Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Newsletterul trimestrial ETAF: Recomandările Comisiei Europene pentru fiecare țară în domeniul dreptului profesional și legislației fiscale

ETAF a publicat newsletterul lunii iulie, în care sunt prezentate principalele noutăți fiscale europene din ultimele trei luni. Redăm mai jos recomandările Comisiei Europene specifice pentru fiecare țară membră ETAF în domeniul dreptului profesional și legislației fiscale. Newsletterul integral, în limba engleză, poate fi consultat pe site-ul organizației.

Semestrul european: Recomandările specifice pentru fiecare țară în domeniul dreptului profesional

Reglementarea profesională ridicată și condițiile restrictive de intrare pe piață par a fi numitorul comun al recomandărilor Comisiei Europene (CE) specifice pentru fiecare țară pentru toate jurisdicțiile membre ETAF. Comisia a publicat recomandările sale la 5 iunie a.c., analizând programele naționale de stabilitate și reformă ale statelor membre sugerând, în același timp, modalități de consolidare a pieței unice.

În ceea ce privește Belgia, Comisia consideră cadrul de reglementare pentru profesioniștii contabili și consultanții fiscali a fi considerabil mai restrictiv față de media UE. Biroul Federal de Planificare din Belgia estimează că reducerea sarcinilor administrative globale pentru serviciile juridice și de contabilitate este necesară, în vederea creșterii productivității muncii. În lumina acestei evaluări, Comisia recomandă reducerea sarcinilor administrative și de reglementare pentru înlăturarea barierelor în calea concurenței, în special pentru serviciile profesionale.

În cazul Franței, Comisia constată că, în pofida progresului și adoptării unor reforme ambițioase, barierele la intrarea pe piață persistă, iar concurența în sectorul serviciilor pentru întreprinderi și al profesiilor reglementate rămâne scăzută. Datele arată că nivelul de restricții de reglementare în sectorul serviciilor contabile și în sectorul juridic din Franța este mai mare față de media Spațiului Economic European. Principalele bariere se referă la condițiile restrictive de autorizare, activitățile rezervate deținătorilor unor anumite calificări, cerințele legate de structura acționarilor și a drepturilor de vot.

Referitor la Germania, Comisia ajunge la concluzii și cerințe similare celor din anii precedenți. Aceasta susține că barierele în calea concurenței pentru serviciile profesionale specifice sunt încă ridicate în comparație cu alte țări europene, în special pentru profesiile reglementate. De asemenea, restricțiile, cum ar fi activitățile rezervate deținătorilor unor anumite calificări și cotizațiile ar duce la subminarea concurenței. Din acest motiv, Comisia recomandă consolidarea concurenței în domeniul serviciilor pentru întreprinderi, în general, și pentru profesiile reglementate, în particular.

De asemenea, conform recomandărilor specifice pentru fiecare țară, barierele de reglementare și implicarea statului limitează concurența în Ungaria. Reglementarea anumitor profesii rămâne restrictivă. Comisia avertizează că lipsa concurenței  ar putea deveni potrivnică inovației și eficienței.

Comisia nu oferă la fel de multe detalii cu privire la cadrul de reglementare din Italia, ca în cazul celorlalte state membre. Recomandările specifice pentru fiecare țară prevăd că anumite bariere semnificative în calea concurenței persistă în anumite sectoare, cum ar fi serviciile pentru întreprinderi, și sugerează că îmbunătățirea calității cadrului de reglementare ar asigura o concurență mai echitabilă.

În privința României, procedurile administrative greoaie, precum și cerințele de reglementare impuse furnizorilor de servicii, inclusiv profesiilor reglementate, împiedică dezvoltarea acestui sector.

Semestrul european: Recomandările specifice pentru fiecare țară în domeniul legislației fiscale

În cadrul semestrului european, recomandările Comisiei Europene (CE) specifice pentru fiecare țară, cuprind, de asemenea, o evaluare a sistemelor fiscale din cele 28 de state membre, sugerând modalități de îmbunătățire a acestora. Sistemele fiscale complexe, diferența dintre veniturile estimate  și veniturile reale din TVA (VAT gap) și evaziunea fiscală par fi o problemă obișnuită în țările membre ETAF.

