Rețele sociale

ECONOMIE

MAT propune criterii de înscriere pentru participarea la manifestări expoziționale

Radio CECCAR FM

Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT) a publicat, în transparență decizională, proiectul de Ordin privind aprobarea Criteriilor de înscriere și a Regulamentului pentru participarea întreprinderilor cu activitate de turism, a asociațiilor profesionale, patronale și a organizațiilor neguvernamentale cu activitate în domeniul turismului și a altor entități a căror activitate are impact în domeniul turismului, la manifestările expoziționale, în pavilioanele naționale, standurile specializate ori miniexpozițiile la care participă MAT în străinătate.

Potrivit proiectului de act normativ, întreprinderile cu activitate în turism, asociațiile profesionale, patronale și organizațiile neguvernamentale cu activitate în domeniul turismului și alte entități a căror activitate are impact în domeniul turismului pot participa la manifestările expoziționale, în pavilioanele naționale, standurile specializate ori miniexpozițiile la care participă Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT), în străinătate, în condițiile în care îndeplinesc cumulativ criteriile de înscriere. Înscrierea la manifestările expoziționale se efectuează după publicarea pe pagina de internet a MAT a listei cu manifestările expoziționale internaționale la care instituția participă pe parcursul unui an, astfel: a) pentru cele care se desfășoară în primul semestru al anului, până la data de 15 ianuarie a anului respectiv, sau nu mai târziu de 30 de zile înainte de începerea târgului; b) pentru cele care se desfășoară în semestrul al doilea al anului, până la data de 15 mai a anului respectiv, sau nu mai târziu de 30 de zile înainte de începerea târgului.

Înscrierea se face începând cu data publicării listei pe site-ul MAT, iar entitățile interesate vor depune actele necesare pentru înscriere, pentru fiecare manifestare expozițională internațională în parte la care doresc să participe.

Pentru fiecare manifestare expozițională, MAT stabilește un număr maxim de participanți în funcție de suprafața standului și de bugetul alocat cu această destinație. Înscrierea se face în ordine cronologică până la atingerea numărului maxim de participanți stabiliți de MAT, urmând ca restul celor înscriși să fie incluși pe o listă suplimentară de rezervă pentru situațiile în care cei de pe lista celor înscriși se retrag. Retragerea participanților nu mai este posibilă cu 15 zile înaintea începerii târgului.

Participanții înscriși pe lista de rezervă vor putea participa la alte manifestări expoziționale ulterioare pentru care aplică, în aceleași condiții prevăzute de prezentul ordin.

Pentru fiecare manifestare expozițională la care participă, MAT desemnează o persoană / un grup de persoane responsabilă/e din cadrul structurii cu atribuții specifice în domeniul turismului care răspunde de standul expozițional, atât în perioada premergătoare organizării expoziției, cât și pe durata de  desfășurare a acesteia, care păstrează permanent legătura cu reprezentanții autorității, cu organizatorii, dar și cu participanții la expoziție și care întocmește documentele și rapoartele aferente participării la manifestarea respectivă.

Participanții vor fi selectați în ordinea înscrierii lor la MAT. Documentele necesare înscrierii se trimit către MAT prin e-mail la adresa promovare@mturism.ro și se vor înregistra la Registratura structurii cu atribuții specifice în domeniul turismului. Înscrierea va fi efectuată și confirmată de către responsabilul de stand numai după primirea și verificarea tuturor documentelor.

MAT poate modifica sau completa programul anual de participare la târguri și expoziții cu alte târguri de interes pentru promovarea României ca destinație turistică, în baza consultării cu organizațiile interesate / mediul de afaceri în limita plafonului de cheltuieli alocat cu această destinație.

Întreprinderile cu activitate de turism pot participa la manifestările expoziționale, în pavilioanele naționale, standurile specializate ori miniexpozițiile la care participă MAT în străinătate doar în baza Schemei de ajutor de minimis pentru participarea întreprinderilor cu activitate de turism la manifestările expoziționale, în pavilioanele naționale, standurile specializate ori miniexpozițiile la care participă în străinătate MAT aprobată prin Ordinul ministrului Antreprenoriatului și Turismului nr. 330/2023.

