ECONOMIE
Start pentru înscrierile în programul Start-Up Nation, ediția a patra

Ministrul Bogdan Ivan a lansat astăzi înscrierile în programul Start Up Nation, ediția a patra, în cadrul unei conferințe de presă organizate la sediul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT). „Am lansat astăzi platforma informatică dedicată tinerilor antreprenori de până în 35 de ani, care doresc să își înființeze o afacere. În prima oră, peste 6200 de persoane s-au înscris la cursurile gratuite de competențe antreprenoriale. Tinerii se înscriu în platformă pentru a urma un curs de antreprenoriat, care va avea o durată minimă de 40 de ore. Odată cu absolvirea cursului, vor deveni eligibili pentru a elabora un plan de afaceri și, implicit, pentru programul Startup Nation 2025, care va finanța minim 7.500 de companii din România cu câte 50.000 de euro, fonduri nerambursabile, reprezentând 90% din investiția totală în cadrul unui proiect. Sprijinirea IMM-urilor este o prioritate pentru ministerul nostru. IMM-urile sunt cel mai mare angajator din economia românească, cu 40% dintre locurile de muncă. Vom crea peste 15.000 de noi locuri de muncă prin acest program. În premieră, platforma informatică va folosi tehnologii de ultimă generație pentru a automatiza aproximativ 60% din fluxul procedural și administrativ, fără intervenție umană – în ceea ce privește încărcarea documentelor și evaluarea eligibilității aplicanților”, a precizat ministrul Bogdan Ivan, citat într-un comunicat al ministerului de resort.
Înscrierea în program se realizează prin platforma electronică dedicată, https://minimis.imm.gov.ro/. Ghidul de utilizare a aplicației este disponibil pe site-ul MEDAT, aici.
Viitorii antreprenori pot selecta furnizorul de formare profesională și aleg formatul de desfășurare a cursurilor: fie în sistem online, fie în format fizic, în una dintre locațiile puse la dispoziție de organizatori. Lista completă a furnizorilor contractați de MEDAT, alături de detalii despre locațiile și modalitățile de desfășurare a cursurilor, este disponibilă în aplicația informatică.
În prima oră, au fost înregistrate 6.287 de aplicații, pentru următoarele categorii: ▪ a.3 Persoane cu vârsta între 18 ani și până în 30 de ani neîmpliniți la momentul înscrierii: Grup țintă cu domiciliul în București-Ilfov – 522; ▪ a.3 Persoane cu vârsta între 18 ani și până în 30 de ani neîmpliniți la momentul înscrierii: Grup țintă minoritate Romă cu domiciliul în București-Ilfov – 12; ▪ a.3 Persoane cu vârsta între 18 ani și până în 30 de ani neîmpliniți la momentul înscrierii: Grup țintă cu domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate fără București-Ilfov – 2.916; ▪ a.3 Persoane cu vârsta între 18 ani și până în 30 de ani neîmpliniți la momentul înscrierii: Grup țintă minoritate Romă cu domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate fără București-Ilfov – 28; ▪ a.2 Persoane cu vârsta mai mare de 30 de ani, inclusiv: Grup țintă cu domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate fără București-Ilfov – 2.809.
MEDAT precizează că platforma electronică va rămâne activă până la ocuparea integrală a locurilor disponibile pentru cursuri, fiind prevăzută și o listă de rezervă. Cursurile se vor desfasura pe durata a 4 luni calendaristice, iar la finalizarea acestora participanții vor primi o adeverință/certificat de absolvire. În urma obținerii acestui document, absolvenții care intenționează să aplice pentru finanțare prin programul Start-Up Nation vor avea obligația de a înființa și înregistra la ONRC o societate.
Prin intermediul programul Start-Up Nation 2024-2025, MEDAT oferă sprijin financiar nerambursabil de până la 250.000 de lei (circa 50.000 de euro) pentru cel puțin 7.500 de beneficiari, cu obiectivul de a genera un minimum de 15.000 de noi locuri de muncă.