În Programul său de stabilitate din 2019, Belgia a solicitat o abatere temporară de 0,5% din PIB de la traiectoria de ajustare privind obiectivul bugetar pe termen mediu în vederea punerii în aplicare a principalelor reforme structurale majore. Aceste reforme se referă, printre altele, la o „reorientare fiscală” și la revizuirea impozitului pe venit. Comisia a aprobat solicitarea de abatere temporară cu condiția ca aceasta să pună în aplicare în mod corespunzător convenția convenită, monitorizată în cadrul semestrului european.

Recomandările Comisiei către Franța vizează o simplificare a sistemului fiscal prin limitarea cheltuielilor fiscale, eliminarea impozitelor ineficiente și reducerea impozitelor pe producție. Comisia concluzionează că, în pofida eforturilor permanente, sistemul fiscal francez continuă să fie foarte complex. Impozitele multiple și cheltuielile fiscale prevăzute în codul fiscal conduc la scăderea accesibilității, crescând astfel  costurile de conformitate și incertitudinea juridică.

Recomandările specifice pentru Germania accentuează existența unui potențial de reducere a  impozitării distorsionate a forței de muncă prin schimbarea orientării fiscale de la piață muncii la sursele de venit care să susțină creșterea inteligentă, durabilă și favorabilă incluziunii. Comisia subliniază că îmbunătățirile din anii precedenți nu au fost urmate de progrese similare pentru a reforma sistemul fiscal din Germania. Sistemul rămâne complex, denaturează luarea deciziilor, deși ar putea oferi stimulente mai eficiente pentru investiții și consum.

Recomandările adresate Ungariei subliniază, în primul rând, necesitatea simplificării sistemului fiscal, unde un surplus de impozite specifice sectorului sau impozite mici ridică costurile de conformitate pentru IMM-uri. Mai mult, Comisia solicită Ungariei să-și consolideze lupta împotriva planificării fiscale agresive, reiterează absența impozitelor reținute la sursă pentru dividendele plătite către nerezidenți, dobânzi și plata redevențelor efectuate de societățile cu sediul în Ungaria și nivelul ridicat al intrărilor sau ieșirilor de numerar efectuat prin intermediul unui vehicul investițional special cu un impact redus în economia reală.

În cazul Italiei, Comisia evidențiază, în mod specific, nivelul ridicat al sarcinii fiscale asupra muncii și a capitalului, în detrimentul ocupării forței de muncă și al investițiilor, în timp ce alte impozite mai puțin dăunătoare pentru creșterea economică, cum ar fi impozitarea proprietății și a consumului, sunt insuficient exploatate. În plus, recomandările subliniază că diferența de încasare a TVA este printre cele mai ridicate din UE, din cauza nivelului ridicat de evaziune fiscală produs de lipsa facturării. CE a salutat obligația transmiterii electronice a dovezilor de plată, observând, în același timp, caracterul contraproductiv al pragurilor legale scăzute pentru plățile în numerar ceea ce descurajează utilizarea plăților electronice.

În conformitate cu recomandările specifice ale Comisiei pentru fiecare țară, gradul de respectare a obligațiilor fiscale în România rămâne scăzut, în principal din cauza economiei informale, ceea ce determină un nivel ridicat al muncii nedeclarate.  La fel ca în cazul Italiei, diferența de încasare a TVA rămâne foarte mare, în timp ce, predominanța plăților în numerar facilitează evaziunea fiscală. Prin urmare, Comisia recomandă asigurarea aplicării integrale a cadrului fiscal existent și îmbunătățirea conformării fiscale și a colectării.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR accelerează transformarea digitală. E-parafa, e-legitimația și e-avizul, adaptarea la noua realitate a dublei tranziții: verzi și digitale