Înscrierea la manifestările expoziționale se face în baza următoarelor documente:  Formular de înscriere; ▪ Declarație pe propria răspundere; ▪ descrierea produselor turistice care se vor promova la respectiva manifestare expozițională. În cazul în care documentele sunt depuse de un împuternicit, se va prezenta dovada împuternicirii. Nedepunerea cumulativă a documentelor menționate atrage neînscrierea la târg.

Pentru înscriere, întreprinderile cu activitate de turism trebuie să îndeplinească următoarele criterii: ▪ dețin licență de turism sau certificat de clasificare, după caz; ▪ comercializează și promovează în cadrul manifestărilor expoziționale la care participă, pachete, servicii și produse turistice care să promoveze destinațiile din România. Îndeplinirea acestui criteriu se va dovedi prin cataloage, broșuri, alte materiale de promovare; ▪ respectă regulamentul de participare la manifestările expoziționale de turism, în standul MAT; ▪ produsele și programele turistice care se vor promova la respectiva manifestare de către întreprindere sunt evaluate ca relevante în relație cu produsele și programele prioritar de promovat, conform priorităților de promovare turistică ale MAT, precum și cu specificul manifestării expoziționale în cauză. O descriere a produselor turistice care se vor promova la respectiva manifestare expozițională se va transmite, o dată cu înscrierea la manifestarea expozițională,  pentru a fi evaluată de către responsabilul de stand. Dovada îndeplinirii tuturor acestor criterii se face prin transmiterea, după caz, de documente doveditoare, precum și prin completarea declarației pe proprie răspundere.

Absența de la manifestarea expozițională din motive imputabile întreprinderii, neprezentarea la stand pe întreaga perioadă a manifestării, comportament neadecvat în cadrul standului pe perioada manifestării, atrag după sine sancționarea, de către structura cu atribuții specifice în domeniul turismului, prin interzicerea înscrierii participanților respectivi la alte manifestări la care MAT participă în străinătate, pentru următorii 5 ani calendaristici.

În ceea ce privește asociațiile profesionale, patronale și organizațiile neguvernamentale cu activitate în domeniul turismului și alte entități a căror activitate are impact în domeniul turismului, acestea trebuie să îndeplinească, pentru înscriere, următoarele criterii:  promovează, în cadrul manifestărilor expoziționale la care participă, destinațiile din România sau/și produsele turistice cu rol în creșterea circulației turistice în România, sau cu impact în creșterea notorietății României ca destinație turistică. Asumarea îndeplinirii acestui criteriu se face pe baza unei declarații pe propria răspundere, precum prin transmiterea de broșuri, cataloage, alte materiale de promovare; ▪ respectă regulamentul de participare la manifestările expoziționale de turism, în standul MAT. Asumarea acestei obligații  se face prin declarație pe proprie răspundere; ▪ produsele și programele turistice care se vor promova la respectiva manifestare de către întreprindere sunt evaluate ca relevante în relație cu produsele și programele prioritar de promovat, conform priorităților de promovare turistică ale MAT, precum și cu specificul manifestării expoziționale în cauză. O descriere a produselor turistice care se vor promova la respectiva manifestare expozițională se va transmite, o dată cu înscrierea la manifestarea expozițională, pentru a fi evaluată de către responsabilul de stand; ▪ sunt înființate conform legislației în vigoare. Dovada se face prin prezentarea unui extras din Registrul Asociațiilor și Fundațiilor; ▪ nu înregistrează, la data depunerii cererii, debite la bugetul de stat, respectiv la bugetele locale sau provenind din neplata contribuțiilor de asigurări sociale, a contribuțiilor de asigurări pentru șomaj, a contribuției de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, precum și a contribuțiilor pentru asigurările sociale de sănătate; ▪ nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității. Dovada îndeplinirii tuturor acestor criterii se face prin transmiterea, după caz, de documente doveditoare, precum și prin completarea declarației pe proprie răspundere.

Absența de la manifestarea expozițională din motive imputabile întreprinderii, neprezentarea la stand pe întreaga perioadă a manifestării, comportament neadecvat în cadrul standului pe perioada manifestării, atrag după sine sancționarea, de către structura cu atribuții specifice în domeniul turismului, prin interzicerea înscrierii participanților respectivi la alte manifestări la care MAT participă în străinătate, pentru următorii 2 ani calendaristici.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending