PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 2 decembrie 2024
Parlamentul European aprobă Comisia von der Leyen II
În urma unei dezbateri cu președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, pe tema noii sale echipe și a noului program, eurodeputații au ales Colegiul Comisarilor cu o majoritate restrânsă de 370 de voturi pentru, 282 împotrivă și 36 abțineri. Dezbaterea cu eurodeputații a dezvăluit un Parlament divizat. PPE a susținut cu fermitate Comisia, la fel ca majoritatea speakerilor S&D, împreună cu eurodeputații din Renew Europe, părți ale ECR și unii membri din Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană. În schimb, PfE și Stânga și-au semnalat intenția de a vota împotriva Comisiei. În timpul discuției, S&D, Renew Europe și Grupul Verzilor au exprimat îngrijorări semnificative cu privire la faptul că PPE s-ar putea distanța de ceea ce ei au descris ca fiind o „majoritate proeuropeană”. Mulți membri au avertizat PPE despre colaborarea cu partidele aflate înspre extrema dreaptă că ar putea avea implicații negative grave pentru proiectul european. În discursul său introductiv, von der Leyen a anunțat că prima inițiativă majoră a noii Comisii va fi o busolă a competitivității, bazat pe trei piloni: – reducerea deficitului de inovare; – decarbonizare; -securitate economică. Ea s-a angajat, de asemenea, să faciliteze lucrurile pentru companii și a spus că unul dintre primii pași în noul mandat va fi o nouă legislație cu caracter general care analizează diferite sectoare ale pieței unice. În urma aprobării Parlamentului European, Consiliul European a numit noua Comisie Europeană, care urmează să își preia atribuțiile la 1 decembrie 2024.
Comitetul ONU a aprobat cadrul general al negocierilor fiscale
Comitetul Economic și Social al ONU a adoptat miercuri, 27 noiembrie, o rezoluție de aprobare a termenelor de referință ale unei convenții fiscale a ONU, deja agreată în august de comitetul ad-hoc format special pentru negocierea acestora. Rezoluția ar fi fost votată de 125 de jurisdicții și respinsă de nouă (inclusiv Argentina, Australia, Canada, Regatul Unit, Statele Unite), 46 de jurisdicții abținându-se (inclusiv toate țările UE). Textul instituie un comitet interguvernamental de negociere în scopul elaborării simultane a Convenției-cadru a ONU privind cooperarea fiscală internațională și a două protocoale inițiale. Acest comitet interguvernamental de negociere trebuie să se întrunească în următorii trei ani, în cel puțin trei sesiuni de fond pe an, la New York sau în alte locații ale Națiunilor Unite, în vederea finalizării lucrărilor și a prezentării unui text final la cea de-a 82-a sesiune a Adunării Generale a ONU. Prima sesiune organizatorică va avea loc la New York în perioada 3-6 februarie 2025 pentru a trata și a încheia chestiunile organizaționale, inclusiv regulile Comisiei privind luarea deciziilor. În explicarea votului, se justifică faptul că UE s-a abținut de la vot într-un „gest” de „atitudine constructivă și continuă și a credinței noastre puternice în utilitatea cooperării internaționale în domeniul fiscal și al instrumentelor conexe”, dar are rezerve serioase. „Dacă procesul care va urma în sesiunea organizațională a comitetului de negociere nu se desfășoară într-un mod mai echitabil, mai transparent și mai incluziv și dacă acest proces nu protejează un proces decizional larg bazat pe consens, asigurându-ne că lucrăm la o convenție care este eficientă (adică implementată de majoritatea părților), statele membre ale UE ar putea fi nevoite să aleagă să se retragă de la aceste negocieri. În special, impunerea unui proces decizional cu majoritate simplă pentru comitet ar fi inacceptabilă și ar putea lăsa statele membre ale UE în imposibilitatea de a participa la viitoarea convenție”, se arată în declarație.
