ECONOMIE
MF propune Procedura de restituire a TVA aferentă anumitor achiziții de bunuri și servicii efectuate de entități nonprofit
 
																								
												
												
											Ministerul Finanțelor (MF) a lansat, astăzi, în consultare publică proiectul de Ordin pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit, pentru care se aplică scutirea de taxă conform art.294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal. Inițiatorii menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin Legea nr. 88/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a fost completat art. 294 din Codul fiscal, în sensul introducerii, printre altele, a scutirii de TVA cu drept de deducere pentru anumite livrări de bunuri și prestări de servicii efectuate către entități nonprofit înscrise în Registrul public organizat de ANAF, dacă acestea sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitatea nonprofit sau celor din rețeaua publică de stat, după caz. Potrivit art. 294 alin. (6) din Codul fiscal, introdus prin Legea nr. 88/2023, scutirea de TVA menționată se aplică prin restituirea TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit, potrivit unei proceduri stabilite prin ordin al ministrului Finanțelor.
În acest sens, prin proiectul de act normativ, se propune, în principal reglementarea: ▪ organului fiscal competent să efectueze restituirea; ▪ cererii și a modelului acesteia în baza căruia se solicită restituirea, precum și documentele însoțitoare; ▪ termenului de depunere a cererii de restituire, respectiv a termenului de 90 zile de la încheierea lunii calendaristice pentru care se solicită restituirea; ▪ în situația în care entitățile nonprofit nu au depus în termenul recomandat de 90 zile cererea și/sau documentația aferentă, posibilitatea repunerii în termen a cererii de restituire, în cadrul termenului de prescripție a dreptului de a cere restituirea, reglementat de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, respectiv de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naștere dreptul la restituirea taxei.
Concret, proiectul prevede că, în vederea restituirii taxei, entitatea nonprofit trebuie să depună la organul fiscal competent o cerere de restituire a TVA, însoțită de următoarele documente: a) un borderou care să cuprindă în ordine cronologică pentru fiecare achiziție următoarele informații: denumirea, numărul și data documentului, valoarea fără TVA, valoarea TVA, valoarea inclusiv TVA; b) copii de pe facturile în care sunt consemnate bunurile și serviciile achiziționate pentru care se solicită restituirea; c) copii de pe declarațiile vamale de import, în cazul bunurilor importate; d) copii de pe bonurile fiscale emise, conform OUG nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, a căror valoare individuală, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 euro, la cursul de schimb prevăzut la art. 290 din Codul fiscal. În situația în care această valoare este depășită, solicitanții trebuie să prezinte copii de pe facturile emise în conformitate cu prevederile art. 319 alin. (20) din Codul fiscal; e) documentele din care rezultă că bunurile/serviciile achiziționate pentru care se solicită restituirea TVA sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitatea nonprofit, în cazul în care bunurile/serviciile achiziționate au această destinație; f) documentele din care rezultă că bunurile/serviciile achiziționate pentru care se solicită restituirea TVA sunt donate/puse gratuit la dispoziția unităților spitalicești din rețeaua publică de stat, respectiv contractul de donație/punere la dispoziție cu titlu gratuit și procesul verbal de predare-primire, în cazul în care bunurile/serviciile achiziționate au această destinație; g) declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal al entității nonprofit din care să rezulte că bunurile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. b) din Codul fiscal sunt destinate în mod normal utilizării în domeniul îngrijirilor de sănătate sau pentru utilizarea de către persoanele cu handicap, bunuri esențiale pentru compensarea și depășirea handicapurilor.
Entitățile nonprofit pot solicita restituirea taxei pe valoarea adăugată în termen de 90 de zile de la încheierea lunii calendaristice pentru care se solicită restituirea, astfel: a) pentru bunuri ce le-au fost livrate sau servicii care le-au fost prestate în beneficiul lor în cursul lunii pentru se solicită restituirea, în cazul în care bunurile/serviciile achiziționate sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitatea nonprofit; b) pentru bunuri ce le-au fost livrate sau servicii care le-au fost prestate în beneficiul lor, care sunt donate/puse gratuit la dispoziția unităților spitalicești din rețeaua publică de stat în cursul lunii pentru care se solicită restituirea, în cazul în care bunurile/serviciile achiziționate sunt destinate unităților spitalicești din rețeaua publică de stat.
Prin excepție, în situația în care entitățile nonprofit nu au depus în termen cererea de restituire a taxei pe valoarea adăugată și/sau documentația aferentă, la solicitarea acestora, directorul general al Direcției generale regionale a finanțelor publice poate aproba efectuarea restituirii taxei pe valoarea adăugată dacă cererea este depusă în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naștere dreptul la restituirea taxei. În acest sens, pe baza documentelor prevăzute la art. 2, depuse de solicitanți, autoritatea fiscală competentă va întocmi un referat semnat de conducătorul acesteia, din care să rezulte că, deși cererile de restituire au fost depuse cu întârziere față de termenul prevăzut, sunt îndeplinite condițiile pentru acordarea restituirii taxei pe valoarea adăugată, care va fi înaintat directorului general al Direcției generale regionale a finanțelor publice, pentru aprobarea efectuării restituirii taxei.
ECONOMIE
Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse va fi închis în zilele de 4 și 5 noiembrie, anunță autoritățile din Bulgaria
 
