Rețele sociale

ECONOMIE

Termenul pentru depunerea cererilor aferente Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate, prelungit

Radio CECCAR FM

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) urmează să prelungească termenul pentru ajutorul de minimis acordat în cadrul Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate, pentru perioada 2024-2025. Potrivit unui comunicat al MADR, decizia a fost prezentată în ședința de Guvern de joi, urmând ca în cel mai scurt timp aceasta să îmbrace și forma juridică corespunzătoare.

„Astfel, potențialii beneficiari pot solicita ajutorul de minimis la Direcțiile Agricole Județene până la data de 18 noiembrie a.c.”, se precizează în comunicat.

Hotărârea nr. 1342/2024 privind aprobarea schemei „Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate”, pentru perioada 2024-2025 a fost publicată în Monitorul Oficial la data de 1 noiembrie 2024, iar termenul inițial pentru depunerea cererilor era de 10 zile de la data intrării în vigoare a hotărârii.

Reamintim că prin acest act normativ se are în vedere acordarea unui ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate, pentru perioada 2024-2025, pentru: tomate, ardei gras și/sau lung și/sau gogoșar, castraveți, fasole păstăi, salată, spanac, ceapă verde.

ECONOMIE

Executivul a actualizat Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal

Radio CECCAR FM

Guvernul a adus, printr-o HG adoptată astăzi, o serie de modificări la Normele metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin HG nr.1/2016.

● În domeniul impozitului pe profit, pentru calculul impozitului minim pe cifra de afaceri/impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, prin noul act normativ sunt aduse clarificări cu privire la:

  • veniturile care sunt luate în calculul indicatorului venituri totale, prin raportare la modul de înregistrare în evidența contabilă a acestora;
  • determinarea valorii creditului fiscal extern care se ia în considerare pentru scăderea din impozitul minim pe cifra de afaceri, prin raportare la prevederile art.39 din Codul fiscal;
  • calculul impozitului minim la nivelul unui grup fiscal;
  • identificarea contribuabililor care scad, la calculul impozitului minim, valoarea accizelor din veniturile totale;
  • prezentarea unor exemple de calcul al impozitului minim;
  • sfera de cuprindere a activităților de distribuție de energie electrică și gaze naturale, pentru contribuabilii reglementați/licențiați, potrivit legii.

● În domeniul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, s-au stabilit următoarele:

  • clarificarea condițiilor care trebuie îndeplinite de către o persoană juridică română cu asociați/acționari care dețin, în mod direct sau indirect, 25% sau mai puțin de 25% din valoarea/numărul titlurilor sale de participare sau al drepturilor de vot, pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor, inclusiv prezentarea unor exemple;
  • prezentarea unor exemple pentru aplicarea prevederilor referitoare la stabilirea întreprinderilor legate;
  • clarificări legate de îndeplinirea condiției referitoare la depunerea situațiilor financiare anuale, pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor.

● În domeniul accizelor, au fost introduse clarificări la pct. 30 din Normele metodologice în sensul că, într-un antrepozit fiscal de producție țigarete pot fi fabricate și produse destinate inhalării fără ardere, care conțin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la sancțiunile aferente Sistemului național RO e-Transport

Radio CECCAR FM

Executivul a adoptat astăzi o Ordonanță de urgență care modifică și completează OUG nr.41/2022 privind Sistemului național RO e-Transport. Potrivit unui comunicat al Ministerului Finanțelor (MF), măsurile cuprinse în noul act normativ decurg, în principal, din propunerile mediului de afaceri și vizează:

● Instituirea posibilității ca organele de control ale ANAF sã colecteze date și informații deținute la nivelul companiilor și societăților cu capital integral de stat, în vederea monitorizării transporturilor rutiere de bunuri;

● Introducerea de prevederi care permit modificarea datelor cu privire la denumire, caracteristici, cantități și contravaloarea bunurilor transportate, raportate către sistemul RO e -Transport, operațiunea putând fi realizată doar după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, până cel mai târziu la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a finalizat transportul de bunuri. „Modificările sunt realizate la solicitările mediului de afaceri care au vizat asigurarea mijloacelor necesare corelării între datele raportate de operatorii economici către diferitele sisteme ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală. (de exemplu, Ro e-factura și Ro e-transport)”, precizează MF;

● În vederea asigurării respectării principiului proporționalității sancțiunilor în raport cu gravitatea faptei, se propune reglementarea aplicării graduale a sancțiunii complementare a confiscării prevăzută la 13^1 alin. (2) din OUG nr. 41/2022.

Astfel, confiscarea se va aplica după cum urmează:

  • la prima abatere se aplică exclusiv amenda contravențională;
  • dacă un operator economic săvârșește, într-un termen de maximum 12 luni de la prima sancționare a faptei, a doua contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancționat, contravenția se sancționează cu amendă, precum și confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
  • în situația în care operatorul economic săvârșește a treia contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancționat, contravenția se sancționează cu amendă, precum și confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
  • începând cu săvârșirea celei de-a patra contravenții din categoria celor prevãzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care operatorul economic a fost sancționat, contravenția se sancționează cu amendă, precum și confiscarea a 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
  • dacă un operator economic săvârșește, într-un termen mai mare de 12 luni de la prima sancționare a faptei, a doua contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancționat, contravenția se sancționează doar cu amendă.

Această a doua contravenție, săvârșită la un interval de timp care depășește un an, raportat la prima faptă care a fost sancționată doar cu amendă, determină o resetare a sistemului de aplicare graduală astfel că, și în acest caz, agentul constatator va aplica doar sancțiunea contravențională principală. Începând de la acest moment, în cazul în care operatorul economic săvârșește a doua faptă într-un interval de maximum 12 luni, a treia, respectiv a patra faptă din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), se aplicã sancțiunea contravențională principală precum și, gradual, confiscarea a 15%, 50% și respectiv 100%, după caz, din contravaloarea bunurilor nedeclarate.

● Înființarea unui registru electronic în care se vor regăsi date cu privire la sancțiunile aplicate conform OUG nr. 41/2022. ,,Acesta este necesar, deoarece pentru corecta aplicare a dispozițiilor prin care se instituie sancțiuni, se impune ținerea unei evidențe stricte a acestora, ținând cont de faptul că, pe de o parte, prin acest act normativ se propune aplicarea graduală a sancțiunii complementare a confiscării prin raportare la un interval de 12 luni, iar pe de altă parte, competența de a constata și aplica sancțiunile este partajată între mai multe autorități;

● Suspendarea, până la 31 martie 2025, a aplicării dispozițiilor care reglementează drept contravenție nerespectarea obligației operatorului de transport rutier de a asigura transferul datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizãrii prin Sistemul RO e-Transport.

Continuare

ECONOMIE

ARB, Poliția Română și DNSC avertizează asupra riscului de fraudă în perioada Black Friday

Radio CECCAR FM

Asociația Română a Băncilor (ARB), Poliția Română și Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează, prin intermediul proiectului național de prevenire a criminalității informatice și educație digitală #SigurantaOnline, că infractorii cibernetici pot profita de perioada Black Friday pentru a obține venituri ilicite sau un volum mare de date sensibile (date personale și financiare). Conform unui comunicat citat de Agerpres, atacatorii se folosesc mereu de context pentru a-și perfecționa metodele de atac, iar perioada cu cel mai mare volum de cumpărături online constituie o oportunitate perfectă de a se deghiza în furnizori de diverse servicii sau companii, pentru a atrage în capcană cumpărătorii interesați de promoții și de reduceri de prețuri.

În perioada Black Friday, a reducerilor consistente și una dintre cele mai aglomerate din punct de vedere al tranzacțiilor online, infractorii cibernetici recurg la site-uri false, site-uri clonă, oferte prea bune pentru a fi adevărate și diverse metode de inginerie socială, cu scopul de a induce în eroare cumpărătorii să își ofere date sensibile, dar mai ales datele de card.

Experții prezintă, în comunicat, cele mai importante metode comune de fraudă, dar și sfaturi pentru a le preveni.

Astfel, infractorii creează site-uri de cumpărături false, care imită/clonează paginile web ale magazinelor legitime, oferind prețuri incredibil de mici. Cumpărătorii sunt preveniți să efectueze cumpărături doar pe site-uri sigure, cu adrese securizate (https) și informații de contact verificate. Un magazin virtual trebuie să conțină date legate de compania care îl operează, adresă fizică, date de contact etc.

De asemenea, este menționat phishing-ul prin mesaje sau emailuri false. Cetățenii pot primi emailuri sau mesaje tematice de Black Friday prin care se solicită să acceseze link-uri malițioase sub pretextul unor oferte exclusive sau premii. Aceste link-uri pot duce la pagini de phishing care colectează informații financiare.

„Evitați să dați click pe link-uri care provin din surse necunoscute și verificați adresa expeditorului. Magazinele nu cer informații sensibile prin email sau SMS. Accesați site-ul dorit prin scrierea adresei în browser. Fiți atenți la emailurile care pretind a fi de la magazine mari, în special cele care cer informații personale sau financiare”, recomandă specialiștii în comunicat.

Potrivit sursei citate, pentru a evita fraudele, înainte de a face vreo plată se pot verifica prin intermediul unor soluții gratis, cum sunt scamadviser.com sau virustotal.com, site-urile de unde se face achiziția, sursele mesajelor de promovare sau alte informații primite.

„Pentru informații suplimentare, recomandări complete despre siguranța în mediul digital sau chiar pentru posibilitatea de a vă antrena să evitați principalele amenințări din mediul online, accesați site-ul sigurantaonline.ro, parte a proiectului de prevenire a criminalității informatice #SigurantaOnline”, se mai spune în comunicat.

Proiectul național de prevenire a criminalității informatice și educație digitală #SigurantaOnline este menit să ofere cele mai bune practici de securitate cibernetică, prin accesarea platformei sigurantaonline.ro, pentru a evita ca tinerii și copiii să devină victime ale fraudelor informatice, ale pornografiei infantile sau ale atacurilor de tip malware.

Proiectul este o inițiativă a Asociației Române a Băncilor, Poliției Române și Directoratului Național de Securitate Cibernetică, cărora li s-au alăturat pe parcurs mai mulți parteneri, respectiv instituții publice, organizații non-guvernamentale, companii, cu interes în domeniu.

Continuare

Trending