Discuțiile despre UNSHELL se reiau cu o nouă abordare
Discuțiile cu privire la Directiva UNSHELL din 2021 de stabilire a normelor privind combaterea utilizării abuzive a entităților fictive în scopuri fiscale au fost reluate sub președinția maghiară a Consiliului UE. Unele sugestii de redactare care acoperă principalele elemente ale propunerii, pe baza noii abordări propuse de Comisia Europeană în iunie pentru deblocarea negocierilor, ar fi fost discutate marți, 26 noiembrie, în cadrul Grupului de lucru privind chestiunile fiscale. În prezent, propunerea ar stabili semne distinctive de risc ridicat pe baza cărora entitățile trebuie să se autoevalueze, la fel ca în DAC6. Nu mai stabilește un test al fondului economic pentru a determina dacă o entitate este sau nu una fictivă, ci mai degrabă semne distinctive care ar determina entitățile care le prezintă să raporteze autorității fiscale în fiecare an, în declarația lor fiscală, semnele distinctive pe care le prezintă. Informațiile vor fi apoi schimbate automat de statul membru în care entitatea raportoare își are rezidența fiscală cu statul membru în cauză, deci cel care ar fi putut suferi pierderi fiscale, iar acest stat membru va fi obligat să utilizeze aceste informații pentru a investiga structurile care implică entități cu risc ridicat. Noua abordare nu mai impune statelor membre să aplice consecințele fiscale comune împotriva entităților fictive sau a schemelor fiscale abuzive identificate. Președinția maghiară depune acum eforturi pentru a transpune această nouă abordare într-un text juridic funcțional, care încă mai trebuie discutat și aprobat de toate statele membre.
Propunerea de certificat electronic pentru scutire de TVA va fi convenită în decembrie la ECOFIN
Negocierile progresează, de asemenea, cu privire la propunerea unui certificat electronic pentru scutirea de TVA pentru anumite tranzacții considerate exporturi în temeiul Directivei TVA, care să înlocuiască actualul formular pe suport de hârtie care trebuie semnat olograf. Statele membre vor fi obligate să utilizeze un certificat electronic pentru a confirma că o tranzacție se califică pentru o scutire în temeiul articolului 151 alineatul (1) (de exemplu, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii în cadrul acordurilor diplomatice și consulare; livrarea de bunuri sau prestarea de servicii către organisme internaționale recunoscute; livrarea de bunuri sau prestarea de servicii către un alt stat membru destinate forțelor armate etc.). Organismul eligibil sau persoana eligibilă căreia îi este adresată livrarea de bunuri sau prestarea de servicii scutite va elibera certificatul și, împreună cu statul membru gazdă, îl va semna prin mijloace electronice. Propunerea ar urma să fie discutată pentru ultima dată miercuri, 4 decembrie, de către ambasadorii UE și adoptată fără discuții la următoarea reuniune ECOFIN, din 10 decembrie. Principalele modificări aduse de statele membre în comparație cu propunerea inițială prezentată de Comisia Europeană în luna iulie se referă la termenele-limită. Noile norme vor intra acum în vigoare până la 30 iunie 2031 (în loc de 2026), iar statelor membre li se va permite să continue să utilizeze versiunea pe suport de hârtie a certificatului de scutire o perioadă de tranziție până la 30 iunie 2032 (în loc de 2030). Proiectul de text al Consiliului este disponibil aici.