														Autoritățile din Bulgaria au anunțat închiderea Podului Prieteniei Giurgiu – Ruse, în perioada 4-5 noiembrie, ca urmare a unor lucrări de construcție și instalare în zonă de noi panouri rutiere din beton armat, a transmis Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), într-un comunicat de presă citat de Agerpres.
Astfel, potrivit CNAIR, marți, 4 noiembrie, în intervalul orar 9:00 – 21:00, circulația rutieră va fi închisă, pe ambele sensuri, pentru toate categoriile de vehicule.
Ulterior, în perioada 4 noiembrie, ora 21:00 – 5 noiembrie, ora 9:00, traficul rutier va fi permis doar autovehiculelor cu MTMA (masă totală maximă autorizată) mai mică de 3,5 tone, precum și celor care efectuează transport de pasageri.
ECONOMIE
Black Friday, una dintre cele mai vulnerabile perioade din an în privința fraudelor online
 
														Perioada campaniilor de Black Friday este una dintre cele mai vulnerabile din an din perspectiva fraudelor online, iar infractorii cibernetici profită de volumul mare de tranzacții online și recurg la site-uri false sau site-uri clonă, cu scopul de a induce în eroare cumpărătorii pentru a extrage informații sensibile, mai ales datele de card, avertizează Asociația Română a Băncilor (ARB), Poliția Română și Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC).
„Perioada campaniilor de Black Friday este una dintre cele mai vulnerabile din an din perspectiva fraudelor online. Infractorii cibernetici profită de interesul crescut pentru reduceri și de volumul mare de tranzacții online și recurg la site-uri false, site-uri clonă, oferte prea bune pentru a fi adevărate și diverse metode de inginerie socială, cu scopul de a induce în eroare cumpărătorii să își ofere date sensibile, dar mai ales datele de card”, avertizează specialiștii, într-un comunicat citat de Agerpres.
Modurile de operare utilizate frecvent în perioada campaniilor de Black Friday sunt: crearea de site-uri false sau clonate, care imită în detaliu paginile unor magazine legitime; trimiterea de mesaje și e-mail-uri de tip phishing, care par a fi expediate de companii cunoscute, bănci sau instituții publice; publicarea și promovarea de anunțuri frauduloase pe rețelele sociale, care promit reduceri spectaculoase; comercializarea de produse contrafăcute, prezentate drept articole de brand; solicitarea plății prin metode nesigure, care pot duce la compromiterea datelor de card.
Experții în securitate cibernetică au o serie de recomandări pentru prevenirea fraudelor online de Black Friday, una dintre acestea fiind verificarea sursei mesajelor primite.
„În perioada campaniilor de reduceri, utilizatorii pot primi mesaje care par a fi transmise în numele unor instituții sau companii cunoscute – servicii poștale, firme de curierat, instituții bancare sau operatori de telecomunicații. Astfel de comunicări pot include informații false privind colete blocate, solicitarea actualizării datelor de client sau oferte exclusive. Nu accesați linkurile primite! Aceste mesaje trebuie tratate cu maximum de prudență, în special dacă conțin fișiere atașate, link-uri scurtate ori domenii suspecte. Instituțiile și companiile autentice nu solicită prin e-mail sau SMS date confidențiale. Situațiile reale pot fi verificate exclusiv pe site-urile oficiale, accesate manual, nu prin link-urile primite”, precizează sursa citată.
De asemenea, este nevoie de verificarea autenticității magazinului online, context în care se recomandă efectuarea cumpărăturilor doar de pe platforme care oferă adresă web securizată (https://), date de identificare clare ale companiei și informații complete despre livrare, retur și contact.
În același timp, utilizatorii sunt sfătuiți să fie atenți la ofertele nerealist de avantajoase (prea bune ca să fie adevărate). „Infractorii cibernetici exploatează graba cumpărătorilor și construiesc site-uri care imită perfect magazinele autentice, inclusiv elementele vizuale și politicile comerciale. Reduceri de 80-90% la produse de brand sau la dispozitive scumpe reprezintă, în majoritatea cazurilor, semnale clare de fraudă. Se recomandă compararea prețurilor pe mai multe platforme și verificarea atentă a domeniului site-ului, mai ales dacă acesta folosește extensii neobișnuite (.shop, .store etc.)”, se menționează în comunicat.
Totodată, cumpărătorii trebuie să apeleze la metodele de plată sigure, doar prin canale securizate, care oferă autentificare suplimentară și confirmări în timp real. Astfel, se recomandă evitarea transferurilor directe către conturi personale sau plata prin link-uri primite pe rețele de socializare/aplicații de mesagerie, precum și vigilență sporită la salvarea datelor cardului.
„Salvează confirmările de plată, facturile, e-mail-urile și capturile de ecran. Acestea pot fi esențiale în cazul unei reclamații. În situația identificării unei tranzacții neautorizate, este necesară informarea imediată a instituției bancare, sesizarea Poliției, precum și raportarea fraudei către Directoratul Național de Securitate Cibernetică, apelând 1911 sau accesând pnrisc.dnsc.ro. Verifică periodic conturile tale bancare. Monitorizează tranzacțiile și activează alertele automate din aplicațiile bancare. Astfel, poți detecta rapid orice activitate suspectă și poți bloca accesul neautorizat”, transmit specialiștii.
Sfaturi detaliate privind siguranța digitală pot fi accesate pe platforma www.sigurantaonline.ro, parte a campaniei #SigurantaOnline, derulată de Poliția Română, DNSC și ARB.
ECONOMIE
DNSC: Recomandăm organizațiilor ce intră sub incidența Directivei NIS II să se înscrie în Registrul entităților; amenda ajunge la 500.000 lei
 
														Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) recomandă organizațiilor care intră sub incidența Directivei NIS II să se înscrie în Registrul entităților, amenda pentru neînscriere putând ajunge până la 500.000 lei, a declarat, joi, Gabriel Dinu, director adjunct la DNSC, citat de Agerpres.
„Am reușit să transpunem Directiva NIS în legislația națională la sfârșitul anului trecut. Am fost între primele șase țări care am făcut acest lucru. În momentul de față, sunt 12 țări care au reușit transpunerea, în Uniunea Europeană, deci încă suntem în grafic față de alte state. Am reușit între timp să emitem și primele norme subsecvente, astfel încât s-a început procesul de înscriere a entităților esențiale. Termenul de înscriere a și trecut, pe 22 septembrie s-a determinat acest termen. Din păcate, nu s-au înscris toate organizațiile care aveau această obligație, sens în care, celor care reprezentați organizații ce intră sub incidența Directivei NIS II vă fac recomandarea de a transmite de urgență către DNSC cererea de înscriere în Registrul entităților. Vă amintesc, de asemenea, că amenda pentru neînscrierea în registru ajunge până la 500.000 lei”, a spus Dinu, la Forumul de Securitate Cibernetică în Energie.
El a reamintit obligațiile din Directiva NIS II: cea de a implementa măsurile de gestionare a riscurilor prevăzute de Directivă, responsabilitate ce revine conducerii organizațiilor care intră sub incidența legii, care au, de asemenea, obligația personală de a urma cursuri care să îi ajute să înțeleagă problematica de management al riscurilor de securitate cibernetică; cele cu privire la training-ul personalului, de creștere a nivelului de înțelegere a obligațiilor și a riscurilor de securitate cibernetică pentru tot personalul organizațiilor; cea de a desemna persoane responsabile pentru securitatea rețelelor și sistemelor informatice la nivelul organizațiilor; obligația de a implementa măsuri de management al riscului și de reziliență.
„Practic, aceasta este baza directivei. Bineînțeles, există obligația de a raporta către DNSC incidentele semnificative. Din fericire, anul acesta, deși incidentele nu au lipsit, nu am avut incidente care să genereze un impact care să ne ducă într-o zonă mediatică foarte relevantă”, a subliniat oficialul DNSC.
Potrivit acestuia, în prezent, reprezentanții DNSC analizează documentele și notificările care au fost transmise de entități, pentru a stabili unde se încadrează organizațiile, la ce categorii de risc, astfel încât să fie proporțional aplicate și obligațiile ulterioare. După ce se va finaliza acest proces și vor fi emise deciziile pentru înregistrarea entităților în registru – miercuri au fost emise primele două decizii pentru primele două entități esențiale – va exista o perioadă de 60 de zile până la care organizațiile trebuie să își realizeze evaluarea nivelului de risc.
