ECONOMIE
ANAF propune modificări la Procedurile de acordare a eșalonării la plată
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, în transparență decizională, un proiect de Ordin pentru modificarea și completarea Anexei nr. 1 ”Conținutul cererii de acordare a eșalonării la plată și documentele justificative anexate acesteia” și a Anexei nr. 2 ”Procedura de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central”, la OPANAF nr. 90/2016 și pentru modificarea și completarea Anexei la OPANAF nr.1767/2021 pentru aprobarea procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central.
ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că prevederile referitoare la acordarea eșalonărilor la plată în formă clasică și simplificată au fost modificate și completate în decursul timpului, fapt care a generat adaptarea procedurilor emise în aplicarea acestora, respectiv a OPANAF nr.90/2016 pentru aprobarea conținutului cererii de acordare a eșalonării la plată și a documentelor justificative anexate acesteia, precum și a Procedurii de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central și a OPANAF nr.1767/2021 pentru aprobarea procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central.
În ceea ce privește acordarea eșalonării la plată în formă clasică, inițiatorii proiectului precizează că dispozițiile Cap. IV ”Înlesniri la plată” din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificări și completări, reglementează, pe de o parte, regulile generale cu privire la acordarea de eșalonări la plata obligațiilor fiscale ale contribuabililor, de către organul fiscal central, iar, pe de altă parte, faptul că forma și conținutul cererii prin care se solicită aceste înlesniri la plată, documentele justificative care se anexează acesteia și procedura propriu-zisă de aplicare a eșalonării la plată se aprobă prin ordin al președintelui ANAF. În acest sens, în baza prevederilor art.187 alin.(2) și ale art.209 ale Cap. IV ”Înlesniri la plată” din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, a fost emis OPANAF nr.90/2016. Prevederile referitoare la înlesnirile la plată din capitolul menționat au fost modificate și completate prin următoarele dispoziții legale: ▪ art.I pct.57-68 din Legea nr.295/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare; ▪ art.I pct.21-23 din OG nr.11/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală și reglementarea unor măsuri fiscale; ▪ art.I pct.16-19 din OG nr.11/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru modificarea unor termene; ▪ art.I pct.22-24 și art.II din OG nr.31/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală; ▪ art.I și art.III din OUG nr.20/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea OG nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale.
Reprezentanții ANAF precizează că, în contextul acestor modificări legislative, este necesară modificarea procedurii de acordare a eșalonării la plată, care să aibă în vedere modificările și completările aduse de actele normative invocate. Astfel, prin noul proiect de act normativ supus consultării publice se propune modificarea și completarea Anexei nr. 1 ”Conținutul cererii de acordare a eșalonării la plată și documentele justificative anexate acesteia” și a Anexei nr. 2 ”Procedura de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central”, aprobate prin OPANAF nr. 90/2016, care să reglementeze următoarele aspecte:
♦ actualizarea și îmbunătățirea modelului cererii de acordare a eșalonării la plată;
♦ revizuirea documentelor justificative care se anexează acestei cereri, în sensul diminuării documentelor ce se depun de către contribuabili, astfel încât comunicarea solicitării de acordare a eșalonării la plată, prin mijloace electronice de transmitere la distanță (SPV), să se realizeze mai facil;
♦ actualizarea procedurii de acordare a înlesnirilor la plată prin: ▪ stabilirea competenței de acordare a înlesnirilor la plată în cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, respectiv în sarcina organelor fiscale care administrează obligațiile fiscale datorate de acestea; ▪ eliminarea obligativității debitorului de a depune anumite documente, cum ar fi: situația financiară anuală, situația încasărilor și plăților pe ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a eșalonărilor la plată, precum și situația privind indicatorii orientativi și alte informații. În fapt, pentru constatarea situației de dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești și a capacității de plată pe perioada de eșalonare a debitorului, organele fiscale vor analiza, pe baza informațiilor pe care le dețin, cu privire la disponibilitățile bănești pe care debitorii le dețin în conturile bancare, precum și cu privire la veniturile pe care aceștia le realizează, în cazul persoanelor fizice; ▪ posibilitatea acordării eșalonării la plată în cazul sumelor reprezentând echivalentul în lei al bunurilor și sumelor confiscate care nu sunt găsite la locul faptei, individualizate în titluri executorii transmise spre recuperare organului fiscal competent, având în vedere că nu există excepții reglementate de prevederile legale în vigoare, în acest sens; ▪ prevederi privind acordarea eșalonării la plată în cazul debitorilor care constituie garanții într-un cuantum mai mic sau mai mare de 50% față de cuantumul obligațiilor fiscale restante ce fac obiectul înlenirilor la plată; ▪ actualizarea prevederilor referitoare la verificarea condițiilor de acordare/modificare/menținere a eșalonării la plată prevăzute în conținutul referatelor ”A”și ”B”; ▪ prevederi privind neincluderea în decizia de modificare a eșalonării la plată a obligațiilor fiscale pentru care nu se acordă eșalonare la plată; ▪ prevederi privind reducererea numărului de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării la plată, de la două cereri la o singură cerere într-un an calendaristic sau fracție de an calendaristic; ▪ abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;
♦ procedura de acordare a eșalonării la plată în cazul debitorilor care se află în procedura insolvenței;
♦ actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a înlesnirilor la plată;
♦ introducerea unui nou formular privind acordul pentru analizarea ieșirii din procedura insolvenței.