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) continuă procesul de transformare digitală prin introducerea unor instrumente electronice moderne, menite să eficientizeze activitatea profesională, să reducă birocrația, timpul de răspuns și să consolideze încrederea în profesia contabilă care dovedește că este capabilă nu doar să rămână relevantă în noua realitate digitală, dar și să devină un vector al dublei transformări, digitale și verzi a mediului de business, a autorității publice și a societății, în general.
Hotărârea Consiliului superior al CECCAR, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 813 din 2 septembrie 2025, marchează trecerea de la documente clasice tipărite la documente electronice, sigure și ușor de verificat, valorificând potențialul tehnologiilor digitale sustenabile.
e-parafa, e-legitimația și e-avizul – instrumente moderne pentru profesia contabilă
Membrii CECCAR persoane fizice pot accesa, prin intermediul contului din platforma https://raport.ceccar.ro, următoarele:
✔️ e-legitimația

Disponibilă în format .pdf, e-legitimația poate fi descărcată din secțiunea FISA MEMBRU > Legitimație Electronică și utilizată pe PC, laptop sau dispozitive mobile. Aceasta conține cod QR care atestă valabilitatea vizei de exercitare. Se utilizează în paralel cu legitimația fizică (card PVC).

✔️ e-parafa
Accesibilă în secțiunea FISA MEMBRU > Parafă Electronică, e-parafa poate fi descărcată și integrată în semnătura digitală calificată. Este destinată exclusiv documentelor originale în format electronic și poate fi utilizată doar împreună cu semnătura digitală calificată a expertului contabil/contabilului autorizat. Instrucțiunile de aplicare a parafei electronice CECCAR alături de semnătura digitală calificată sunt disponibile în aceeași secțiune a platformei.

✔️Adeverința cursuri
Un instrument electronic în plus este adeverința electronică ce conține evidența cursurilor de pregătire profesională pe ultimii 2 ani. Din contul platformei raport.ceccar.ro poate fi descărcată adeverința în format digital (.pdf). Aceasta înlocuiește adeverința eliberată de filialele CECCAR în format print și este accesibilă în rubrica FIȘĂ MEMBRU > ADEVERINȚĂ. Adeverința poate fi descărcată pe stația de lucru în format .pdf prin accesarea butonului GENEREAZĂ ADEVERINȚĂ, urmat de DESCARCĂ ADEVERINȚA PDF.
Valabilitatea adeverinței poate fi verificată pe site-ul https://ceccar.ro, secțiunea Tablou membri, introducând numărul adeverinței în câmpul de cautare.

Pentru persoane juridice:
✔️ e-aviz de exercitare a profesiei
Membrii persoane juridice pot descărca avizul electronic din secțiunea FISA MEMBRU > Aviz de exercitare a profesiei, în format .pdf. Documentul conține cod QR care atestă viza de exercitare a profesiei pentru societatea pentru care a fost emis. Acest document înlocuiește avizul pe suport hârtie.
✔️ e-parafa
Similar formatului pentru persoane fizice, parafa electronică se descarcă din FISA MEMBRU > Parafă Electronică și este destinată utilizării împreună cu semnătura digitală calificată, exclusiv pentru documentele originale în format electronic.

Aceste noi formate ale documentelor de identificare profesională fac parte din demersurile CECCAR de a le oferi membrilor instrumente moderne, adaptate noilor realități digitale, menite să asigure rapiditate și transparență în activitatea profesională, să răspundă mai bine nevoilor mediului de afaceri transformat digital, dar și să incurajeze noile modele de afaceri bazate pe tehnologii digitale sustenabile.
Reducerea birocrației, scăderea costurilor de tipărire și arhivare, flexibilitate sporită, siguranță în privința verificării calității de membru CECCAR prin verificarea instantanee, transparență sunt printre cele mai importante avantaje pe care le aduc cele mai noi instrumente digitale lansate de organismul profesional.