„Această evaluare a nivelului de risc este foarte relevantă pentru că, în funcție de categoriile de risc care sunt relevante pentru entitate, probabilitatea și impactul acestora și de dimensiunea entității, printr-un calcul destul de simplu, se va ajunge la un scor care le va încadra într-o anumită categorie în ceea ce privește complexitatea cerințelor de securitate cibernetică pe care va trebui să le implementeze. Este un pas foarte relevant, pentru că el stabilește obligațiile viitoare ale organizației pe o perioadă semnificativă de timp. De asemenea, după realizarea acestui pas, după transmiterea către noi a rezultatului evaluării nivelului de risc, entitățile vor trebui să-și facă autoevaluarea nivelului de maturitate. În funcție de categoria de cerințe care i se aplică, entitatea va utiliza un instrument pe care noi îl vom pune la dispoziție, pentru a evalua în ce măsură a implementat cerințele de securitate, controalele care sunt prevăzute de cerință. Este un pas la fel foarte important, pentru că, la sfârșitul acestui pas, organizația își va face un plan de măsuri pentru remedierea deficiențelor și pentru atingerea nivelului optim de securitate, plan de măsuri care, în cazul entităților esențiale, trebuie să fie transmis și către DNSC, pentru a putea să fie monitorizat în perioada următoare”, a explicat Gabriel Dinu.
- 
																	   ECONOMIEacum 4 zile ECONOMIEacum 4 zileModificări la Schema de ajutor de minimis „Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale” din cadrul PNRR 
- 
																	   ECONOMIEacum o zi ECONOMIEacum o ziANAF a modificat o serie de acte normative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată și privind declararea taxei pe valoarea adăugată 
- 
																	   ECONOMIEacum 4 zile ECONOMIEacum 4 zilePR Nord-Est: Ghidul Solicitantului pentru „Sprijinirea investițiilor care vizează reconstrucția ca răspuns la un dezastru natural care se produce în perioada 1 ianuarie 2024–31 decembrie 2025”, în consultare publică 
- 
																	   ECONOMIEacum 3 zile ECONOMIEacum 3 zileMMAP: 18 ferme mixte din zece județe, selectate pentru a deveni „ferme-model” în urma investițiilor de mediu 
- 
																	   ECONOMIEacum 4 zile ECONOMIEacum 4 zileMF: Proiectul de act normativ privind punerea la dispoziție a informațiilor în punctul unic de acces european, în consultare publică 
- 
																	   ECONOMIEacum 3 zile ECONOMIEacum 3 zileANAF a publicat lista seminarelor web din luna noiembrie 2025 
- 
																	   ECONOMIEacum 4 zile ECONOMIEacum 4 zileFinanțări nerambursabile pentru adaptarea la schimbare a lucrătorilor, întreprinderilor și antreprenorilor 
- 
																	   ECONOMIEacum 3 zile ECONOMIEacum 3 zileDNSC avertizează asupra unei tentative de fraudă, prin apeluri false în numele unor instituții sau autorități 

 
																	
																															 
									 
																	 
									 
																	 
									 
																	 
									 
																	 
									 
																	 
									 
																	 
											 
											 
											 
											 
											 
											 
											 
											 
											 
											 
											 
											 
											 
											 
											 
											