ECONOMIE
România, printre cele mai mari scăderi din UE ale producției de servicii, în septembrie
Producția de servicii a crescut cu 1% în Uniunea Europeană și cu 1,2% în zona euro în septembrie, comparativ cu perioada similară din 2023, Danemarca și România înregistrând cele mai semnificative declinuri, conform datelor publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat), citate de Agerpres. Cele mai mari creșteri ale producției de servicii în septembrie, comparativ cu perioada similară din 2023, au fost în: Luxemburg (9,6%), Malta (7,8%) și Bulgaria (7%), iar cele mai severe declinuri în Danemarca (-9,8%), România (-6,4%) și Austria (-5,3%).
În rândul statelor membre ale UE, producția de servicii a rămas stabilă pe segmentul „transport și depozitare”, a crescut cu 4,1% pe segmentul „informare și comunicare”, cu 0,6% la activitățile imobiliare, cu 1,5% la activitățile profesionale, științifice și tehnice și cu 0,5% la serviciile administrative și de asistență și a scăzut cu 2,6% pe segmentul serviciilor de cazare și alimentație publică.
Producția de servicii a scăzut cu 0,2% în UE și cu 0,5% în zona euro, în septembrie, comparativ cu luna precedentă, când s-a înregistrat un avans de 0,5% în ambele zone.
În rândul statelor membre pentru care sunt disponibile datele, cele mai mari creșteri lunare au fost în Grecia (4,8%), Croația (2,1%) și Estonia (1,6%), iar cel mai sever declin în Danemarca (-4,4%), urmată de Polonia (-1,8%) și Slovenia (-1,4%).
În rândul statelor membre ale UE, producția de servicii a crescut cu 0,3% pe segmentul „informare și comunicare”, cu 0,3% la activitățile imobiliare, cu 0,1% la activitățile profesionale, științifice și tehnice și cu 0,2% la serviciile administrative și de asistență, și a scăzut cu 0,2% pe segmentul „transport și depozitare” și cu 0,4% pe segmentul serviciilor de cazare și alimentație publică.
ECONOMIE
Potrivit unei propuneri legislative adoptate de Parlament, operatorii economici nu vor mai fi obligați să emită bon fiscal la plata cu cardul
O propunere legislativă adoptată recent de Parlament și transmisă Președintelui României pentru promulgare prevede că, pentru încasările realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit, operatorii economici care încasează, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum și a prestărilor de servicii efectuate direct către populație nu au obligația să imprime/să înmâneze bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale clienților. La solicitarea clienților, operatorii economici pot imprima și înmâna acestora bonul fiscal. Lipsa bonului fiscal tipărit nu afectează drepturile consumatorilor prevăzute de Ordonanța nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, extrasul de cont bancar ținând locul bonului fiscal drept mijloc de probă a achiziției.
Astfel, soluțiile legislative preconizate au în vedere eliminarea obligației utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale de a elibera, din oficiu, bon fiscal pentru încasările realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit, în principal în scopul optimizării operațiunilor și a reducerii costurilor aferente, consecutiv a stimulării inovației și dezvoltării tehnologice.
O altă reglementare inclusă în noul act normativ prevede că, în cazul echipamentelor nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcționează exclusiv pe bază de plăți cu cardul, aparatul de marcat electronic fiscal nu este obligatoriu.
Propunerea legislativă adoptată de Parlament aduce modificări și la articolul 319 (referitor la facturare) alineatul (10), lit.a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Astfel, amendamentul adoptat de Parlament prevede că persoana impozabilă este scutită de obligația emiterii facturii pentru o serie de operațiuni, cu excepția cazului în care beneficiarul solicită factura, între acestea regăsindu-se „a) livrările de bunuri prin magazinele de comerț cu amănuntul și prestările de servicii către populație, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale, precum și livrările de bunuri și prestările de servicii către populație efectuate prin echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcționează exclusiv pe bază de plăți cu cardul, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare”.
ECONOMIE
Noi reglementări referitoare la scutirea de TVA pentru o serie de operațiuni
În Monitorul Oficial nr. 1270 din 17 decembrie 2024 a fost publicată Legea nr. 313/2024 privind aprobarea OUG nr. 78/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, act normativ care prevede, între altele, că pentru proiectele finanțate din fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, cărora li se aplică scheme de ajutor de stat, beneficiarii finanțării pot opta pentru aplicarea metodei de amortizare accelerată specifică, potrivit prevederilor OUG nr.78/2024. Prin derogare de la prevederile OG nr. 81/2003 privind reevaluarea și amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituțiilor publice, aprobată prin Legea nr. 493/2003, instituțiile publice pot opta pentru aplicarea metodei de amortizare accelerată specifică.
În sensul prezentei OUG, prin amortizare accelerată specifică proiectelor se înțelege posibilitatea recuperării valorii de intrare în patrimoniu a activelor imobilizate utilizate în cadrul unui contract de finanțare, în limita unui procent cuprins între 50% și 75% din valoarea de intrare în patrimoniu a acestora, în primul an de funcționare a activelor de natura clădirilor, echipamentelor, utilajelor și altor active similare rezultate din implementarea proiectelor, restul de valoare urmând a fi recuperat liniar pe durata rămasă până la sfârșitul duratei de utilizare a activelor imobilizate prevăzute conform cataloagelor tehnice în vigoare. Procentul din valoarea de intrare menționat se stabilește prin decizie a conducătorului unității beneficiare a finanțării.
Coordonatorii de reformă și/sau investiții vor lua în considerare eligibilitatea cheltuielilor cu amortizarea accelerată specifică și vor efectua, după caz, regularizarea valorii cheltuielilor eligibile pentru beneficiarii proiectelor care optează pentru metoda de amortizare accelerată specifică. (10) Coordonatorii de reformă și/sau investiții care operează cu proiecte prevăzute la alin. (1) și (2), la autorizarea cheltuielilor vor lua în considerare eligibilitatea cheltuielilor cu amortizarea accelerată specifică, conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.»”
Noul act normativ include prevederi referitoare la scutirea de TVA pentru o serie de operațiuni. Astfel, potrivit noii legi, se restituie TVA, inclusiv pentru operațiunile pentru care exigibilitatea TVA a intervenit și înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi, potrivit prevederilor art. 294 alin. (6) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, pentru achizițiile de bunuri/servicii prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a)—b1) din Legea nr. 227/2015, efectuate anterior datei de intrare în vigoare a prezentei legi de către entitățile nonprofit înscrise în Registrul public organizat de ANAF în baza prevederilor art. 25 alin. (41) din Legea nr. 227/2015, precum și de societățile deținute integral de acestea.
Sunt eligibile pentru restituirea TVA: a) achizițiile de servicii și/sau de bunuri prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și a1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (respectiv: ● serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unități spitalicești, prestate către entități nonprofit înscrise în Registrul public organizat de A.N.A.F. în baza prevederilor art. 25 alin. (41), dacă serviciile achiziționate de către entitățile nonprofit sunt puse gratuit la dispoziția unităților spitalicești din rețeaua publică de stat sau sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitățile nonprofit; ● serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unități spitalicești, prestate către societăți deținute integral de entități nonprofit înscrise în Registrul public organizat de ANAF în baza prevederilor art. 25 alin. (41), dacă serviciile achiziționate de către aceste societăți sunt puse gratuit la dispoziția unităților spitalicești din rețeaua publică de stat sau sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de către aceste societăți. Scutirea de TVA pentru serviciile destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de către societățile deținute integral de entități nonprofit înscrise în Registrul public organizat de ANAF în baza prevederilor art. 25 alin. (41) se aplică dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții: să nu își schimbe destinația de unități spitalicești, să nu fie înstrăinate, iar pe toată durata de funcționare să presteze servicii medicale gratuit sau decontate de sistemul de asigurări sociale de sănătate, fără perceperea de taxe hoteliere/de altă natură), în măsura în care se face dovada că: ▪ sunt aferente unor lucrări în curs de execuție de natura investițiilor la unități spitalicești la data intrării în vigoare a prezentei legi. Restituirea TVA este permisă numai pentru achizițiile a căror exigibilitate a intervenit într-un termen de cel mult 5 ani înainte de data intrării în vigoare a prezentei legi; ▪ sunt aferente unor lucrări a căror recepție la terminarea lucrărilor a avut loc cu cel mult 2 ani înainte de data intrării în vigoare a prezentei legi; restituirea TVA este permisă numai pentru achizițiile a căror exigibilitate a intervenit într-un termen de cel mult 3 ani înainte de data recepției la terminarea lucrărilor; b) achizițiile de bunuri prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. b) și b1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, a căror exigibilitate a intervenit, similar lucrărilor, în termenele prevăzute la lit. a).
ECONOMIE
ANAF: Termen-limită de depunere a declarațiilor fiscale pentru aplicarea/încetarea aplicării sistemului TVA la încasare
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) reamintește că vineri, 20 decembrie 2024, este termenul-limită de depunere a următoarelor declarații, în scopul notificării organului fiscal cu privire la aplicarea/încetarea aplicării sistemului TVA la încasare: ● Formularul 010 „Declarația de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică”; ● Formularul 016 „Declarația de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România”; ● Formularul 020 „Declarația de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni pentru persoanele fizice române și străine care dețin cod numeric personal”; ● Formularul 040 „Declarația de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru instituțiile publice”; ● Formularul 070 „Declarația de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere”; ● Formularul 700 „Declarația pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale”.
Declarațiile, având bifate/completate rubricile dedicate sistemului TVA la încasare, se depun în următoarele cazuri: ▪ pentru intrarea, prin opțiune, în sistemul TVA la încasare, până la data de 20 inclusiv a lunii anterioare începerii perioadei fiscale din care va aplica sistemul TVA la încasare – persoanele impozabile care în anul precedent au realizat o cifră de afaceri care nu depășește plafonul de 4.500.000 lei și nu au aplicat sistemul TVA la încasare în anul precedent, cu condiția ca la data exercitării opțiunii să nu fi depășit plafonul pentru anul în curs; ▪ pentru intrarea, prin opțiune, în sistem, de către persoanele impozabile care se înregistrează în scopuri de TVA în cursul anului, fie începând cu data înregistrării în scopuri de TVA, fie ulterior în cursul anului înregistrării în scopuri de TVA; ▪ pentru ieșirea din sistem, prin depășirea plafonului de 4.500.000 lei, până la data de 20 inclusiv a lunii următoare perioadei fiscale în care persoana impozabilă a depășit plafonul – persoanele impozabile care aplică sistemul TVA la încasare și care depășesc plafonul; ▪ pentru ieșirea din sistem, prin opțiune, între data de 1 și 20 ale oricărei luni – persoanele impozabile care aplică sistemul TVA la încasare și care nu depășesc în cursul unui an plafonul de 4.500.000 lei, dar care renunță la aplicarea sistemului respectiv.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 ore
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 16 decembrie 2024
-
PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 9 decembrie 2024
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 ore
Economia la bani mărunți – Ediția din 17.12.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Eurostat: Producția industrială a crescut mai mult în România decât media UE în octombrie comparativ cu septembrie
-
ECONOMIEacum 2 zile
Bruxelles: 132 de milioane de euro pentru a promova produse agroalimentare
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 12.12.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Banca Centrală a Germaniei a revizuit prognozele de creștere a acestei țări pentru 2025 și 2026
-
ECONOMIEacum 5 zile
A fost aprobată Strategia națională privind datele deschise 2024-2028