Programul Start-Up Nation, ajuns la a patra ediție, este structurat pe doi piloni principali:
▪ Pilonul I – Activarea potențialului antreprenorial al tinerilor, cu un buget de 295.750.000 euro, echivalent în lei, destinat tinerilor sub 30 de ani, atât în regiunile mai puțin dezvoltate, cât și în București-Ilfov;
▪ Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea antreprenoriatului, cu un buget de 150.435.295 euro, echivalent în lei, având ca grup țintă persoanele din regiunile mai puțin dezvoltate și care se încadrează în una din următoarele categorii eligibile: • tineri cu vârsta de între 30 ani și până în 35 de ani neîmpliniți; • persoane în căutarea unui loc de muncă; • șomeri; • șomeri de lungă durată; • persoane inactive și persoane din grupurile dezavantajate pe piața muncii.
Bugetul total al celei de-a patra ediții Start-Up Nation este de 446,18 milioane de euro, provenind din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Educație și Ocupare 2021-2027.
ECONOMIE
Guvernul a modificat cadrul legislativ privind piața pensiilor private

Guvernul a adoptat o Ordonanță de urgență care vizează implementarea recomandărilor Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind liberalizarea serviciilor în domeniul pensiilor private, în concordanță cu Codurile de liberalizare ale OCDE. „Aderarea României la aceste coduri reprezintă atât o condiție esențială pentru finalizarea procesului de aderare la OCDE, cât și un obiectiv strategic al politicii externe, asumat prin Programul de Guvernare. Respectarea Codurilor de liberalizare implică adaptarea legislației naționale la standardele internaționale privind libera circulație a capitalurilor și serviciilor financiare. În acest context, instituțiile implicate au responsabilitatea de a adopta măsurile necesare și de a raporta periodic progresul în îndeplinirea criteriilor de aderare”, se menționează într-un comunicat al Executivului.
Astfel, noul act normativ aduce următoarele elemente de noutate: ▪ definește Codurile de liberalizare ale OCDE ca fiind instrumentele juridice intitulate Codul de liberalizare a mișcărilor de capital și Codul de liberalizare a operațiunilor curente invizibile; ▪ introduce posibilitatea accesului extins pe piață pentru administratorii din state membre ale OCDE care vor putea administra fonduri de pensii și gestiona activele participanților din România; în mod similar, se introduc prevederi referitoare la entitățile responsabile cu depozitarea și custodia activelor fondurilor de pensii, în care vor fi cuprinse și instituțiile bancare din state aderente la codurile de liberalizare ale OCDE autorizate pentru activitatea de depozitare; ▪ permite fondurilor de pensii facultative și ocupaționale să aplice strategii adaptate vârstei: participanții vor putea alege fonduri care ajustează automat riscul investițiilor în funcție de apropierea de vârsta pensionării; ▪ prevede pentru jurisdicțiile aderenților la codurile de liberalizare ale OCDE condiții similare cu ale statelor membre ale Uniunii Europene și ale Spațiului Economic European, în ceea ce privește investițiile fondurilor de pensii în instrumente financiare tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate din aceste state, inclusiv flexibilizarea limitelor de investiții, conform recomandărilor; ▪ stabilește un cadru mai adecvat de condiții care participantul trebuie să le îndeplinească pentru a primi pensia privată (de exemplu, eliminarea numărului minim de contribuții necesare pentru a beneficia de pensie privată); ▪ completează prevederile legislative cu elemente care conduc la întărirea capacității de supraveghere a ASF și de asigurare a stabilității pieței, pentru protejarea corespunzătoare a participanților.
„Prin adoptarea acestei ordonanțe de urgență, România este mai aproape de standardele internaționale ale OCDE, modernizează sistemul pensiilor private și oferă mai multă siguranță și flexibilitate pentru toți cei care contribuie la aceste fonduri”, precizează Executivul, în comunicat.
ECONOMIE
Au fost adoptate „Cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României” și „Registrul beneficiarilor programelor de formare”

Guvernul a adoptat, prin OUG, Cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României și Registrul beneficiarilor programelor de formare. „Acest Registru va reflecta nivelul competențelor digitale de bază pe care îl au cetățenii. Obiectivul principal al Cadrului de competențe digitale pentru cetățenii României (DigCompRo) este de a standardiza și de a oferi o orientare clară a competențelor digitale pentru cetățeni într-un cadru unitar. Acest standard național pentru competențele digitale, adaptat din cadrul de competențe digitale al UE, contribuie la stabilirea unui sistem comun pentru întreaga administrație publică, pentru mediul privat și societatea civilă și pentru cetățeni în ceea ce privește dezvoltarea competențelor digitale, măsurarea și certificarea acestora”, precizează Executivul, într-un comunicat.