Referitor la acordarea eșalonării la plată în formă simplificată, inițiatorii proiectului menționează că dispozițiile Cap. IV^1 ”Eșalonare la plată, în formă simplificată, pentru obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central” din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, au fost modificate și completate prin: ▪ art.I pct.25-28 și art.II din OG nr.31/2022; ▪ art.I și art.III din OUG nr.20/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea OG nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale. În acest sens – subliniază ANAF, în Referatul de aprobare a actului normativ – se impune modificarea procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central, aprobată prin OPANAF nr.1767/2021.
Astfel, prin acest proiect de act normativ se mai propun modificarea și completarea Anexei ”Procedură de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central, aprobată prin OPANAF nr.1767/2021”, care să reglementeze următoarele aspecte:
♦ eliminarea prevederilor referitoare la acordarea eșalonării la plată, în formă simplificată pentru debitorii prevăzuți la art.204 din Codul de procedură fiscală, respectiv cei care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar;
♦ prevederi privind reducererea numărului de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării la plată, de la două cereri la o singură cerere pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată;
♦ abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;
♦ posibilitatea acordării eșalonării la plată în cazul sumelor reprezentând echivalentul în lei al bunurilor și sumelor confiscate care nu sunt găsite la locul faptei, individualizate în titluri executorii transmise spre recuperare organului fiscal competent, având în vedere că nu există excepții reglementate de prevederile legale în vigoare, în acest sens;
♦ abrogarea prevederilor referitoare la renunțarea la intenția de a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare în cazul în care au fost depuse notificări potrivit OG nr.6/2019, cu modificările și completările ulterioare;
♦ actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a eșalonărilor la plată, în formă simplificată;
♦ introducerea unui nou formular privind acordul de principiu în cazul modificării/menținerii valabilității eșalonării la plată pentru debitorii care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar, potrivit dispozițiilor art.II alin.(2) din OG nr.31/2022, în vederea constituirii garanției prevăzute de lege.
ECONOMIE
Angajatorii care încadrează persoane de peste 30 ani, pentru a le califica, primesc o subvenție lunară de 2.250 lei/ucenic
Angajatorii care încadrează persoane cu vârsta de peste 30 ani, înregistrate la Serviciul Public de Ocupare (SPO), pentru a le califica la locul de muncă, vor fi sprijiniți printr-o subvenție lunară de 2.250 lei/ucenic, pe toată perioada desfășurării programului de ucenicie, prevede proiectul „Formactiv – Formare și muncă activă”, informează Agenția Municipală pentru Ocuparea Forței de Muncă (AMOFM) București.
Potrivit unui comunicat de presă al instituției, citat de Agerpres, obiectivul general al proiectului, implementat în perioada 24 decembrie 2024 – 23 decembrie 2029, este de creștere a oportunităților de încadrare a șomerilor înregistrați la SPO.