Raportul special al Curții de Conturi Europene privind combaterea regimurilor fiscale dăunătoare și evitării obligațiilor fiscale
Curtea de Conturi Europeană (CCE) a publicat joi, 28 noiembrie, un raport special de evaluare a cadrului general UE în vigoare și de formulare a recomandărilor pentru o mai bună combatere a regimurilor fiscale dăunătoare și a evitării obligațiilor fiscale ale întreprinderilor în UE. Auditul s-a axat pe elaborarea și implementarea a trei directive UE între 2019 și 2023, și anume Directiva privind combaterea evitării obligațiilor fiscale, a șasea modificare a Directivei privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC6) și Directiva privind mecanismele de soluționare a litigiilor fiscale, precum și Codul de conduită al UE privind impozitarea întreprinderilor. Activitatea DG TAXUD a Comisiei Europene și a cinci state membre (Irlanda, Cipru, Luxemburg, Malta și Țările de Jos) au fost examinate în mod special. Principala concluzie a auditorilor este că acest cadru general stabilit la nivelul UE servește drept primă linie de apărare necesară pentru a sprijini lupta împotriva regimurilor fiscale dăunătoare și a evaziunii fiscale a întreprinderilor în cadrul domeniului limitat al competențelor UE. Aceștia au constatat că există, totuși, deficiențe în ceea ce privește modul în care au fost elaborate și implementate măsurile UE și nu există un sistem adecvat de monitorizare pentru evaluarea eficacității acestora. În cazul DAC6, auditorii au constatat că cele cinci state membre vizitate au făcut schimb de informații fiscale cu privire la acordurile transfrontaliere potențial dăunătoare, dar au efectuat puține controale de calitate a datelor și au utilizat puțin informațiile primite. Au mai observat și că există interpretări diferite ale legislației între cele cinci țări, în special în ceea ce privește aplicarea testului privind beneficiul principal și a semnelor distinctive pe baza cărora se consideră că un acord transfrontalier este raportabil, precum și unele incertitudini cu privire la data declanșării raportării și a prezentării informațiilor secrete, în ciuda recentei hotărâri a Curții Europene (cauza C-623/22). Prin urmare, auditorii recomandă Comisiei: – clarificarea cadrului legislativ al UE; – îmbunătățirea calității rapoartelor DAC 6; – garantarea faptului că impactul sancțiunilor este adecvat; – consolidarea sprijinului acordat Grupului de lucru pentru Codul de conduită; – monitorizarea rezultatelor și a impactului luptei împotriva regimurilor fiscale dăunătoare și a evitării obligațiilor fiscale de către întreprinderi.
Raportul anual al Forumului Global al OCDE din 2024 evidențiază progresele înregistrate în ceea ce privește implementarea CARF
Raportul anual pe 2024 al Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale, publicat marți, 26 noiembrie, a evidențiat progresele înregistrate în ceea ce privește implementarea Cadrului general de raportare privind criptoactivele (CARF), recent dezvoltat. 61 jurisdicții s-au angajat deja să implementeze CARF pentru a începe schimburile până în 2027 sau cel târziu în 2028, în timp ce se așteaptă ca 48 jurisdicții să înceapă deja să-și implementeze angajamentul prin semnarea iminentă a Acordului CARF privind Autoritatea competentă multilaterală, a declarat Forumul Global într-un comunicat. În noiembrie 2024, plenul a convenit să extindă mandatul Forumului Global pentru a urmări implementarea globală a Cadrului general de raportare privind criptoactivele (CARF) de către jurisdicțiile relevante. Membrii forumului global au convenit să implementeze amendamentele aduse Standardului comun de raportare (CRS) privind AEOI în ceea ce privește conturile financiare, la timp pentru a începe schimburile în temeiul CRS modificat până în 2027, cu măsuri adecvate de tranziție, dacă este necesar. Aceste amendamente vor extinde aria de acoperire a schimburilor de CRS și vor îmbunătăți eficacitatea și utilitatea acestora.
Bruna Szego din Italia a fost aleasă președintă a noii AMLA
Bruna Szego (Italia) a fost aleasă în funcția de președinte a noii Autorități de combatere a spălării banilor (AMLA) din Uniunea Europeană. Eurodeputații au făcut această alegere după o audiere de trei ore, luni, 25 noiembrie, în fața comisiilor LIBE și ECON ale Parlamentului European. Alți candidați ar fi fost Marcus Pleyer (Germania) și Jan Reinder de Carpentier (Olanda). Din 2022, Szego a ocupat funcția de director de unitate la Banca d’Italia, unde a supravegheat direct inițiativele legate de reglementarea, supravegherea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului. Experiența sa vastă include, de asemenea, funcția de supleant în Comitetul unic de rezoluție în cadrul Mecanismului unic de rezoluție și de membru al Comitetului de rezoluție al Autorității Bancare Europene. Numirea sa trebuie să fie confirmată oficial de Consiliul UE. AMLA va avea sediul la Frankfurt și își va începe operațiunile la jumătatea anului 2025.