Ministerul Educației și Cercetării va integra DigCompRo în curriculumul național și în programele de formare a cadrelor didactice, colaborând la actualizarea periodică a cadrului.
Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale va colabora la elaborarea și actualizarea standardelor ocupaționale, potrivit domeniului de competență.
Autoritatea Națională pentru Calificări va putea integra DigCompRo în procesul de elaborare și actualizare a standardelor ocupaționale și va dezvolta sistemul de validare a competențelor digitale.
Institutul Național de Statistică va colecta și raporta date privind nivelul competențelor digitale ale populației în conformitate cu DigCompRo.
Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT) va coordona implementarea DigCompRo, va monitoriza și raporta periodic asupra modului în care acesta este utilizat în strategiile și programele naționale. Totodată, cu consultarea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, a Ministerului Educației și Cercetării și a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, MEDAT va formula propuneri de actualizare periodică a DigCompRo. Revizuirea și actualizarea cadrului DigCompRo se va face la maximum 3 ani.
De asemenea, la nivelul Autorității pentru Digitalizarea României (ADR), în vederea monitorizării preliminare a rezultatelor investițiilor în domeniul transformării digitale, se instituie ca instrument de monitorizare Registrul Beneficiarilor programelor de formare. Registrul va conține date cu caracter personal, accesul fiind limitat la personalul autorizat al ADR, desemnat prin decizie internă, și la alte autorități, în condițiile legii. ADR asigură securitatea datelor prin măsuri tehnice și organizatorice adecvate, beneficiarii fiind informați despre prelucrarea datelor, conform principiilor și normelor GDPR. Formatul Registrului, categoriile de date prelucrate, procedurile detaliate de acces, stocare și ștergere a datelor, precum și alte măsuri specifice de protecție a datelor cu caracter personal se stabilesc prin ordin al ministrului economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului, în termen de 60 de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, cu avizul Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.
ECONOMIE
ANAF atrage atenția asupra unei noi campanii de e-mailuri false transmise în numele instituției

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) atenționează contribuabilii cu privire la o nouă campanie de e-mailuri false (email spoofing – falsificarea de e-mail apare atunci când un atacator folosește un mesaj de e-mail pentru a păcăli un destinatar să creadă că provine de la o sursă cunoscută și/sau de încredere) transmise în numele instituției, prin care contribuabilii sunt înștiințați că „au dreptul la rambursare datorită plății în exces a impozitelor”.
„Pentru siguranța dumneavoastră, vă sfătuim să NU deschideți aceste e-mailuri, iar dacă au fost deschise să NU accesați documentele anexate sau link-urile din conținut. De asemenea, evitați să efectuați plăți sau să transmiteți date confidențiale! Totuși, în cazul în care ați interacționat cu astfel de materiale sau site-uri false, ANAF vă recomandă să raportați imediat aceste situații autorităților. Vă asigurăm că departamentele de specialitate ale Ministerului Finanțelor și Agenției Naționale de Administrare Fiscală tratează cu deosebită seriozitate securitatea cibernetică a instituției și a contribuabililor, care este o prioritate absolută”, precizează ANAF, în comunicat.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 14 aprilie 2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 6 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 15.04.2025
-
ECONOMIEacum 6 zile
ANAF atrage atenția asupra unei noi campanii de e-mailuri false transmise în numele instituției
-
ECONOMIEacum 5 zile
Guvernul a modificat cadrul legislativ privind piața pensiilor private
-
ÎNREGISTRĂRIacum 5 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 17.04.2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile
Accounting, the language of business – CECCAR și FABIZ, împreună pentru viitorul profesiei contabile
-
ECONOMIEacum 6 zile
România se numără printre țările UE cu cele mai ample scăderi ale producției industriale în luna februarie
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile
CECCAR Caraș-Severin: Dialog instituțional pentru sprijinirea ocupării și formării profesionale