„Obiectivul specific al proiectului este stimularea ocupării șomerilor înregistrați la Serviciul Public de Ocupare (SPO), prin acordarea sprijinului financiar angajatorilor, aferent încadrării prin ucenicie la locul de muncă. Angajatorii care încadrează persoane cu vârsta de peste 30 ani, înregistrate la Serviciul Public de Ocupare (SPO), pentru a le califica la locul de muncă, vor fi sprijiniți printr-o subvenție lunară de 2.250 lei/ucenic, pe toată perioada desfășurării programului de ucenicie. Contractul de ucenicie este un contract individual de muncă, încheiat pe durată determinată, în temeiul căruia un ucenic se obligă să se pregătească profesional în timpul activității profesionale. Angajatorul se obligă să îi asigure plata salariului și toate condițiile necesare formării profesionale. Durata contractului de ucenicie se stabilește în funcție de nivelul de calificare pentru care urmează să se pregătească ucenicul”, precizează Agenția.
Pentru accesarea acestor programe, angajatorii trebuie să încheie o convenție cu AMOFM București, ar recrutarea grupului-țintă se va realiza continuu, pe tot parcursul derulării proiectului.
Conform procedurii, pașii pentru angajatori și șomeri în accesarea programului de ucenicie vizează: comunicarea locurilor de muncă vacante către AMOFM București, organizarea programului, înregistrarea șomerului, consiliere și mediere, cerere pentru ucenicie, repartizare, selectare și contract, începerea activității, încheierea convenției pentru acordarea sprijinului financiar angajatorului, plata subvenției – se acordă lunar, proporțional cu timpul lucrat, pe baza documentelor depuse până pe 25 ale lunii următoare.
Reprezentanții AMOFM București subliniază că șomerii care participă la activitățile proiectului sunt cei înregistrați în baza de date a SPO și care au beneficiat de activitățile de informare și de consiliere profesională, prin care li s-au comunicat oportunitățile pe care le au în ceea ce privește educația, formarea și ocuparea pe piața muncii.
ECONOMIE
ANAF urmează să modifice o serie de acte normative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată și privind declararea taxei pe valoarea adăugată
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, modificarea și completarea unor acte normative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată și privind declararea taxei pe valoarea adăugată. ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OG nr.22/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr.806 din 29 august 2025, au fost modificate unele prevederi referitoare la înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată. Prin art.316 din Codul fiscal a fost reglementată data de la care se consideră valabilă înregistrarea în scopuri de TVA. Anterior, această dată era reglementată de normele metodologice. „Trebuie precizat că, în cele mai multe situații a fost modificată data de la care devine valabilă înregistrarea în scopuri de TVA”, afirmă reprezentanții ANAF, în Referatul de aprobare.
Întrucât precizări privind data de la care devine valabilă înregistrarea în scopuri de TVA se regăsesc în cuprinsul mai multor proceduri aprobate prin ordine ale președintelui ANAF – se precizează în documentul citat –, a devenit necesară modificarea acestor proceduri pentru a reflecta noile prevederi legale, astfel:
♦ OPANAF nr.239/2021 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art.316 alin.(1) lit.a), b) sau c) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările ulterioare
În situația în care persoana impozabilă solicită înregistrarea în scopuri de TVA înainte de realizarea de operațiuni taxabile, scutite de taxa pe valoarea adăugată cu drept de deducere, cu locul în România, potrivit art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de TVA se consideră valabilă începând cu data înregistrării fiscale, potrivit art.316 alin.(11) lit.a) din Codul fiscal. Prin excepție, în cazul persoanelor impozabile care solicită odată cu înregistrarea în registrul comerțului și înregistrarea în scopuri de TVA conform art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de TVA se consideră valabilă începând cu data înregistrării persoanei impozabile în registrul comerțului.
În situația în care persoana impozabilă solicită înregistrarea în scopuri de TVA conform art.316 alin.(1) lit.b) din Codul fiscal, întrucât cifra de afaceri realizată în cursul unui an calendaristic a depășit plafonul de scutire prevăzut la art.310 alin.(1) din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri de TVA se consideră valabilă începând cu data depășirii plafonului de scutire, potrivit art.316 alin.(11) lit.b) din Codul fiscal.