Subcomisia FISC se reunește la 3 decembrie
Următoarea reuniune a Subcomisiei FISC a Parlamentului European va avea loc marți, 3 decembrie. În intervalul orar 14.30-15.30, membrii FISC vor face schimb de opinii cu Mariá José Garde, președintele Grupului de lucru pentru Codul de conduită privind impozitarea întreprinderilor. Discuția trebuie să se concentreze asupra implementării noii arii de acoperire extinse a Codului de conduită, care merge acum dincolo de măsurile fiscale preferențiale pentru a include caracteristici fiscale mai ample, general aplicabile. De asemenea, Comisia va evalua eficacitatea Codului de conduită ca instrument de combatere a evaziunii fiscale și a evitării obligațiilor fiscale, reflectând dacă criteriile utilizate de Grupul de lucru pentru Codul de conduită trebuie să fie mai stricte pentru a trata provocările în continuă evoluție ale guvernanței fiscale globale. În intervalul orar 15.30-16.45, subcomisia va găzdui o audiere publică privind „măsurile fiscale naționale pentru sprijinirea persoanelor cu handicap în UE”, organizată în contextul Săptămânii drepturilor persoanelor cu dizabilități organizată de Parlamentul European în 2024. Printre experții invitați se numără Javer Güemes Pedraza (Grupo Social ONCE), Christopher Prinz (OECD) și Daniela Bas (ONU) (urmează să fie confirmată). Împreună, aceștia vor discuta despre diversitatea și eficacitatea stimulentelor fiscale naționale menite să sprijine persoanele cu dizabilități din statele membre ale UE. În plus, audierea va analiza dacă politicile fiscale la nivelul UE pot contribui la un sprijin mai bun pentru acest grup. În cele din urmă, în intervalul orar 16:45-18:00, eurodeputații vor audia o prezentare a Ildikó Gáll-Pelcz, membru al Curții de Conturi Europene, despre raportul său special 27/2024 privind „combaterea regimurilor fiscale dăunătoare și evitarea obligațiilor fiscale ale întreprinderilor”.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
Ședința inaugurală a Comitetului IFAC, „Young Leaders Collective”
La 5 decembrie a.c. a avut loc prima ședință a grupului de lucru Young Leaders Collective, ocazie cu care tinerii membri aleși să facă parte din această structură, printre care și reprezentantul CECCAR, au discutat despre preocupările curente din profesie la nivel mondial.
Membrii grupului au elaborat un apel la acțiune în ceea ce privește raportarea sustenabilității și asigurarea calității acesteia și au identificat acțiunile necesare în acest sens:
- Acțiunea 1: Activați-vă curiozitatea și perfecționați-vă abilitățile;
- Acțiunea 2: Mai puternici împreună: fiți implicați, conectați-vă și colaborați;
- Acțiunea 3: Susțineți și promovați importanța raportării privind sustenabilitatea;
- Acțiunea 4: Adoptați o mentalitate/abordare/atitudine orientată spre tehnologie.
S-a discutat, de asemenea, despre exploatarea in condiții optime a inteligenței artificiale și maximizarea rezultatelor obținute din utilizarea acesteia pentru a aduce plusvaloare activității desfășurate de toate părțile interesate: organizații profesionale de contabilitate, universități, mediul de afaceri și profesioniștii contabili.
PROFESIA CONTABILĂ
Reprezentantul CECCAR, ales ca vicepreședinte al Accountancy Europe: O nouă recunoaștere internațională pentru profesia contabilă din România
Profesia contabilă din România a primit miercuri, 11 decembrie a.c., încă o recunoaștere la nivel internațional, prin alegerea reprezentantului propus și susținut de CECCAR ca vicepreședinte al Accountancy Europe – organizație ce reunește corpurile profesionale din domeniul financiar-contabil din Europa. Această realizare subliniază rolul important al CECCAR în promovarea standardelor profesionale și a valorilor contabile la nivel european, precum și a calității profesiei contabile din România.
Mai mult, este singurul reprezentant al profesiei contabile din Europa de Sud-Est în boardul Accountancy Europe.
Reamintim că un alt reprezentant al CECCAR a consolidat legătura dintre profesia contabilă românească și scena internațională, ocupând funcția de președinte al Accountancy Europe pentru perioada 2019-2020. Prin aceste realizări, CECCAR continuă să promoveze excelența și să contribuie activ la viitorul profesiei contabile.
