilor financiare. În acest context, instituțiile implicate au responsabilitatea de a adopta măsurile necesare și de a raporta periodic progresul în îndeplinirea criteriilor de aderare”, se menționează într-un comunicat al Executivului.

Astfel, noul act normativ aduce următoarele elemente de noutate:  definește Codurile de liberalizare ale OCDE ca fiind instrumentele juridice intitulate Codul de liberalizare a mișcărilor de capital și Codul de liberalizare a operațiunilor curente invizibile; ▪ introduce posibilitatea accesului extins pe piață pentru administratorii din state membre ale OCDE care vor putea administra fonduri de pensii și gestiona activele participanților din România; în mod similar, se introduc prevederi referitoare la entitățile responsabile cu depozitarea și custodia activelor fondurilor de pensii, în care vor fi cuprinse și instituțiile bancare din state aderente la codurile de liberalizare ale OCDE autorizate pentru activitatea de depozitare; ▪ permite fondurilor de pensii facultative și ocupaționale să aplice strategii adaptate vârstei: participanții vor putea alege fonduri care ajustează automat riscul investițiilor în funcție de apropierea de vârsta pensionării; ▪ prevede pentru jurisdicțiile aderenților la codurile de liberalizare ale OCDE condiții similare cu ale statelor membre ale Uniunii Europene și ale Spațiului Economic European, în ceea ce privește investițiile fondurilor de pensii în instrumente financiare tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate din aceste state, inclusiv flexibilizarea limitelor de investiții, conform recomandărilor; ▪ stabilește un cadru mai adecvat de condiții care participantul trebuie să le îndeplinească pentru a primi pensia privată (de exemplu, eliminarea numărului minim de contribuții necesare pentru a beneficia de pensie privată); ▪ completează prevederile legislative cu elemente care conduc la întărirea capacității de supraveghere a ASF și de asigurare a stabilității pieței, pentru protejarea corespunzătoare a participanților.

„Prin adoptarea acestei ordonanțe de urgență, România este mai aproape de standardele internaționale ale OCDE, modernizează sistemul pensiilor private și oferă mai multă siguranță și flexibilitate pentru toți cei care contribuie la aceste fonduri”, precizează Executivul, în comunicat.

Continuare

ECONOMIE

Au fost adoptate „Cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României” și „Registrul beneficiarilor programelor de formare”

Radio CECCAR FM

Guvernul a adoptat, prin OUG, Cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României și Registrul beneficiarilor programelor de formare. „Acest Registru va reflecta nivelul competențelor digitale de bază pe care îl au cetățenii. Obiectivul principal al Cadrului de competențe digitale pentru cetățenii României (DigCompRo) este de a standardiza și de a oferi o orientare clară a competențelor digitale pentru cetățeni într-un cadru unitar. Acest standard național pentru competențele digitale, adaptat din cadrul de competențe digitale al UE, contribuie la stabilirea unui sistem comun pentru întreaga administrație publică, pentru mediul privat și societatea civilă și pentru cetățeni în ceea ce privește dezvoltarea competențelor digitale, măsurarea și certificarea acestora”, precizează Executivul, într-un comunicat.

Ministerul Educației și Cercetării va integra DigCompRo în curriculumul național și în programele de formare a cadrelor didactice, colaborând la actualizarea periodică a cadrului.

Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale va colabora la elaborarea și actualizarea standardelor ocupaționale, potrivit domeniului de competență.

Autoritatea Națională pentru Calificări va putea integra DigCompRo în procesul de elaborare și actualizare a standardelor ocupaționale și va dezvolta sistemul de validare a competențelor digitale.

Institutul Național de Statistică va colecta și raporta date privind nivelul competențelor digitale ale populației în conformitate cu DigCompRo.

Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT) va coordona implementarea DigCompRo, va monitoriza și raporta periodic asupra modului în care acesta este utilizat în strategiile și programele naționale. Totodată, cu consultarea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, a Ministerului Educației și Cercetării și a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, MEDAT va formula propuneri de actualizare periodică a DigCompRo. Revizuirea și actualizarea cadrului DigCompRo se va face la maximum 3 ani.

De asemenea, la nivelul Autorității pentru Digitalizarea României (ADR), în vederea monitorizării preliminare a rezultatelor investițiilor în domeniul transformării digitale, se instituie ca instrument de monitorizare Registrul Beneficiarilor programelor de formareRegistrul va conține date cu caracter personal, accesul fiind limitat la personalul autorizat al ADR, desemnat prin decizie internă, și la alte autorități, în condițiile legii. ADR asigură securitatea datelor prin măsuri tehnice și organizatorice adecvate, beneficiarii fiind informați despre prelucrarea datelor, conform principiilor și normelor GDPR. Formatul Registrului, categoriile de date prelucrate, procedurile detaliate de acces, stocare și ștergere a datelor, precum și alte măsuri specifice de protecție a datelor cu caracter personal se stabilesc prin ordin al ministrului economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului, în termen de 60 de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, cu avizul Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.

Continuare

ECONOMIE

ANAF atrage atenția asupra unei noi campanii de e-mailuri false transmise în numele instituției

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) atenționează contribuabilii cu privire la o nouă campanie de e-mailuri false (email spoofing – falsificarea de e-mail apare atunci când un atacator folosește un mesaj de e-mail pentru a păcăli un destinatar să creadă că provine de la o sursă cunoscută și/sau de încredere) transmise în numele instituției, prin care contribuabilii sunt înștiințați că „au dreptul la rambursare datorită plății în exces a impozitelor”.

„Pentru siguranța dumneavoastră, vă sfătuim să NU deschideți aceste e-mailuri, iar dacă au fost deschise să NU accesați documentele anexate sau link-urile din conținut. De asemenea, evitați să efectuați plăți sau să transmiteți date confidențiale! Totuși, în cazul în care ați interacționat cu astfel de materiale sau site-uri false, ANAF vă recomandă să raportați imediat aceste situații autorităților. Vă asigurăm că departamentele de specialitate ale Ministerului Finanțelor și Agenției Naționale de Administrare Fiscală tratează cu deosebită seriozitate securitatea cibernetică a instituției și a contribuabililor, care este o prioritate absolută”, precizează ANAF, în comunicat.

Continuare
Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 5 zile

Economia la bani mărunți – Ediția din 17.04.2025

ECONOMIEacum 5 zile

Guvernul a modificat cadrul legislativ privind piața pensiilor private

ECONOMIEacum 5 zile

Au fost adoptate „Cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României” și „Registrul beneficiarilor programelor de formare”

PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile

CECCAR Neamț: Ziua educației financiare, prilej pentru apropierea tinerilor de profesia contabilă

PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile

Educația financiar-contabilă, o investiție pentru viitor: CECCAR Dâmbovița, alături de elevii din Târgoviște

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 6 zile

Economia la bani mărunți – Ediția din 15.04.2025

ECONOMIEacum 6 zile

ANAF atrage atenția asupra unei noi campanii de e-mailuri false transmise în numele instituției

ECONOMIEacum 6 zile

România se numără printre țările UE cu cele mai ample scăderi ale producției industriale în luna februarie

PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile

CECCAR Iași: A VIII-a ediție a concursului Astăzi student, mâine expert contabil, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”

PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile

CECCAR Dâmbovița, alături de elevii care învață să devină antreprenori – Competiția Business Plan, etapa județeană

etaf
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 14 aprilie 2025

PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile

Accounting, the language of business – CECCAR și FABIZ, împreună pentru viitorul profesiei contabile

Trending