În situația în care persoana impozabilă optează pentru înregistrarea în scopuri de TVA conform art.316 alin.(1) lit.c) din Codul fiscal, deși cifra de afaceri realizată în cursul unui an calendaristic este inferioară plafonului de scutire, înregistrarea în scopuri de TVA se consideră valabilă începând cu data solicitării, potrivit art.316 alin.(11) lit.c) din Codul fiscal.
Având în vedere cele de mai sus – se spune în Referatul de aprobare –, se impune adaptarea prevederilor Procedurii de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art.316 alin.(1) lit.a), b) sau c) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobată prin OPANAF nr.239/2021, la modificările legislative. De asemenea, prin această modificare se propune ca, pentru persoanele impozabile înregistrate în Spațiul Privat Virtual, certificatul de înregistrare în scopuri de TVA să poată fi comunicat și prin mijloace electronice de transmitere la distanță, potrivit legii, prin intermediul Spațiului Privat Virtual.
♦ OPANAF nr.2012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum și a modelului și conținutului unor formulare
În procedura de modificare din oficiu a vectorului fiscal, respectiv înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA sau anularea înregistrării în scopuri de TVA, există precizări privind data de la care devine valabilă înregistrarea în scopuri de TVA. În plus, prin modificările aduse Codului fiscal prin OG nr.22/2025, la art.316 alin.(11) din Codul fiscal, la care sunt prevăzute toate situațiile pentru care organul fiscal anulează înregistrarea în scopuri de TVA, a fost introdusă, la lit.i), situația de la art.3102 alin.(7), privind persoanele impozabile cu sediul activității economice în alt stat membru și care sunt înregistrate în scopuri de TVA în România conform art.316 din Codul fiscal, care optează pentru aplicarea, în România a regimul special de scutire pentru mici întreprinderi în România pentru livrările de bunuri și prestările de servicii efectuate în România. În această situație, organul fiscal din România trebuie să anuleze înregistrarea în scopuri de TVA.
Pentru această situație, este necesară stabilirea procedurii de anulare, din oficiu, de către organul fiscal, prin introducerea unei noi secțiuni în Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA.
De asemenea, este necesară corelarea acestui act normativ cu modificările organizatorice care au avut loc la nivelul organelor fiscale subordonate Agenției Naționale de Administrare Fiscală (înlocuirea birourilor municipale/orășenești/ comunale cu unități fiscale și desființarea administrațiilor fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice) și cu modificările legislative aduse titlului VIII „Soluționarea contestațiilor formulate împotriva actelor administrative fiscale” din Codul de procedură fiscală (abrogarea alineatului (6) al articolului 272).
Întrucât informații privind data de la care devine valabilă înregistrarea în scopuri de TVA există și în formularul „Decizie privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA”, prevăzut în anexa nr. 3 la ordin, este necesară modificarea acestui formular. De asemenea, este necesară modificarea formularului „Decizie privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA”, prevăzut în anexa nr. 4 la ordin, pentru completarea cu situația prevăzută la art.316 alin.(11) lit.i) din Codul fiscal.
♦ OPANAF nr.2011/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art.316 alin.(12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare, cu modificările și completările ulterioare
Persoanele impozabile nu mai solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit prevederilor art. 316 alin.(12) din Codul fiscal prin completarea formularului de declarație (099), întrucât, în contextul reducerii numărului de formulare de declarații fiscale, rândurile din acest formular au fost preluate în toate declarațiile de mențiuni (010, 013, 015, 016, 020, 040, 070, 093 și 700), care se depun, în funcție de categoria din care face parte persoana impozabilă. Prin urmare – se precizează în Referatul de aprobare –, este necesară înlocuirea, în tot cuprinsul OPANAF nr.2011/2016, a trimiterii la fomularul (099).
În plus, menționăm că, potrivit art.316 alin.(12) lit.c) din Codul fiscal, organul fiscal înregistrează în scopuri de TVA persoana impozabilă, la cererea acesteia, după anularea înregistrării în scopuri de TVA întrucât persoana impozabilă nu a depus niciun decont de TVA pentru 6 luni/2 trimestre consecutive, cu condiția depunerii tuturor deconturilor de TVA nedepuse.