Accountancy Europe reunește 49 de organizații profesionale din 35 de țări, incluzând un milion de profesioniști contabili, auditori și consultanți și este înscrisă în Registrul de transparență al UE. Accountancy Europe reprezintă profesia contabilă în dezbaterile referitoare la politicile europene în domenii precum raportare și transparență, audit, fiscalitate, buna guvernanță și sustenabilitate economică, finanțe și investiții și probleme profesionale.
PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 9 decembrie 2024
Primele inițiative de urmărit în cadrul noii Comisii Europene
Comisia von der Leyen II a preluat mandatul la 1 decembrie. Aceasta a urmat aprobării anterioare de către Parlamentul European a noului colegiu al comisarilor și a noului său mandat, pe care președintele Ursula von der Leyen le propusese în septembrie 2024. Noul colegiu are cinci vicepreședinți executivi și 20 comisari, împărțiți în funcție de portofoliu, de stat membru și pe priorități politice, împreună cu înaltul reprezentant pentru afaceri externe al Uniunii Europene. Se preconizează că, la 11 februarie 2025, la Strasbourg, Comisia își va prezenta programul de lucru pentru 2025. Potrivit unei agende orientative, aceasta intenționează, în special, să adopte următoarele inițiative în lunile următoare: – o busolă a competitivității bazată pe trei piloni: reducerea deficitului de inovare, decarbonizarea și securitate economică (15 ianuarie 2025); – un pachet de simplificare cu caracter general care analizează diferite sectoare ale pieței unice (26 februarie 2025) și propuneri pentru o veritabilă uniune a abilităților (5 martie 2025).
Miniștrii de finanțe ai UE se întâlnesc la Bruxelles la data de 10 decembrie
Miniștrii de finanțe ai UE se vor reuni marți, 10 decembrie, la Bruxelles, pentru ultima lor reuniune sub președinția maghiară a Consiliului UE. Miniștrii vor discuta probleme de guvernanță economică și impactul economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. De asemenea, aceștia vor fi informați cu privire la progresele înregistrate în cadrul Consiliului cu privire la propunerile de reformă a legislației vamale a UE. Pe frontul fiscal, miniștrii vor organiza o dezbatere de politică privind revizuirea directivei privind impozitarea energiei. În ciuda speranțelor anterioare de a ajunge la un acord în cadrul reuniunii ECOFIN din decembrie, președinția maghiară a decis în cele din urmă să ceară miniștrilor de finanțe doar în cazul în care împărtășesc opinia că actuala situație a negocierilor arată că suntem în direcția corectă pentru a obține un echilibru între ambiția climatică și particularitățile statelor membre, precum și competitivitatea UE, potrivit unei note întocmite pentru reuniune. În opinia președinției, fiecare subiect al dosarului a fost discutat temeinic în ultimii trei ani, astfel încât nu mai există aspecte majore cu privire la care preferințele delegațiilor să fie neclare. Aceasta mai declară că majoritatea delegațiilor sunt de acord că propunerea actuală ar constitui o îmbunătățire clară în comparație cu directiva aplicabilă în prezent. În același timp, președinția recunoaște că mai trebuie făcute analiza juridică și unele ajustări tehnice ale textului general. De asemenea, Consiliul ECOFIN trebuie să adopte, fără discuții, propunerea privind un certificat electronic de scutire de TVA pentru anumite tranzacții tratate ca exporturi în temeiul Directivei TVA, înlocuind actualul formular pe suport de hârtie. Au fost aduse o serie de modificări propunerii, în special pentru a limita domeniul de aplicare al utilizării obligatorii a certificatului electronic de scutire de TVA la situațiile în care sunt implicate două state membre, iar scutirea nu este acordată prin intermediul unei rambursări, și pentru a include unele elemente-cheie ale viitorului certificat electronic, potrivit unei note. În plus, faza de tranziție a fost amânată și scurtată. Noile norme vor intra acum în vigoare până la 30 iunie 2031 (în loc de 2026), iar statelor membre li se va permite să continue să utilizeze versiunea pe suport de hârtie a certificatului de scutire o perioadă de tranziție până la 30 iunie 2032 (în loc de 2030). Consiliul trebuie, de asemenea, să adopte, în mod oficial, Directiva privind reducerea mai rapidă și mai sigură a surplusului de impozit reținut la sursă, ca urmare a reemiterii opiniei Parlamentului European. În cele din urmă, Consiliul va aproba raportul bianual al ECOFIN către Consiliul European privind aspectele fiscale și concluziile privind progresele înregistrate de Grupul de lucru pentru Codul de conduită.
Progrese înregistrate în domeniul fiscal sub președinția maghiară
Pe parcursul celor șase luni de președinție a Consiliului UE care se va încheia la 31 decembrie 2024, Ungaria a continuat lucrările privind mai multe dosare fiscale, conform raportului standard al ECOFIN privind aspectele fiscale, care urmează să fie adoptat la 10 decembrie. Mai precis, Consiliul a ajuns la un acord referitor la pachetul privind TV în era digitală (ViDA) și la un acord referitor la propunerea privind certificatul electronic de scutire de TVA. Comisia a continuat lucrările pregătitoare referitoare la propunerea de directivă a Consiliului privind stabilirea prețurilor de transfer prin avansarea discuțiilor tehnice privind posibila instituire a unei platforme pentru stabilirea prețurilor de transfer. De asemenea, s-au înregistrat progrese în ceea ce privește propunerea de directivă a Consiliului privind stabilirea normelor de prevenire a utilizării abuzive a entităților fictive în scopuri fiscale (UNSHELL), pe baza unei noi abordări. „Implicațiile practice ale noii abordări în general și domeniile care ar necesita o atenție suplimentară. Unele delegații au considerat că este important să se clarifice relația cu Directiva privind cooperarea administrativă (DAC). S-a subliniat că trebuie să se facă pașii următori în acest dosar astfel încât să nu ducă la o sarcină administrativă excesivă pentru întreprinderi și autoritățile fiscale”, se arată în raport. Ungaria a continuat să lucreze la Directiva de instituire a unui sistem de impozitare la sediul central pentru microîntreprinderi și întreprinderi mici și mijlocii (HOT). Cu toate acestea, raportul subliniază că, deși statele membre sprijină pe deplin obiectivul general de a facilita activitățile transfrontaliere ale IMM-urilor, sprijinul pentru propunerea legislativă HOT este „foarte limitat”. În cele din urmă, Ungaria a început negocierile cu privire la propunerea de directivă a Consiliului referitoare la modificarea Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC9), publicată în octombrie 2024, și la lucrările privind negocierile privind cooperarea fiscală în cadrul Organizației Națiunilor Unite pe baza discuțiilor dintre statele membre în UE.
Introducerea unui model comun și a unor formate electronice de raportare pentru rapoartele CbC
Comisia Europeană a publicat luni, 2 decembrie, regulamentul final de implementare care introduce un model comun și formate electronice de raportare pentru aplicarea Directivei 2013/34/UE în ceea ce privește informațiile care trebuie prezentate în rapoartele defalcate pe țări privind informațiile referitoare la impozitul pe venit (așa-numita directivă CbCR). Directiva impune întreprinderilor să elaboreze, să publice și să pună la dispoziție un raport privind informațiile referitoare la impozitul pe profit pentru ultimul dintre cele două exerciții financiare consecutive în care venitul consolidat la data bilanțului depășește un total de 750.000.000 euro. Regulamentul de implementare urmărește asigurarea faptului că rapoartele CbC sunt comparabile și pot fi citite automat. În special, se solicită entităților obligate să se asigure că prezentarea vizuală și conținutul raportului privind informațiile referitoare la impozitul pe profit respectă specificațiile prevăzute în Anexa I. La întocmirea raportului privind informațiile referitoare la impozitul pe venit, textul prevede că entitățile obligate trebuie să asigure următoarele: – utilizarea formatului XHTML și încorporarea marcajelor utilizând specificațiile Inline XBRL, în conformitate cu specificațiile XBRL aplicabile prevăzute în Anexa II; – marcarea prezentărilor de informații care utilizează taxonomia de bază cu elementele enumerate în Tabelul 2 din Anexa IV, în conformitate cu dispozițiile de marcare și depunere prevăzute în Anexa III. Regulamentul de implementare se va aplica rapoartelor referitoare la informațiile privind impozitul pe profit pentru exercițiile financiare care încep la 1 ianuarie 2025 sau ulterior acestei date. Regulamentul de implementare va intra în vigoare la 22 decembrie 2024.
Eurodeputații îl chestionează pe președintele Grupului de lucru pentru Codul de conduită
Marți, 3 decembrie, Subcomitetul FISC al Parlamentului European a avut un schimb de opinii cu María José Garde, președintele consiliului Grupului de lucru pentru Codul de conduită (CoCG) privind impozitarea întreprinderilor. Concentrându-se asupra realizărilor, María Garde a afirmat că activitatea grupului a condus la examinarea a 480 regimuri fiscale din cadrul UE și la anularea a 130 dintre acestea. În afara UE, 95 de jurisdicții au fost analizate, iar trei noi jurisdicții au fost adăugate în acest proces în acest an (Brunei, Kuweit și Noua Zeelandă). Activitatea grupului a dus la eliminarea a 130 de regimuri fiscale din afara UE. María Garde a declarat eurodeputaților că cea mai importantă activitate în curs de desfășurare se concentrează pe dezvoltarea criteriului de transparență privind beneficiarii reali, care, a spus ea, va fi gata în următoarele câteva luni. În timpul dezbaterii, eurodeputații au subliniat în principal discrepanțele dintre listele de jurisdicții necooperante întocmite de grup și cele ale ONG-urilor și au susținut că acele criterii pe care grupul le folosea pentru a judeca o jurisdicție ca necooperantă aveau nevoie urgentă de reformă. Aceștia au susținut, de asemenea, că sunt necesare numeroase alte reforme ale activității grupului. María Garde a răspuns că scopul activității grupului nu este de a ajunge la sancționarea jurisdicțiilor, ci mai degrabă de a încuraja cooperarea cu acestea și de a stabili un dialog continuu, cu scopul de a atrage aceste jurisdicții într-un sistem de impozitare echitabil. De asemenea, eurodeputații și-au exprimat surprinderea că Insulele Virgine Britanice au fost recent eliminate de pe lista jurisdicțiilor fiscale necooperante și au fost puse alte întrebări cu privire la modul de tratare a situației Gibraltarului acum că țara nu mai este în UE.
EPPO asigură cinci condamnări în cadrul investigației privind frauda în materie de TVA care implică testele COVID-19
Cinci persoane au fost condamnate de Curtea Regională din München pentru fraudă organizată în materie de TVA, în urma unei anchete privind frauda în materie de TVA în valoare de mai multe milioane de euro, condusă de Parchetul European (EPPO) din München, a anunțat EPPO vineri, 29 noiembrie. Se estimează că aceste activități infracționale, care au implicat comerțul cu teste COVID-19, au cauzat o pierdere de TVA de aproximativ 14 milioane de euro. Inculpații au organizat o fraudă transfrontalieră de tip „carusel TVA” – o schemă infracțională complexă care profită de normele UE privind tranzacțiile transfrontaliere între statele membre, deoarece acestea sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată. Cei cinci inculpați au fost arestați într-o etapă anterioară a anchetei anul trecut, după percheziții în Germania, Italia și Spania. Poliția financiară italiană din Imperia l-a arestat pe unul dintre ei în Italia. Liderul organizației a fost condamnat la șase ani de închisoare, iar ceilalți au primit sentințe de patru ani și trei luni, patru ani, iar doi au fost condamnați la doi ani și șase luni de închisoare.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 9 decembrie 2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Bruxelles: 132 de milioane de euro pentru a promova produse agroalimentare
-
ECONOMIEacum 2 zile
Eurostat: Producția industrială a crescut mai mult în România decât media UE în octombrie comparativ cu septembrie
-
ECONOMIEacum 7 zile
MEAT pregătește un nou program pentru sprijinirea IMM-urilor: SME Eco-Tech
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 12.12.2024
-
ECONOMIEacum 7 zile
Moș Crăciun își începe traseul mai devreme: Prima oprire – filialele CECCAR
-
ECONOMIEacum 2 zile
Banca Centrală a Germaniei a revizuit prognozele de creștere a acestei țări pentru 2025 și 2026
-
ECONOMIEacum 5 zile
A fost aprobată Strategia națională privind datele deschise 2024-2028