Perioada de tranziție

Pentru a asigura o implementare graduală și eficientă, documentele tipărite emise pentru anul 2025 rămân în vigoare până la data de 31 martie 2026. Începând cu anul 2026, toate aceste documente de identificare profesională vor fi disponibile exclusiv în format electronic.
Transformarea digitală nu este un scop în sine, ci un mijloc prin care CECCAR construiește o profesie mai conectată, mai flexibilă și mai bine ancorată în cerințele economiei actuale.

Despre CECCAR

Cu o tradiție de peste un secol și apartenență la cele mai prestigioase organizații profesionale internaționale din domeniu – International Federation of Accountants (IFAC), Accountancy Europe și European Tax Adviser Federation (ETAF) – CECCAR reprezintă și gestionează profesia contabilă în România. Calitatea de membru al celor mai importante structuri de reprezentare a profesiei contabile la nivel internațional facilitează alinierea profesiei din România la standardele globale și participarea activă în dezbateri privind viitorul profesiei.
Colaborarea cu experții contabili și contabilii autorizați membri CECCAR înseamnă mai mult decât respectarea obligațiilor fiscale, înseamnă parteneriat pentru creștere sustenabilă, optimizare și securitatea financiară afacerilor, bazat pe etică, independență și profesionalism. Procesul de conformare fiscală voluntară, consultanță financiar-contabilă, managementul riscului, susținere în procesul decizional, asigurarea securității financiare a afacerii prin tehnici de forensic accounting sunt doar câteva dintre atribuțiile prin care profesioniștii contabili CECCAR, înțelegând în profunzime dinamica afacerilor, aduc valoare reală.
Parteneriatul profesionist contabil – mediul de afaceri, bazat pe competență și încredere, este motorul unei economii sustenabile.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 1 septembrie 2025

etaf

UE începe să implementeze un nou acord comercial transatlantic

La 21 august, UE și SUA au emis o declarație comună prin care se stabilește un nou cadru general pentru comerțul transatlantic și investiții, în urma acordului politic din 27 iulie dintre președinții von der Leyen și Trump. Declarația stabilește o cotă maximă generală de 15% a tarifelor SUA pentru majoritatea exporturilor UE, cum ar fi automobilele, produsele farmaceutice, semiconductorii și lemnul, în timp ce produsele care fac deja obiectul tarifelor națiunii celei mai favorizate (MFN) de 15% sau mai mari nu vor avea tarife suplimentare. Pentru autoturisme și piese auto, plafonul de 15% se va aplica în paralel cu măsurile UE de reducere a tarifelor la produsele din SUA. Începând cu 1 septembrie, anumite articole, inclusiv stejarul de plută și alte resurse naturale indisponibile, toate aeronavele și piesele de aeronave, produsele farmaceutice generice cu ingredientele și precursorii lor chimici, se vor confrunta cu tarifele MFN numai în cadrul unui regim special pe care ambele părți intenționează să îl extindă. UE și SUA s-au angajat, de asemenea, să coopereze în ceea ce privește capacitatea excedentară a producției de oțel și aluminiu, lanțurile de aprovizionare sigure și găsirea unei soluții privind contingentele tarifare pentru exporturile UE corespunzătoare acestor sectoare. În concordanță cu cele de mai sus, UE și-a suspendat măsurile de reechilibrare din 24 iulie la 7 august. Cu toate acestea, tensiunile au reapărut la sfârșitul lunii august, când Comisia Europeană a respins acuzațiile SUA potrivit cărora Legea privind serviciile digitale (DSA) și Legea privind piețele digitale (DMA) au vizat în mod incorect firmele americane, în timp ce președintele Trump a amenințat cu noi tarife și sancțiuni. La 28 august, Comisia Europeană a prezentat două propuneri pentru a începe implementarea acordului comercial: una pentru a elimina tarifele pentru mărfurile industriale din SUA și pentru a acorda acces preferențial pe piață pentru o serie de fructe de mare și produse agricole nesensibile din SUA și alta pentru a prelungi tratamentul fără tarife al homarului, care include în prezent homarul procesat. Propunerile includ un mecanism de suspendare care permite UE să suspende acordul în cazul în care SUA nu își respectă angajamentele.

OCDE începe analiza posibilului sistem paralel în cadrul Pilonului doi

Pe parcursul verii, OCDE a lansat analiza acordului din iunie 2025 dintre SUA și țările G7 privind scutirea companiilor americane de la plata impozitului minim global din Pilonul doi printr-un posibil regim „side-by-side” (SbS) sau „în paralel” conceput pentru a alinia sistemul GILTI al SUA la normele GloBE, sub rezerva aprobării cadrului general incluziv. Deși delegații au salutat în general angajamentul G7 față de un rezultat bazat pe consens, mulți au ridicat întrebări cu privire la structura sistemului și la potențialele implicații ale acestuia. Potrivit rapoartelor mass-media, un prim document de discuție a fost difuzat de Secretariatul OCDE, subliniind modul în care un regim SbS eligibil ar putea împiedica impozitarea acelorași venituri atât în conformitate cu normele GloBE, cât și cu cele interne, prin eliminarea regulii de includere a veniturilor (IIR) și a regulii profiturilor subimpozitate (UTPR), permițând în același timp impozitarea suplimentară pe plan intern. Criteriile de eligibilitate posibile includ impozitarea globală a multinaționalelor care intră sub incidența domeniului de aplicare la o cotă minimă convenită sau mai mare, impozitarea cotei-părți a entității-mamă principale din veniturile societății străine controlate, inclusiv din profiturile nedistribuite, și/sau acordarea de credite fiscale străine sau scutiri echivalente pentru orice QDMTT. Opțiunile de implementare luate în considerare implică tratarea regimurilor SbS ca reguli calificate de includere a veniturilor, care fac obiectul unei evaluări a cadrului general incluziv, modificând regulile model pentru a specifica derogările GloBE sau crearea unui port sigur care să impună zero impozit suplimentar în cazul în care GloBE este eliminat. Documentul de discuție a fost publicat împreună cu două documente suplimentare privind simplificarea administrării Pilonului doi printr-un port sigur al ratei efective de impozitare și ajustarea tratamentului creditelor fiscale nerambursabile bazate pe substanță economică. Delegații au fost invitați să prezinte observații scrise cu privire la toate cele trei propuneri până la 5 septembrie 2025, înainte de discuții ulterioare în cursul lunii, iar primele răspunsuri ar fi subliniat preocupările că abordarea SbS ar putea submina eficacitatea GloBE, ar dezavantaja companiile nonamericane și ar restricționa suveranitatea fiscală națională.

Ideile principale ale sesiunilor de negociere ale Convenției fiscale a ONU din august

În perioada 4-8 august, statele membre ale ONU, grupurile societății civile și alte părți interesate s-au reunit la sediul ONU din New York pentru prima sesiune substanțială de negocieri privind o convenție-cadru a ONU privind cooperarea fiscală internațională, concentrându-se în mare măsură asupra angajamentelor sale de bază. Dezvoltarea sustenabilă a devenit o temă centrală, dezbaterile legând fiscalitatea de politica de mediu, inegalitate, egalitatea de gen și drepturile omului. Delegații au discutat dacă ar trebui să înceapă cu angajamente la nivel înalt sau să convină mai întâi asupra principiilor de bază, în timp ce aspectele-cheie au inclus alocarea echitabilă a drepturilor de impozitare, mecanismele de prevenire și soluționare a litigiilor și o cooperare administrativă mai puternică. Majoritatea țărilor au încercat să amâne dezbaterea chestiunilor tehnice, în special cele privind impozitarea transfrontalieră a serviciilor, până la elaborarea celor două protocoale planificate. Printre chestiunile de concept nerezolvate se numără și dacă convenția ar trebui să semene cu instrumentul multilateral al OCDE sau să adopte în schimb modelul rapid al Comitetului Fiscal al ONU. De la 11 până la 15 august, a doua sesiune s-a mutat la protocoalele timpurii. Negocierile privind impozitarea transfrontalieră a serviciilor au examinat impozitele reținute la sursă brute versus nete, normele de legătură care nu necesită prezență fizică, datele pentru verificarea prestării serviciilor și soluționarea litigiilor. Discuțiile referitoare la protocolul privind prevenirea și soluționarea litigiilor s-au concentrat asupra domeniului său de aplicare, inclusiv asupra dilemei dacă acesta ar trebui să acopere toate litigiile transfrontaliere sau numai pe cele prevăzute de convenție, asupra modului de abordare a cazurilor fără tratatele existente și asupra includerii arbitrajului cu caracter obligatoriu. Unele delegații, inclusiv statele membre ale UE, ar fi preferat ca protocoalele să devină opționale pentru a reflecta capacitățile diferite ale țărilor. Faza de definire a domeniului de aplicare a ambelor protocoale este acum finalizată, propuneri concrete fiind așteptate la următoarele sesiuni programate pentru 10-12 noiembrie 2025 la Nairobi, 2-3 februarie și 6-13 februarie 2026 la New York. Comitetul interguvernamental își propune să prezinte proiectele de texte ale celor două protocoale și ale convenției generale a Adunării Generale a ONU în a doua jumătate a anului 2027.

Comisia Europeană lansează consultări publice privind reglementările de implementare a CBAM

Comisia Europeană a deschis la 28 august mai multe consultări publice privind trei regulamente de implementare privind mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon (CBAM). Prima consultare tratează metodologia pentru perioada definitivă care începe la 1 ianuarie 2026. Metodologia constă în: – determinarea emisiilor directe încorporate pe baza emisiilor reale; – determinarea emisiilor încorporate pentru energia electrică; – determinarea emisiilor indirecte încorporate; – valorile implicite pentru bunuri, altele decât energia electrică, care trebuie utilizate atunci când emisiile încorporate nu se bazează pe emisiile reale. Cea de-a doua consultare publică se referă la modul în care certificatele mecanismului de ajustare la frontieră în funcție de carbon (CBAM) care urmează să fie predate de declaranții autorizați în materie de CBAM trebuie să fie ajustate pentru a reflecta măsura în care certificatele din cadrul sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) sunt alocate gratuit. În cele din urmă, Comisia Europeană solicită feedback cu privire la normele de conversie într-un număr corespunzător de certificate CBAM a prețului emisiilor de carbon plătit într-o țară terță pentru emisiile încorporate declarate, luând în considerare orice formă de compensare disponibilă în țara respectivă care are ca rezultat o reducere a prețului. Adoptarea acestor legi este planificată pentru T4 2025. Cele trei consultări publice se vor încheia la 25 septembrie 2025.

Următoarele activități ale subcomisiei FISC

Subcomisia FISC a Parlamentului European va relua activitățile la jumătatea lunii septembrie cu o misiune în Nicosia, Cipru, în perioada 16-17 septembrie, condusă de președintele FISC, eurodeputatul Pasquale Tridico. Delegația se va întâlni cu reprezentanți ai Ministerului Finanțelor și ai Departamentului Fiscal, parlamentari și părți interesate din mediul de afaceri, sindicate, mediul academic și societatea civilă pentru a discuta despre provocările fiscale internaționale, inclusiv reforma celor doi piloni a OCDE, implementarea legislației fiscale a UE, măsurile anti-abuz, schimbul de informații, simplificarea sistemelor fiscale, competitivitatea, stimulentele și impozitarea energiei. În perioada 23 septembrie, în intervalul orar 15:45-17:00, subcomisia va organiza o audiere publică, examinând impactul măsurilor recente ale SUA asupra competitivității UE, pilonul doi al OCDE, potențialele taxe pentru serviciile digitale ale UE, precum și efectele mai ample asupra cooperării fiscale internaționale și răspunsurile politicilor UE pentru a-și proteja interesele. În plus, subcomisia intenționează să contribuie la dezbaterea „celui de-al 28-lea regim” prin implementarea unui studiu privind „fezabilitatea unui al 28-lea regim fiscal în sprijinirea competitivității UE”, astfel cum s-a decis în cadrul ședinței coordonatorului său din 16 iulie.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Analiza eficienței economice a unei companii din domeniul energetic

Rezumat: Lucrarea de față își propune să exploreze eficiența economică a companiei Hidroelectrica SA, lider în producția de energie regenerabilă din România, dintr-o perspectivă microeconomică detaliată și aprofundată. Studiul are ca obiectiv evaluarea performanței financiare a companiei în contextul unor provocări economice și geopolitice semnificative precum pandemia de COVID-19 și conflictul ruso-ucrainean. Cercetarea utilizează o metodologie calitativă bazată pe un studiu de caz, reușind să integreze analiza și interpretarea indicatorilor financiari în dinamica pieței energetice și în contextul macroeconomic aferent perioadei analizate. În cuprinsul studiului au fost investigați indicatori microeconomici cheie precum EBITDA, gradul de îndatorare, viteza de rotație a activelor sau profitul net, pentru a facilita înțelegerea mai aprofundată a modului în care compania gestionează resursele și răspunde la presiunile externe. Datele colectate, selectate din surse oficiale precum rapoartele financiare trimestriale și anuale publicate de Hidroelectrica SA, Bursa de Valori București și Eurostat, au fost interpretate și analizate pentru perioada 2021-2024, având în vedere atât listarea companiei la bursă în 2023, cât și dorința de a surprinde evoluția sa în intervale de timp marcate de instabilitate economică globală. Rezultatele cercetării, împărțite în două secțiuni distincte, evidențiază stabilitatea financiară a companiei, reflectată printr-o trezorerie netă ridicată, marje de profitabilitate solide și un nivel constant scăzut al îndatorării. Elementul de originalitate al lucrării constă în abordarea performanței financiare a companiei alături de o analiză a contextului extern, oferind o perspectivă actualizată și relevantă pentru înțelegerea sectorului energetic românesc. Lucrarea de față se adresează studenților, profesorilor, analiștilor economici, dar și investitorilor interesați de dinamica performanței unei companii strategice într-un climat economic volatil.

Clasificare JEL: G32, O11, O12, O13, Q43, Q49

Articolul complet este disponibil în numărul 4/2025 al CECCAR Business Review.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)

Continuare
ECONOMIEacum o zi

ANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna octombrie

ECONOMIEacum o zi

APIA primește deconturi/documente justificative aferente trimestrului III 2025 pentru Intervenția DR 06 – „Bunăstarea animalelor” pachetul a) și pachetul b)

ECONOMIEacum o zi

ANAF a publicat lista seminarelor web din luna octombrie 2025

ECONOMIEacum o zi

APIA primește Cereri de plată pentru rambursarea ajutorului de stat pentru cantitățile de motorină aferente trimestrului III al anului 2025

ECONOMIEacum o săptămână

DNSC avertizează: CECCAR, ținta unor atacuri cibernetice complexe

ECONOMIEacum 2 săptămâni

ANAF a stabilit Procedura privind transmiterea declarațiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanță

ECONOMIEacum 2 săptămâni

ANAF a actualizat Procedura privind accesul la Registrul central al fiduciilor și al construcțiilor juridice similare

ECONOMIEacum 2 săptămâni

A fost actualizat formularul 394 – „Declarație informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA”

ECONOMIEacum 2 săptămâni

Ajutor de minimis pentru dezvoltare/inovare/scalare/extindere de întreprinderi sociale și întreprinderi sociale de inserție

ECONOMIEacum 2 săptămâni

ANPIS: 27 septembrie, termenul-limită pentru depunerea cererilor pentru a solicita tichetul de energie

ECONOMIEacum 2 săptămâni

MF: În proiect, măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale

ECONOMIEacum 3 săptămâni

⚠️ Alertă: Atac cibernetic hibrid care vizează identitatea CECCAR și Congresul 2025 ⚠️

Trending

🎵 CECCAR FM
Click pentru a porni
🔊 50%