În activitatea organelor fiscale de soluționare a unor astfel de cereri au apărut situații în care, pentru perioadele fiscale pentru care persoana impozabilă nu a depus niciun decont de TVA, organul fiscal a emis decizie de impunere fie ca urmare a unei acțiuni de inspecție fiscală, fie ca urmare a aplicării procedurii de impunere din oficiu, potrivit legii, decizii care au rămas definitive. În astfel de situații, persoana impozabilă nu mai are dreptul depunerii de deconturi de TVA pentru aceleași perioade fiscale.
În aceste condiții, inițiatorii proiectului propun completarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu un paragraf potrivit căruia condiția privind depunerea tuturor deconturilor de TVA (formular 300) nedepuse la termen, se consideră îndeplinită dacă, pentru perioada aferentă deconturilor nedepuse, persoanei impozabile i s-a comunicat o decizie de impunere de către organul de inspecție fiscală sau o decizie de impunere, din oficiu, de către organul fiscal competent, rămasă definitivă conform art.107 alin.(5) din Codul de procedură fiscală.
De asemenea, este necesară corelarea acestui act normativ cu modificările organizatorice care au avut loc la nivelul organelor fiscale subordonate ANAF (înlocuirea birourilor municipale/orășenești/ comunale cu unități fiscale și desființarea administrațiilor fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice) și cu modificările legislative aduse titlului VIII „Soluționarea contestațiilor formulate împotriva actelor administrative fiscale” din Codul de procedură fiscală (abrogarea alineatului (6) al articolului 272).
În acest context – afirmă reprezentanții ANAF –, este necesară modificarea și completarea OPANAF nr.2011/2016, cu modificările si completările ulterioare.
♦ OPANAF nr.2131/2025 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”
În instrucțiunile de completare a rândurilor de regularizări din decontul de TVA (rândul 16 Regularizări taxă colectată și rândul 34 Regularizări taxă dedusă), este necesar să se declare ajustările bazei de impozitare prevăzute la art. 287 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 282 alin. (9) și (10), după caz, din Codul fiscal, dar care au fost generate de operațiuni pentru care s-a aplicat una dintre cotele de TVA în vigoare până la data de 1 august 2025.
Prin urmare – precizează ANAF – este necesară eliminarea, din aceste instrucțiuni a trimiterilor la noile cote de TVA, respectiv 21% și 11%, pentru a evita dubla declarare a sumelor pe rânduri diferite.
ANAF subliniază că ajustările bazei de impozitare prevăzute la art. 287 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 282 alin. (9) și (10), după caz, din Codul fiscal, dacă au fost generate de operațiuni pentru care cota de taxă pe valoarea adăugată aplicată este de 21% se declară, potrivit instrucțiunilor de completare, la rândul 9 din decont (în ceea ce privește taxa colectată), respectiv la rândul 24 din decont (în ceea ce privește taxa deductibilă).
De asemenea, ajustările bazei de impozitare prevăzute la art. 287 din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 282 alin. (9) și (10), după caz, din Codul fiscal, dacă au fost generate de operațiuni pentru care cota de taxă pe valoarea adăugată aplicată este de 11% se declară, potrivit instrucțiunilor de completare, la rândul 10 din decont (în ceea ce privește taxa colectată), respectiv rândul 25 din decont (în ceea ce privește taxa deductibilă).
ECONOMIE
Au fost stabilite Normele tehnice privind aprobarea sau desemnarea unui loc pentru prezentarea mărfurilor în vamă și depozitarea temporară
Prin Ordinul nr. 2913/2025 al președintelui Autorității Vamale Române, publicat astăzi în Monitorul Oficial nr. 967/20.10.2025, au fost stabilite Normele tehnice privind aprobarea sau desemnarea unui loc pentru prezentarea mărfurilor în vamă și depozitarea temporară.
Potrivit actului normativ, operatorii economici stabiliți pe teritoriul vamal al Uniunii pot solicita autorității vamale, în situații justificate, aprobarea unui loc în scopul prezentării mărfurilor în vamă și al depozitării temporare de mărfuri neunionale, altul decât un spațiu de depozitare temporară. Cererea pentru obținerea locului aprobat se completează potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1 la aceste norme tehnice și se depune la autoritatea vamală competentă. Cererea poate fi depusă și prin intermediul poștei electronice și este supusă prevederilor art. 15 din Codul vamal al Uniunii.
Cererea poate avea ca obiect o singură operațiune de depozitare temporară sau se poate referi la mai multe operațiuni, desfășurate într-o perioadă determinată de timp, menționată de solicitant. Locul solicitat trebuie să fie clar determinat în cerere, cu indicarea adresei exacte și descrierea acestuia, pentru a se aduce la cunoștința biroului vamal existența în locul respectiv a clădirilor, depozitelor sau a altor facilități necesare manipulării, depozitării sau păstrării mărfurilor în condiții corespunzătoare. Solicitantul trebuie să menționeze în cerere care este interesul său justificat în obținerea aprobării, precum și programul de lucru în locul respectiv. Cererea conține motivele pentru care se solicită aprobarea unui loc în care să fie prezentate și depozitate temporar mărfuri neunionale, altul decât un spațiu de depozitare temporară, urmând ca autoritatea vamală competentă să aprecieze dacă cererea este justificată ținând cont de circumstanțele operațiunilor vamale efectuate, cantitatea și felul mărfurilor, tipul de transport și frecvența operațiunilor vamale.
La cerere se anexează următoarele documente: a) schița spațiului pentru care se solicită aprobarea; b) actul de deținere a spațiului pentru care se solicită autorizarea; c) modelul/tipul de evidențe, dacă este cazul; d) documentul/documentele care atestă constituirea garanției.
Dacă este necesar, autoritatea vamală competentă solicită informații suplimentare pentru soluționarea cererii.
Un spațiu ce urmează a fi utilizat pentru depozitarea temporară trebuie să fie adecvat din punctul de vedere al securității, sănătății și siguranței, al accesului în acest spațiu și al facilităților de depozitare. Dacă cererea include mărfuri care pot prezenta un pericol sau sunt susceptibile de a deteriora alte mărfuri sau necesită instalații speciale de depozitare, spațiul trebuie să fie echipat corespunzător pentru depozitarea acestora.
Aprobarea se emite de autoritatea vamală competentă după verificarea îndeplinirii condițiilor prevăzute de legislația vamală cu privire la operațiunea sau operațiunile vamale vizate și se comunică solicitantului în termen de 30 de zile de la depunerea cererii. Autoritatea vamală competentă care a emis aprobarea urmărește aplicarea legislației vamale în domeniul prezentării mărfurilor în vamă și al depozitării temporare.
Dacă solicitarea are ca obiect o singură operațiune vamală de depozitare, în aprobare se menționează operațiunea vamală la care se referă. În situația în care cererea se referă la mai multe operațiuni vamale, desfășurate într-o perioadă determinată de timp, aprobarea cuprinde, pe lângă mențiunile privind operațiunile vamale, data de început a valabilității aprobării și termenul pentru care se acordă, care nu poate fi mai mare de un an de la data de început.
Mărfurile depozitate temporar nu pot fi ridicate fără permisiunea biroului vamal din spațiul aprobat de depozitare temporară. În cazul în care biroul vamal decide să controleze mărfurile declarate, verificarea acestora și a mijloacelor de transport se efectuează în locul aprobat.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zileMesajele liderilor instituționali și ai partenerilor internaționali ai profesiei contabile din România, în deschiderea Congresului
-
ECONOMIEacum 3 zileAu fost stabilite Normele tehnice privind aprobarea sau desemnarea unui loc pentru prezentarea mărfurilor în vamă și depozitarea temporară
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zileCECCAR Dâmbovița: Conferința „Cybercrime în secolul XXI – Provocări și soluții”
-
ECONOMIEacum 3 zileFES: Valoarea coșului minim de consum pentru un trai decent, pentru o familie de 2 adulți și 2 copii, a crescut la 11.370 lei/lună
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zileSmart Accounting powered by AI: profesia contabilă, în era simbiozei om–tehnologie
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zileCECCAR Vaslui: Profesioniștii contabili, parteneri ai administrației locale și ai mediului de afaceri în identificarea soluțiilor sustenabile
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zileCECCAR Maramureș: Alături de Camera de Comerț și Industrie, la aniversarea a 35 de ani de activitate
-
ECONOMIEacum 3 zileANCOM: Republica Moldova și Ucraina vor fi integrate în zona de roaming a SEE, de la 1 ianuarie 2026
